Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-06-2009 om 11:09

Spelling juf

Tja, ik heb natuurlijk ook al vaak gelezen over het niveau van spelling van hedendaagse pabostudenten. Maar goed, tot nu toe had ik nog de hoop dat het mee ging vallen. Helaas, juf schrijft in het vriendenboekje van zoon: "er gebeurd elke dag wel iets leuks in de klas" Hoe moet zij mijn kinderen de spellingsregels gaan uitleggen als ze ze zelf niet kent? Wat zeg ik tegen mijn zoon; ik wil het gezag van juf niet ondermijnen, maar ik wil ook dat hij leert spellen? En sure, mensen maken fouten, maar dit vind ik wel zo'n basale spellingsregel....als dat al niet goed gaat?!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-06-2009 om 11:27

Groep 3-4

Mijn zoon zit in groep 4. In het verleden heb ik de kleuterjuf ook al verschillende spellingsfouten zien maken, maar toen troostte ik me met de gedachte dat zij mijn kinderen in ieder geval hoefde te leren schrijven.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-06-2009 om 11:29

Tja, slordig dus, vooral in dit draadje....

ik bedoel dus: dat zij mijn kinderen in ieder geval NIET hoefde te leren schrijven. Nakijken van je tekst is ook altijd erg belangrijk!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

08-06-2009 om 12:28

Vreselijk

Ja, ik vind het vreselijk, dit soort dingen. Ik zou er mee naar juf gaan, en vragen of ze zelf ziet wat er mis is gegaan. Voor het geval dat het een eenmalige blunder is.
Maar zo niet, dan is er een probleem.
Niet in de laatste plaats doordat juf daarmee het signaal afgeeft dat spelling óf onbelangrijk is, óf onmenselijk moeilijk is. En daar mag je best zelf tegenover je zoon tegenwicht aan bieden.

Spellingsfout?

Die maakt ze niet, wel spelfouten En eigenlijk is het ook spellingregel, hoewel spellingsregel ook toegestaan wordt tegenwoordig.
Een juf die de regels niet goed toepast vind ik erg, want die wordt ze toch geacht de kinderen te leren. Fout voorbeeld doet fout volgen.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-06-2009 om 12:40

Bintje

Gelukkig ben ik geen juf! Maar goed, dit weet ik dan ook weer, hopelijk doe ik het niet nog eens fout.

Jvo

Jvo

08-06-2009 om 12:48

Tenenkrommend...

..vind ik het als een juf/meester zo'n domme spelfout maakt. Natuurlijk zijn het ook mensen en ook juffen mogen fouten maken, maar het moet niet te vaak gebeuren.

Gelukkig leren ze hier op school spellen en grammatica uit een boekje/met werkjes, en die zullen redelijk foutloos zijn. Oudste zoon is in elk geval al van jongs af aan een uitmuntende speller en zal z'n mond niet houden als juf een fout maakt tijdens de les (helaas ook niet bij medeleerlingen, dat probeer ik hem wel af te leren).

Ilse de L.

Ilse de L.

08-06-2009 om 16:15

Als de juf al niet kan spellen, wie dan wel?

Ook in groep 4 moet een juf spelfouten in werk van de kinderen corrigeren. Hoe eerder je ermee begint, hoe beter. Hier op school hanteren ze de vreemde regel dat alleen in spellingstaken met het rode potlood wordt gecorrigeerd, in alle overige schrijftaken niet "want daar gaat het op dat moment niet om en al die rode strepen werkt alleen maar ontmoedigend". Ze hebben er gewoon geen zin in (of ze kunnen het niet, omdat ze de standaardantwoordbladen niet kunnen gebruiken...). Ik heb in ieder geval geen hoge pet op van de juf van mijn zoon (groep 6). Regelmatig komt ie vol verontwaardiging thuis en vertelt ie wat de juf nou weer op het bord had geschreven... Gelukkig is hij een goede speller en hij corrigeert haar ook regelmatig (LOL), maar ik heb medelijden met de kids die er moeite mee hebben/ dyslectisch zijn of wat al niet meer.
Juffen moeten de spellingregels kunnen toepassen, anders kunnen ze ze ook niet uitleggen. Klaar.

bobbit

bobbit

08-06-2009 om 18:58

Ook lol

zoon kwam ook een keer lachend thuis:juf zou ze die dag verassen en hij had gezegd dat hij vond dat hij daar nog te jong voor was (opa is dit jaar gecremeerd). Op bord had namelijk gestaan verassing. Juf begreep zijn grap wel en schreef gauw een r extra. Op zich heb ik er verder nooit bij stil gestaan of ik dit de juf moest aanrekenen/kwalijk moet nemen.

