Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
16-02-2010 om 13:46
Wie kan mij verder helpen.
Zoon van man moet dit jaar HAVO-examen doen, maar moet nog beginnen met zijn profielwerkstuk.
Ik ben aan het speuren naar informatie, er is veel te vinden. Maar op de vraag wanneer je het profielwerkstuk niet inlevert of onvoldoende scoort, mag je dan wel examen doen, kan ik geen antwoord vinden.
Zijn er hier ouders die goed op de hoogte zijn. Ik ben heel erg benieuwd naar het antwoord.
Alvast bedankt en groet,
kassa
16-02-2010 om 13:59
Nee
Je kunt wel examen doen, maar je slaagt niet zonder een voldoende voor je profielwerkstuk. Dus of het dan zin heeft?
Wat ik niet snap is dat de school niet allang aan de bel heeft getrokken, hier moesten ze maanden geleden de voorlopige versie van het werkstuk al ter beoordeling laten zien en over een paar weken moet het definitieve werkstuk ingeleverd worden. Er staat 80 uur voor, gaat hij dat nog redeen?
16-02-2010 om 14:01
Ook zonder profielwerkstuk mag je examen doen. Maar je krijgt geen diploma. Je krijgt deelcertificaten. Om het diploma te halen moet je alsnog (avondonderwijs bijvoorbeeld) dat profielwerkstuk inleveren.
Er is hierover wel onduidelijkheid. Er zijn al diverse rechtelijke uitspraken over geweest. De laatste LJN: BD2317, Rechtbank 's-Hertogenbosch, 175419 KG ZA 08-318
Datum uitspraak: 19-05-2008
Datum publicatie: 22-05-2008
Rechtsgebied: Civiel overig
Soort procedure: Kort geding
Inhoudsindicatie: School is niet bevoegd tot het uitsluiten van een leerling van het Centraal Eindexamen, ook niet als kan worden verwacht dat de leerling niet aan de eisen voor het slagen van het Eindexamen voldoet.
Groet,
Miriam Lavell
16-02-2010 om 14:03
De zin
Brianna, de zin is dat je kunt slagen voor alle andere vakken en deelcertificaten kunt krijgen. Die heb je vast binnen.
Groet,
Miriam Lavell
16-02-2010 om 14:34
Ik vreesde het al
Of school aan de bel heeft getrokken weet ik niet, mogelijk wel, zag een maand of 2 geleden toevallig in zijn mailbox een mail staan met als titel "werkstuk niet tijdig ingeleverd".
Een paar weken geleden zag ik ook toevallig staan dat het profielwerkstuk voor de voorjaarsvakantie ingeleverd moet worden, zijn moeder gemaild, zeer late reactie, maar zij kan hem ook niet dwingen zegt ze.
Tja, ik maak me echt grote zorgen, maar ben niet "eindverantwoordelijk". Vader krijgt geen poot tussen de deur, moeder weet het allemaal wel. Toch was ze blij dat ik ontdekte dat het werkstuk ingeleverd moest worden. Ik heb toen voorgesteld dat ouders en zoon met z'n drieën om de tafel gaan om openheid van zaken te geven en waar zij hem nog bij behulpzaam kunnen zijn. Vond ze een goed plan, maar niet eerder dan over een week of 3.
Zoon zei gisteren dat hij eind deze week (volgende week is het voorjaarsvakantie) een opzetje in moet leveren, want de docent had niet goed aangegeven wanneer eea ingeleverd moest worden. Ik geloof er niet erg veel van, heb nl. ook al gezien dat voor het VWO er al presentaties gegevens zijn van de profielwerkstukken, dus dat de HAVO er zo bij inschiet, tja, dat zal ik dan maar met een korreltje zout nemen.
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Het heeft me niet onbezorgder gemaakt, maar wel helderheid verschaft.
Nogmaals dank en groet,
Kassa