Pham
29-02-2012 om 11:15
Strafregels
sinds langere tijd is de sfeer in de klas van mijn zoon onder het 0 punt. Zoon zit in groep 5 (reglier onderwijs, 16 kinderen). Kinderen duwen, trekken aan elkaar en hebben veelal ruzies onderling waarbij steeds dezelfde jongens regelmatig letterlijk over grond rollen in gevecht. De juf hoeft maar evn de andere kant op te kijken en het mis.
Wij als ouders hebben hier regelmatig met de juf oer gehad, ze beaamde de problemen wel maar niet van harte. Wij als ouders hebben toen zelf een bijeenkomst gepland(voor de voorjaarsvakantie, die was hier vorige week), die gaat aankomende vrijdag plaats vinden. De juf en directeur zijn ervan op de hoogte gebracht. Blijkbaar is er met onze zorgen wel wat gedaan. Gisteren stonden er uit het niets 2 juffen voor de klas en zijn de regels gigantisch aangescherpt: je blijft zitten, je bent stil en blijft van anderen af. Zit je scheef op je stoel stat er een juf naast je om je weer recht te laten zitten. Bij 3 waarschuwingen krijg je strafregels, die ga je op de gang maken. Dan mag je terug. Maar er worden blijkbaar ook strafregels mee naar huis gegeven, het gaat dan om "overtredingen"als voor de beurt gepraat. Onnodig lopen in de klas. kind moet deze thuis maken en met handtekening van ouders de volgende dag weer mee naar school nemen. Wij ouders weten nog van niets, hebben dit via de kinderen gehoord. Vanmorgen nagevraagd bij de juf en die heeft aangegeven vrijdag bij de bijeenkomst erop terug te komen.
Ouders zijn heel verdeeld over die strafregels thuis schrijven. Op school oke, doet niemand moeilijk over. Maar thuis. Ikzelf ben het er ook niet geheel mee eens. Het zijn niet dermate overtredingen waar kinderen straf voor krijgen momenteel. Als kinderen vechten vind ik dat anders dan dat een kind zijn vinger opsteekt en het antwoord al roept. maar kind krijgt er evenveel strafregels voor!
ik ben eigenlijk wel heel benieuwd naar jullie mening hierover. Strafregels zijn of 1 kan van een A-4tje vol of bij de 2e keer een A 4tje van voor en achter.
Pham

Tineke
29-02-2012 om 11:27
Slikken
In principe ben ik tegen straf, en dus ook tegen strafregels en nog meer tegen strafregels op de verkeerde plek. Maar: het ging niet goed in de klas. Blijkbaar heeft deze klas het nodig dat de grenzen overdreven duidelijk worden aangegeven. En als dit helpt, als het iedereen weer duidelijk is hoe je je hoort te gedragen op school, dan is het beter voor iedereen. Voor nu, en voor alle jaren die ze nog samen in de klas zitten.
Dus zou ik dat als ouder wel slikken. Het is even niet anders.

Silone
29-02-2012 om 11:34
Onzin
Het ongewenste gedrag heeft op school plaats gevonden. of je de straf nu wel of niet passend vindt, het dient op school uitgevoerd te worden.
Thuis is thuis, als je daar de regels overtreedt laat je de straf toch ook niet op school plaatsvinden onder de hoede van de juf/meester?

Silone
29-02-2012 om 11:38
terzijde...heeft de klas ook iets van gezamenlijke gedragsregels bedacht en op een prominente plek in de klas opgehangen? Volgens mij wordt dat vrijwel overal gedaan, maar wellicht nog niet bij jullie? De hele klas brainstormt dan over hoe ze willen dat er met elkaar wordt omgegaan. Welke gedrag wel en niet wenselijk is. Als de klas er samen uitkomt, heb je een soort manifest waarop leerlingen ook elkaar kunnen aanspreken: kijk wat we samen hebben afgesproken.
De kinderen worden dan ook meer zelf verantwoordelijk voor de sfeer in de klas en op het schoolplein. Vergt wel een enthousiaste en positief ingestelde leerkracht trouwens.

Tineke
29-02-2012 om 11:41
Maar vooral
Wacht de bijeenkomst af. Kinderen zijn niet altijd even betrouwbaar in het vertellen wat juf heeft gezegd.

Brianna F
29-02-2012 om 11:47
Simpel toch?
Dat is toch niets nieuws, voorheen kregen kinderen altijd strafwerk mee naar huis. Ook al toen ik nog op school zat. Strafwerk onder schooltijd gaat ten koste van de les, dus maak je het thuis. Simpel. Het moet wel aan komen en als ze het tijdens de les doen, is het eigenlijk geen strafwerk. Als het van hun vrije tijd thuis af gaat wel. Niet zo moeilijk doen zeg.

