Mirre
03-02-2011 om 16:25
Stuk van justine pardoen in volkskrant
Hele stuk:
Aan zulke vrienden heeft vmbo’er echt niets
Justine Pardoen, 03-02-2011 10:00
Is het echt zo vreselijk dat er een getalenteerde kapster verloren is gegaan aan iemand die straks afstudeert als econome?
Met ergernis las ik de open brief over de Cito-paniek (Opinie & Debat, dinsdag). De briefschrijvers vragen in kleutertaal (‘brief aan alle grote mensen’) en met eenzelfde naïeve blik op ons onderwijssysteem (alsof je na het vmbo gewoon zou kunnen stapelen naar arts) aan ouders of ze er niet langer bij hun kinderen op willen aandringen hun best te doen bij de Citotoets. Omdat het dan lijkt alsof het vmbo niet goed genoeg zou zijn. Ouders willen volgens de briefschrijvers namelijk te veel van hun kinderen. En dat zouden ze willen uit eigenbelang, omdat het lekkerder klinkt als je op de tennisbaan kunt zeggen dat je kind een vwo-advies heeft.
Komen de briefschrijvers op voor het belang van kinderen? Nee. Het komt niet in hen op dat veel ouders ermee in hun maag zitten dat hun kinderen nog helemaal niet weten of ze liever met hun hoofd of met hun handen werken. Maar ben je eenmaal op het pad van het beroepsonderwijs gezet, dan stapel je niet zomaar richting universiteit.
Kansenscholen
De briefschrijvers hebben bovendien een zeer naïeve kijk op de Cito-toets. Ze gaan ervan uit dat een vmbo-score ook betekent dat een kind niet meer dan vmbo zou kunnen of willen doen. De praktijk is anders. Op de zogeheten ‘kansenscholen’ - dat zijn scholen die niet alleen op de Cito-score afgaan en kinderen met een lagere score meer kans geven om zich te bewijzen in de eerste twee leerjaren van het voortgezet onderwijs - blijkt dat kinderen die met een vmbo-advies binnenkomen, vaak meer blijken te kunnen. Is het echt zo vreselijk dat er een getalenteerde kapster verloren is gegaan aan iemand die straks afstudeert als econome?
Maar die ouders moeten die ambitie helemaal niet hebben, want we kunnen immers niet allemaal naar de top, is de boodschap. En ‘als wij, grote mensen, het vmbo echt zo erg vinden, zullen we dan in het vervolg zelf maar onze haren knippen, de wasmachine repareren, onderhoud aan onze auto plegen en de badkamer verbouwen?’
Media-elite
Het is dus vooral in het belang van de briefschrijvers zélf dat de vmbo’s goed gevuld blijven met een nieuwe generatie ‘vakkanjers’. En dat die mensen dat fijne, eervolle werk voor de media-elite niet gaan doen met een naar gevoel. Daarom roepen ze ouders op deze nieuwe generatie vakkanjers niet het idee te geven dat ze falen. Sylvia Witteman wil nog wel naar de kapper kunnen als ze 60 is, Wouke van Scherrenburg wil haar huis niet zelf verbouwen, en Erik van Muiswinkel kan nog altijd niet zelf zijn wasmachine repareren. De media-elite heeft haar vakkanjers dus hard nodig, en stel je voor dat die er straks niet meer zijn...
Deze betutteling van ouders is vooral zo stuitend omdat het voorbijgaat aan het werkelijke probleem, dat er met ons onderwijs iets mis is. Kinderen kunnen en willen vaak meer dan de Citotoets aangeeft. Stapelen is uiterst moeilijk geworden als je eenmaal op het vmbo zit, en het niveau van kinderen die de basisschool verlaten is gewoon te laag. Waarom schrijven ze daar niet over? Waarom moet het vmbo-aanbod door de strot geduwd worden van onwillige afnemers? Is het niet zinvoller het aanbod kritisch te bekijken en de weglopende consumenten serieus te nemen?
De auteur is hoofdredacteur van Ouders Online. Zij twijfelt aan de goede bedoelingen van bekende Nederlanders die ouders manen niet moeilijk te doen over een vmbo-advies. Soms kunnen kinderen gewoon méér.
klaver
13-02-2011 om 12:21
Cito rules (mirjam)
'Maar dat heeft helemaal niks te maken met vmbo of havo, maar met het feit (en dat is het echt, een feit) dat er geen mogelijkheid meer is om die Cito-uitslag te overrulen. Het is als een examen, zeker als het wordt ingezet op de manier zoals het in die brief wordt beschreven namelijk dat het eindadvies van de school pas na de Cito-uitslag komt (dat hoort niet zo te zijn trouwens). '
In Amsterdam moeten de schooladviezen doorgegeven zijn aan de gemeente voordat de uitslag van de cito bekend is. De schooladviezen zijn natuurlijk wel voor een groot deel gebaseerd op de entreetoets.
