Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Marieke

Marieke

27-11-2011 om 18:34

Taal is verslechterd, zomaar, in groep 7

Mijn dochter is alle jaren redelijk goed geweest in taal, spelling, taalbeschouwing, begrijpend lezen, stellen: cijfers variërend tussen 7 en 9. Vrijdag heeft ze haar rapport gehad en ik snap er niks van. Ineens is taalbeschouwing een 4, stellen een 5, begrijpend lezen een 5, stellen een 6- en ook spellen net een 6. Kijkend naar de rest van haar rapport, rekenen is nog steeds goed, aardrijkskunde ook, Engels gemiddeld (net begonnen), tekenen, handvaardigheid en gymen zijn hetzelfde als vorig jaar. Is taal in groep 7 ineens zoveel moeilijker dan andere jaren?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Toke

Toke

27-11-2011 om 19:39

Pittiger en tempo

Bij zoon in groep 7 zie ik dat spelling en begrijpend lezen wel een stuk pittiger is en over de hele linie is het tempo omhoog gegaan. Het is aanpoten geblazen. Ook heeft de leerkracht het niveau van de klas op alle vakken getoetst, zodat hij dit jaar specifiek nog kan bijschaven waar de klas in tekortkomt. Misschien is dat bij jouw dochter ook zo en scoort ze daarom nu wat lager? Trekt wel weer bij, denk ik. Maar anders een gesprekje met leerkracht?

Eline

Eline

27-11-2011 om 23:25

Mariek

Met zulke grote verschillen (en zeker omdat je schrijft dat ze "altijd" wel goed is geweest in taal), zou ik zeker een gesprekje met de docent voeren en vragen of zij/hij het kan verklaren. Het is denk ik ook belangrijk om vast te stellen of het slordigheid wellicht is, of juist gebrek aan bepaalde kennis.

Oude rapporten misschien meenemen (als dat handig kan zijn, overdracht/kennis van het verleden is niet bij alle scholen altijd geweldig)?

Ik zou niet tot het volgende rapport wachten. Groep 7 is een hele belangrijke klas (ook Cito entree toets op het eind) en als er iets te verklaren is (en wellicht daardoor aan te pakken is door docent of evt. door jullie) lijkt het mij handig daar niet lang mee te wachten.

Bij ons geen groot verschil in taaleisen/niveau tussen groep 6 en 7 bij kind gemerkt...

Andere toetsvorm

Ja, gesprekje met de leerkracht.
Ik vermoed dat de school is overgegaan op een andere toets/beoordelingsvorm. Door de invoering van de verplichte referentieniveaus staat er nogal wat verandering op stapel.
Bij dit veranderingen wil het nog wel eens gebeuren dat leerlingen die het voorheen ten opzichte van de gebruikte methode best aardig deden, toch alsnog door de mand vallen.
Maar wanhoop niet.
Praat met de leerkracht. Vraag om uitleg. Vraag expliciet of er wat veranderd is aan het toetsen/beoordelen. Verzin vervolgens samen een plan om de achterstanden weer recht te trekken.
Groet,
Miriam Lavell

Marieke

Marieke

01-12-2011 om 21:53

Gesprek met leerkracht gehad

Ik ben naar school geweest en heb de leerkracht gevraagd: hoe kan dit nou? Is stof ineens zo veel heftiger? Nee. Andere toestorm? Nee. Puber in spe? Nee, in tegendeel. Hoe kan dit dan? Tja, geen idee. In de spellingtoets had ze 11 fouten, ze beheerst de persoonsvorm niet, begrijpend lezen is niet op niveau. Alles goed en wel, maar de andere jaren was het wel goed! En toen ging bij mij het licht uit. Goh, was het andere jaren dan echt zo veel beter? JA, KIJK naar haar vorige rapporten! en dat was niet gebeurd. Vervolgens heb ik geraagd: wat ga jij er nu aan doen? Als ze zaken niet beheerst, vind ik dat de bal bij jou ligt. Kom met oplossingen! En als de oplossing bijles is, dan is dat zo. Moet ik thuis aan de bak? Prima, maar geef me dan materiaal. Doet school wat fout, ga aan de gang, maar alleen zeggen: tja, het is niet goed, daar kom ik geen steek verder mee. Ik heb met twee andere ouderparen gesproken en ook bij hen klinkt hetzelfde verhaal: ineens is het rapport slechter. wordt vervolgd....

Chippie

Chippie

01-12-2011 om 22:27

Relax...

Jeetje, je laatste reactie klinkt wel heel erg overtrokken en belerend. Brrrr. Misschien beoordeelt deze leerkracht anders, wacht eerst de Cito's af. Ze beheerst de persoonsvorm niet, nou dat is niet heel erg moeilijk om daar thuis of school iets meer aandacht aan te besteden.

