Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-10-2011 om 22:09
Wie is bekend met het talentenkompas? Dochter van nét 10 (groep 7) kan deze over twee weken gaan maken op school. Mits wij daarvoor toestemming geven (school biedt deze test aan, is niet verplicht). Wij vragen ons af of zo'n test wel 'betrouwbaar' is, met name op sociaal-emotioneel gebied. De kinderen vullen online een vragenlijst in en daar komt een verslag uit. Dit wordt mede gebruikt om het advies voor de middelbare school te maken.
Wie heeft ervaring met deze test? Wij twijfelen eigenlijk of we haar mee moeten laten doen (ook omdat ze recent uitvoerig is getest ivm concentratie en leerproblemen, bleek een hoog IQ met lager werkgeheugen probleem te zijn).
Bedankt voor jullie reacties
Marianne
02-10-2011 om 00:58
Ik zou het beslist niet doen
Er is hier eerder een draadje over geweest eind mei. Wat ik daarin van het talentenkompas heb begrepen in het in weze een verkapt psychologisch onderzoek wat alleen niet dpor psychologen wordt afgenomen. Ik zie niet in waarom ze kinderen psychologisch moeten doorlichten om schooladvies te geven wat dan ook nog door een buitenstaander wordt gedaan.
Zie mijn vorige reactie hierover: www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/NFshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&thread=166689&forum=23&post=2727194
02-10-2011 om 07:48
Ook mijn twijfels
Primavera, ik had inderdaad die draad al gelezen, maar toch bedankt voor 't linkje. Jij beschrijft precies mijn twijfels, met name op psychologisch gebied. Inderdaad, hoezo kunnen ze na zes jaar onderwijs niet zelf tot een advies komen?
We gaan morgen met de leerkracht van dochter overleggen (hadden toch al een reguliere afspraak staan) en zijn verhaal vragen.
Graag hoor ik nog wel van andere ouders hoe de resultaten van de test opgebouwd zijn en wat de kinderen van de test vonden...
Dank alvast,
Marianne