BAsisscholen roepen graag dat het basisschooladvies leidend is; in de praktijk is het zo dat het laagste advies telt. Dus als schooladvies VMBO is en de cito wijst havo uit, dan overruled die cito niet. Omgekeerd wel; met een havoadvies heb je ook een overeenkomstige cito-uitslag nodig om op die havo toegelaten te worden. Met een 534 kan het dan lastig worden.
Tinus_p
16-02-2011 om 10:24
Volgende ronde met justine
http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/bemoei_je_niet_met_de_ambitie_van_kinderen_en_hun_ouders/
Sancy
16-02-2011 om 12:36
Justine gisteren
gehoord op radio 1 om 11.45 uur ongeveer, over de oproep van de BN'ers en haar stuk in de Volkskrant. Vast nog terug te horen ergens?
tsjor
20-02-2011 om 11:17
Percentielscore
Ik mis even iets in de discussie. Voor zover ik het begrepen heb is het advies op basis van de cito gebaseerd op een percentielscore, dat wil zeggen: de beste zoveel procent krijgt Havo/VWO advies, de volgende zoveel procent krijgt VMBO-advies.
Natuurlijk wil elke ouder graag dat zijn/haar kind bij die beste zoveel procent hoort, maar dan valt een ander kind onder die andere zoveel procent die VMBO-advies krijgt.
Of snap ik de systematiek nu verkeerd?
Tsjor
tsjor
20-02-2011 om 23:34
Nou nee
Het is wel een interessante bijlage waar je naar verwijst, met name omdat die bijlage in tabel 5 laat zien dat er een significante toename is van het aantal leerlingen dat waarschijnlijk LWOO-onderwijs krijgt (en een relatieve daling voor speciaal onderwijs) en dat jongens over het algemeen beter scoren dan meisjes, behalve bij taal. Dat zet het verhaal van de falende jongens in het middelbaar onderwijs weer in een bepaald perspectief.
Maar waar ik op doelde is, dat de cito-uitslag presenteert: zoveel procent van deze kinderen gaat naar VMBO KB, GT, HAVO VWO. Die percentages liggen volgens mij vast: dus altijd zal ongeveer 15% naar HAVO/VWO gaan. Als de scores heel goed zijn is dat 15% van de hele goede scores.
Met andere woorden: mensen hoeven niet bang te zijn dat er geen vakbekwame arbeiders meer zullen zijn: eenzelfde percentage zal altijd VMBO-advies krijgen. En een poging doen om van jouw kind een HAVO-kind te maken kan best slagen, alleen zal dan een ander kind VMBO-advies krijgen. De percentages liggen bij voorbaat vast.
Overigens vind ik de oproep nogal hypocriet: kinderen die VMBO-examen halen krijgen te horen dat het toch niet genoeg is. Voor een startkwalificatie moeten ze nog minstens MBO-2 halen. HAVO/VWO is wel genoeg, maar aan iemand met HAVO/VWO heb je op de arbeidsmarkt ook niet veel. Die diskwalificatie van het VMBO is van overheidswege gegeven. Jammer, want juist de echte vakbroeders willen het vak graag in de praktijk leren en niet op school. De uitval op het MBO is dan ook dramatisch hoog.
Tsjor
Fiorucci
21-02-2011 om 12:52
Pelle
Ik draai het liever om. Havo is tegenwoordig weinig meer waard dan een toegang tot hoger onderwijs. Dus kwa werk vinden zie ik de meerwaarde er niet zo van. Ook bij havokinderen zie ik liever dat ze doorleren,een vak leren. Dus vraag ik me af: waarom is havo voldoende als startkwalificatie, en VMBO-T niet?
tsjor
21-02-2011 om 14:58
Startkwalificatie en arbeidsmarkt
'Jij denkt dat iemand met alleen een vmbo examen meer waard is op de arbeidsmarkt dan iemand met havo?' Nou nee, rare conclusie.