Massi Nissa

Massi Nissa

08-06-2009 om 21:51

Tja

Ik vind het belachelijk. Leerkrachten moeten gewoon kunnen spellen. Ik heb mezelf pas nog twee keer betrapt op domme d/t fouten in OO-postings, het gebeurt iedereen wel eens. Neemt niet weg dat een steeds overweldigender aantal juffen op de basisschool niet kan spellen. Ik zie het aan de dossiers die ik binnenkrijg op het VO en (veel en veel erger) ik zie het aan de leerlingen. Die kunnen het vaak ook niet (en dan heb ik het niet over de dyslecten). Net zo min als ze een werkwoord kunnen aanwijzen in een zin of... breek me de bek niet open. Het is verschrikkelijk.
Die juf heeft eigenlijk maar een geldig excuus: tegenwoordig vindt bijna niemand goed spellen nog een belangrijke vaardigheid. Als men dat wel vond, konden er wel meer mensen redelijk foutloos schrijven. Kwaliteitskranten, politieke weblogs en folders van de gemeente, allemaal staan ze bol van de spel-, stijl- en taalfouten.
Groetjes
Massi

Prulletje

Prulletje

08-06-2009 om 22:01

Terug naar de juf

Terug naar de juf. Boekje en rode pen afgeven. Moet weer ingeleverd worden als de fout verbeterd is.

Prulletje

Hier ook

Op de oude school van dochter schreef juf over een klasgenootje: N vraacht veel aandacht. Groep 7...

Vraacht

"Vraacht" is een ergere spelfout dan "gebeurd". In de schrijf/spreektaal komt "gebeurd" vaker dan "gebeurt" voor. Hierdoor is de kans op deze spelfout wat groter. Het woord "gebeurd" zit meer in je taalkundig systeem en waardoor je er sneller naar grijpt. Het zou dus een gewone vergissing kunnen zijn en weet de juf misschien best hoe de regels zijn (soort tikfoutje). Dit is niet om het goed te praten, want een juf hoort geen spelfouten te maken, maar voor mij zou deze fout minder zwaar tellen. Ik zou haar er wel op wijzen. Bij "vraacht" zou ik wel gaan steigeren. Dit is een spelfout, die je niet kan/mag maken. Deze juf mag haar spelling wel eens gaan ophalen.

kaatje43

kaatje43

10-06-2009 om 10:38

Ik heb het wel gezegd

In een standaard a4-tje wat de kinderen mee krijgen bij een spreekbeurt staat de zin: heeft er aandacht aan besteet. Ik wees de juf erop en zij had het zelf nog niet gezien, maar was blij dat ik haar erop gewezen had. Tot mijn verbazing was ik de eerste. Ik vind dat de juffen foutloos moeten schrijven. Zeker als het om de spellingsregels gaat. Zij moeten het onze kinderen leren.

Heel erg

Ik vind dit echt heel erg slecht.
Het maakt totaal niet uit welke groep de juf les geeft, het is geen excuus bijvoorbeeld als ze in een kleutergroep staat en de kinderen niet hoeft te leren spellen. Als zij moeite heeft met de spelling moet ze teksten die naar buiten gaan, áltijd laten controleren door een collega.
En echt, iemand die die spelfout maakt die Lelietje beschrijft, is niet iemand van een eenmalige blunder. Iemand die een béétje kan spellen struikelt meteen over haar eigen fout.

Monique D*

Monique D*

13-06-2009 om 20:16

Juf moet zeker kunnen spellen!

