Cecile
01-04-2012 om 22:38
Spreekbeurt en cijfer door kinderen.....
Zoon (groep 6) heeft laatst een spreekbeurt gedaan. Bleek onlangs dat hij een 6 1/2 had gekregen. Sneu, hij had er hard voor geoefend.
Het ergeste is echter dat de juf zei dat zij het een 7 waard vond, maar dat met de beoordeling van de klasgenoten het op een 6 1/2 uitkwam!
Wat vinden jullie daar nou van?
Van zoon, die (natuurlijk - met al dat oefenen) teleurgesteld was, kreeg ik twee reacties:
1) juf kan het cijfer ophogen als ze het van de kinderen niet terecht vond (dat halve puntje is maar een half puntje, maar maakt gevoelsmatig erg veel uit, vind ook ik, dus is erg jammer dat ze het niet gedaan heeft - kan zijn omdat het een invaljuf was -geeft normaal een andere klas les).
2) zoon zei: als X (populaire jongen) de spreekbeurt op precies dezelfde manier gedaan had, had hij vast een 8 of 9 gehad..... Een "populariteitsbeoordeling" dus. En als ik eerlijk ben, denk ik dat zoon gelijk heeft.
Graag jullie mening, wat jullie ervan vinden, wat jullie ervaring is en hoe jullie ermee om zouden gaan (richting juf en/of zoon).

Hanne.
02-04-2012 om 00:19
Moeilijk
Ik denk dat het niet verkeerd is om de klas te betrekken bij de beoordeling. Je geeft een spreekbeurt voor je publiek, en dus moet je publiek het interessant vinden (en niet juf!).
Als het echt een populariteitswedstrijd is dan denk ik dat juf moet ingrijpen. Het verschil tussen een 7 en een 6.5 vind ik dan weer zo klein dat ik daar niet meteen aan denk.
Hier (Groep 4) hebben ze het anders opgelost. Kinderen beoordelen wel maar mogen alleen 'goed' of 'zeer goed' geven. Daar kan juf nog alle kanten mee op.

toja
02-04-2012 om 09:02
Juf laatste woord
In dit geval vind ik het prima als de klas een mening mag geven, maar de eind beoordeling ligt bij de leerkracht. Zij had er een 7 van moeten maken als ze ook vindt dat het een 7 waard is. Hier geven de klasgenoten feedback in de vorm van tips (tops en flops). Wat vonden jullie goed gaan en wat kan misschien anders? Op die manier zeg maar.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Nowee
02-04-2012 om 09:44
Leerkracht bepaalt cijfer
Maar hij vraagt aan het eind van de spreekbeurt altijd "wie vond het een 6, wie vond het een 7, enz". Ik vind dat de uiteindelijke beslissing altijd bij de leerkracht moeten liggen. Een niet-populair kind zou anders makkelijk een te laag cijfer kunnen krijgen.

WoMa
02-04-2012 om 11:42
Gruwen!
Ik gruw ervan, dat kinderen in een klas (mee-) beoordelen hoe goed een kind een spreekbeurt heeft gedaan. Wat is eigenlijk het doel van het houden van een spreekbeurt?
Het vermaken van publiek? Moet een zeg 10-jarige goed kunnen inschatten wat zijn publiek aangenaam vindt om te horen? En op welk manier dat dan moet worden gebracht? Dat lijkt mij wel een presentatie-vaardigheid die later aangenaam is om te hanteren. Maar bij een spreekbeurt op de basisschool?
Nee. Volgens mij gaat het om het zelfstandig verwerven van (nieuwe) informatie en dit geordend, in eigen woorden kunnen en durven vertellen aan een groep. En op deze leeftijd gaat dat volgens mij ook nog niet allemaal tegelijk. Het ene kind staat op z'n dooie gemak luidkeels een presentatie te houden en een ander kind durft in een groep nauwelijks hardop te spreken.
De 'opbrengst' (het leermoment) van de spreekbeurt is hiermee dus voor elk kind verschillend. En het is het vak van de leerkracht om juist dát over te brengen (en dus te beoordelen).
Voorbeeld: mijn zoon vindt Barbie VERSCHRIKKELIJK, leuk voor zijn klasgenootje die uitgebreid uit de doeken doet hoe wie en waar Barbie is bedacht, hoe Barbie wordt gemaakt en welke landen Barbie wordt verkocht, etc.
Kan een fantastische spreekbeurt zijn waar mij zoon per definitie een onvoldoende voor zal geven. Inderdaad heel onaardig van mijn zoon en ook heel onterecht. Leermomentje voor hem? Dat zou dan eigenlijk ten koste gaan van zijn klasgenootje.
Nee, geen goed idee. Wat ik wel aardig vind is dat op de basisschool van onze kinderen de kinderen bij spreekbeurten (en boekbesprekingen) elkaar na het vragen stellen 'tips' mogen geven. Helaas mogen ze vervolgens ook een 'beoordeling' geven...

Maylise
02-04-2012 om 12:12
Inderdaad
Het is prima om de klas tips te laten geven voor een volgende keer of positief commentaar over hoe het ging maar het echte beoordelen hoort bij de leerkracht te liggen. Tenslotte heeft de leraar als het goed is een lijstje met beoordelingscriteria. Het is wel heel amateuristisch om jonge klasgenoten zelf het cijfer te laten bepalen.

Fiorucci
02-04-2012 om 12:55
Nee, misschien niet, maar een kind komt er echt wel achter dat anderen slecht beoordeeld hebben. De huidige juf van mijn dochter, groep 8, weigert dan ook dit systeem. Zij beoordeelt, punt.