Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Even onbekend

Even onbekend

08-10-2019 om 22:11

Stalken via groepsapp

Even onbekend ivm misschien herkenning.
Zit nu met barstende koppijn dit te typen, weet het niet meer.
Kind werd op de basisschool niet echt gepest maar nooit geaccepteerd in de klas vanwege dat hij nieuw op school kwam. Geen idee waarom. Klas was kliek en. Vooral paar kids.
Mijn kind was geen lid van de groepsapp, maar ze blijken al jaren over hem te roddelen en wie weet wat nog meer. Hij is nu van school naar de middelbare en is onlangs toegevoegd aan die oude klassenapp.
Op de middelbare zit hij bewust niet in de klas bij enkele kids van oude school. Allemaal nieuwe en onbekende, maar goed iemand kent altijd wel iemand, zelfs in een dorp.

Waar het om gaat is dat die oude kids echt nare dingen schrijven over hem, maar waarom hebben ze hem toegevoegd? Hij schrijft en reageert niet, we lezen en houden het in de gaten. Weet iemand of ik die groeps app kan doorsturen naar iemand of opslaan, etc. Sommige sturen echt nare dingen, plaatjes van pistolen, gaat veel over seks. Sowieso zijn een aantal kids echt gestoord en schrijven dingen over seks, te erg. Gaat om 12 jarige he.

Goed, het was een tijd stil, maar ik weet niet wat of hoe, maar een onbekend kind van de oude school heeft iets gezegd aan kids uit die oude klas. Nu gingen ze na weken opeens weer over mijn kind schrijven. Maar ook geobserveerd als, wie kent iemand op zijn nieuwe school en wat doet hij daar nu, met wie gaat mijn kind om, heeft hij een vriendinnetje, etc. Geobserdeerd wat hij doet de hele dag. Ze weten helemaal niks namelijk.
Ook die andere kids van de oude school zitten in een andere klas, bewust, en ziet hij eigenlijk nooit.
Maar blijkbaar kunnen ze zien als hij online is in een groepsapp. Ik weet niet waarom maar vooral een aantal van die grieten en 2 knulletjes begonnen te schrijven dat hij moest reageren en allerlei vragen te stellen. Tevens toen hij niet reageerde, wij lazen mee, gingen er 2 tegelijk bellen, kreeg van een aantal aparte whats app berichten met allerlei vragen. Bizarre vragen.
Tevens stuurde die grieten niet 1 zin maar wel 30 keer een zelfde smiley, sticker, etc. En maar dwingen dat hij moest reageren. Gevolg in 2 min tijd bijna 300 berichten.

Is dit normaal? Nee toch. Zijn telefoon ontploft. Enige reden dat hij nog in de app groep blijft/bleef en nog geen ander nummer heeft is om ze in de gaten te houden.
Berichten en plaatjes van pistolen en dreigingen wou ik even in de gaten houden en als bewijs.

Pfff sorry voor het lange verhaal. Ben er moe van.

Guera

Guera

08-10-2019 om 22:17

Screenshots

Jeetje wat vreselijk.
Heb je screenshots gemaakt?
Ken je de ouders?
Die zou ik confronteren
Hier moet wel iets aan gedaan worden
Ik snap dat je het wil volgen maar lijkt me toch echt confronterend hoor voor je kind.
Ik zou screenshots maken. Uit de groep gaan. Kind nieuw nummer geven. Ouders confronteren. Leerkrachten inlichten. Zoiets.....
Sterkte

Pennestreek

Pennestreek

08-10-2019 om 22:21

Chat exporteren

Dat doe je zo (bij een iPhone, en anders even googlen hoe het bij zoons telefoon werkt):
Open de chat
Klik op de groepsinformatie
Scroll naar Exporteer chat
Kies voor Voeg media bij
Dan kun je hem opslaan op diverse plekken.

