Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
mama van twee

mama van twee

30-01-2019 om 11:38

Sportorïentatie verplicht - moet ik dat betalen?

Onze dochter zit in HAVO 5 en heeft nu een aantal weken sportoriëntatie in plaats van gewoon gym. Vorige week heb ik hiervan een faktuur ontvangen.

Op de site van school staat:
Op VMBO-4, HAVO-5 en VWO-5 krijgen de leerlingen sport oriëntatie aangeboden tijdens de lessen LO. Leerlingen krijgen tijdens deze uren de kans om kennis te maken met sporten die niet in het curriculum worden aangeboden.

Naar aanleiding van de faktuur heb ik gevraagd of dat leerlingen hieraan verplicht deel moeten nemen of dat ze er eventueel ook voor kunnen kiezen hun normale gymlessen te doen.

Ik kreeg vanmorgen onderstaande reactie van school:
Het betreft hier een verplicht onderdeel in het curriculum van ons examenprogramma.
Er zijn ook geen andere L.O. lessen gedurende deze weken.
De sportoriëntatie is tijdens de lessen.
Uiteraard zijn hier kosten aan verbonden aangezien we op meerdere locaties zitten en ook met andere instanties werken.

Zijn wij verplicht nu deze kosten te betalen?

V@@s

V@@s

30-01-2019 om 11:40

Nee

Alleen als je dat zelf mee in stemt.

mama van twee

mama van twee

30-01-2019 om 11:54

V@@s

Dochter kreeg van de mentor een formulier waarop een aantal sporten stonden en daar moest ze er 3 uitkiezen. Werd niet gevraagd of ze dat wilde of niet.

Jan

Jan

30-01-2019 om 13:53

Verplicht = gratis

Simpel.
Dus school kan of de kosten op zich nemen, of een alternatief programma aanbieden.

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 14:44

Hier ooksportorientatie

Iedere 4 weken keuze uit een aanbod voor de hele jaarlaag. Leerlingen zirn hun kladguit debrugklas die nu een heel ander profirl doen weer erns terug.
Iedere keuze rondezijn er ook twee activiteiten op de eigen school met de eigrn gymdocenten waarvooor geen speciale kleding of extra bijdrage is vereist.
Dat doet dochter dus meestal.
Onderdelrn waarvoor gebitsbescherming nodig is. (hockey of kickboxen) doet ze vrijwillig niet.
Is al sinds september gaande en nog steeds iets kunnen doen zonder op kosten gejaagd te worden.

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 14:47

Tikfouten sorry

Moet toch voortaan mijn bril wisselen.

Leerlingen zien hun klasgenoten uit de brugklas die nu een heel ander profiel doen weer eens terug.
De ergste even hersteld.

Triva

Triva

30-01-2019 om 14:57

Is er

geen gratis optie? Dat was hier altijd wel.

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 15:09

Bedenk me net

Dat school misschien de kosten over alle ouders wil verdelen, zodat ook de minder draagkrachtige leerlingen kunnen kennismaken met dure sporten. Dat dus alle kosten bij elkaar geteld worden en gedeeld door het aantal leerlingen dat deelneemt uit jaarlaag 5.

Dat principe is bij een bekende op school toegepast voor de reizen, alle (inter)nationale reizen zijn even duur, de busreis naar Limburg is net zo duur als de wintersport trip naar Oostenrijk. Kan iedereen overal mee naar toe.

Bij onze kinderen op school betaal je reizen naar kostprijs, die gymdingen daar heb je soms "eigen" spullen voor nodig of je moet iets bijdragen. Gebitsbeschermers kan je niet lenen een judopak wel en het staat je dan vrij om te kiezen voor schermen met eigen bijdrage of basketballen in de gymzaal zonder eigen kosten.

Je kunt het voorstel van een gratis optie natuurlijk ook vriendelijk kenbaar maken op school.

Triva

Triva

30-01-2019 om 15:14

Tja

Als je limburg even duur maakt als oostenrijk is de goedkoopste optie dus duurder geworden. Is dat nu de oplossing?

Hangkous

Hangkous

30-01-2019 om 15:24

Nee,

Dan zijn de kosten voor alle leerlingen gelijk, dat schijnt eerlijk te zijn. Hoewel je dan als minder draagkrachtige toch skikleding voor je kind moet regelen, want dat heb je niet.
Vind het ook geen goed idee.

Liever een rekening voor wat je echt afneemt. Ga je naar Limburg betaal je minder dan voor voor de skireis alleen moet je dan als ouder wat meer sturen in wat je kind mag kiezen.

mirreke

mirreke

30-01-2019 om 15:36

Als iets verplicht onderdeel van het curriculum is

en er op dat moment geen alternatief wordt aangeboden, dan hoort dat gratis te zijn oftewel, dan zijn de kosten voor school.
Ik zou de school daar even fijntjes en vriendelijk aan herinneren.
https://www.oudersonderwijs.nl/medezeggenschap/mr-onderwerpen/financien/schoolkosten-en-ouderbijdrage/

mama van twee

mama van twee

30-01-2019 om 20:53

Bedankt mirreke

Ik wist dat er iets was van als het verplicht is, het eigenlijk gratis hoort te zijn (Of in ieder geval een vrijwillige bijdrage in plaats van verplichte bijdrage). Kon het alleen niet zo snel vinden vanmiddag.

mirreke

mirreke

31-01-2019 om 17:01

ja klopt

de school MAG een bijdrage vragen maar de ouders zijn NIET VERPLICHT die bijdrage ook te voldoen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.