Home » Forum » Ouders en school » Spelletjes in klas

spelletjes in klas

28 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Kikki39
spelletjes in klas

Even komt mijn onzekerheid om de hoek kijken.
Ik werk op een school, geen leerkracht overigens, ik werk er al 30 jaar. Omdat er iemand ziek is val ik een paar weken in bij een klas. Nu gaat dat prima. Door de dag heen doe ik veel leerspelletjes, tussendoortjes, tafels oefen ik op een speelse manier. De spellen die ik doe hebben allemaal iets met leren te maken en verder geef ik gewoon alle lesstof. Ik hoorde alleen maar positieve geluiden. Nu zijn er gisteren ouders van een kind bij de directeur komen klagen dat ik alleen maar spelletjes doe. Ik heb dit een kind horen zeggen tegen een ander kind, weet dit dus niet van de directrice. Nu heeft een ander kind vandaag tegen me gezegd dat ze liever een andere invaller heeft omdat ik teveel spelletjes doe, dit komt omdat ze het verhaal ook weet van het meisje waarvan ouders zijn gekomen. Meisje van ouders zegt vandaag tegen me, ik vind je zo leuk, jij doet leuke spelletjes. Vandaag was ik dus helemaal klaar met de spelletjes en heb op een hele andere manier lesgegeven, die mij niet aanspreekt, maar was er klaar mee.
Nu dus mijn onzekerheid; ik heb de meisjes al uitgelegd dat ik het leren op een speelse manier doe. Maar ik heb eigenlijk geen zin in gezeur van ouders/kinderen. Ben al weken iedere avond bezig om leuke dingen te verzinnen en dan krijg je dit, dus wil ik het eigenlijk niet meer zo doen, stop er teveel energie in. Bedoelde het alleen maar goed. Wat zouden jullie doen?

Dendy Pearson
Naar de directrice

Dat zou ik maar even gaan navragen dan. Voordat je jezelf helemaal gek maakt.
Om welke leeftijd gaat het trouwens?

Tango
Teveel

Ik zou denk ik de spelletjes een beetje afwisselen met gewoon de leerstof aanbieden en daarnaast ook de kinderen regelmatig zelf laten werken. Alleen maar spelletjes is niet vol te houden lijkt mij. Je steekt er zo inderdaad veel teveel energie in.
Helemaal stoppen met spelletjes zou ik niet doen. Vind het ook een beetje raar dat je dat nu doet omdat je er klaar mee bent. Zo krijgen de kinderen geen hoogte van je en wordt het wel heel rommelig.
Hoe lang moet je voor de klas blijven staan trouwens? Ik zou dit sowieso als ouder geen wenselijke situatie vinden dat iemand die niet geschoold is als leerkracht een paar weken voor de klas staat. Is er uitzicht op een andere oplossing?

Kikki39
leeftijd

12 jaar

Kikki39
ik

ben geen ouder.
Ik doe niet alleen maar spelletjes. Doe gewoon alle leerstof en gebruik daar spelenderwijs wat voor bv. bij de tafels oefenen. En tussendoort bv een beweegspelletje. Ik geef gewoon alle lessen die gedaan moeten worden. Maar dat zijn ze denk ik niet gewend ofzo

Dendy Pearson
Meisjes van 12

Ik sta zelf dagelijks een half uur voor een groep 8 en ik weet dat de dametjes in die leeftijd soms heel handig zijn in manipuleren. Jij reageert nu op iets wat je een kind hebt horen zeggen en op iets wat een kind tegen jou heeft gezegt. Laat je niet gek maken.

Verder zie ik onze 8egroepers ook geen leerspelletjes meer doen.
Áls er een spel wordt gedaan is dat gewoon een spel en meer niet.
8egroepers willen vooral het gevoel hebben dat ze de oudste van de school zijn en zo moet je ze dan ook behandelen.

mirreke
Nou zeg dendy

Ik denk toch echt dat degene die voor de klas staat mag bepalen wat er gebeurt. Ik vind leerspelletjes leuk en handig, en ze zijn ook geschikt voor oudere kinderen op het vo.