Maylise
29-02-2012 om 11:53
Uitstekend
Ik zou er geen enkel probleem mee hebben. Goed dat de regels wat scherper worden want blijkbaar lukt het niet zonder. Thuis strafwerk maken is niet echt iets nieuws. In mijn jeugd kwam dit ook al voor en ik geloof ook niet dat het ooit is weggeweest. Geen zin om thuis strafregels te maken? Dan je gewoon aan de regels houden. Dan hoef je ook helemaal geen strafregels te maken.
Mijn jongste zoon en nichtje komen vaak met strafwerk thuis. Ik bemoei me er niet mee. Ze maken het maar gewoon en anders zijn de consequenties voor hun.

Wilma
29-02-2012 om 11:55
Even gewoon laten doorgaan
Het ging immers niet goed in de klas. Oké, moeten ze maar even op de blaren zitten, even de touwtjes wat strakker. En dat strafwerk thuis willen ze echt niet elke dag, dus dan gedragen ze zich misschien wel eindelijk.

Silone
29-02-2012 om 12:21
Nou zeg
wat een onzinargument. Vroeger ging het ook zo, dus nu kan het ook? Ik mag toch hopen dat er in 40 jaar tijd wel iets veranderd is. Ik weet helemaal niet of strafregels nu zo'n briljante aktie is, maar ja, maak ze op school. Desnoods tijdens het half uurtje zingen/gym/toneel/pauze. Thuis straffen (want zo voelt dat) voor iets wat je op school hebt gedaan vind ik klinkklare onzin.

Tango
29-02-2012 om 16:22
16 kinderen?
En dan een klas al niet onder controle hebben? Dat zegt al veel over de juf.
Dat er meer discipline moet komen lijkt me duidelijk. Inderdaad afspraken in de klas hangen: blijven zitten, niet door elkaar heen praten of voor je beurt, van elkaar afblijven etc. Dat daarbij straffen kunnen horen dat kan, maar strafregels voor 1 keer voor je beurt praten vind ik ook vrij overdreven.
Zowieso vind ik strafregels schrijven wat ouderwets, maar misschien is het een ouderwetse juf. Ik zou het inderdaad wel op school doen, dan maar na schooltijd wat langer nablijven.

Tineke
29-02-2012 om 16:26
Haha tango
Zelf werkzaam in het onderwijs?
Mijn ervaring is dat zestien kinderen lastiger kunnen zijn dan 28 kinderen. Het ligt soms niet aan het aantal. Hoewel ik ook weleens denk dat hoe minder kinderen in de klas, hoe meer ruimte, voor gezelligheid, maar ook voor geklier.

anna van noniemen
29-02-2012 om 16:42
K. heksenvet
dat zegt ons locatiehoofd ook. Mijn 2 jongsten zitten ook in een kleine klas, 16 leerlingen, en ook daarin veel gez.... Locatiehoofd zegt ook, in zo'n kleine klas ligt ook alles onder een vergrootglas, in een grote klas valt het 1. minder op, en 2, je hebt als kind meer keuze in met wie je wilt spelen. Vooral voor mijn dochter is het soms lastig, er zijn een aantal queen bee's waar zij met alle geweld bij wil horen, maar die haar niet "moeten". Ik probeer haar een beetje richting andere meiden te masseren, dat lukt steeds beter. Maar de keuze is beperkt, er zitten vooral veel jongens in de klas, en inderdaad allemaal handenbinders!

Brasso
29-02-2012 om 18:59
Effe doorbijten
Het gaat er nu ook om dat er consequenties zijn aan negatief gedrag, en het is denk ik belangrijk dat jullie als ouders achter de leerkrachten gaan staan zodat de situatie weer werkbaar wordt. Strafwerk thuis kan dan een signaal zijn naar kinderen dat het thuisfront nu samenwerkt met de leerkracht.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

ijsvogeltje
29-02-2012 om 20:03
Prima
Geen problemen mee.
Blijkbaar praten de ouders hier onderling over, want je weet al te benoemen dat er verdeeldheid is. Pas op dat jullie niet in de valkuil trappen dat jullie als ouders precies gaan bijhouden wat de juf wel of niet doet. Jullie zijn haar leidinggevende niet. Er moet wat gebeuren, de school ziet dat eindelijk in en neemt actie. Goed dus. Geef hen nu ook de ruimte om het op hun manier te doen. Natuurlijk moet je kritisch blijven, maar geef het even de tijd, en lever niet direct kritiek op de-weg-ernaar-toe.
Ik vind het trouwens onzin dat straf alleen op school zelf plaats zou mogen vinden. Als je kind iedere dag met strafwerk thuiskomt is het een ander verhaal, maar volgens mij spelen er dan andere dingen.

