moedervandrie
03-04-2012 om 10:59
Taak niet af
Bij mijn dochter op school hebben ze vanaf groep 3 iedere week een taak (zgn. weektaak) die ze aan het eind van de week af moeten hebben. Doel is om de kinderen te leren plannen. Het is van belang dat de weektaak aan het einde van de week dan ook echt af is. Mij is dat heel duidelijk verteld door de meester van de betreffende groep. Een fout is niet erg, maar het moet wel AF zijn.
Nu is er een ander kind (kennelijk zeer slim volgens de ouders) bij mijn dochter in de groep die kennelijk heel moeilijke opdrachten krijgt voor de weektaak en deze niet af krijgt omdat ze zo moeilijk zijn. Dat komt niet een keer voor maar iedere keer. Volgens de vader van het kind hoeft zijn kind dit van de meester dan ook niet af te krijgen.
Ik vraag me af…hoeft dit kind dan niet te leren plannen? Dus als je slimmer bent dan een ander kind en dus de moeilijkste opdrachten krijgt, hoef je je weektaak niet af te hebben….ik kan dit gewoonweg niet rijmen met wat ons door de meester verteld is over het concept 'weektaak'. Is dit gebruikelijk?

M Lavell
03-04-2012 om 11:29
Een beetje onzin
mamamvandrie, het is allemaal een beetje onzin. Kinderen leren niet plannen in groep 3. Dat leren ze zelfs niet in 3 vwo. Er wordt driftig gedaan alsof, maar dat is het dan.
Erg is dat ook niet, want dat wat kinderen over het algemeen moeten doen komt voldoende vaak af.
Voor kinderen die ver vooruit zijn is er helemaal geen noodzaak om die stof ook echt tot de laatste punt af te krijgen. Plannen leren ze er niet van en ze zijn al vooruit.
".ik kan dit gewoonweg niet rijmen met wat ons door de meester verteld is over het concept \'weektaak\'. Is dit gebruikelijk?"
De meester heeft ook een beetje een suf verhaaltje verteld. En dat is helaas gebruikelijk. Het is op zijn best een leugentje om bestwil. Meester kan tegen een kind dat loopt te klieren 'heb je je taak al af' zeggen. Zoals je thuis geklier kunt doorbreken door 'hang je jas eens op' te zeggen.
Best handig, maar niet zo betekenisvol als het gebracht wordt.
Groet,
Miriam Lavell

mamavandrie
03-04-2012 om 12:26
maar die ouder loopt dan ook uit zijn nek te praten. Kind zou met toets een A+ score hebben. OK, kan. Maar waarom het kind extra moeilijk werk geven wat het kind dus overduidelijk niet aan kan? Kind raakt volgens de ouder ook erg gestressed ervan.
Kreeg een beetje het gevoel dat die ouder het allemaal mooier maakt naar zijn kind dan het feitelijk is. Zo heeft kind op zonnetjes niveau gelezen (nadat ouder hier uitdrukkelijk om verzocht had bij meester), maar na de rapport bespreking (een paar maanden later) was dat overduidelijk niet meer zo want kind had en boekje dat de rest ook had. Kennelijk toch te hoog gegrepen voor het kind. Ouder blijft echter volhouden dat het kind zo bijzonder en begaafd is en zegt dat ook tegen iedereen…..

Zus
03-04-2012 om 13:00
Maar moedervandrie
Je vraag gaat kennelijk niet over het al dan niet af hebben en het nut van de weektaak. Je ergert je aan andere ouders die volgens jou hoog van de toren blazen. Nou en? Hoe is dat jouw probleem?

mamavandrie
03-04-2012 om 13:22
Zus
Ja, ik erger me aan het feit dat iemand niet eerlijk is en gewoon glashard staat te liegen. Ik ken die ouder nl. ook privé als kennis/vriend.

M Lavell
03-04-2012 om 13:25
Fijn
Van je vrienden moet je het kennelijk maar hebben.
Groet,
Miriam Lavell

mamavandrie
03-04-2012 om 14:04
Tja…miriam
mijn man zei altijd al: "Ik vertrouw X zover als dat ik X kan gooien en dat is niet ver". en ik steeds maar weer…'joh, het valt wel mee'. ik heb weer wat geleerd…..