En misschien moet je je zienswijze bijstellen, misschien zijn de rapporten van de voorgaande jaren ietwat te rooskleurig gesteld (wij zaten op een school waar elk kind tussen de 6,5 en 8 scoorde; daar kun je dus niets mee want tussen de ene 6,5 en de andere 6,5 zit heel veel verschil) en beoordeelt deze leerkracht rechtvaardiger of niet te hoog.

Ik ben trouwens blij dat we hier geen rapporten hebben. Ze zijn altijd subjectief. Wat moet je als kind nu met een 4,5? Dat motiveert toch voor geen meter? Hier een dyslectische zoon die misschien ook niet meer dan een 4 verdient maar qua inzet een 10. Is het dan fair om een 4 te geven? Maar een 6 is ook niet 'rechtvaardig'. Echt vreselijk.
Hier een positief verhaal voor ieder kind met een kleine opmerking waar op te letten, positieve benadering, kijken naar de dingen die goed gaan. En daarnaast krijg je de Citoscores, die je thuis kunt nakijken in het ouderportal. Daar kan ik wat mee... Okee, aan die laatste bespiegeling heb jij niets.

Schandalig

Marieke:"En toen ging bij mij het licht uit. Goh, was het andere jaren dan echt zo veel beter? JA, KIJK naar haar vorige rapporten! en dat was niet gebeurd."
Schandalig. Hij had dat zelf moeten zien en beter moeten onderzoeken waar dat verschil dan in zit.
Ik zou daar een punt van maken. Samen met die andere ouders. Of deze leerkracht doet iets fout, maar het is goed mogelijk dat de vorige leerkrachten stelselmatig de resultaten opblazen, waardoor hiaten niet gezien worden. En dat is nog veel ernstiger.
Ik zou niet wachten op de Cito. Ga samen met die andere ouders in gesprek met die leerkracht. Val 'm niet aan, maar probeer samen te onderzoeken waar het lek zit. Betrek er desnoods de directie bij.
Chippie:"Misschien beoordeelt deze leerkracht anders, wacht eerst de Cito's af."
Ja. Misschien beoordeelt hij realistischer. Dat zou betekenen dat er feitelijk een achterstand is. Nu kun je wel beweren dat je daar thuis nog van alles aan kunt doen, maar dat is maar de vraag. Zoveel tijd is er niet meer tussen nu en het advies voor het vo.
Dat moet je wel proberen natuurlijk, maar dan moet je wel weten wat er aan de hand is: een probleem met dat kind, of met de leerkracht?
Groet,
Miriam Lavell

Fransien

Fransien

02-12-2011 om 10:20

Wat ontzettend vervelend

Allereerst dat zo'n leerkracht geen goede overdracht krijgt (of het niet onthoudt). Ten tweede heb je de LVS cito's en die geven ook een indicatie, als die altijd goed waren en het kind maakt de gewone toetsen ineens slecht is dat vreemd. Mocht je kind de methodetoetsen altijd goed maken en de LVS-toetsen niet, dan is dat hoe dan ook reden tot zorg.
Als je er niet op vertrouwd dat school de zaken rechttrekt, bij scala leuker leren is er een taalboek met oefenboek wat alle basisschoolstof behandeld, kan prettig zijn om door te werken.
Overigens zou ik niet teveel op andere ouders vertrouwen, als puntje bij paaltje komt durven de meesten niet veel te zeggen tegen school, meestal uit angst dat kritiek ten koste zal gaan van hun kinderen.

Cool!

P "Noem een jaar maar \'niet zoveel tijd\'. Ik heb het taaldeel van mijn zoon in 7 wk bijgespijkerd "
Cool! Ik ben trots op je
Ik denk dat dat in de meeste gevallen ook wel kan, mits je weet wat er aan de hand is natuurlijk.
Maar je zal maar in groep 7 pas tot de ontdekking komen dat kind feitelijk een kind is dat moeilijk leert om wat voor een reden dan ook.
Groet,
Miriam Lavell

Nog steeds

P. ik ken je gezinssamenstelling niet uit mijn hoofd. Over 7 weken nog steeds niet, vrees ik.
Maar ja, ik vind het nog steeds Cool.
Al het geneuzel over ouderbetrokkenheid ten spijt: Nog niet zolang geleden bestond de gedachte dat ouders helemaal geen verschil konden maken met hulp bij het leren. Ze mochten niet eens.
Ik vind het cool dat je je daar geen ruk van aantrekt en dat je verschil maakt.
Groet,
Miriam Lavell

Julia64

Julia64

02-12-2011 om 14:43

Vraag aan p. (beetje o.t, sorry.)