Pham
01-03-2012 om 08:57
Reactie
Bedankt voor jullie reacties, goed om te horen hoe andere moeders erin staan die niet direct betrokken staan.
Ijsvogel benoemt het al, wij als ouders hebben het er sinds dinsdag veelvuldig over. Komt ook omdat wij als ouders al langer aankaarten dat het niet goed gaat in de klas. De juf heeft het eerst ontkent, het viel wel mee en uiteindelijk wel toegegeven dat het niet zo lekker liep en ze zou kijken wat ze ermee kon. "Uit het niets" staan er dan 2 juffen en worden kinderen zeer streng aangepalt. Kinderen mogen daadwerkelijk even niets meer, als ze scheef op de stoel zitten krijgen ze al een waarschuwing. Ik ben het volkomen eens met school, daar gaat het niet om, maar de juf geeft nu steeds aan er vrijdag op terug te komen.
Ondertussen komen wel de kinderen thuis met vragen en klachten, "ik mag niet eens benen strekken." Zoon was ook verontwaardigd, altijd is er gestimuleerd als je iets niet weet je dat aan eerst aan een klasgenoot vraagt. Met kubussen kunnen kinderen aangeven of ze er op dat moment voor open staan (dan leg je je kubus op groen.) Zoon snapte een taakje niet, kind naast hem heeft kubus op groen. Zoon vraagt hulp en beide kinderen krijgen een waarschuwing voor praten in de klas! Er was niet uitgelegd dat de kubussen even niet meer gebruikt mogen worden.
Het ontbreekt momenteel enorm aan communicatie, ouders vragen dingen na bij de juf maar als 3 ouders iets vragen komen er 3 verschillende antwoorden.
Het strafwerk snap ik wel en ik snap ook wel dat je ergens moet beginnen en ergens een grens moet trekken maar als ik nu hoor waar er allemaal strafwerk voor gegeven wordt vraag ik me af of er de kinderen nog wel kind mogen zijn.
Er zijn klasregels opgesteld, door de juf, die hangen op de klassedeur. HEt zijn de vaste dingen, we zijn aardig voor elkaar, je let alleen op jezelf de juf let op iedereen, je blijft zitten dat soort basic dingen.
Ik hoop dat morgen vooral dudielijkheid oplevert.
groetjes Pham

Pham
01-03-2012 om 09:05
Voorval maandag
Wat ik ngo even wil melden is dat er afgelopen maandag een voorval is geweest en dinsdag erop zijn de maatregelingen ingegaan, of dat verband met elkaar houd of niet is mij nu nog niet duidelijk. Op maandag staat er een andere juf voor de klas die de klas duidelijk beter onder controle heeft, behalve dus afgelopen maandag.
In de paralelklas zit een meisje die een vete heeft met een meisje uit de klas van mijn zoon. Klasgenootje van mijn zoon is om die reden dit schooljaar in klas zoon geplaatst (in overleg met beide ouders over welk kind overgeplaatst zou worden.)
Nu heeft dit meisje samen met een klasgenootje een briefje gemaakt met daarop "Ik haat K. Schrijf als je X haat dit ook op" Dit briefje is de klas rond gegaan en de 2 starters zijn vrij dwingend geweest. Zoon wilde er niets mee te maken hebben, zijn naam is er toen door één van de starters opgezet, en zo zijn er meer namen opgezet. De juf heeft maandag het briefje onderschept aan de directeur gegeven met de vraag wat hiermee te moeten. School geeft hierin aan ook actie te hebben ondernomen. Het is niet duidelijk welke, er wordt WEER naar vrijdag verwezen.
Groetjes Pham

Tango
01-03-2012 om 09:58
Nou
Ik vind dat wel degelijk de juf iets aan te rekenen is. Ze communiceert duidelijk niet goed naar de kinderen. Wel regels aan de muur, maar ze verzint er dus nog regels bij die ze niet met de kinderen bespreekt maar waar wel strafwerk op volgt als ze niet nagekomen worden.
Op deze manier wordt het dus niet beter. De directie zal hier moeten ingrijpen. Hetzelfde geldt voor dat voorval met het briefje. De juf weet niet hoe ze moet reageren hierop? Tja, eh, dat lijkt me toch niet echt een capabele juf, of zie ik dat nou verkeerd? Briefjes in klassen komen volgens mij erg veel voor. Juf moet weten hoe ze hiermee om moet gaan. Klas erop aanspreken en het briefje vernietigen lijkt mij.