Van de chat maak je een print, en die bespreek je met de mentor van je zoon en/of de vertrouwenspersoon van je zoon. Ik kan me zelfs voorstellen dat je aangifte of een melding doet bij de politie. Maar dat hangt af van de ernst van de berichten. Ik zou bij school beginnen. Zij kunnen in ieder geval de kinderen van de oude basisschool aanspreken.

Sterkte, het klinkt heel heftig en naar voor je zoon.

Pennestreek

Pennestreek

08-10-2019 om 22:23

Vertrouwenspersoon van school

Bedoel ik. Die zou er moeten zijn. Kijk daarvoor in de schoolgids.
Morgen bellen om een spoedafspraak met de mentor en liefst ook die vertrouwenspersoon, daar zou ik je zoon even buiten houden, het is al heftig genoeg.

Even onbekend

Even onbekend

08-10-2019 om 22:27

Berichten

Bedankt allemaal.
Ben zo bang dat op de middelbare via 1 van die kids van de oude school ook iets gaat gebeuren. Nu nog rustig, maar er zitten dus een paar kids, die ook nog uit de andere groep komen, op de nieuwe school. We hebben per direct hem laten overplaatsen naar een andere klas. Juist om van alles te voorkomen.

Die oude klas en kinderen, een antal, stuk of 10 zijn echt

Even onbekend

Even onbekend

08-10-2019 om 22:37

Rare kinderen

Sorry was te snel.
Die oude kids schrijven zulke rare dingen in die oude klassen groeps app. Echt bizar. Ook over hun eigen ouders, seks dingen en ze sturen vieze plaatjes. 1 jongen stuurt dus plaatjes van pistolen en Zegt er thuis 1 te hebben naar mijn kind maar ook andere uit die groep.

Ze willen maar weten hoe het met mijn kind gaat. Hebben niks meer van hem gehoord, nooit meer gezien en weten niks. Maar blijven maar geobserdeerd, dat is toch vreemd. Hij schrijft nooit wat dus ze worden niet aan hem herinnerd.
Nu hadden ze iets gehoord van een meisje van die oude school die ook de nieuwe zit maar in een andere klas. Dat hij een vriendinnetje heeft. Dit is dus echt niet zo, en is een verzinsel, maar nu krijgt hij allemaal berichten of dat waar is. Hoezo? Het is niet zo want meisjes interesseren hem nog niet in die trant, is meer met knullen en sporten en gamen. Maar hoezo zijn ze zo geobserdeerd dat ze hem gaan appen, bellen, en het perse van hem willen horen.
Is niet zo dat hij een miljoen heeft gewonnen of zo.
Ik begrijp dit echt niet.

Ik begrijp het ook niet

Maar het gebeurt helaas vaker, en de meeste scholen hebben wel met dit bijltje gehakt. Iets met groepsdynamiek en pispaaltjes zoeken. Is van alle tijden, maar op zo'n app zwepen ze elkaar op, en escaleert het nog sneller. En kan het ook nog eens 24/7 doorgaan. Het lijkt me verschrikkelijk als je de kind daar de dupe van wordt.

Laat het niet te lang voortetteren, inderdaad met screenshots de mentor en of de vertrouwenspersoon van school benaderen. En het aan hen overlaten om de ouders van de daders in te lichten. Moet je echt zelf niet doen, want je weet niet hoe het valt. Al zou ik me de ogen uit mijn hoofd geschaamd hebben als er een van mij betrokken was geweest als aanstichter of meeloper.

Sterkte

Misdreavus

Misdreavus

09-10-2019 om 04:32

andere telefoon

Is het misschien een idee dat je deze simkaart in een andere telefoon doet en daar de whatsapp op gebruikt die gekoppeld is aan dit nummer. Dan een nieuw nummer voor je zoon en een verse whatsapp, dan kan hij rustig zijn telefoon gebruiken zonder honderden vervelende berichten te krijgen, maar kun je toch nog in de gaten houden wat er gebeurd.