Beste P.,
je schrijft dat je je zoon in 7 weken hebt bijgespijkerd v.w.b. het taalkundige deel... hoe heb je dat gedaan? Ook met toetstrainer? (Volgens mij heb ik wel eens eerder iets van je gelezen hierover, maar de finesses weet ik niet meer, vandaar...)
groet
Julia

Tango

Tango

02-12-2011 om 21:35

Hier

Ging Tangodochter ineens in groep 6 met alles achteruit. Nou lag dat ook wel deels aan haar (weinig gemotiveerd, waardoor is nog steeds een raadsel) maar ook aan de juf die volgens ons niet echt een duidelijke manier van uitleggen heeft. De helft lijkt in ieder geval bij Tangodochter niet aan te komen. We kwamen er in groep 6 pas laat achter, pas bij het laatste rapport was het echt slecht. Vanaf het begin van dit schooljaar ben ik er bovenop gaan zitten. Elke 4 weken contact met de juf en tussendoor af en toe als Tangodochter weer iets zegt nooit gehoord te hebben of in het huiswerk ineens 8 van de 10 werkwoordvormen fout heeft. Juf geeft het dan vaak gewoon weer mee, zonder de fouten te bespreken, tja dat werkt natuurlijk niet. Dan gaat er dus weer een mailtje naar de juf of ze er even naar wil kijken met dochter.
De persoonsvorm en tegenwoordige en verleden tijd gaat nu redelijk. Alleen nu kwam ik er weer achter dat ze het kofschip, fokschaap of hoe ze dat ook noemen tegenwoordig (juf had het eind vorig jaar over sexy fokschaap, zou dus toen al behandeld zijn) niet kent en begrijpt. Als ik het noem bij Tangodochter kijkt ze me wazig aan. Daar gaat dus ook weer een mail over volgen. Thuis oefenen vind ik prima, maar de uitleg moet toch echt op school liggen.

Chippie

Chippie

02-12-2011 om 21:43

Miriam

Dat zeg ik toch ook? Mogelijk beoordeelt deze leerkracht misschien wel realistischer. Maar misschien ook veel te laag. Het is nog een paar weken tot aan de Cito. Die weken kun je nog wel even afwachten, toch? En dan kun je als ouder echt wel het verschil maken. Trouwens, onze IB-er heeft dat ook meer dan eens aangegeven. Met een op een aandacht bereik je zoveel meer. Dus ik vind het nog geen reden om in de paniekstand te schieten. Onderzoek toont aan dat lessen in begrijpend lezen prima in 40 wekelijkse sessies van een uur kan worden geïnstrueerd, terwijl we er al mee starten nog voordat kinderen goed kunnen technisch lezen (dat wil niet zeggen dat je voor die tijd tekstbegrip niet moeilijk is).

Ik vind het echt een beetje oenig om nu - door 1 laag cijfer - te doen alsof er een ramp is gebeurd en alles uit de kast te trekken. Natuurlijk zou ik al wel laten doorschemeren aan leerkracht, dat je hier wel van geschrokken bent en dat het niet past in de lijn der verwachting, bla bla. Ik zou Cito's afwachten, komt daar een lage score uit dan zou ik Cito's van voorgaande jaren willen weten en ook methodetoetsen willen inzien. En dan kijk je goed verder...

Je mist het punt

Chippie:"Ik vind het echt een beetje oenig om nu - door 1 laag cijfer - te doen alsof er een ramp is gebeurd"
Het gaat misschien wel om 6 jaar te hoge cijfers. Dat trek je niet meer in een paar weken weg. Er moet op zijn minst onderzocht worden of het hier om een tijdelijke dip gaat, of om een langdurig opgelopen achterstand.
Ik zou niet weten waarom je daarmee op de cito zou wachten. Wat als die het oordeel van deze leerkracht bevestigt?
Groet,
Miriam Lavell

Julia64

Julia64

03-12-2011 om 08:46

Bedankt! Ik ga es kijken of we daar wat mee kunnen.

Chippie

Chippie

03-12-2011 om 23:39

Miriam

Ik mis het punt niet, want ik maak precies hetzelfde punt. Alleen ik geef ook andere opties aan. Als het zes jaar te hoge cijfers zijn geweest, dan is dat zeker problematisch en heb je zeker een appeltje te schillen met school. Maar ook in dat geval zijn het maar een paar weken naar de volgende Cito. En ik zeg precies hetzelfde... je moet eerst onderzoeken wat er nu precies aan de hand is en dan actie ondernemen. het heeft geen zin om in het wilde weg nu iets te gaan doen.

marieke

marieke

09-12-2011 om 19:11

Het vervolg...

