anna van noniemen
06-02-2012 om 10:40
Stop met speciale trainers cito
http://www.nu.nl/binnenland/2733718/stop-met-speciale-trainers-cito-toets-.html
goh....

Primavera
06-02-2012 om 11:09
Hoezo scheve kijk
Ja, ja geef de schuld maar weer aan de ouders, die zouden de kinderen teveel opfokken. En de cito-trainingen zouden volgens de Cito kunnen leiden tot een verkeerd (lees te hoog) schooladvies.
Als VO-scholen en minister zelf nou eens zouden besluiten om niet alles van die citotoets of zelfs entree-toets af te laten hangen, dan zou het inderdaad relaxter kunnen gaan. Doen alsof het niet belangrijk is en vervolgens de kinderen wel op de resultaten afrekenen is dat wat al deze stress in het leven heeft geroepen. Zie wat er vaak met de entree-toets gebeurd. Er wordt gezegd dat het alleen maar is om hiaten op te sporen en het lesprogramma op aan te passen en dan achteraf wordt blijkt het schooladvies op zo'n hiaat te zijn gebaseerd. Daar tuin je als ouder ook maar 1 keer in. Ik voorzie spoedig cito-entreetoets-trainingen op die scholen.
Over fout schooladvies dankzij de cito-toets die toch een moment-opname is wordt niet gerept, terwijl dat toch heel erg vaak voorkomt. Of simpelweg omdat de kinderen door slecht onderwijs niet alle stof behandeld hebben. De citotoets heeft helemaal niet die voorspellende waarde die geclaimd wordt en schooladvies trouwens ook niet.
Groeten Primavera

Kobalt
06-02-2012 om 11:13
Probleem ligt op vo
Volgens mij ligt het probleem op het vo. Als opstromen wat makkelijker was en afstromen niet zulke negatieve gevolgen voor de scholen zou hebben, zou die hele plaatsing van brugklassers ontspannender worden. En dan zou de cito ook minder belangrijk worden.
Maar dat wil cito natuurlijk ook weer niet, minder belangrijk worden.

skik
06-02-2012 om 11:18
Waarom?
"Ouders moeten stoppen met het massaal inhuren van speciale Cito-trainers voor hun kinderen. De kinderen worden er veel te veel door onder druk gezet. Bovendien wijken de resultaten van die training vaak af van het werkelijke niveau. Dat laat het Cito aan de vooravond van de voor kinderen en ouders belangrijke toetsweek weten. Het Cito is niet blij met de opmars van speciale trainers, en dat is nog voorzichtig uitgedrukt. “We kunnen er niets tegen doen, maar adviseren om geen gebruik van deze mensen te maken”, zegt woordvoerster Liesbeth van Litsenburg. Volgens het Cito komt het toch te vaak voor dat de uitslag van die trainingen toch leidt tot een verkeerd schooladvies. Het is volgens het Cito beter om rustig naar de toetsweek toe te werken,. “Uiteindelijk is iedereen gebaat bij een realistische Cito-score. Het wordt tijd dat ouders dat beseffen,”aldus Van Litsenburg."
Als je door extra oefenen je cito beter maakt dan je gedaan zou hebben zonder te oefenen, dan ís je niveau toch ook hoger geworden?
Kinderen worden teveel onder druk gezet? Ten eerste is het toch zo dat de cito-uitslag, of je het er mee eens bent of niet, behoorlijk bepalend is voor de rest van je schoolcarriere. Ten tweede: als er nauwelijks geoefend wordt op cito-vragen en je er als leerling niet vertrouwd mee bent, geeft dat ook veel druk: onbekend is eng.
skik

M Lavell
06-02-2012 om 11:18
Ga trainen, want dat helpt
Dames, dit is nou marketing. Cito brengt luid in het nieuws dat trainen inderdaad tot een hogere score leidt. Het maakt helemaal niet uit of je tussen die bewering woorden als wel of niet gebruikt, de boodschap is helder.
Zolang de scores als percentielscore worden aangegeven, helpt het trouwens niet als iedereen gaat trainen. Maar als de verplichte eindtoets is ingevoerd (die wordt ook van Cito), dan helpt trainen wel. Hoe meer je weet, hoe hoger je score. Allemaal een 10 halen kan dan.
Groet,
Miriam Lavell

M Lavell
06-02-2012 om 11:40
Dat gaat ook op voor nio
"De nio meet de intelligentie, de cito meet wat er geleerd is."
Dat is de pretentie van de een versus die van de ander. Maar de realiteit is dat het beide, voorzover ze over lesstof gaan, methodeonafhankelijke toetsen zijn. Hoe intelligent je ook bent, als je slecht onderwijs hebt gehad op onderdelen, dan zal dat zich laten zien in de uitslag van de toetsen.
Een keer een stukje toets doen, helpt om te begrijpen wat er van je verwacht wordt.
Niveautrainen van lesstof, helpt om je vaardigheden te verhogen. Dat laat zich ook op een toets zien.
Groet,
Miriam Lavell

Persicaria
06-02-2012 om 12:40
Oefensite squla is powered by cito
De titel zegt het al, massaal oefent iedereen momenteel op de oefenritten squla (met speciale citomodule). Tegen fikse betaling. Raden door wie deze site in het leven is geroepen? Door het Cito zelf, stelletje hypocrieten. Weet niemand dat ofzo? Je zou ze er in de media mee om de oren moeten slaan, schandalig!
Persicaria

Persicaria
06-02-2012 om 12:41
Oefenritten moet zijn oefensite
Autocorrect is niet altijd handig......