Mijntje

Mijntje

09-10-2019 om 06:59

uit

Eerst screenshots en saven, voor de mentor.
En er uit, uit die groep. Wordt hij er ook niet meer mee geconfronteerd. Ze hebben dan geen publiek meer. Mijn zoon is ook uit de oude groepsapp van zijn basisschool gestapt na wat vervelende berichten. Negeren en kinderen opzoeken die wel aardig zijn.
Als je kind irl wordt gepesten meteen werk van maken, naar de mentor/school. Maar grote kans dat ze alleen virtueel wat durven. Mijn advies: geen podium geven, negeren. Maar wel school inlichten.

vlinder72

vlinder72

09-10-2019 om 08:09

Reageren

Ik zou wel reageren.

Als ouders dan. Ik zou een app sturen met iets als dit

Beste Lara, Bickel, Kick, Mo etc. etc. etc.

Wij zijn de ouders van x. Met verbazing hebben wij jullie appjes gelezen. Wellicht dat jullie dit niet weten maar wat jullie doen mag niet. Dit is niet meer een beetje pesten maar meer stalken. Mochten jullie niet weten wat dat is dan kan je het zelf wel even opzoeken. Maar dit getreiter via de app en op welke andere variant houdt nu op. Jullie hebben hier waarschijnlijk onderling veel plezier mee maar dit kan zo niet. Jullie zitten nu op de Middelbare school en x ook. Ik wens jullie daar veel plezier en x zal jullie daar niet meer zien en heeft hier ook geen enkele behoefte meer aan.

Ik heb van deze app groep een kopie gemaakt zodat duidelijk is wie wat geappt heeft de afgelopen maanden/weken. Jullie zijn niet anomien en wij weten natuurlijk precies wie jullie zijn en ook wie jullie ouders zijn. Ik overweeg nu een kopie van deze appberichten te sturen naar jullie ouders (het lijkt mij van belang dat ook zij zien waar jullie mee bezig zijn), de oude basisschool (het lijkt erop dat er wat meer aandacht moet worden besteed aan cyberpesten) en de politie (stalken is namelijk verboden). Hopelijk is dat niet nodig en houden jullie nu per direct op met het pesten en stalken van x.

Zoiets. Kijk maar wat van toepassing is. Misschien is dreigen niet nodig en deel je gewoon direct de appberichten met de ouders van die kinderen.

De mentor van jullie zoon zou ik ook informeren maar dan zonder dat die kinderen dat weten.

Fransien

Fransien

09-10-2019 om 08:56

Geen podium

Het leukste van pesten is dat er iemand reageert. Er is niet voor niets het advies don't feed the trolls

Wat Vlinder zegt.

Wat korter misschien:"Ik heb van deze chatberichten een kopie gemaakt en overweeg hiervan melding te doen, cyberpesten is strafbaar, ook verlaat ik bij deze de groep".

"Maar blijkbaar kunnen ze zien als hij online is in een groepsapp."
De beheerder vd groep kan zien dat je zoon de berichten ontvangt en ook dat hij ze leest. Dat had je al eerder uit kunnen zetten bij zijn instellingen. Dit gaat niet stoppen zolang ze zien dat hij meeleest.

De groepsapp. verlaten en negeren.

40er

40er

09-10-2019 om 13:34

Ouders

Ik zou als ouder zijnde niet reageren in de groepsapp.
Opslaan, printen en mentor/vertrouwenspersoon inschakelen.

Als je als ouder reageert krijgt je kind dat ook nog weer te horen. (Ken zo'n gebeuren uit mijn omgeving en toen de moeder reageerde werd het nog erger)
Wat misdreavus oppert, een andere telefoon voor deze simkaart, desnoods als 2e in je eigen en je kind een nieuw nummer.

