Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
07-02-2011 om 16:48
Niet helemaal de juiste titel hoor, maar wist even niet hoe ik het moest noemen. Dachten we eindelijk een beetje rust te hebben op school, Tangozoon gaat redelijk goed nu, al zijn we het nog niet helemaal eens over het werkniveau op school, is er bij Tangodochter opeens gedoe.
Tangodochter is tot nu toe haar schoolloopbaan zonder problemen doorgelopen, dus verwacht je niet opeens iets. Afgelopen vrijdag krijgt ze opeens een grote rekentaak mee, omdat ze achter zou lopen met rekenen. Daarnaast was de juf heel boos op haar geworden omdat ze tijdens een opdracht met grondsoorten lang buiten had gelopen met haar vriendin. Dat laatste vond ik nog wel enigszins terecht, want dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. Vriendinnetje is echter nog al een meisje dat haar domineert en waar ze dus niet zoveel tegenin durft te brengen. Het was niet zozeer vanuit Tangodochter gekomen om zo lang buiten te blijven. Naar dat stukje heeft juf naar mijn idee niet echt geluisterd.
Maar dan nog dat rekenen, vandaag vraag ik het na bij de juf. Zegt juf dat haar werkhouding de laatste tijd nogal te wensen overlaat en dat ze meer verhalen zit te schrijven dan ander werk doet. Vandaar dus het rekenwerk mee. Oke dat snap ik, maar kom je daar dan op vrijdagmiddag pas mee? Dat had juf toch ook eerder kunnen zien, dat ze niets uitvoerde? Ik baalde echt een beetje dat ze mij dat nu pas meldde en dat alleen omdat ik met dochter was meegelopen, wat ik normaliter niet meer doe. Nu wel omdat dochter erg met het gebeuren van vrijdag zat.
Ik heb met juf afgesproken er volgende week in het 10-minuten gesprek over door te praten, maar ik vrees eigenljk aan 10-minuten niet genoeg te hebben. Ik vind het dus echt vreemd dat mijn kind opeens niet goed zou werken, terwijl er nooit problemen waren. Ze lijkt ook niet lekker in deze groep te zitten. Er zitten veel drukke kinderen in haar groepje waardoor ze niet goed kan werken. Dit heeft ze al vaker aangegeven en ik ook, maar juf wil de groepjes niet wijzigen. Verder zit ze in een 5/6/7-combinatie met 7e groepers die geregeld pesten. Vooral haar vriendin wordt erg gepest, Tangodochter neemt het dan voor haar op. Vind ik weer erg goed van haar. Maar Tangodochter heeft hier dus ook last van, juist omdat ze met dit meisje omgaat kijken ze ook anders naar haar. Andere vriendinnen gaan dan weer wel en dan weer niet leuk met haar om. Ze moet echt voor haar plekje vechten in de klas lijkt het. Juf lijkt het ook niet altijd helemaal aan te kunnen. Wordt dan dus heel boos en luistert niet meer naar wat er gezegd wordt. Ze lijkt de groepjes ook juist zo te houden omdat het nu redelijk rustig is in de klas. Mijn dochter is daar nu een beetje de dupe van, zit sinds de herfstvakantie al in een groepje dat ze niet leuk vindt en waarin ze niet goed kan werken.
Een lang en warrig verhaal. Ik wil een beetje voorbereid het 10-minutengesprek in volgende week, dus tips en adviezen zijn erg welkom.
08-02-2011 om 01:18
Tips
Je kunt opschrijven waar je het over wilt hebben. Pesten, de opstelling in de klas, de boosheid van juf. De relatie tussen je kind en een dominant vriendinnetje.
Je kunt 10 minuten extra vragen.
Je kunt iemand meenemen om je te helpen kalm en gefocussed te blijven als je bang bent om verward en emotioneel te worden.
Verder ziet het verhaal er inderdaad uit alsof juf er ook niet veel mee kan, maar dat kan meevallen.
Verder zou ik vooral kind helpen strategien te bedenken voor op school.
En als er mogelijk toch een andere opstelling in de klas aan de orde komt dan zou ik daar direct een termijn bij vragen.
In mijn familie is het de running gag dat mijn moeder zo graag had dat mijn snel afgeleidde broer vooraan kwam te zitten. Maar dat dit ondanks de beloften pas met Pasen rond kwam en toen gepresenteerd werd als een geweldige inspanning van school.
Het heeft denk ik ook met de leeftijd te maken. In de bovenbouw worden kinderen toch zelfstandiger en expressiever en dat pakt niet altijd leuk uit. Daar hebben ze wel steun en sturing bij nodig. En dat lukt ook niet altijd op school. Hoe goed ze soms ook hun best doen.