Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-06-2012 om 16:14
Dirk is qua wiskunde op school ´uitgeleerd´, en school heeft bedacht dat hij nu maar het beste verder kan met het Stanford curriculum. Heeft iemand daar ervaring mee=
Of is het zinnig om hem in een jaar klaar te laten stomen voor een deelcertificaat HAVO (als dat nog bestaat, en als dat kan als je 13/14 bent)?
07-06-2012 om 16:56
Staatsexamen
Een deelcertificaat Havo, ik neem aan dat je een staatsexamen wiskunde A of B op havo-niveau bedoeld, kan. Je zult je examen wel op een door het ministerie goedgekeurde locatie moeten doen, in het buitenland is dat meestal de ambassade. Er zijn daarvoor geen leeftijdseisen gesteld, de enige eisen zijn dat je de stof beheerst en stil en rustig je examen kunt maken binnen de daarvoor gestelde tijd.
Wat wil Dirk later gaan doen? Als hij nu uitgeleerd is met wiskunde, kan hij dan niet beter direct voor z'n vwo-staatsexamen gaan leren, daar is hij wat langer mee bezig en geeft direct toegang tot de universiteit.
Het stanford curriculum ken ik niet, wat zou het je opleveren in het kader van het vervolgonderwijs? Gaat het je in een bepaalde hoek dwingen waarvan Dirk nog niet weet of hij de rest van zijn leven daar wil zitten? Staatsexamen is qua vervolgopleiding neutraal, en je kunt zowel de wiskunde A als de B variant doen, dat is andere stof.
07-06-2012 om 18:51
Staatsexamen
Voordeel van HAVO is dat hij de stof daarvoor volgend jaar wel kan beheersen. Komend jaar is het laatste jaar dat hij in onze woonplaats naar school kan, daarna wordt het thuisonderwijs of kostschool (dat laatste ziet hij niet zitten). Een HAVO-certificaat is alvast een mooie opsteker dachten we.
Wat hij wil, welke kant hij op wil, hij heeft werkelijk geen idee, zolang hij maar niet hoeft te sporten of iets met beesten moet doen. Hij is pas 13.
Hij zit nu in een soort hybride Amerikaans/Internationaal curriculum. 't Is maar de vraag of dat echt lekker aansluit op het Nederlandse systeem, of dat hij gewoon door moet voor het IB.
08-06-2012 om 08:59
Lastig
Een vriend van me zit in het internationaal onderwijs (I als leraar en die zegt dat voor de echt slimme kinderen het MYP niet zoveel voorstelt. Het is meer veel dan moeilijk en vaak met kleinere klassen (het kost ook niet niets) en met meer aanpassingen in stof zonder fysiek te hoeven versnellen (al komt dat ook regelmatig voor). Hij werkt in Spanje, dus misschien is bij jou in de buurt het net weer anders, maar dat is wat ik ervan gehoord heb.
Het nederlandse schoolsysteem werkt anders, maar de bovenbouw VWO is een heel stuk pittiger dan het MYP (volgens hem redelijk vergelijkbaar met havo). Als hij de kostschool niet ziet zitten (kan ik me levendig voorstellen) en nog niet kan kiezen (kan ik me ook levendig voorstellen, vond ik met 16 nog steeds niet te doen), kun je inderdaad voor thuisonderwijs gaan. Zie jij dat zelf zitten? Mijn kinderen zitten te balen als een stekker dat ze niet lekker thuis les kunnen krijgen vanwege die stomme schoolplicht hier, maar die zijn een stuk jonger en willen best 's ochtends leren en 's middags sporten/spelen/clubjes/sociaal doen/enz. Voor een puber lijkt me dat een stuk lastiger.
Als je alvast een deelcertificaat hebt, bijv havo-wiskunde, is het makkelijker om met ondersteuning van de wereldschool te gaan werken, je hebt al niveau aangetoond en ze doen dan een stuk minder moeilijk bij het geloven dat je kind echt meer dan gemiddeld kan, en het is voor Dirk natuurlijk ook leuk, alvast een diploma. Wat je ook kunt doen is via de LOI of NTI of zoiets de pakketten voor de staats-examens bestellen, daar kun je zelf net zoveel in schrappen als je wilt en voor wiskunde en andere vakken waar hij in uitblinkt kun je extra materiaal toevoegen. Vierkant voor wiskunde heeft hele leuke materialen.
Wat erkenning van diploma's betreft, in Nederland kun je met een vwo-diploma op iedere gewenste studierichting terecht. In veel europese landen is het niet zo'n probleem, al zul je wat officiele wegen moeten bewandelen en eventueel een taaltoets moeten doen. In Amerika kan ik het niet inschatten, en in Azie ook niet, dat kun jij beter dan ik.