Saar

Saar

09-10-2019 om 13:40

Ik weet niet

of ik het zou durven (idd bang dat het erger wordt voor mijn kind) maar hoop toch dat ik precies zo zou reageren zoals jij beschrijft Vlinder, erg mooi. En eigenlijk zou het mooi zijn als iedereen dit altijd zou doen!
Dit is mi te ernstig om te negeren of lauw op te reageren.

vlinder72

vlinder72

09-10-2019 om 14:04

Schrikken en erger worden

Ik denk dat de meeste 12 jarigen zich een hoedje schrikken als ze direct aangesproken worden op hun gedrag zeker als je ook nog eens hun namen noemt. Vaak realiseren ze zich niet dat alles bewaard wordt en dat iemand ook nog eens hun ouders op de hoogte kan brengen. Laat staan de politie.

Wellicht dat er nog 2 of 3 volharde cyberpesters bij zitten maar ik vermoed dat het grootste deel van de groep afhaakt.

Het is jammer dat sommige ouders van 11-12 jarigen niet de app groepen wat beter in de gaten houden. Wij hebben als ouders de app groepen van onze kinderen in het begin goed gecontroleerd. Kinderen moeten ook leren wat ze wel en niet kunnen appen. Ook moeten ze heel goed weten dat niks anoniem is en iemand altijd kan achterhalen van wie wat afkomstig is.

Ik vond het heel leerzaam om te doen. Hoe leer je een kind wat ze wel en niet kunnen appen? Wat app je wel en wanneer bel je iemand gewoon op? Steeds nieuwe app groepen starten en dan sommige kinderen buitensluiten is ook een vorm van pesten. Al dat soort dingen kwam ik tegen en heb ik zeker met onze kinderen besproken. Net zoals ruzie via de app. Vervelende plaatjes die rond geappt werden. Hopelijk heeft het geholpen om ze wat fatsoen bij te brengen mbt appen en andere vormen van social media.

Ik zou ook zeker in een app groep reageren als ik zou zien dat 1 kind vreselijk gepest zou worden. Het zijn 12 jarige kinderen. Geen doorgewinterde treitertrollen.

Kasten

Kasten

09-10-2019 om 14:22

Apps

Ik lees zelf wel eens de groepapss van mijn dochter en daar komen ook de meest gekke memes en plaatjes voorbij. Ze reageert zelf eigenlijk nooit, en ze is nu ook uit die groep gegaan op mijn aanraden. Ze vond zelf die memes e.d. ook te ver gaan (gelukkig). Ik heb hier inderdaad ook wel screenshots van gemaakt. Eventueel voor onszelf, leraren, ouders en kinderen zelf.

Ik snap alleen de reden van in die app blijven niet zo goed? Waarom zou je jezelf/kind daaraan blijven blootstellen? Screenshots maken, uit die groep gaan, en eventuele 'stalkers' lekker blokkeren. Ik zou zelf niet persoonlijk die kids een berichtje sturen...krijgt hij dat straks ook nog te horen. In ieder geval lekker negeren, en kind zelf aanleren hoe hij hier het beste mee om kan gaan.

Hoe meer aandacht je ze geeft, hoe interessanter het wordt. Wel enorm vervelend allemaal!

Succes 😊

Anna

Anna

09-10-2019 om 19:58

Hier hard beeindigd

Mijn dochter (bijna 14) heeft verleden jaar hetzelfde gehad.

De groep 8 waar zij in zat was vrij rottig en wij waren (zij ook) opgelucht toen de zomer van 2018 begon en zij ein-de-lijk ervan af was. Van de 30 leerlingen zijn er maar drie anderen naar dezelfde school gegaan waarvan mijn dochter de enige in haar klas was want zij gingen naar andere klassen.

In de herfstvakantie werd zij ineens toegevoegd aan een chatgroep van een grote groep van deze groep 8 leerlingen. Daar werd in gescholden, leerlingen bedreigden elkaar, stuurden vieze plaatjes etc. Dochter was het wijst, reageerde niet en kwam ermee naar mij toe waarna wij besloten dat ze de beheerder blokkeert en uit de groep gaat.

