Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Anneke

Anneke

29-01-2010 om 17:35

Tafels in groep 4

Kunnen jullie eens zeggen wat jullie groep 4 kinderen op dit moment aan tafels doen?

Mijn oudste begon pas met tafels oefenen thuis in april en voor de zomer had maar 20% hun tafeldiploma.

Mijn jongste krijgt nu al voor de tweede keer een brief thuis dat hij de tafel van 8 moet oefenen. We hebben net met heel veel moeite de tafel van 3 er een beetje in al is hij echt nog niet snel met zijn antwoorden en zijn nu bezig met 4. Hij heeft flink moeite met automatiseren en telt het liefste nog gewoon door.

Maar de tafel van 8? In januari groep 4? Dat lijkt me de één na moeilijkste tafel terwijl ze net in okt met het principe van tafels zijn begonnen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
an mien

an mien

29-01-2010 om 18:03

Hier ook......

op dit moment de tafel van 8 maar wij oefenen nog maar eerst even door met de tafels van 3, 4 en 5 in groep 5 krijgen ze ook nog de tafels dus we doen het goed en rustig en niet half en snel.
welke methode hebben jullie? hier rekenrijk.

Ann mien

mar-ank

mar-ank

29-01-2010 om 18:21

Bij ons

Bij ons begonnen ze in groep 4 ook met de tafels (weet niet meer wanneer in groep 4, het is al een paar jaar geleden). Iedereen mocht het op z'n eigen tempo doen, maar het streven was wel dat iedereen voor de zomervakantie zijn/haar tafeldiploma had. Dat lukte niet iedereen natuurlijk, maar het grootste deel van de klas toch wel. In de les werkten ze ook alle tafels af, maar in een veel langzamer tempo. In groep 5 waren ze er ook nog mee bezig.
Ik heb wel eens gehoord dat in de leerdoelen (van de regering zeg maar) staat dat je eind groep 5 alle tafels moet kennen. Als dat niet klopt moet iemand me maar verbeteren...

Annet

Annet

29-01-2010 om 18:38

Hier veel rustiger

Groep 4 oefent de tafels van 1 t/m 5 en van 10
In groep 5 doen ze die weer opnieuw en doen dan ook de tafels van 6-9 erbij.

Pippin

Pippin

29-01-2010 om 22:18

Hier

Niemand van mijn kinderen heeft hier ooit een tafeldiploma gehaald. De oudste zit inmiddels in 2 vwo. Ik zie andere kinderen er wel trots mee rond lopen op het schoolplein, maar dat is voor die van mij niet weggelegd. Automatiseren gaat niet zo makkelijk en dan moeten ze het ook nog op de pc doen. Mijn kinderen zijn niet zo handig met het intikken van cijfercombinaties op een toetsenbord. 21 wordt 12 bijvoorbeeld, dus dat gaat dan nooit lukken natuurlijk. Maar ik heb zelf de tafels ook nooit geautomatiseerd en ik geloof niet dat ik er erg onder geleden heb.
We hebben bij een dochter wel thuis tafels geoefend, omdat zij steeds traag was met rekenen, maar ze ligt nu steeds op klassenniveau, dus we zijn daarmee gestopt.

Pippin

Pippin

29-01-2010 om 22:31

Toevoeging

En de methode is Rekenrijk. In groep 4 beginnen ze met de tafels, in groep 5 gaan ze verder.
Volgens mij ligt bij rekenrijk de nadruk overigens enorm op het 'handig' uitrekenen. Automatiseren past daar helemaal niet in.
Maar ik vind rekenrijk een ontzettend vage, chaotische methode. Die kinderen moeten in een les schakelen tussen allerlei soorten bewerkingen en soorten rekensommen. Als ik mijn kinderen help, word ik er al geirriteerd van. Voor kinderen die behoefte hebben aan duidelijkheid en structuur (en dat zijn er nogal wat), vind ik het een ramp.

Annet

Annet

30-01-2010 om 11:13

Wij hebben alles telt

maar het automatiseren gaat niet via de rekenmethode (het leren uitrekenen en wat oefenen wel). Hier een tafelposter in de klas met een sticker voor elke tafel die een kind al kent.

an mien

an mien

30-01-2010 om 11:55

Vreemde volgorde....

