Marit
20-08-2009 om 22:08
Staartdelingen?
Hoe leren kinderen in groep 7 tegenwoordig staartdelingen? Het lijkt of "mijn" manier van vroeger niet meer gebruikt wordt. Wie weet het antwoord?
Marit

Nasha 1st
20-08-2009 om 22:16
Onze manier
wordt inderdaad niet meer gebruikt....helaas, want de nieuwe methode levert toch nog vaak problemen...in uiterste nood, als een kind het echt echt echt niet op de nieuwe manier kan, mogen onze staartdelingen ineens weer wel....

reina
21-08-2009 om 07:01
Marit
Vraag het op school even na, officieel wordt de oude methode niet meer gebruikt, maar er zijn ook scholen die weer teruggaan naar 'toen'. Sommige kinderen snappen de nieuwe ( voor ons oudjes erg omslachtige ) methode beter, anderen hebben veel liever het oude trucje.

Paddington
21-08-2009 om 08:01
Marit
Even navragen op school is zeker een goed plan.
Dit is wat ik ervan weet. Wat hierboven ook al staat gemeld, een staartdeling is een trucje. Het gevaar met trucjes is dat kinderen fouten gaan maken die je niet maakt als je begrijpt wat je doet. De methode die ze nu hanteren lijkt omslachtig, maar als je er in verdiept dat begrijp je hoe het werk en zie je dat het niet eens zoveel anders is dan een staartdeling. Het grote verschil is dat als je iets door bijvoorbeeld 3 honderd deelt, je ook 300 opschrijft. Bij een staartdeling zet je dan alleen een 3 neer.
Vaak worden staartdelingen nog wel gebruikt, maar voor de betere leerlingen. Degene die heel goed doorhebben hoe ons decimale stelsel van rekenen in elkaar zit.

Jvo
21-08-2009 om 08:25
Hier
Hier nog gewone ouderwetse staartdelingen. Gelukkig! En door mijn kinderen worden ze ook goed begrepen (Montessorischool).

elissa
21-08-2009 om 12:24
Jvo
Je zegt dat jouw kinderen de ouderwetse staartdeling goed begrijpen. Maar begrijpen ze ook de achterliggende gedachte van wat ze doen? Snappen ze waarom een staartdeling werkt? Of hebben ze het trucje geleerd en kunnen ze die truc goed toepassen? Ik denk dat laatste. En trucs zijn gevaarlijk, want als je niet snapt waarom het werkt wat je doet, dan vergeet je het ook snel weer als je het een tijdje niet doet, en het risico op rare fouten is groot. Bovendien wordt je getalinzicht er ook niet beter van, en dat is toch een belangrijke doelstelling van rekenonderwijs.
Wat betreft het krijgen van de goede uitkomst, maakt het niet zo heel veel uit welke methode je gebruikt, de ouderwetse staartdeling of de hapmethode. Die laatste is wel veel inzichtelijker. Wat trouwens een groter probleem is van de laatste jaren, is dat er zo veel nadruk wordt gelegd op het leren schatten, dat veel kinderen een som überhaupt niet op papier uitrekenen maar uit hun hoofd, en zo met een totaal verkeerde uitkomst komen.

Jvo
21-08-2009 om 16:57
Ze begrijpen de hele staartdeling, dus ook wat ze doen en waarom. Dat komt doordat ze op een Montessorischool (volgens mij) op een andere manier naar de staartdelingen toewerken. Plus dat het eerst inzichtelijk wordt gemaakt met materiaal.

Tihama
21-08-2009 om 17:28
Wat een rapport, pelle
Ik had er al eens iets van gezien, maar nu eens volledig gelezen.
Opeens snap ik een heleboel. Mijn zoon haat schatten. Hij kan echter enorm goed hoofdrekenen. Mijn dochter haat rekenen in het algemeen. Ze doet ook graag haar best om de rekenles te vermijden. De juf snapt niet waarom want 'ze is heel slim'.
In dit rapport staat het antwoord: kinderen krijgen een veelvoud aan omslachtige methoden die soms wel werken en soms niet en ze moeten bijna geblinddoekt uitproberen wat wanneer zou kunnen werken. De 'handige methoden' zijn zeer afhankelijk van de voorbeelden die gebruikt worden. Een kind kan helemaal niet inzien dat de optelling 88 + 12 wél handig is om via 88+ 2 + 10 uit te voeren, maar dat dit bij 89 + 12 niet het gewenste effect heeft. Of dat je bij 25 * 400, via 50 * 200 en 100*100 snel je antwoord 10.000 hebt, maar dat deze truc volstrekt zinloos is bij 26*401.
Op pagina 53-55 geeft Craats de methoden die gewoon altijd werken. Zoonlief gaat nu naar de middelbare school. Ik heb hem zelf door de jaren heen regelmatig gebijlest (met staartdelingen etc). Vaak op verzoek van de juf overigens, omdat zijn CITO's weliswaar perfect waren, maar hij zelf klaagde dat het niet 'logisch' was. Toen de juf me haar lesboek uitleende, begreep ik waarom hij het niet logisch vond.
Dochter gaat nu naar groep 6. Ik zal haar het leven makkelijker maken. We gaan gewoon aan de slag met de oude methoden. 8 strategiën en je kunt de wereld helemaal aan. Mooi.
Tihama