Lange tijd niets gehoord en ineens werd zij in het voorjaar weer aan zo'n groep 8 chat toegevoegd, deze keer voor een reunie. Waar een leerling de tekst "jij krijgt nog rake kanker klappen op de reunie" schreef met de naam van mijn dochter.
Dochter helemaal overstuur en we hebben overwogen aangifte te doen maar dat niet gedaan omdat ik niet wilde dat een kind voor zo'n uitlating meteen een strafblad krijgt.
Dus weer genegeerd, geblokkeerd en uit de groep.

Helaas was het vlak voor de zomer weer zover, en toen viel ons ook meteen op dat de "geblokkeerden" kennelijk vaak van mobiel nummer wisselen.
Toen besloot ik dat het zo niet kon. Deze keer niet gelijk uit de groep. Ik had hier nog een klassenlijst liggen van de basisschool, heb alle berichten gesorteerd en uitgeprint en deze per briefpost naar de ouders gestuurd.
Met als bonus een portoboete want ik heb er natuurlijk geen postzegel op geplakt.

Binnen enkele dagen is die groep vrijwel leeggestroomd en is er een leerling die de tekst "wat de kk iemand uit deze groep stuurt alles naar mijn ouders" heeft geplaatst waarop meerderen reageerden met "ja bij mij ook" (helaas zag ik dat niet alle leerlingen die " post" hebben gehad reageerden)
Ik heb helaas geen contact meer met de ouders maar vermoed dat de kinderen van veelal 13-jaar nagenoeg allemaal wat uit te leggen hadden.

Tot op heden is dochter niet meer aan zo'n groep toegevoegd
(Als er weer wat gebeurt gaan we deze keer wel naar de politie, dit duurt natuurlijk al zo lang, dat noem ik geen puberale uitlating meer)

Even onbekend.

Even onbekend.

09-10-2019 om 20:55

Goede tips

Vlinder en Wil mooie tekst en ga ik zeker onthouden en misschien gebruiken.
Tot nu toe reageren we nergens op. Nog niet gedaan ondanks dat het erg kriebelt om ze de waarheid te zeggen.

Dat van die simkaart wisselen is ook een goed idee, niet aan gedacht.
Ik verbaas me over de dingen die ze schrijven. Ik lees ook dingen die ze schrijven over hun eigen ouders en gerelateerd aan seks, te erg, en blijkbaar leest geen andere ouder dus mee.
Uiteindelijk wil ik ook de groep stappen maar lees ik goed dat hij dus weer toegevoegd kan worden aan deze groep of een andere?

Even een vraag over het opslaan van de app.nu maak ik een foto van een bericht maar wat is het beste,? Hoe kan ik het opslaan of doorsturen? Sommige berichten zijn namelijk zo dat je ze niet kan doorsturen naar een andere whatsapp.

Wat betreft zijn online status, ja stom. Ze konden dus zien wanneer hij online was. Ik wist dat helemaal niet. Heb nu status gezet op alleen zichtbaar voor bepaalde contacten, is dat voldoende?

Alleen zo bizar, toen hij het dus las, en later wij, en niet reageerde, gingen een aantal bellen, en privé whats appen met heel veel smiley en rare teksten, dus zo 30 berichten per kind. En 1 meisje schreef reageer gvd, en dat heel vaak en met hoofdletters, doe het nu. Bizar toch.

En nu op de nieuwe school, bemoeien kinderen van die oude school zich nog, door te willen weten in welke klas hij zit en dan kennen ze weer net een kind uit die klas. Terwijl wij juist hem hebben laten plaatsen in een klas zonder kinderen van die oude school. Pfffffffffff.

Even onbekend

Even onbekend

09-10-2019 om 20:59

Rust

Is het bij jou dochter nu rustig Anne? Ik hoop het wel.