Wilma
01-03-2012 om 11:44
Schrijf alles op wat je vrijdag wil weten
Soms wordt je door de hectiek van het moment meegesleurd in een discussie en vergeet je je eigen vragen. Of de tijd is ineens om, of weet ik 't.
Schrijf al die voorvalletjes waar je vragen over hebt op en vraag ook welke regels er nu gelden.

Pham
02-03-2012 om 10:20
Wilma
Bedankt voor je tip. Dat is zeker handig, opschrijven wat ik vanmiddag wil vragen.
Zoon kwam gisteren helemaal balend thuis. Hij had gisteren over de hele dag 2 waarschuwingen gehad. Ik vond het knap, met deze strenge regels en dan niet tot strafwerk komen. Zoon riep toen huilend dat ik het niet snapte (klopt), ze beginnen niet elke dag opnieuw! Zoon start vandaag dus met 2 waarschuwingen!! Vandaag 1 waarschuwing en dan kan hij aan de strafregels! Heb zoon getroost en het er samen over gehad. uitgelegd dat de regels nu strenger zijn en dat hij dat nu maar te accepteren heeft en dat het dus inhoud dat als hij nu nog 1 waarschwuwing krijgt hij aan de strafregels moet. Het is zo, je veranderd er niets aan, hem wel meegegeven dat hij alleen zijn best kan doen die laatste waarschuwing niet te krijgen en als hij die toch krijgt de straf te ondergaan. Zou voor hem de eerste keer zijn deze week sinds de nieuwe regels.
Zijn zusje van 7 opperde gelijk "dan doe je toch gelijk iets wat niet mag", ben je ervan af....Maar grote broer ging toch voor geen strafregels.
ben benieuwd.
Pham

Wilma
02-03-2012 om 10:57
Bah
Dat vind ik helemaal niet motiverend, de strafpunten meenemen naar een volgende dag. Zo kun je nooit met een frisse start beginnen. Net zo lang iets 'fout' doen tot je aan de strafregels zit.
Ik zou ook even 'lekker' met hem meebalen en zeggen dat jij 't ook niet goed vindt, maar dat jullie vandaag gaan praten erover, maar dat het op het moment even zo is en dat dat heel naar is voor de kinderen die het wél goed bedoelen (zoals jouw zoon).
Benieuwd wat er uit het gesprek komt !!

Pham
02-03-2012 om 12:50
Zoon
heeft vanmorgen zijn strafregels gehad....hij was naar het bureau van de juf gelopen om iets te vragen, zoasl hij al 2 jaar gewend is.....dat mag nu niet meer, het is nu zitten blijven en vinger op steken.
Gelukkig is zoon niet boos of verdrietig geworden, heeft zijn blaadje aangepakt en is op de gang gaan zitten en heeft een blaaje vol geschreven en de les weer vervolgd. Dit is echt knap van hem, hij kan soms echt boos of verdrietig worden als hij zich niet begrepen voelt. Hij was zich echt niet bewust vanmorgen dat hij in overtreding ging, hij liep op de automatische piloot naar het bureau. Gelukkig moest hij gelijk aan mijn woorden denken! heb hem gezegd dat ik trots ben op hem.....
Pham

Karmijn
02-03-2012 om 17:14
Soms
Soms zijn kinderen slimmer en verstandiger dan degene die voor de klas staat. Dat vind ik altijd ontroerend om te zien. Ik hoop dat je je zoon een groot compliment gegeven hebt. Anders geef je er maar eentje namens mij.
Mijn zoon was in zo'n klas, op zo'n school, helemaal door het lint gegaan denk ik.
Wat een ontzettend vervelende manier om met kinderen om te gaan. Onduidelijk, onrechtvaardig, inflexibel en ongepast. Voor een kind als die van mij is dat explosieve combinatie. Maar ik denk dat het voor ieder kind niet goed is, om zo behandeld te worden.
Eerst laat je zelf de kraan openstaan en dan mogen de kinderen de boel weer opdweilen. Bah.