Want van de juf moeten de kinderen het eenmaal leren!
Ik heb ze tot nu toe nooit betrapt op spelfouten in rapporten.
Maar toen mijn zoon in groep 7 zat en zijn Engelse schrift thuis kreeg met woordjes die hij moest leren was ik verbaasd dat de juf een aantal fout gespelde woordjes heeft overgeslagen... aangezien ik zelf niet zo'n ster ben in het Engels verwachtte ik daarom dat de juf, die zelf dus Engels gaf, de woorden correct spelde en dat fout gespelde woorden juist haar aandacht trok.
Om mijn zoon destijds te overtuigen heb ik een woordenboek gepakt en hem laten zien dat de juf toch ongelijk had. Ik vind dat triest.

maan.

maan.

14-06-2009 om 09:03

Foutje kan gebeuren maar..

Een foutje moet kunnen ieder mens kan zich vergissen..

Maar wat ik hier voorbij zie komen vind ik diep triest, leerlingen in groep acht mogen dit soort fouten niet maken laat staan een leerkracht...
Hoe moet het voor zo'n juf zijn om door een leerling te worden gecorrigeerd?!!!?

(mijn dochter had in groep zes de invalleerkracht erop gewezen dat verassing toch echt met twee r'en moest.. ja dat was even snel gemaakt ze had geen tijd gehad om het te controleren aldus de inval.. oei!)

Van rekenen heb ik weleens gehoord dat een leerkracht het niveau van groep zeven moet beheersen? (hoe moet dat dan met lesgeven aan groep acht?) Lijkt me vreemd.. misschien is er ook een norm voor spelling? Zo te lezen alhier is dat niveau groep vijf ofzo?

reina

reina

14-06-2009 om 09:22

Pabo

"Ik vind dat de juffen foutloos moeten schrijven. Zeker als het om de spellingsregels gaat" Ik ook, al zal ik heus wel eens een foutje maken in een verslag als ik uren aan het typen ben (ik typ nl veel sneller een fout dan dat ik er eentje al schrijvend maak). Maar vertel het de directies van de Pabo's, zij denken er nl anders over en de toekomstige leerlingen (maar ook de leerkrachten) ondervinden daarvan de problemen.

reina

reina

14-06-2009 om 14:20

Pelle

"Pabostudenten krijgen nu toch die rekentoets die ze moeten halen in het eerste jaar? " Pelle, klopt. Maar toen mijn dochter op de pabo zat, heeft een vriendin van haar die zgn in het eerste jaar verplicht-te-halen toets ( bij hun was dat toen gezegd) pas in het 4e jaar gehaald! Het betreffende meisje staat nu 2 jaar voor de klas, mogelijk worden de regels nu sternger toegepast, ik hoop het!!

reina

reina

14-06-2009 om 17:09

Pelle

Mij maakt het wel uit, als iemand voor zo'n test een aantal keer zakt en het uiteindelijk na 4 jaar haalt betwijfel ik of iemand het echt weet of dat het meer een toevalstreffer is...

Wilma

Wilma

15-06-2009 om 12:16

Hier ook fouten in 't rapport

en ik streep ze even aan voor ik 't rapport teruggeef. Ik vind 't slordig, een rapport moet je even laten doorlezen voor je 't aan de leerling geeft.

Hier krijgen ze ook elke week een weekweetje, een paar nieuwtjes van die week, wat ze hebben gedaan en geleerd in de klas. En ook daar staan fouten in. Niet bij elke leerkracht en 't ene jaar meer dan 't andere. Maar ik streep ze elke keer effe aan. Vinden ze vast niet leuk, maar ik vind fouten erg storend. Niet zozeer een snelheidsfoutje of een tikfout, maar wel een spelfout of een taalfout.

Deze week in het weekweetje dat ze in groep zeven het voltooid deelwoord hebben geleerd. En vervolgens staat er ergens onderaan een fout voltooid deelwoord! Heb ik aan m'n zoon (die moeite heeft met spelling) laten zien en erbij gezegd "dat 't zelfs voor de juf ook moeilijk is".