......van tafels leren bij rekenrijk, ze beginnen met de tafel van 5 dan 3 dan 4 en dan 8 terwijl 1, 2, en 10 die mij makkelijker lijken nog niet aan bod zijn geweest heel vreemd vind ik dat.

Ann mien

groep 4/5 juf

groep 4/5 juf

01-02-2010 om 06:47

Waarom 8...

De tafel van 8 omdat die het dubbele is van 4.
Zo leren kinderen dat ze het dubbele kunnen nemen van de som en van de antwoorden..

1x4=4
dubbele
2x4=8

In de methode zijn ze een paar blokken geleden bezig geweest met helft, dubbel, 1 meer en 1 minder om ze op die manier handvatten te geven voor het leren van de tafels.
1x5= 5
10x5=50

5x5=25 (dat is de helft)
4x5=20 (1 minder)
6x5=30 (1 meer)
enz.

Er zit een min of meer logische opbouw in...

Het heeft er mee te maken dat Rekenrijk een methode is die gebaseerd is op het realistisch rekenen; de nadruk ligt op begripsvorming...

Zelf merk ik dat 'mijn' kinderen uit zichzelf terug grijpen naar het ouderwetse stampen (ik zeg de tafels regelmatig klassikaal op).

groeten,
Anna Marijke

groep 4/5 juf

groep 4/5 juf

01-02-2010 om 06:54

Goedemorgen...

Ik zie dat ik het voorbeeld verkeerd uitlegde in vorig post.
Het moet natuurlijk zijn:
1x4=4
2x4=8

het dubbele:

1x8=8
2x8=16

Je neemt het dubbele van de opgave en van het antwoord..
Om het nog ingewikkelder te maken leren ze dit blok ook nog dat 3x8 hetzelfde is als 8x3 maar dat is dan weer een houvast voor veel kinderen...

De tafels van 1 en 10 kennen ze al voordat je überhaupt met tafels begint...

Ik ben het met voorgaande schrijvers eens dat Rekenrijk een hele mooie methode is voor sterke rekenaars maar een ramp kan zijn voor kinderen die meer moeite met het vak hebben.

Pippin

Pippin

01-02-2010 om 09:25

Groep 4/5 juf

Mijn kinderen zijn best goede rekenaars. A's bij de cito bijvoorbeeld. Ze hebben een goed wiskundig inzicht.
Maar daarbij zijn ze chaotisch en snel afgeleid. En dan ook is Rekenrijk een slechte methode. Het boek is een chaos. Het is vaak absoluut onduidelijk wat er van kinderen verwacht wordt, ik vind de opdrachten boven de sommen vaak ronduit cryptisch: 'Hoe reken je?'. 'Euh, best wel goed?' 'Maak de sommen die je kan.' 'Duh!'
Daarnaast hangt de methode enorm aan klassikale intructie. Zelfstandig het boek doorwerken is bijna niet mogelijk. Alle nieuwe vaardigheden worden in een 'bespreeksom' geintroduceerd. Dus zit het kind toch weer een saaie uitleg in de klas uit te zitten.
En tot slot vind ik de verrijkingsstof, 'meer' zo ontzettend verkeerd opgezet. De denksommen, de lekkere hapjes zeg maar, staan helemaal aan het einde van de verrijking. Moet het kind toch nog twee bladzijden doorworstelen met sommen die het allang kan oplossen. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat deze 'leuke' sommen vervolgens niet eens te maken zijn, omdat ze te weinig informatie bevatten, of wiskundig onjuist zijn. 'Meer' is echt het stiefkindje van de methode. Mijn dochter zorgde altijd dat ze bij de toets nog in les 8 zat, dan kon ze na de toets les 9 en 10 nog maken en hoefde ze tenminste niet 'meer' te doen. Dat is toch zonde!
Mijn oudste komt helemaal bij op het VWO, daar behandel je bij wiskunde gewoon een hoofdstuk statistiek, een hoofdstuk breuken, een hoofdstuk vergelijkingen. Vele malen duidelijker. Snap je het, dan maak je gewoon de laatste som van elke paragraaf en weet je zeker dat je alle stof gezien hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.