Pham
03-03-2012 om 20:04
Ouder bijeenskomst gehad
en wel en niet wijzer geworden, klinkt raar, maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen.
Juf en directeur en iemand van buitenaf waren erbij aanwezig. Het blijkt dat deze klas vorig jaar ook al problemen kende, is toen iintern meerdere keren besproken en wat dingen aangepast. Toen was het voornamelijk kinderen die onderling niet met elkaar konden. Toen is dat individueel met de betreffende kinderen en ouders opgepakt. Voor andere ouders is dit onzichtbaar gebleven. Daarna is het in golfbewging verder gegaan. Dit schooljaar is alles intenser geworden (twerijl er kinderen uit de klas verdwenen door overplaatsen en verhuizen, klas is van 19 naar 16 gegaan.)
Nu zijn het kinderen onderling maar ook groepjes onderling. Voor de vakantie liep het dermate hoog op dat er iemand van buitenaf erbij gevraagd is. Deze mevrouw liep al in deze klas mee om van buitenaf het lezen te begeleiden en zij schijnt meer over gedrag bij kinderen te weten.
Vlak voor en in de vakantie is besloten met deze klas terug naar af te gaan, duidelijke strakke regels en bij overtreden accuut sanctie. School geeft toe verzuimd te hebben ons als ouders hier goed van op de hoogte te stellen, zijn ervanuit gegaan dat vrijdag toch die bijeenkomst was. Maar ja als je dan dinsdags al begint....
Het is nu vooral ook dicussie, wij als ouders snappen dat school iets moest en dat er iets in deze klas moest gebeuren. Maar dat kinderen de waarschuwingen voortdurend meenemen naar de volgende dag zijn wij het niet mee eens, maar dat is en blijft een dicussie. Kinderen beginnen alleen op maandag met een schone lei.
Ik heb ook aangegeven dat ik de nieuwe regels ook wil hebben zodat ook ik weet waar mijn kind aan toe is.....dat gaat alsnog gebeuren.
Ik ben in elk geval erg trots op mijn zoon! Knap hoe hij gereageerd heeft. En heb hm daar een groot compliment over gegeven en ik weet nu dat ik elke morgen dus even een pep tolk met zoon moet hebben....
Pham

Temet
03-03-2012 om 20:45
Begrijp ik nou goed
... dat als de les heel vervelend is of de klasgenoten je de keel uithangen je even drie keer achtereen iets onbenulligs moet doen om een time out te krijgen?
Hoe lang duurt het voor er strategisch getimede "overtredingen" gaan plaatsvinden, vraag ik me af...
Groeten,
Temet

Pham
04-03-2012 om 22:19
Temet
dat zal snel volgen denk ik, hoewel er een opbouw in zit:
3x waarschuwen is strafregels op school
Dan doortellen:
weer 3x waarschuwen (6 in totaal) is strafregels op school en kwart thuis en handtekening ouders
dan weer doortellen:
weer 3x waarschuwen (9x in totaal) is strafregels op school, nablijven en dezelfde hoeveelheid strafregels thuis. En handtekening ouders.
Ben beneuwd welk kind gaat proberen wat er na de 9e keer gebeurd..... Al je waarschuwingen neem je een hele week mee. maar goed dat er dinsdag gestaakt wordt.....
Pham

Temet
05-03-2012 om 11:20
Nou ja precies. Deze leerkracht heeft zichzelf in de hoek geverfd, zoals Amerikanen dat dan wel zeggen,
Je kan strengheid en duidelijkheid ook te ver drijven, en dat schept dan maar weer verwachtingen in het genre "ja maar juf u zei...". Ze had kunnen volstaan met een aantal regels heel duidelijk te stellen en dan per overtreding gepast te straffen in plaats van dit idioot ingewikkelde systeem, dat allerlei strategisch gedrag uit kan lokken. Die kinderen zijn ook niet gek. En van dit soort onzin wordt een scholier ook steeds narriger en recalcitranter dus aan een oplossing draagt dit vermoedelijk weinig bij.
Groeten,
Temet

Maylise
05-03-2012 om 12:04
Niks mis mee
Ik vind met deze regels en straf echt niks mis. Het is duidelijk en helder. Je begint elke week met een schone lei dus ik zie er echt geen probleem in. Hier op school zijn er soortgelijke regels en ik ben nog geen ouder tegen gekomen die daar moeite mee heeft hoewel dat natuurlijk niks zegt over wat ze denken. Toen ik jong was waren de regels nog veel strenger en dat was ook helemaal niet erg. Zolang niet het ene kind voorgetrokken wordt boven het andere en de regels voor iedereen te begrijpen zijn zie ik echt het probleem niet in.

billie
06-03-2012 om 10:21
Volgens mij
werk je hiermee vervelend gedrag juist enorm in de hand, want je creeert een hele nare en gespannen sfeer. Mijn kinderen zouden hier helemaal van in de stress schieten. Het idee om alle vaste oude regels helemaal overboord te gooien vind ik al helemaal vd zotte, er is al genoeg onveiligheid in de klas lijkt me.