Ik had gehoopt door geen reactie van onze kant op die kinderen dat ze zouden stoppen. En je verwacht dat ze elkaar allemaal vergeten als ze naar de middelbare gaan. Maar niks.
Wat ik nog het meest bizarre vind is dat ze zooooooooo geïnteresseerd zijn in hem, zijn nieuwe leven, wat hij doet, of hij een vriendin heeft, nieuwe vrienden.

Waarom? Eigenlijk? Hij interesseert zich voor niemand meer uit die oude klas. En zij zoveel voor hem. Kan iemand dat uitleggen want ik begrijp het niet.

vlinder72

vlinder72

09-10-2019 om 21:03

App exporteren

Als je groepsapp opent dan zie je rechtsboven drie puntjes. Klik daarop. Ga dan naar meer. Daarna kan je kiezen voor exporteren chat; klik daarop. Nu kan je kiezen voor exporteren met of zonder media. Maak een keuze en daarna kan je de chats naar je mailen.

Even Onbekend

Even Onbekend

09-10-2019 om 22:05

Puntjes?

Moet ik dan in de berichten staan?
Zie geen puntjes. Is iPhone 4s of 5. Weet het even niet exact.

Baby-Lon

Baby-Lon

09-10-2019 om 22:16

Group info

Klik bovenaan op de groepsnaam, dan kom je in een scherm group info en scroll dan helemaal naar beneden. Voorbij de lijst deelnemers/participants. Dan zie je Export Chat (en clear chat maar die wil je juist niet).

Merel

Merel

10-10-2019 om 10:38

iphone 5

Ik heb hetzelfde als Baby-Lon alleen met nederlandse tekst, deze geef ik ook even voor je door.
Je klikt op de groepsnaam
Dan kom je in een scherm Contactinformatie (staat bovenaan)
Scroll dan naar beneden.
Helemaal onderaan zie je Deel contact en Exporteer chat (en Wis chat en Blokkeer contact, etc)
Je kiest voor -Exporteer Chat- en als je wilt dat alle foto's ook mee geëxporteerd worden, dan kies je -Voeg Media Bij- (dat zie je zodra je op Exporteer Chat geklikt hebt pas)
Vervolgens krijg je een scherm te zien waarbij je kunt kiezen voor o.a. E-mail, zo kan je de chat naar jezelf mailen. Er zijn ook nog andere opslag opties, kijk maar even wat je het handigste vind voor jezelf.

Anca

Anca

10-10-2019 om 11:49

Naar ouders sturen

De teksten geprint anoniem naar de ouders sturen vind ik best een mooi idee! Misschien de "mooiste" passages van hun oogappeltje even met een markeerstift accentueren?

Noa

Noa

13-10-2019 om 00:19

Goede tip @ anoniem sturen berichten

Ik heb een dochter van net 12 die net op de middelbare school is gestart en ongeveer hetzelfde als de zoon van "even onbekend" heeft.
Enerzijds is er een groep meisjes van de basisschool actief de nieuwe klasgenoten van dochter aan het benaderen.
Anderszijds zijn er twee meisjes in haar huidige klas die actief leerlingen van haar basisschool aan het benaderen zijn, maar ook meisjes van de streetdance benaderen. (Waar mijn dochter voor de vakantie is gestopt wegens het pestgedrag van de meisjes daar. Maar je bent een pester of niet en gaat er ook nu de gepeste "weggepest" is gewoon mee door.)
Het pesten door de twee huidige klasgenootjes is begonnen omdat een van de twee meisjes een aantal leerlingen van dochters basisschool kent (naar eigen zeggen: van het bubbelbad in het plaatselijke zwembad) en er toevallig een meisje tussen zit dat altijd al mot had met mijn dochter.

