Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Stage mbo

Onze zoon volgt een mbo opleiding (niveau 4) en zit nu in het tweede jaar van de totaal 3 jaar. Dit schooljaar loopt hij 20 weken voltijd stage. Hij heeft het super naar zijn zin op zijn stage. Niet geheel onbelangrijk. Nu vroeg ik hem of hij in aanraking kwam met mensen die het werk deden waar hij voor opgeleid wordt. Hierop was zijn antwoord nee. Zijn stage bestaat uit werk waarvoor intern een opleiding wordt gegeven van 2 dagen (heeft hij gevolgd idd) en waarvoor verder geen diploma nodig is. Ik vroeg aan hem of er begeleiding is bij zijn werk. Dat blijkt niet het geval. Het team bestaat grotendeels uit stagiaires en uit supervisors die vooral waarschuwingen uitdelen als je te laat bent of de verkeerde kleding aan hebt of als je een fout maakt (en dan serieuze waarschuwingen met brieven thuis enzo). Je werk voer je zelfstandig uit. Ik vroeg of andere klasgenoten vergelijkbare stages liepen. Dit blijkt dus het geval te zijn. Eigenlijk zijn alle stages in het tweede jaar niet gericht op de toekomstige werkplek en is er geen begeleiding vanuit werkplek of school. 

 Het voelt voor mij wel een beetje als misbruik. Hij (en zijn klasgenoten) zijn een goedkope arbeidskracht. Ze hebben al een half bakken schooljaar achter de rug (door Corona maar 30 % van de lessen gevolgd) en op deze manier hebben ze de helft van de opleiding niet echt effectief onderwijs genoten.

ben ik nou te kritisch of is het verstandig om school hierop te bevragen (sowieso om eens te polsen hoe zij hierin staan..,)


ik zou daar zeker achteraan gaan. Je doet een opleiding en de stage is voor praktijk leren. en dat doen ze niet

Wat dacht je ervan om het aan je zoon zelf over te laten?

anomarie

anomarie

23-10-2021 om 09:41 Topicstarter

Granny71 schreef op 23-10-2021 om 09:31:

Wat dacht je ervan om het aan je zoon zelf over te laten?

Dat sowieso. Alleen dan is het wel helpend om hem hierbij te ondersteunen. 

Als mbo docent zeg ik nee...dit is niet de bedoeling. Het gaat om een bol-opleiding? Dus een onbetaalde stage?

Een opleiding op het mbo is opgebouwd uit kerntaken en werkprocessen. Ik weet niet 100% zeker of dit voor alle opleidingen geldt alleen. Maar een stage is bedoeld om te groeien binnen deze werkprocessen. Studenten starten op beginner en moeten naar vakbekwaam. Het is bij ons dus wel degelijk meetbaar waar ze aan moeten werken. Daarnaast moeten ze bij ons elke 2 weken leerdoelen op papier vastleggen. Heeft zoon niks in die trant gedaan?

Ik heb minimaal 2x per jaar contact met de stageplekken. En tussendoor mailcontact. Het is aan zoon om bij de mentor aan te geven dat hij niks leert. Bij ons volgt er dan een gesprek met stage. Indien geen verbetering zoeken wij een andere stageplek.

Nu moet ik zeggen dat studenten al snel zeggen 'ik leer niks' en 'ik word gebruikt als gratis werkkracht' terwijl ze zelf ook weinig initiatief nemen om te verbeteren. Leerdoelen kun je ook zelf zoeken. Dat is ook de leeftijd, dit moeten ze leren. 
Dus mijn advies is om het wel een beetje met een korreltje zout te nemen. Ga met zoon in gesprek hoe hij op deze stageplek naar leerdoelen kan zoeken en hoe hij dit bespreekbaar kan maken. Daarna zou ik eventueel hulp van de mentor inschakelen. Eerst door zoon zelf. Als zoon meerderjarig is, moet zoon wel toestemming geven voor communicatie vanuit school als je zelf gaat mailen.