syboor
22-08-2009 om 12:53
Als ze de staartdeling begrijpen
Als ze de staartdeling goed begrijpen, dan valt toch best te leren hoe ze die constructies van de juf moeten "invullen". Toevallig "gokken" ze dan precies dezelfde "handige" getallen als ze bij de staartdeling zouden gebruiken (waarbij het bij de staartdeling geen gokken is).
De nieuwe methode is op zich niet verkeerd, er zijn immers meerdere manieren om aan het antwoord te komen. Als je 945 / 3 moet uitrekenen, dan is (300 * 3) + (10 * 3) + (5 * 3) = 945 net zo correct als (200 * 3) + (100 * 3) + (15 * 3) = 945. Maar wat ik fout vind, is dat de leerlingen geen strategie wordt aangereikt om bij het antwoord te komen. Voor de zwakke leerlingen is het gokwerk, en juist de zwakke leerlingen hebben daardoor meer tussenstappen nodig en hebben meer kans om fouten te maken.
De staartdeling is een zeer goede strategie om snel bij het antwoord te komen: het werkt altijd (nooit "gokken" wat een "handig" getal is om mee te gaan werken), en halverwege heb je al een voorlopig antwoord (300) en heb je al een goed idee van wat het uiteindelijke antwoord gaat worden (minimaal 300, maar minder dan 400).
Een tweede probleem met de nieuwe methode is, dat leerlingen nooit weten hoe dicht ze bij het antwoord zitten. Alleen als de leerling het exacte antwoord gevonden heeft, kan hij stoppen. Als het antwoord helemaal niet exact is (geen geheel getal), dan werkt de nieuwe methode niet. Bij een staartdeling kan de leerling stoppen na X decimalen en afronden op X-1 decimalen.

Usmems
24-08-2009 om 11:31
Hier word ik cynisch van
Elissa "Bovendien wordt je getalinzicht er ook niet beter van, en dat is toch een belangrijke doelstelling van rekenonderwijs."
Uh, dé doelstelling van het rekenonderwijs zou toch moeten zijn dat kinderen op de basisschool leren rekenen.
Zwakke rekenaars hebben geen getalinzicht en krijgen hij met de realistische rekenmethodes ook niet, inzicht kan je niet leren, rekenen wel. Het is een aanname dat getalinzicht vooraf gaat aan het rekenen. Een aanname die gelukkig flink onder druk staat.
Zwakke rekenaars zonder getalinzicht moet je leren rekenen en hopen dat er nog iets van getalinzicht komt na de basisschool.
Ik heb een zwakke rekenaar thuis, toen ik hem het koopmansrekenen uitlegde, snapte hij de techniek binnen 20 minuten. Sommen die hij fout deed met de "rijgmethode" of "getallenlijn" maakt hij nu met zelfvertrouwen goed.
Zijn verontwaardigde reactie: "waarom leert juf ons dit niet?"
Antwoord van us mems: "Het wordt geheim gehouden dat er ook makkelijk rekenen bestaat, anders heeft juf niets meer te doen".

Usmems
24-08-2009 om 16:26
Koopmansrekenen
Koopmansrekenen is zo snel mogelijk op papier een som uitrekenen, dus onder elkaar zetten en van rechts naar links uitrekenen. Kinderen leren nu kolomrekenen van links naar rechts.
Een staartdeling is delen volgens de het koopmansrekenen.

Nasha 1st
24-08-2009 om 19:41
Usmems
>>Antwoord van us mems: "Het wordt geheim gehouden dat er ook makkelijk rekenen bestaat, anders heeft juf niets meer te doen". < <
woehahaah, die ga ik onthouden!!!

marie
25-08-2009 om 10:58
Koopmansrekenen = cijferen?
Hallo
Uit de uitleg van Usmems begrijp ik dat "koopmansrekenen" gewoon (ouderwets) "cijferen" is?
groetjes

mirreke
27-08-2009 om 12:35
Usemems!
Jouw antwoord houden we er hier ook in! Idd, rekenen kan zo simpel zijn, en het is niet meer dan het is, gewoon rekenen.