Fiorucci
03-04-2012 om 15:08
Tja ot
Vergis je niet, dat het kind eenzelfde boekje had als de rest van de kinderen zegt niet meteen dat de ouder te hoog van de toren blaast. Ik ben al jaren in de weer om te zorgen voor meer uitdaging en werk op niveau, en nu, een ruime drie maanden voor het einde van groep 8 gebeurt er eindelijk eens iets....zucht. Maar dat terzijde. Ik snap niet dat je je zo druk maakt om andermans kind, richt je op jouw kind en laat het daarbij.

Manja
03-04-2012 om 15:41
Kennelijk
Door je veelvuldig gebruik van het woordje kennelijk laat je duidelijk zien dat je er allemaal niets van gelooft.
Je klinkt om eerllijk te zijn als een wat gefrustreerde moeder die niet kan snapppen dat een ander kind kennelijk slimmer is dan het jouwe en kennelijk via andere manieren leert dan het jouwe.
Ik snap werkelijk niet dat je je zo druk maakt om het werk op sdhool van een ander kind. Jouw kind heeft er toch in het geheel geen hinder van.

Henk 82
03-04-2012 om 16:07
Niet te vertrouwen
"mijn man zei altijd al: "Ik vertrouw X zover als dat ik X kan gooien en dat is niet ver". en ik steeds maar weer…\'joh, het valt wel mee\'. ik heb weer wat geleerd….. "
Het klinkt bijna alsof X jou iets heeft aangedaan. Maar wat precies? Misschien is X dr kind inderdaad aan het pushen, maar wat heeft dat met jou te maken?

moedervandrie
03-04-2012 om 16:46
Manja
Nou, daar zeg je wat. Deze ouder weet dat mijn kind HB is en met toets een A-score had. Nou, prima zo. Maar nee, zijn kind had dan ineens A+…Alsof deze ouder iets moet bewijzen ofzo. Ik probeer het niet over prestaties te hebben, maar telkens als ik deze ouder tegenkom begint het….mijn kind heeft dit gedaan, dat gedaan, kan dit zo goed….alles draait om dat kind.

moedervandrie
03-04-2012 om 16:51
Komt nog bij
dat ik continu de vraag krijg of mijn kind ook zo verschrikkelijk muzikaal is en zo goed in denkspelletjes en sport. Hun kind is dat namelijk wel. Uhhh, nee. Mijn kind is totaal niet muzikaal en sporten is ook niet zo haar ding.

Temet
03-04-2012 om 17:13
Nou en?
Wat vermoedelijk alle lezers zich afvragen: wat kan jou dat schelen?
Je klinkt boos. Die meneer is misschien irritant, en mogelijk ook een tikje zielig (waarom dat ophemelen van zijn eigen kind, is-ie ergens onzeker over?), en met zijn kind heb ik eerlijk gezegd nu al te doen, maar wat kan het jou schelen? De man kletst kennelijk uit zijn nek. Zijn probleem. 'ocharme, je zal ermee getrouwd zijn', denk ik nog wel eens bij dat soort irritante tiepjes.
Groeten,
Temet

Manja
03-04-2012 om 17:45
Chill!
Maak je wr toch niet zo druk om! Misschien had het kind eem A plus score. So be it. Kan best. Misschien is het nog wel hoger begaafd dan jouw kind. Maakt toch niet uit?
Loopt je eigen kindlekker op school? Klaar! Of wil je graag dat ze ook een andere weektaak krijgt? Vraag er dan om bij meester. Zo niet: bemoei je er niet mee en luister niet naar het gezwets van betreffende vader. Wie zegt dat het klopt wat hij zegt over de uitleg van meester over die extra weektaak???
Laat het lllllooooooosssss!

Fiorucci
03-04-2012 om 18:41
Tja
Of vader is gewoon heel trots en slaat een beetje door, en is blij dat hij iemand kent die ook een slim kind heeft. Hij zoekt misschien herkenning. Maar inderdaad.....loslaten.

moedervandrie
03-04-2012 om 18:58
Yep
Ga ik zeker doen! Ik hoef dat allemaal echt niet te weten van ieder kind. Belangrijker vind ik dat een kind lekker in z'n vel zit en lekker meedraait.
Inderdaad: lekker belangrijk. Liet me toch een beetje te veel meeslepen in de 'vloedgolf'....