anomarie

anomarie

23-10-2021 om 10:41 Topicstarter

ik wil niet al te specifiek zijn maar kan wel een vergelijk maken: het is alsof je de opleiding tot verpleegkundige volgt en 20 weken lang voltijd mensen mag vervoeren van de afdeling naar bv de afdeling röntgen. En verder geen verpleegkundige handelingen.
hij heeft geen leerdoelen en geen contact met school verder. Hoeft geen verslagen te schrijven oid.  Hij heeft al geprobeerd het aan te geven op school maar krijgt dan terug dat er door Corona weinig stage plekken zijn. Dat hij blij moet zijn dat hij zijn uren kan maken. Maar goed om te weten dat we toch wel meer mogen verwachten van de opleiding.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

23-10-2021 om 10:45

Mijn zoon zit in het eerste jaar van een mbo-4 opleiding, 4 jarig. Hij moet binnenkort beginnen aan zijn eerste stage, maar aan die stageplek worden echt veel eisen gesteld. Voldoet de plek niet aan die eisen, dan mag hij daar niet stage lopen, wat de spoeling overigens erg dun maakt, terwijl hij links en rechts stageplekken aangeboden krijgt.
Werk/leerdoelen zijn duidelijk en moeten door het stagebedrijf afgetekend worden. Werk doen wat helemaal niet tot zijn stage behoort, of slechts zijdelings is dus nicht im frage. Zijn toekomstige stageadres heeft ook duidelijk gezegd dat hij zelf verantwoordelijk is voor het behalen van die leerdoelen en het inleveren van verslagen.

Ik weet niet in welke richting de opleiding van je zoon is, maar het klinkt niet echt alsof dit de bedoeling is van die stage en ik zou samen met zoon daar bij de opleiding achteraan gaan. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat hij tijdens die stage vaardigheden opdoet die hij straks nodig heeft voor zijn beroep.

Granny71 schreef op 23-10-2021 om 09:31:

Wat dacht je ervan om het aan je zoon zelf over te laten?

Mijn dochter had een dergelijke stage op haar 17e toen ze mbo 4 deed. Ik heb samen met haar eea aangekaart bij de opleiding. Ik weet niet hoe oud de zoon van anomarie is, maar ik vind het flauw om van jongvolwassenen altijd maar te zeggen dat ze oud en wijs genoeg zijn. Dat zijn ze namenlijk niet. Als zelfs je ouders zeggen dat je het allemaal maar zelf moet uitzoeken ziet het er niet goed uit. Je kunt op zijn minst ondersteunend zijn en serieus meedenken en vragen stellen.

Achteraf heeft mijn dochter veel geleerd op de stage, al had dat weinig met haar vakgebied te maken. Meer met het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, zorgen dat je gehoord wordt, hulp vragen, communicatie en reflecteren. Allemaal ook niet onbelangrijk in het leven (zoals de mbo-docent hier terecht zegt).

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

23-10-2021 om 13:54

EmmaT schreef op 23-10-2021 om 12:13:

[..]

Mijn dochter had een dergelijke stage op haar 17e toen ze mbo 4 deed. Ik heb samen met haar eea aangekaart bij de opleiding. Ik weet niet hoe oud de zoon van anomarie is, maar ik vind het flauw om van jongvolwassenen altijd maar te zeggen dat ze oud en wijs genoeg zijn. Dat zijn ze namenlijk niet. Als zelfs je ouders zeggen dat je het allemaal maar zelf moet uitzoeken ziet het er niet goed uit. Je kunt op zijn minst ondersteunend zijn en serieus meedenken en vragen stellen.

Achteraf heeft mijn dochter veel geleerd op de stage, al had dat weinig met haar vakgebied te maken. Meer met het leren omgaan met bepaalde omstandigheden, zorgen dat je gehoord wordt, hulp vragen, communicatie en reflecteren. Allemaal ook niet onbelangrijk in het leven (zoals de mbo-docent hier terecht zegt).