Groetjes,
Wilma

reina

reina

15-06-2009 om 18:50

Wilma

"Heb ik aan m'n zoon (die moeite heeft met spelling) laten zien en erbij gezegd "dat 't zelfs voor de juf ook moeilijk is". "
Dan is het nog ergens goed voor, niets zo fijn voor een zwakke speller dan zien dat foutjes maken zo gewoon is dat zelfs juf dat doet

Monique D*

Monique D*

15-06-2009 om 23:17

Schandalig

Wilma: "Maar ik streep ze elke keer effe aan. Vinden ze vast niet leuk, maar ik vind fouten erg storend. Niet zozeer een snelheidsfoutje of een tikfout, maar wel een spelfout of een taalfout."
Hoe hebben die leerkrachten gereageerd?
Wilma: "Deze week in het weekweetje dat ze in groep zeven het voltooid deelwoord hebben geleerd. En vervolgens staat er ergens onderaan een fout voltooid deelwoord! Heb ik aan m\'n zoon (die moeite heeft met spelling) laten zien en erbij gezegd "dat \'t zelfs voor de juf ook moeilijk is".
Misschien kan je zelf lesgeven? Ik vind dit schandalig.

Ja da's echt erg

Wilma je hebt gelijk dat je ze erop wijst!! Soms heb ik een fanatieke ouder die iets georganiseerd heeft en hangt het op onze prikbordjes bij de lokalen, en dan schrik me rot want er staan soms mega fouten in! Dan haal ik het eraf en spreek ze aan. Kom dan naar mij als je een check wilt! Sommige collega's doen dat met de rapporten van groep 3, geen probleem, ik kijk het wel door, leg uit waarom dingen fout zijn. Het kán niet met fouten naar buiten!!
En ja, zo zijn er ook juffen die gewoon echt níet in de bovenbouw moeten werken. Of ze moeten zich eerst bijspijkeren.
Geerke (die overigens nog is van vóór de verplichte pabotoetsen, wat waren er weinig eisen! Zulke leerkrachten zijn er natuurlijk ook nog héél veel, die die toetsen nooit hoefden te maken.... en de één heeft ze niet nodig, maar de ander zeker wél....)

Puck2

Puck2

17-06-2009 om 17:13

En hier in het rapport

Letterlijke tekst (op de naam na dan): Pietje, als er iets gebeurd wat jij niet leuk vind .... etc.
Oeps, juf van groep 7 heb ik het over.
En de juf van groep 4 heeft een tijd in het buitenland gewoond en een weblog bijgehouden. Tenenkrommend. Iedere week een stukje met minstens een fout of 6: verkeerde spelling, grammaticale fouten, zinsopbouw zo krom als een hoepel. Ik hoop toch niet dat ze die weblog aan toekomstige werkgevers laat lezen want dan ziet het er niet best uit. Jammer want het is verder een geweldige juf.

Wilma

Wilma

25-06-2009 om 13:59

Hoe de juffen reageren?

Ze reageren eigenlijk níet. Ik streep de fouten aan, al dan niet in 't rapport, maar ik heb nog nooit reacties gekregen. De huidige juf van groep zeven, die drie dagen in de week lesgeeft, is wel erg correct qua taal, da's de eerste, in zeven jaar tijd.

Bij de kleuters, en die juffen geven soms ook in groep drie of vier les, zéggen ze gewoon aan het begin van het jaar "we schrijven zo nu en dan anecdotes op van uw kind. Let dan aub niet op spelfouten of schrijffouten, want we schrijven snel zodat we niks vergeten". Hm, dat zóu toch zo'n beetje vanzelf moeten gaan, foutloos schrijven, óók als je snel schrijft ...

En in 't onderwijs, ik? Ach, 'k hád 't ooit als grote droom, toen ik op de basisschool zat, tot een tactische schoolarts van de GGD tegen me zei toen ik had gezegd dat ik graag juf wilde worden "jij? Met zo'n huid? Dan krijg je echt nooit een baan in het onderwijs hoor!". En bedankt, 'k heb die droom meteen vaarwel gezegd, was met m'n groepacht-levenswijsheid nog niet zo dat ik hem een poepje wilde laten ruiken dat ik wél een baan in het onderwijs zou krijgen, 'zelfs' met mijn huid! (heb eczeem).

Maar goed, 't ging over taalfouten .

Groetjes,
Wilma

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.