Wat ik denk is:
a. hetzelfde als wat Fiorucci zegt: alleen HAVO is ook niets waard op de arbeidsmarkt, dus waarom zou dat dan wel een startkwalificatie opleveen?
b. dat is iets ingewikkelder: de zo gewilde kapsters, bouwvakkers, verkoopmedewerkers etc, die nu op het VMBO zitten krijgen te horen dat ze nog minstens twee jaar onderwijs moeten volgen (MBO) willen ze een startkwalificatie halen. Maar juist die mensen/kinderen zijn meestal geen fervente schoolgangers. Die willen aan het werk en op de werkvloer willen ze wel een diploma halen, of na een aantal jaren werk zien ze de zinnigheid van een opleiding wel in. Juist die groep wordt geplaagd met een extra lange studieduur: VMBO+MBO2 is 6 jaar. En als de VMBO KB of GT hebt kun je MBO 3 of 4 doen en dan zit je 7 of 8 jaar in de schoolbanken voordat je die startkwalifictie hebt.
Ik ben het dan ook helemaal eens met de plannen om het MBO in te korten tot 3 jaar. Dat haalt alvast veel lucht en lege uren uit de opleiding. Maar verder zou ik het fenomeen 'startkwalificatie' eraf willen halen, tenzij het helemaal onder het gratis toegankelijke onderwijs gaat vallen (is nu niet zo). Of anders: een arbeidskontrakt zou ook een startkwalificatie kunnen zijn. Hoe kun je beter aantonen dat je klaar bent voor de arbeidsmarkt dan met een arbeidskontrakt?
Tsjor
cqcq
21-02-2011 om 16:08
Niet waar
De VMBO'ers hoeven helemaal niet langer naar school dan de havisten. I.p.v. een fulltime MBO opleiding mogen ze ook een BBL traject doen. Dan hoef je maar 1 dag in de week naar school.
M Lavell
21-02-2011 om 16:30
Arbitrair
Pelle:"Met alleen VMBO is de kans op baan krijgen/houden dus 2x zo klein als met een startkwalificatie? "
Ik denk niet dat dat hard te maken is.
Internationaal zijn er afspraken gemaakt over niveau's en minimumniveau's. Dit om opleidingen met elkaar te kunnen vergelijken. Het kader is gegeven, het is aan de landen zelf geweest om binnen dat kader de opleidingen te kwalificeren.
Nederland heeft ervoor gekozen om de vmbo niveau's die aansluiten op boven sk niveau (mbo-3/4) niet het niveau sk (mbo-2) mee te geven. Dat had wel gekund en was ook logischer geweest.
Waarom? Joost mag het weten.
Groet,
Miriam Lavell
M Lavell
21-02-2011 om 16:51
Wie is men?
Pelle:"Men denkt dat je met een beroepsopleiding op het VMBO meer kans op werk hebt dan met het vmbo-t (de mavo dus). "
Wie denkt dat?
Die briefschrijvers niet hoor. Die club richt zich juist op het opleuken van vmbo-t.
Nog een keer DEELNAME VOORWAARDEN VOOR SCHOLEN
- Er doen minimaal twee leerjaren mee waarbij ook een theoretische leerweg.
- On Stage is niet bedoeld voor LWOO en ISK leerlingen tenzij expliciet anders afgesproken met de projectleider."
Groet,
Miriam Lavell
tsjor
21-02-2011 om 18:47
Cqcq
'I.p.v. een fulltime MBO opleiding mogen ze ook een BBL traject doen. Dan hoef je maar 1 dag in de week naar school.
Dan nog is de boodschap hetzelfde: VMBO is niet voldoende. Zelfs het arbeidskontrakt dat je nodig hebt om BBL te kunnen doen is niet voldoende. Alleen een MBO-diploma telt.
Minstens 2 jaar bovenop die 4 jaar, en als je toevallig KB of GT hebt wordt het 3 of 4 jaar daar bovenop.
Tsjor
tsjor
21-02-2011 om 18:55
Pelle
'Dat geeft nog geen antwoord op de vraag waarom Havo wel en VMBO niet maar blijkbaar zit het 'm er dan toch in. Met alleen VMBO is de kans op baan krijgen/houden dus 2x zo klein als met een startkwalificatie?' Dan zou je een onderzoek moeten hebben dat uitsluitsel geeft over de verschillen tussen: alleen VMBO en een baan of alleen HAVO en een baan.