Kikki, het lijkt me erg leuk en leerzaam wat je doet. Laat je niet van de wijs brengen door geruchten of door reacties op dit forum. Je zou wel bv. naar de directeur kunnen gaan en melden wat je hebt gehoord in de klas. Een directeur dient zijn personeel te steunen en verdedigen.

Beweegspellen tussendoor zijn handig en nuttig, je voorkomt dat de kinderen insuffen. Toen mijn jongste op de basisschool zat, werden er ook beweegspellen tussendoor gedaan. En de docent van groep zeven deed leerspellen met een bal en hij deed ook leerspellen met een gitaar.

Wellicht kun je de dames van groep 8 eens wat uitleg geven over leerspellen. Je leert er beter van onthouden, het leren gaat spelenderwijs en blijft beter hangen. En nogmaals, het is echt niet alleen maar bedoeld voor jonge kinderen.

http://www.vernieuwenderwijs.nl/game-didactiek-hoe-en-waarom-spellen-les/

AnnaNiem
invaller

Jij laat je op de kast jagen door roddels via de kinderen? Als er echt wat mis is met jouw manier van invallen dan had je de directeur echt wel op je dak gehad. Vraag anders zelf aan de directeur of er opmerkingen zijn over jouw invallen; bijvoorbeeld je spelletjes of dat je geen "echte" leerkracht bent. Hij/zij is degene die jou aangesteld heeft als vervanging en kan je daar ook bij helpen. Een klacht is vooral een gratis advies om lering van te trekken ;-)... Sta er gewoon boven en doe wat er gedaan moet worden.

Groep 8 moet wel voorbereid worden op het systeem van de middelbare. Daar is ook geen tijd meer voor spellen. Ik zou dus de spellen of speelse manier van werken wel insteken met dat in het achterhoofd. Af en toe ontspannen aan het eind van de dag of van een blok werken. Bijvoorbeeld de tafels... in groep 4/5 mag je ze op een speelse manier aanleren, maar in groep 8 zou het een heel eind geautomatiseerd moeten zijn. Dus als je deze toch wil oefenen, oefen ze dan in de vorm van gewoon sommen die ze moeten maken binnen een bepaalde tijd.

bicyclette
Kikki

"Maar ik heb eigenlijk geen zin in gezeur van ouders/kinderen."

Je schrijft dat je al 30 jaar op deze school werkt. Dan weet je neem ik aan dat het onmogelijk is om géén gezeur te hebben van ouders of kinderen. That's all in the game.

En verder: je bent geen leerkracht. De directeur zet je wel in als vervanger, maar zal zich ook realiseren dat jouw lessen niet automatisch zo goed zijn als die van de ervaren leerkrachten. Je hoeft dat van jezelf ook niet te verwachten. Je doet wat er in je vermogen ligt. Als je ambitie is om vaker voor de klas te staan, overleg dan met de directeur dat je graag feedback wil hebben. Het is heel leerzaam als een college een keer meekijkt in de klas en achteraf tips geeft. In het ideale geval ga je een opleiding volgen.

Ik zou sowieso nu met de directeur praten over je onzekerheid.

@Emma
Ouders

Jammer dat er ouders zijn die dit soort gesprekken met directie met hun kinderen bespreken. En dat jij dat dan weer via een ander kind hoort. Als de ouders gelijk hadden had je het al lang gehoord van de directie. Jij kent de leerlingen, laat je niet verder in onzekerheid brengen hier op een ouder-forum. Slecht idee om hier tips te vragen over de inhoud van je lessen. Dat kun je beter op een forum voor leraren doen. Ga naar de directeur en vertel wat er gebeurd is en wat je via via hebt gehoord.