Het pestgedrag van de twee klasgenootjes bestaat uit dochters Instagramaccount "scannen" en uit de volgers en likers halen wie haar contacten zijn. Vervolgens worden er bij foto's van die contacten berichten geplaatst als "heeyyy jij kent de dochter van N toch" waarna er wederzijds "gechat" wordt in de vorm van het plaatsten van openbare, beledigende teksten over mijn dochter.
De leerlingen van de basisschool benaderen vooral kinderen die op hun Instagramaccount hebben staan dat ze in een eerste klas van de school van mijn dochter zitten en gaan dan vragen stellen over mijn dochter. (Eigenlijk net zoals bij "een onbekend")

Ik zie ook dat de meisjes van streetdance, wel in mindere mate, overmatige interesse vertonen in dochters "nieuwe leven op de grote school" en ook leerlingen aan het benaderen zijn om informatie over mijn dochter te krijgen. Mijn dochter heeft enkele weken terug zo'n gesprek "meegelezen" en daar als reactie "Waarom stel je deze vraag aan die persoon in plaats van aan mij?" geplaatst, waarna ze een digitale scheldpartij over zich heen kreeg.

Mijn dochter heeft sinds enkele weken haar Instagramaccount maar verwijderd, helaas is het te laat en weten vooral de twee huidige klasgenootjes heel goed wie mijn dochter kent of kan kennen en gaan ze maar door.

Hier valt op dat het allemaal meisjes zijn die eraan mee doen.
Mijn dochter heeft de twee klasgenootjes al meermaals op school erop aangesproken, die elke keer erop reageerden met dat mijn dochter verzint wat zij over haar schrijven en wie ze benaderen. (terwijl iedereen kan lezen wat zij hebben geschreven, maar dat beseft het puberbrein helaas niet goed)
Ik heb al vanaf begin september de mentor van mijn dochter erop geattendeerd dat dit speelt, maar die geeft aan dat dit privékwesties zijn en dat het niet de taak van de school is om leerlingen op internet te monitoren.

Ik heb donderdagavond met mijn dochter een aantal van deze openbare berichten uitgeprint. Mijn dochter weet vooral van de meisjes van de basisschool heel goed waar ze wonen. Om precies te zijn hebben we de ouders van drie meisjes van de basisschool en de ouders van de twee klasgenootjes geconfronteerd met wat hun dochters op Instagram schrijven.
Aan het eind van deze middag (zaterdag) hebben we gezien dat alle vijf de meisjes hun Instagramaccount hebben verwijderd en dat de berichten die ze hebben geplaatst hiermee ook weg zijn! (We hebben het gecontroleerd door op de computer in de incognitomodus nog na te kijken of hun accounts echt weg zijn)
Helaas zijn niet alle pestberichten weg omdat niet alle pesters door ons benaderd zijn, maar een deel van de pestkoppen weet nu wel dat alles wat zij op internet schrijven openbaar is, opgeslagen wordt en dat ze dus niet "veilig" wat kwetsends over anderen kunnen schrijven.
Daarnaast kan het prima dat deze vijf meisjes volgende week nieuwe accounts maken en verder gaan.

Mijn dochter en ik zijn vooralsnog erg blij met het resultaat. Het ergste wat er kan gebeuren is dat zij maandag op school een grote mond krijgt van de twee klasgenootjes.
Ik zelf vraag me eigenlijk nu vooral af of voordat de ouders van deze leerlingen vanmiddag(?) onze post kregen wisten dat hun dochters op Instagram zitten en waar ze Instagram voor gebruiken.

Pesten is helaas een ontzettend hardnekkig probleem waar veelal weggekeken wordt. Op de basisschool van mijn dochter speelde het ook wat vooral tot gevolg had dat bij "leuke activiteiten" als een dagje dierentuin leerlingen zich massaal ziekmelden omdat ze bang waren om gepest te worden. (Mijn dochter was ook lang niet de enige die niet meewilde op kamp want ze wilde zich niet vier dagen lang gedwongen laten pesten) Op de streetdance van mijn dochter werd het altijd geheel genegeerd waardoor mijn dochter er niet mee verder wilde en enkele weken voor de vakantie al niet meer kwam opdagen. (Waar ik een klacht over het pesten heb ingediend, wat dan wordt afgedaan met "dit vindt niet in de studio plaats". Alsof de verantwoordelijkheid eindigt in de kleedkamer waar ik een keer bij ben geweest en met schoenen naar mijn dochter werd gegooid) Nu op de huidige school wordt er helaas ook niet ingegrepen bij pestgedrag ondanks aandringen van mijn kant.