Guinevere
06-02-2012 om 14:33
Huh
Lijkt me dat je daar erg veel leert, van het trainen van Cito's. Qua leerstof dus. Alle oefening baart kunst en kennis, of dat nou in de vorm is van stomme rijtjes sommen in de klas of door het maken van een Cito-trainer.
Zelf heb ik een kind dat compleet lamslaat als je hem qua stof iets totaal onbekends voorschotelt. Zou dus kunnen resulteren in onterechte D of een E-score. Ja, daar hoor ik Cito niet over. Nu hebben we een paar vragen geoefend, zodat hij weer snapte hoe het werkte, en nu scoorde hij tenminste naar verwachting.

anna van noniemen
06-02-2012 om 14:43
Guinevere
Nou, zoiets dacht ik dus ook. Ik kan me zomaar voorstellen dat mijn 2 zorgenkinderen geen bal begrijpen van die toetsmethode! "zo ging dat toch helemaal niet in de klas?" Mijn 2e zoon, ADHD en PDD-Nos zou zomaar in paniek kunnen raken daardoor! Met alle gevolgen van dien. Ik zou me dus kunnen voorstellen dat ik hem inderdaad van te voren wat cito laat oefenen. Gewoon, als gewenning, niet eens om de score te beïnvloeden.

Guinevere
06-02-2012 om 14:53
Precies anna
Hier hetzelfde. Daarom wil ik ook niet dat school de (jaar)toetsen niet aankondigt. Vinden zij namelijk erg handig om de kinderen niet zenuwachtig te maken. Nou, ik wil het wel weten. Mijn zoon moet weten wat hem te wachten staat. Met dank aan o.a. Squla (jawel Persicaria) heeft ie nu tenminste nog een B en een C gescoord. Niet top, maar ook niet dramatisch.

M Lavell
06-02-2012 om 16:28
Welnee
P"Ze vallen over de mensen die je kind buiten school om trainen."
Dan doen ze helemaal niet. Het rendement van squla valt een beetje tegen. Deze strenge toespraak in het nieuws die feitelijk bevestigt dat trainen helpt, is de laatste poging om nog wat klanten te trekken.
Het is marketing.
Groet,
Miriam Lavell

Persicaria
06-02-2012 om 17:58
Precies miriam
Hypocriet van Cito, in de media breed uitmeten dat oefenen echt niet hoeft en zelfs je niveau onterecht omhoog brengt. En aan de Andere kant zelf een oefen site in de markt zetten, die duur betaald moet worden. Maar externe trainers, dat mag niet, nee!Foei!

Guinevere
06-02-2012 om 18:08
Zal wel
Het zal ongetwijfeld reuze hypocriet zijn. Neemt niet weg dat wat je ook doet (oefenen, spelletjes, weet ik veel), het allemaal bijdraagt tot betere kennis en kunde. En zodoende tot betere scores. Niet doordat je alle vragen uit je hoofd kent. Maar doordat oefening kunst baart.

Persicaria
06-02-2012 om 18:50
Guinevere
Tuurlijk baart oefening kunst, ik heb ook totaal geen problemen met oefenen en heb het zelf met mijn kinderen ook gedaan. Ik baal alleen ontzettend van het supercommerciele Cito dat net doet alsof het altijd de wijsheid in pacht heeft, maar zichzelf regelmatig tegenspreekt, als het maar in hun eigen voordeel uitpakt, financieel gezien. Squla is maar een voorbeeld van die mentaliteit. Zo mag Deficon geen kurzweilversie maken van de citotoetsen, nee, Cito geeft zelf een gesproken versie, ( alleen van eindtoets en entreetoets) wat voor sommige kinderen niet voldoende is. Argumentatie? Nul.
Begrijpend lezentoetsen mogen volgens Cito niet worden voorgelezen aan dyslectische leerlingen, maar ze geven wel een gesproken versie van de Eindtoets en de entreetoets uit want de toets moet (citaat Cito)' een realistisch Beeld geven van het soort vervolgonderwijs dat bij een kind past'. Snap jij het? Is het in groep 6 niet belangrijk dat je een goed beeld krijgt van de mogelijkheden van een kind? Waarom luisteren scholen hiernaar? Ik begrijp het niet. Cito heeft een monopolie en is veel te belangrijk geworden. Een onafhankelijke Eindtoets vind ik heel goed, maar dan ook echt een goede toets en niet dit wangedrocht waar kinderen regelmatig onterecht op afgerekend worden.
Persicaria