V@@s
Onderwijsassistent

Ik zou als ouders ontzettend niet blij zijn als er weken een onderwijsassistent voor de klas zou staan in groep 8. Maar dat is niet jou verantwoordelijkheid, daar is de directeur verantwoordelijk voor.

Voor de rest: geef les op een manier die bij jou en de klas past, laat je niet van de wijs brengen door de kinderen.

MarSy
Spelletjes

Ik geef les op het mbo en doe nog steeds veel spelletjes, voor iedereen leuker!

Anja
Nee

Spelletjes over tafels in groep en 8 wekenlang een niet-leerkracht voor de klas? Ik zou om minder gaan klagen. Stop hiermee en laat een bevoegde leerkacht dit werk doen en neem zelf groep 1. Kun je de hele dag spelen!

Temet
AnnaNiem

"Groep 8 moet wel voorbereid worden op het systeem van de middelbare. Daar is ook geen tijd meer voor spellen"

Zoon had vorig jaar in 2 VWO in een bepaald vak - weet niet meer welk - om de haverklap een Kahoot-quiz. En dat was niet de enige vorm van speelse leukigheid die hij tegenkwam trouwens, maar andere voorbeelden schieten me zo even niet te binnen.

Wat TS betreft: ik zou inderdaad met je directeur gaan praten.

Groeten,

Temet

Tango
Ouder

Ik zei niet dat je ouder was. Ik zei dat ik als ouder niet blij zou worden van een niet-bevoegde leerkracht wekenlang voor de klas. Ik had wel gelezen dat je al 30 jaar op deze school werkt maar heb verder geen idee in welke functie. Hierin maakt het natuurlijk nog al uit of je klassenassistente bent of bijv. administratief medewerkster.
Het lijkt me dat er een andere oplossing gevonden moet worden voor deze vervanging. Dat er een week iemand voor de klas staat die geen PABO of aanverwante opleiding heeft dat snap ik, maar dat moet geen weken gaan duren.
En verder gaf ik al aan dat je niet opeens je manier van lesgeven moet veranderen door onzekerheid o.i.d. en dan iets moet gaan doen wat helemaal niet bij je past. Als ouders er problemen mee hebben dan moeten ze naar jou komen. Maar ik zou wel even bij de directie navragen of er inderdaad iets over gezegd is en daarnaast bespreken wat het vervolgtraject wordt. Hierover moeten ouders ook geïnformeerd worden. Lijkt me handig om een informatie-avond voor de ouders van deze groep in te plannen.

Kikki39
anja

sorry, maar ik denk je misschien wel beter mij voor de klas kunt hebben (niet om op te scheppen) als sommige invallers. Heb er al heel veel voorbij zien komen, waarbij het een puinhoop werd. Maar misschien zou ik er zelf als ouder ook niet blij mee zijn. Maar deze situatie komt door het lerarentekort.
En dat bedoel ik natuurlijk niet met spelen. Als ik de tafels moet gaan oefenen doe ik dat bv met een bal of tafelbingo ipv tafels opdreunen.

mijk
Wordt zat gespeeld op de middlebare school

zoon in vijf vwo doet nog regelmatig een cahoor of rare rekenpuzzels...

mijk

Anja
Maar

Waarom tafels in groep 8? Dat is toch voor groep 4 en 5?

Jippox
tafels

Ja dat dacht ik ook. Tafels in groep 8?!

Als je als niet daarvoor-opgeleid persoon voor de klas wordt gezet, krijg je dan wel enige begeleiding daarbij, Kikki? Ik zou me niet laten ontmoedigen door pre-puberende groep 8 meisjes. Dus vraag even na bij de directie en mocht er een klacht zijn, dan mogen zij aangeven hoe en wat je anders zou kunnen doen, lijkt mij.

Flavia
Natuurlijk

Natuurlijk tafels in groep 8! Niet iedereen heeft ze dan geautomatiseerd.
Herhaling is ook dan nog gewoon nodig.