Noa

Noa

13-10-2019 om 00:27

Verklaring obsessie van de leerlingen

Om nog de vraag van "even onbekend" te beantwoorden, het valt mij hier ook op dat pesters veelal een obsessie hebben met de persoon die zij pesten.
De klasgenootjes van de basisschool die mijn dochter pesten hebben, toen mijn dochter nog met hen op de basisschool zat en even een weekje ziek was, ooit een rare tekening gemaakt wat mijn dochter "bloot" moet voorstellen. Mijn dochter kwam daarna weer op school en kreeg van alle kanten te horen dat huppeldepup deze tekening heeft gemaakt en dat "de hele klas" er een foto van op zijn of haar mobiel heeft.
Was mijn dochter andere keren een dag ziek en kwam ze daarna weer op school, kreeg ze meteen van de vaste pesters herhaaldelijk en luidkeels de vraag "waar was jij?" terwijl het een klas van 35 leerlingen was waar vaker leerlingen zich ziekmelden.
Als mijn dochter op school was (chaotische klas met weinig toezicht, leerkracht was vaak de klas uit) zaten leerlingen (bijna altijd meisjes) naast haar over haar te roddelen. Waarop mijn dochter mij vertelde dat ze een keer tegen hen heeft gezegd "Wat goed dat jullie over mij praten" en vervolgens een van de meisjes "iets onverstaanbaars" in haar gezicht schreeuwde.
We hebben zelfs een keer een bezorgd meisje uit de klas aan de deur gehad, toen mijn dochter een dag niet naar school wilde en dus maar thuisbleef, die kwam vertellen dat een aantal van hun medeleerlingen de hele dag alleen maar over mijn dochter aan het praten en het giechelen waren en dat zij ermee naar de leerkracht is geweest die vond dat dat meisje weer moest gaan zitten.
Raad maar bij welke groep de leerlingen zitten die nu de nieuwe klasgenoten van mijn dochter benaderen.

Wat de verklaring voor het obsessieve gedrag van de pesters is? Wellicht een vorm van gebrek aan (andere) interesses bij deze leerlingen?

groepsgedrag

Het is bij die meiden vaak groepsgedrag en angst dat ze er anders zelf niet meer bij horen. Ik heb mijn dochter op de basisschool om een paar redenen naar een andere school gedaan. Eén van de redenen was ook pesten en de houding van school dat er daar niet werd gepest en dat het anders je eigen schuld was. Twee jaar later ging dochter, die op de nieuwe basisschool niet werd gepest, naar het VO en trof daar vriendinnen van haar oude pesters. In die tijd was er nog Hyves en al snel konden we daar lezen wat de kinderen van de oude basisschool tegen dochters nieuwe klasgenoten zeiden - compleet openbaar.
Wij hebben het ook aangegeven bij de mentor maar die maakte het nog erger door een lesje mediawijsheid te geven onder vermelding dat dochter haar gewezen had op het online gepest. Dus na de les kreeg dochter de volle laag. Gelukkig had dochter inmiddels vriendinnen in een andere klas en kon ze worden overgeplaatst. De rest van het VO is helemaal prima verlopen.
Nog steeds als ik van die meiden tegenkom (klein dorp) denk ik: ik weet wat jij allemaal hebt geschreven en wat voor een zielige meeloper jij bent. Ik zie ook nog wel eens moeders van die meiden bij bepaalde gelegenheden en als ik die hun dochters hoor ophemelen vraag ik me wel af of ze geen idee hebben dat Marietje, die zo begaan is met zielige dieren, mijn dochter online heeft dood gewenst en heeft uitgemaakt voor k**hoer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.