Annet
03-04-2012 om 19:18
Soms is het heel fijn ervaringen uit te kunnen wisselen
Hier ook een hb-kind. Op de vorige school waren maar weinig ouders die wij konden vertellen hoe het ging. Ik hoorde vooral ouders praten over hoe veel kinderen moeten, hoe zwaar het programma dit jaar is. Vragen stellen bij een informatieavond deed ik heel beperkt. Andere ouders gingen namelijk zeer glazig kijken.
Als je dan weet dat een bepaalde ouder bekend is met de materie, dan ben je blij er over te kunnen praten, ervaringen uit te wisselen. Dan kun je eindelijk praten zonder dat een andere ouder vindt dat je staat op te scheppen.
Jammer dat het tussen jullie niet klikt. Afhouden dus, dat contact.

Vic
03-04-2012 om 21:38
Gokje
Gaat het om een oudste (of enig) kind in groep 3? Dan is het heel herkenbaar Bij mijn oudste (en erg slimme) kind in de klas zaten vrij veel oudste en enig kinderen en die waren volgens de ouders ook allemaal zooo slim. De A++ vlogen je om de oren. Het leuke is dat dat nadien allemaal een stuk minder wordt. Dan moeten de kindjes ook vaak werken voor hun resultaten en de ouders van de echt slimme kinderen komen er achter dat het soms ook gewoon best lastig en een zorg is dat je kind niet 'gewoon gemiddeld' is. En het wordt gewoon allemaal een stuk minder boeiend of belangrijk. Bij mijn jongste tetter ik een heel stuk minder (zeg maar niet) van de daken.

herkenning
03-04-2012 om 22:43
Jopi
ik herken het helaas wel!!
Een moeder van een kind in de klas (groep 3) van ons kind is ook zoooo competetief... altijd vergelijken, altijd vragen naar prestaties en bij rapporten concreet willen weten wat zn citoscores waren (haar zoon scoorde "allemaal A's" die van mij had geen 1 A en ook een D - ga je dat dan nog trots en vol zelfvertrouwen zeggen?) altijd werkjes met teksten die aan de muur hangen vergelijken met elkaar, praat openlijk welke kinderen in de klas voorlopen en welke achter, altijd informeren hoe snel haar kind al kan lezen en op welk nivo.... en sterker: ons kind laat ze soms bij haar thuis schrijven of lezen of rekensommetjes doen samen met haar zoon.... bij navraag tuurlijk alleen maar spelenderwijs en omdat de kinderen dat zo leuk vonden maar ik vermoed om te vergelijken....
Haar kind scoort volgens haar op alle nivo's A op de cito, leest een nivo hoger, wordt door de juf als super slim gezien. Ons kind is ogenschijnlijk gewoon gemiddeld, en heeft wel wat hobbels te nemen op wat leervlakken.....Daar vraagt ze dan ook altijd naar: hoe gaat het met het lezen van ....? Zit er al vordering in?
Haar kind mankeert NOOIT wat.
En haar zoon is -jawel- bevriend met die van ons, dus we kunnen het contact wel minimaliseren, maar niet vermijden.
Ik word er COMPLEET GESTOORD van....!!!!
Dus ja... ik herken dit soort wel, en hoe erg het onder je huid gaat zitten.....
AAARGGGGHHHHH!!!!!

Henk 82
04-04-2012 om 12:35
Die buren, waar doen die het toch van?
TS heeft zelf een kind dat 'HB is' maar de intelligentie van een kind' van een andere ouder wordt in twijfel getrokken.
TS vind dat die andere ouder ontzettend prestatie gericht is, maar ondertussen vindt ze de prestaties van 'dat kind' genoeg reden om zelf een topic te openen. Volgens mij zijn er hier twee mensen bezig met een wedloop.
Beetje in de trant van 'wij zijn helemaal niet op geld hoor, maar die buren, waar doen die het toch van?'

rutiel
04-04-2012 om 20:59
Eens met henk82
Zeur-ouders zul je altijd tegen blijven komen, moedervandrie. Maar je stoort je er blijkbaar wel héél erg aan. Dat roept het vermoeden op dat "slim zijn" een erg grote rol speelt in jullie leven. Een gevoelig plekje, zogezegd. Ik kan me eerlijk gezegd geen andere reden voorstellen waarom je er zo mee bezig zou zijn.
Laat gewoon los, er zijn andere dingen die belangrijk zijn in het leven. Je kind doet het (meer dan) goed, geniet ervan!
n@nny