Idd. Het is ook echt kindgebonden. Mijn andere zoon is altijd verbaal sterk geweest en laat zich de kaas niet van het brood eten. Hij had zich in een dergelijke situatie prima alleen gered en was zelf wel in actie gekomen als bleek dat zijn stage niet voldeed aan wat hij zou moeten leren en kunnen.

Mijn 17-jarige kan dat niet, die zou daarin verzuipen. En ja, ze moeten het zelf leren, maar op die leeftijd mag je wat mij betreft best nog wel wat ondersteuning bieden. Ook daar leert een kind van hoor.

Zit hij wel in een bedrijf "in de sector"?
Waar hij in de wandelgangen misschien af en toe wel iets hoort of ziet van de job die hij ooit gaat doen?

Of studeert hij pakweg auto-mechanica maar loopt hij nu stage in een ziekenhuis?

Hoe ziet volgend jaar eruit? Zijn er voor de laatstejaars wél fatsoenlijke stage-plekken mogelijk?

Voor een stuk is "werk-attitude kweken", de juiste kleding aanhebben op het juiste moment, op tijd komen, ... ook al een leerpunt voor een 17-jarige. Ook al doet hij dan tijdens dat werk weinig met zijn échte opleiding.

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

23-10-2021 om 16:26

Maar het is toch geen snuffelstage? Op het mbo doe je stages om ervaring op te doen in het werkveld van je opleiding, iets heel concreets dus, waar je, als je je diploma hebt, mee aan het werk kan. Het is de bedoeling dat je tijdens die stages ervaring op doet zodat je niet onvoorbereid in het werkveld terecht komt. Werkgevers gaan er van uit dat je door je stages in ieder geval wat relevante ervaring hebt.

Ik heb bijvoorbeeld een opleiding paraveterinair gedaan. Ik zou werkelijk niets hebben gehad aan een stage in, ik noem maar wat, een bejaardentehuis. Daar leer je toch niet wat je als paraveterinair moet kunnen? Werk-attitude kweken, de juiste kleding dragen en op tijd komen leer je ook op de juiste stage en als het goed is al daarvoor, bij je stages op het voortgezet onderwijs.

Ja dan ga ik er ook van uit dat de stage dan in het toekomstige werkveld is. Mbo4 is niet het soort onderwijs waar je skills moet leren in een supermarkt ofzo. Het moet toch echt wel in je studierichting/bedrijfstak zijn, anders is het niet goed. 

dan

dan

23-10-2021 om 17:03

Granny71 schreef op 23-10-2021 om 09:31:

Wat dacht je ervan om het aan je zoon zelf over te laten?

Het is wel een verschil of je als ouder alles overneemt en regelt met school of dat je zoon of dochter aan zijn of haar lot overgelaten wordt. Je kunt ook samen overleggen en het hem dan verder laten regelen. 

dan

dan

23-10-2021 om 17:05

Dit laatste in het geval dat er nog enige ondersteuning nodig is van de ouders. 

anomarie

anomarie

23-10-2021 om 19:11 Topicstarter

Hij werkt wel in de sector maar dus niet het werk wat hij gaat doen. Hij komt verder niet in aanraking met mensen die zijn werk doen. Dat gebeurt meer op kantoor. Vergelijkbaar met een verpleegkundige die het eten mag rond brengen. 

we hebben afgesproken samen een afspraak te maken met de mentor om te bespreken wat leerdoelen zouden kunnen zijn op de stage. hij heeft al zelf een en ander geprobeerd maar zonder resultaat. Nu maar samen kijken of we wat meer duidelijkheid kunnen krijgen. 

Klinkt als een goed plan! Ik vind het maar een vreemde gang van zake. Dat een school zulke stages accepteert. Hopelijk kunnen jullie met hulp van school voor verbetering zorgen op de stageplek.
Heeft hij een kwalificatiedossier? Zo ja, dan kun je dus kijken wat hij per werkproces moet leren en hieruit leerdoelen formuleren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.