In de praktijk kom ik mensen tegen die aanvankelijk helemaal niet meer te motiveren waren om naar school te gaan (niet eens de minst gemotiveerden, maar ook jongeren die geen zin hebben om tussen kauwgumknauwende pubers te gaan zitten die nog met flesdopjes door de klas gooien). Die gaan werken. En een paar jaar later eventueel alsnog een studie volgen.
Het punt dat ik wil de maken was, dat het imagoprobleem van het VMBO door de overheid zelf de wereld in wordt geholpen met de factor 'startkwalificatie'. Daar doet een lofprijzing op de zegeningen van een afgeronde MBO-opleiding niets aan af.
Tsjor
cqcq
21-02-2011 om 19:30
Dus niet meer naar school
Tsjor:
b. dat is iets ingewikkelder: de zo gewilde kapsters, bouwvakkers, verkoopmedewerkers etc, die nu op het VMBO zitten krijgen te horen dat ze nog minstens twee jaar onderwijs moeten volgen (MBO) willen ze een startkwalificatie halen. Maar juist die mensen/kinderen zijn meestal geen fervente schoolgangers. Die willen aan het werk en op de werkvloer willen ze wel een diploma halen
Die zo gewilde beroepsmensen mogen dus ook direct na het VMBO aan het werk, zolang ze dan ook maar bezig zijn om een diploma te halen. Ik zie daar de zin wel van in, heb jij ze niet in je kennisenkring? De mensen zonder opleiding, die nu tijdens de crisis als eerste aan de kant staan? Ik ken er verscheidene.
tsjor
21-02-2011 om 22:11
Nou je het zegt
90 van mijn 160 collega's, allemaal met jaren ervaring en goede tot uitstekende diploma's. Ik ben nog net de dans onstprongen. Ook hoog opgeleid etc.
Tsjor
tsjor
21-02-2011 om 22:27
Cqcq
Waarom is het bezig van een arbeidskontrakt dan niet voldoende als startkwalificatie voor de arbeidsmarmkt? Een overtuigender bewijs is bijna niet te krijgen. Daar kan zelfs een universitaire titel niet tegenop.
Tsjor
M Lavell
22-02-2011 om 10:10
Dat is zo
Tsjor, er bestaat kwalificatieplicht tot 18 jaar. Letterlijk tot je verjaardag. Pas als je na je 18e bij de gemeente aanklopt voor een uitkering, krijg je opnieuw met kwalificatieplicht te maken. Dat verschilt een beetje per gemeente. Tot 23 of zelfs tot 27 jaar geldt dan: eerst een diploma halen, dan pas een uitkering krijgen.
Maar wie gaat werken, die heeft helemaal geen last meer van die kwalificatieplicht. Dat werk is bovendien ook nog om te zetten in een SK erkenning via een Evarings Certificaat. Maar goed, dat heb je alleen maar nodig als je toch nog voor je 27e weer in een uitkering belandt.
Jouw vraagtekens over overspannen gedoe mbt tot die sk zijn terecht. De meeste dropouts halen alsnog een diploma, maar wat later. De meesten van de rest komen toch wel aan het werk.
De Onderwijsraad heeft er al op gewezen dat de paniek niet zo heel groot hoeft te zijn.
En in de praktijk valt die dan ook mee. Tenzij je en uitkering wilt. Maar dat valt sowieso niet mee, mat of zonder gejaag op diploma's
Groet,
Miriam Lavell
Tanja
22-02-2011 om 12:24
Sjonge
mijn zoon heet een IQ van 132, maar de vlieger gaat niet op voor hem dat hij dan gymnasium gaat doen.
tsjor
22-02-2011 om 14:10
Dat wist ik dan weer niet
'Maar wie gaat werken, die heeft helemaal geen last meer van die kwalificatieplicht.' Even kijken wanneer ik zoonlief daarover ga inlichten.
Tsjor
tsjor
22-02-2011 om 14:25
Tanja
Ook geen HAVO/VWO-advies? VWO is hetzelfde niveau als gymnasium. Gym is alleen taliger (latijn en grieks), cultuurgeschiedenis.
Als de IQ-cijfertjes rechtstreeks iets zouden zeggen over het opleidingsniveau zou school, cito etc. hooguit een mooi tijdsvermaak zijn (school als opvang).
