Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Jacobien

Jacobien

27-11-2011 om 15:48

Te langzaam in groep 4

Onze zoon zit in groep 4 en heeft vaak zijn taken niet af. Dat geldt voor lezen, schrijven, rekenen, etc. Hij is gewoon te langzaam en zijn concentratie is matig. Dit horen we al vanaf de groep 1, dus voor ons niets nieuws. Zo is hij gewoon, wie zien hetzelfde ook bij zijn broer. Toch heeft hij nog wel een voldoende tot ruim voldoende rapport.

Juf raad nu aan om hem fysio te laten volgen. Om hem sneller en beter te laten schrijven. Hij schrijft soms nog in spiegelschrift en schrijfvaardigheden kunnen beter. Hebben jullie tips voor ons hoe het probleem van snel en beter schrijven op te pakken. En is fysio inderdaad een idee.

En hebben jullie ervaringen met en tips voor Een kind dat langzaam is met een matige concentratie? Zijn intelligentie red hem steeds, maar het is toch jammer dat hij zoveel mist.

Groetjes Jacobien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jacobien

Jacobien

27-11-2011 om 15:50

Sorry voor foutjes

Sorry voor de foutjes maar de iPad vult steeds zelf de woordjes aan. Ik moet nog uitzoeken hoe ik die functie uit kan zetten

Annie Anders

Annie Anders

27-11-2011 om 18:06

Hoe zijn zijn cito's

Het kan zijn dat hij een lager verwerkingstempo heeft, of dat het aan zijn concentratie ligt, misschien echt een concentratiestoornis, misschien heeft hij wat last van dyslexie, misschien belemmert zijn motoriek hem, etc. Ik zou eerst nagaan wat de oorzaak is en daarna een oplossing erbij zoeken (fysiotherapie). Van al die dingen die ik hierboven schetst heb ik alleen ervaring met dyslexie wat bij ons kind in groep vier zich uitte in slechte concentratie, langzaam werken, slecht handschrift en (iets) langzamer qua leesontwikkeling. Dat geef ik je mee ter illustratie.
Spiegelschrift is tot halverwege groep 4 geen probleem.

Jacobien

Jacobien

27-11-2011 om 19:02

Annie

Cito's in groep 3 zijn voldoende, scoort een 3 op rekenen en een 3 op begrijpend lezen. Zijn woordenschat is enorm hoog, scoort een 1.

Hij kan beter dan de cito's laten zien. Het is een slim jongetje.

Maar hoe komen wij nu achter de oorzaak van de slechte concentratie en lage werktempo?

ishtar

ishtar

27-11-2011 om 19:29

Therapie

ergo- of fysiotherapie zou best kunnen helpen, al is het alleen maar om uit te zoeken wat er aan de hand is. Spiegelschrift kan bijvoorbeeld komen door het nog niet uitgerijpt zijn van de voorkeurshand. Ook kan zo'n therapeut helpen bij het uitzoeken welk schrijfmateriaal hem kan helpen. Voor de concentratie kan een koptelefoon helpen. Die gebruikt mijn jongste ook, en hij vindt dat heerlijk. (type kind dat 3 klassen verder een speld hoort vallen )

Jacobien en maroo,

Al die dingen die jullie opnoemen, slechte concentratie, langzaam werken en nooit het werk af, tafels niet automatiseren en ook thuis traag met standaard dingen als aankleden en eten herken ik allemaal van onze zoon. Ook het wel heel creatief zijn, het compenseren met intelligentie en veel interesse voor de zaakvakken herken ik. Mijn zoon is eind groep 3 getest, en bleek een typisch gevalletje ADD. En uit de posting van Annie Anders blijkt dat een kind met dyslexie ook veel van deze kenmerken kan vertonen. Mijn advies is daarom ook om jullie kinderen uitgebreid te laten testen. Zomaar fysiotherapie inzetten zonder dat je weet wat de oorzaak is lijkt mij nogal vreemd.
Engeltje

Automatiseren

Toevallig heb ik gisteren een interessant artikel gelezen over sensomotorische integratie en dan vooral over het dingen doen op 'denk'niveau en op 'automatisch' niveau. Zoals zoveel bij onze zoon van 8 (lopen, fietsen, eten, zwemmen, aankleden, schoolwerk, schrijven enz.) gaat alles langzaam. We kunnen hem wel laten versnellen door een time timer (dure visuele keukenwekker) met een beloning. Hij gebruikt deze ook op school met werken. Maar het wordt maar geen automatisme om de dingen sneller te doen. Het blijft veel energie kosten voor hem. Het lijkt wel heel simpel maar het idee is om dat gedeelte van de hersenen dat de automatismes regelt te stimuleren. Je kunt geen 2 dingen op denkniveau doen dus als je hem bv. voorleest terwijl hij zich omkleedt (en je stopt met lezen als hij stopt) dan luistert hij op denkniveau en wordt het aankleden een automatisme. We hebben het gisteren voor het eerst geprobeerd en we zijn bijzonder verrast hoe goed hij doorging met omkleden. Normaal is het tig keer aansporen en daar wordt het niet gezelliger op. Echt iets dus waar we ons in gaan verdiepen om het bij andere taken (vooral ook het schoolwerk) te gebruiken. Toevallig heeft mijn zoon al fysio vanwege hypermobiliteitsklachten maar de fysiotherapeute is toevallig ook thuis in sensorische integratie dus zij gaat ons ook hier in begeleiden.
Misschien heb je hier iets aan. Sterkte ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.