De leerkracht heeft op ons verzoek nog eens nadrukkelijk naar haar taal gekeken, het leerlingvolgsysteem erbij gehaald, de proefwerken bekeken en wat blijkt: hij was vergeten 1 dictee in het systeem in te voeren waardoor het gemiddelde superlaag uit kwam. Een spellingsproefwerk was slecht leesbaar, kan kloppen, een linkshandige die nu door een verzwikte pols rechts moest schrijven, schrijft gewoon beroerd en ja, wat ik niet kan lezen is fout. Haar werkjes bekeken vwb grammatica en daar laat ze een heel ander beeld zien. Nou, dan nog maar een paar toetsjes en wat is de uitkomst? Ze gaat met gemiddeld twee punten omhoog! Dit is toch niet te geloven? Echt, ik ben stomverbaasd en ik weet niet goed wat ik hier mee aan moet. Mijn eerste reactie: wat is dit voor een school? Wat is dit voor een leerkracht? Het liefst wil ik op hoge poten weer naar school om de leerkracht in het bijzijn van de directeur ter verantwoording te roepen, maar heeft dat nut?

Chippie

Chippie

09-12-2011 om 23:13

Okay,

Je oorspronkelijke conclusies - ietwat voorbarig - waren dus niet terecht. Ik snap het wel maar ik zou me niet zo snel door 1 lage Cito uit het veld laten slaan. Eigenlijk is er niets aan de hand. Ik zou het laten rusten, mensen maken fouten... Ik denk dat ze echt wel begrijpt dat dit niet een hele slimme actie was. Ik heb zo'n gevoel dat het niet 123 weer gebeurd. Kortom, nee het heeft geen nut. Je schiet er niets mee op (wat denk je dat directeur zal gaan doen?) en je moet nog even door met school.

Chippie

Chippie

10-12-2011 om 00:26

Mijn citoscore voor taal

is ook plotseling gedaald (gebeurT, ze is HIJ, ...

Goed gedaan

Je hebt terecht aan de bel getrokken en dat heeft effect gehad. De fout die je vermoede was er en is hersteld. Daarmee heb je denk ik ook iets voor de toekomst gedaan, namelijk die leerkracht erop gewezen dat hij wel naar de samenhang moet blijven kijken als controlemiddel op zijn werk.
Dat beoordelen ondertussen zo subjectief kan zijn als een oordeel over mooi of lelijk, zelfs als er toetsen gebruikt worden, is bekend. Je zult dat verschijnsel op het vo ook tegen komen: leerling scoort prima voor vak x, maar bij een volgende leerkracht ineens helemaal niet. Dat is telkens weer opnieuw wennen aan die dingen die die leerkracht belangrijk vindt (wat ik niet kan lezen is fout, of welk sub oordeel maar een rol speelt).
Ik zou wel om een nieuw rapport vragen met de gecorrigeerde cijfers. Heb je dat gekregen? Alleen als de leerkracht dat weigert zou ik de directie verzoeken om dat te organiseren. Niet moeilijk doen, gewoon een briefje, feiten opsommen en een nieuw rapport vragen ten behoeve van de motivatie van je kind.
Ik zou bovendien de andere ouders die je hebt gesproken en die dezelfde twijfels hebben, adviseren om op dezelfde manier de leerkracht te benaderen. En dan niet 'maar mariekekind heeft ook een herwaardering gekregen' (dat klinkt als opstoken en roddel).
Gewoon hun eigen kind op hun eigen leerlijn beoordelen en eventueel herbeoordelen als er gekke dingen in zitten.
Scholen zijn verplicht de gegevens van de doorlopende leerlijn te registreren juist omdát dat een steun kan zijn bij het signaleren van fouten, of plotselinge achteruitgang.
Dat moet dan ook wel zo gebruikt worden.
Voor jouw kind is de leerkracht daar denk ik voldoende op gewezen.
Groet,
Miriam Lavell

Marieke

Marieke

10-12-2011 om 12:51

Dank miriam!

De eerste verbazing en verontwaardiging is gezakt en Miriam je hebt me even weer met twee benen op de grond gezet, dank daar voor. We blijen de vinger aan de pols houden en hopen maar dat dit een eenmalige actie was. overigens, het valt voor zo'n leerkracht niet mee: 34 kinderen in de klas, verschil in leeftijd tussen oudste en jongste is ruim 3,5 jaar, een paar hoogbegaafden (de jongsten uit de klas) die sociaal soms niet altijd lekker meelopen, een paar met een rugzakje, wat zwakke leerlingen en de grote grijze massa, waar die van mij er 1 is en die loopt het gevaar onder te sneeuwen, dat is vorig ook al gebeurd: de juf heeft nooit tijd voor mij, de aandacht gaat altijd uit X of Y, als ik een vraag heb, moet ik het zelf maar uitzoeken. Ook toen hebben we aan de bel getrokken en dat heeft geholpen, maar ik blijf het wel jammer vinden: je moet er bovenop blijven zitten en niets voor 'zomaar' aannemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.