Sterker nog: de bijlage waar Pelle naar verwees laat zien dat jongens op de cito-score hoger scoren dan meisjes als het gaat om ruimtelijk inzicht, studievaardigheden en wereldoriëntatie. Alleen op het gebied van taal scoren meisjes beter. En toch doen meisjes het beter in het middelbaar onderwijs. De reden kun je wel vermoeden: middelbaar onderwijs draait vooral om talen. Zelfs realistisch rekenen op het basisonderwijs draait om taal. Een foto, waarop pleitbezorgers van realistisch rekenen laten zien hoe je het rekenen aanschouwelijk maakt laat een bord zien, waarop woorden geplakt zijn als 'oppervlakte' 'inhoud' etc. Aanschouwelijk is dus: omzetten in taal. Als dat nu toevallig net niet je beste kant is (zoon-zijn is dan een handicap) dan kom je zelfs met betere scores voor ruimtelijk inzicht etc. niet uit de verf.
De kans is groot dat het straks: mevrouw de dokter en meneer de loodgieter wordt. Ongeacht het IQ. Maar een slimme loodgieter kan wel later iets nieuws ontwikkelen en dan meneer de direkteur worden. Met een vrouwelijke secretaresse.
Tsjor
Tanja
24-02-2011 om 16:02
Ik heb echt
geen idee
Ze kijken naar de citoscores en naar het lvs
Een kind moet ook de juiste instelling hebben denk ik om het gym te doen.
Dat zie ik bij mijn zoon niet. Hij heeft een hekel aan huiswerk maken. Hij wil goede punten halen door er niks voor te hoeven doen.
En ik moet hem altijd achter zijn broek aan zitten.
Voor taal heeft hij wel een goede score (A).
Misschien is er nog hoop haha
Massi Nissa
25-02-2011 om 08:57
Maar tanja
Ik vraag me oprecht af welke puber nu enthousiast raakt bij het idee van huiswerk maken. Ja, ik, ooit, de eerste drie weken in de brugklas, toen al mijn schriften en pennen nog gloednieuw waren en ik indruk wilde maken op mijn docenten
. Ik ken eigenlijk vooral gymnasiasten die proberen om met zo min mogelijk doen zo hoog mogelijk te scoren, en zich af en toe uitsloven als er iets interessants voorbij komt of de mentor heeft gedreigd met zittenblijven of afstromen.
Groetjes
Massi
M Lavell
25-02-2011 om 10:20
Huiswerk misverstand
Tanja:"Een kind moet ook de juiste instelling hebben denk ik om het gym te doen. Dat zie ik bij mijn zoon niet. Hij heeft een hekel aan huiswerk maken. "
Wie wel, vraag ik mij ook af.
Meer in het algemeen: Het is een misverstand om te denken dat er meer huiswerk wordt gegeven bij een hoger onderwijstype. Het tegendeel is waar zelfs. Hoe hoger, hoe minder maak- en doewerk. Luie donders zijn het makkelijkst af op een categoraal gymnasium. Natuurlijk schroomt de leerkracht niet om een fikse hoeveelheid pagina's leerwerk op te geven, maar als daar nu juist je talent ligt, dan is dat een eitje. Het 'bewijs' dat je moet leveren voor het doen van je huiswerk (het leerwerk dus) is een toets. Geen leerkracht die gaat meten hoeveel tijd je met je neus in dat boek hebt gezeten om die voldoende te halen. 10 minuten is ook goed, als er maar een voldoende komt.
Hoe lager het onderwijstype, hoe minder vertrouwen in de leercapaciteit van leerlingen. Dus hoe meer ze moeten overschrijven, vragen over de stof maken, kortom: hoe meer ze werkelijk zitten te blokken met een boek en een pen en hoe meer ze afgerekend worden op de hoeveelheid tekst die ze in hun schrift hebben geschreven.
Een optelling van minnetjes of zelfs onvoldoendes omdat je je huiswerk niet volledig af hebt. Dat je desondanks toch een voldoende haalt voor de toets, doet er niet toe.
Die optelling van minnetjes of onvoldoendes, kunnen de cijfers die je gemiddeld haalt zo naar beneden bijstellen dat je een onvoldoende komt te staan.
Daar komt dan nog bij dat op scholengemeenschappen een gemiddelde voldoende halen vaak niet genoeg is. Je moet gemiddeld een 7 of een 8 staan om verder te mogen op hetzelfde niveau.
Op het gymnasium ga je gewoon over met een gemiddelde 6, zelfs als die door afronding naar boven ontstaat.
Dus als je het je kind makkelijk wilt maken: stuur 'm naar een categoraal gymnasium.
(ja, dat is een beetje een valse optie. Je komt daar niet zomaar binnen. Meestal zijn er wachtlijsten).