Jippox
Flavia

Met herhalen is natuurlijk niets mis, maar volgens mij gebeurt dat in groep 8 vooral bij het toepassen (bijvoorbeeld bij breuken)

Kikki39
het

is geen groep 8. Speciaal onderwijs en verschillende leetijden

Flanagan
Spelletje

Misschien vallen de ouders wel over het woord ‘spelletje’.
Ouders komen thuis en vragen aan kind hoe het op school ging. ‘oh we hebben een spelletje gespeeld’. De bezorgde ouders hebben een ander beeld bij het woord spelletje.
Misschien kan je het een andere naam geven; tafeltraining of concentratietechnieken etc. Of notuleren ipv schrijfoefening
Beweegoefeningen zijn stretch-technieken uit China voor goede werkhouding.
Dezelfde inhoud in een ander papiertje.

Tango
Speciaal onderwijs

Dat maakt het verhaal wel anders vind ik. Ik vind een speciaal onderwijs klas met verschillende leeftijd een logischere plek voor spelenderwijs leren dan een groep 8.
Maar zeker op speciaal onderwijs vind ik het belangrijk dat er een opgeleide leerkracht voor de klas staat.

Vivi
Zoals al eerder aangegeven

Zoals al eerder is aangegeven zou ik hierover met de directeur overleggen. De directeur heeft jouw aangesteld en heeft daarmee dus ook de taak jouw te ondersteunen mocht dat nodig zijn. Zeker als je er al 30 jaar werkt (ook als je er korter werkt natuurlijk).

De directeur is naar mijn mening ook degene die aan de ouders moet uitleggen waarom er geen bevoegde leraar voor de klas staat. Hij is verantwoordelijk voor het personeelsbeleid, niet jij.

Ik zou mij in ieder geval niet gek laten maken. Jij doet keihard je best en steekt er veel tijd in. Het is duidelijk dat je het beste met de leerlingen voor hebt. Meer dan dat kan je niet doen.

Kikki39
Ja

Doe ik. Dat er geen bevoegde leerkracht staat daar kan ik niks aan doen.
Bedankt allemaal.

MoederMop
Bereid ze maar voor op de TU

http://www.seriousgaming.tudelft.nl

Wie zegt hier dat spelletjes een maar een spelletje zijn?!

Syboor
algemene onvrede

Kikki39, ik denk dat de ouders algemene onvrede hebben over de invalsituatie, en dat een kind heeft geprobeerd dat te vertalen naar iets concreets en dat zijn dus die spelletjes geworden, want dat is een voor kinderen duidelijk zichtbaar verschil tussen jou en de oorspronkelijke leerkracht.

Het klinkt alsof je goed orde kunt houden, als het je lukt om spelletjes en methodelessen af te wisselen en om het gewone tempo van de methodes bij te houden. Dat is fijn.

Tegelijkertijd is groep 8 een belangrijk jaar. Er moet een definitief schooladvies komen. Ouders vragen zich terecht af hoe dat nu gaat als de leerkracht ziek is: wie gaat dat advies opstellen en hoe gekwalificeerd is die persoon? Juist op het punt van "toetsresultaten/kinderen beoordelen" denk ik dat er echt wel verschil is tussen een onderwijsassistent en hbo'er, een verschil dat je niet spontaan inloopt door praktijkervaring. En misschien hebben deze kinderen al meer invallers en tussentijdse leerkrachtwissels gehad waar de ouders ontevreden over zijn.

Ga vooral geen uitleg geven aan de kinderen over het nut van spelletjes. Daarvoor is het nu te laat, dan maak je de kinderen tot tussenpersoon in een discussie tussen grote mensen. Meldt het aan de directeur dat je via de kinderen een klacht hebt gehoord over jouw lessen, en dat je je zorgen maakt over algehele onvrede en onduidelijkheid bij ouders over de invalsituatie. Strikt genomen is dit een discussie tussen degene op school die verantwoordelijk is voor de kinderen (dat kun jij niet zijn, ook al kun je de lessen uitvoeren) en de ouders.