Groet,
Miriam Lavell
Tanja
25-02-2011 om 12:00
Mijn zoon
zit in groep 7 (is versneld van groep 3 naar 5) en moet dus in mei de entreetoets maken en volgend jaar de cito
Dus wat dat betreft hebben we nog even.
Het ging me erom dat er meer meespeelt dan een hoog IQ.
De werkhouding, zelfstandigheid etc spelen toch ook een rol?
Tuurlijk heeft 90% van de pubers geen zin in huiswerk.
Misschien is het ook zo dat ik me er geen voorstelling van kan maken, hoe dat straks in zijn werk gaat.
Morgen gaan we naar de open dag (op verzoek van zoon zelf) dat dan weer wel haha
En laat ik me goed informeren
Tanja
25-02-2011 om 12:31
Trouwens
mijn oneliner was een reactie op het volgende:
Pelle: Het verschil in IQ bedoel ik natuurlijk. Een gemiddelde Leo heeft een IQ van 140 een gem havo/vwo'er iets van 110-115 en een kind op het laagste nivo van het vmbo zal ergens rond 80-85 zitten?
gymnasiastje
26-02-2011 om 01:31
Werkhouding
Ach, ik zat rond 1980 op een categoraal gymnasium en ik heb er echt geen goede werkhouding geleerd, laat staan dat ik die al op de lagere school had. Op de lagere school werden we gedrild en verveelde ik me bij de gewone stof, daar leer je niet van werken. Alleen werkstukken en spreekbeurten maken vond ik leuk, dan leefde ik me uit en werd een expert in het door mij gekozen onderwerp waar ik helemaal geobsedeerd door was.
Op het gymnasium ging het vooral om de resultaten, zoals Miriam beschrijft, en kwam ik er mee weg om alles op het laatste moment te doen en veel ziek te zijn. Ik heb daar niet evenwichtig leren werken en niet leren plannen. Waar ik wel veel van geleerd heb zijn de bevlogen leerkrachten, het enthousiasme, de diepgang, interesse. Leerkrachten die met een extra studie bezig waren naast hun werk of bezeten waren van hun vak of lesboeken schreven. Rare, nare, enge mensen soms ook. Vaak zeer onpedagogisch.
Fijn was ook dat er veel aan de eigen verantwoordelijkheid werd overgelaten. Vanaf klas 5 was er nauwelijks nog controle op verzuim, als ik me goed herinner. In het eindexamenjaar mocht je het helemaal zelf weten. Met als gevolg dat de gymlessen leuk en gezellig waren want alleen degenen die zin hadden, kwamen. 's Ochtends lekker uitslapen tijdens de wiskundeles, mmm
Met als nuttig bijkomstigheid dat de wiskundeleraar een klein klasje van zeer gemotiveerde leerlingen had die veel persoonlijke aandacht konden krijgen.
Hiermee wil ik niet beweren dat ik op een andere school wel een goede werkhouding geleerd zou hebben. Wel dat je heel veel kunt hebben aan het intellectuele niveau van een school en dat dat weinig met werkhouding te maken heeft.
Veel leerlingen gingen op onze school trouwens de eerste paar jaar de mist in. Een soort "survival of the fittest", er werd niet aan studiebegeleiding e.d. gedaan.
Dit zal tegenwoordig wel heel anders zijn.
Maar ik denk niet dat je de keuze moet baseren op de werkhouding in groep 7. Interesses en intelligentie zijn veel belangrijker.
En dan blijft het nuttig om toch een goede werkhouding te leren. Muziek is daar heel goed voor, een instrument leren bespelen, muziek instuderen, samen musiceren. Leren dat oefening kunst baart. Dat fouten maken erbij horen. Dat je altijd beter kunt worden. Dat anderen andere kwaliteiten hebben. Geduld en discipline. Regelmaat en plannen. Bewust worden van je beperkingen. Vast zitten en sprongen maken. Leren om inspiratie op te wekken. Lichaam en geest verbinden.
ijsvogeltje
26-02-2011 om 11:47
Werkhouding
Hier een zoon op een zelfstandig gymnasium. En de school is zeer realistisch: kinderen komen hier niet vanwege hun fantastische inzet en werkhouding. Welnee, het gros van de kinderen heeft nooit iets hoeven doen op de basisschool en weet echt niet wat serieus leren is. Denk dus als ouder niet dat je kind zo'n supergemotiveerde 'nerd' moet zijn om naar het gymnasium te gaan, da's echt niet het geval.