Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Kama

Kama

17-11-2018 om 10:22

Te speels voor groep 3

Beste ouders,

Vandaag hebben we van de juf te horen gekregen dat ons zoontje (in september geboren) misschien wel moet blijven zitten in groep 2. Dit is nog niet zeker, maar ze wou ons alvast laten weten dat die mogelijkheid bestaat.

Volgens de juf speelt ons zoontje niet op hetzelfde niveau als andere kinderen. Als zij met zijn allen een groepsspelletje doen gaat ons zoontje algauw iets anders doen, niet samen met de rest maar op zichzelf. Soms zit hij nog erg in zijn eigen wereld en bovendien heeft ze het gevoel dat hij minder goed contact maakt met de andere kinderen doordat zijn Nederlands gebrekkig is. Mijn zoontje wordt tweetalig opgevoed en gooit de twee talen door elkaar. Omdat ik beide talen beheers snap ik goed wat hij wil zeggen, maar ik kan het me voorstellen dat dit heel anders is op school. Hij moet nu logopedieondersteuning krijgen.

Zij vind dat hij nog te speels is om door te gaan naar groep 3 en weet dus niet zeker of dit bij zal trekken.

Dit komt voor ons als een totale verrassing. We waren al eerder op de hoogte van zijn problemen met de taal, hij ging ook pas laat praten, maar thuis herkennen we er niet zo veel van eerlijk gezegd. Ok, ik weet niet zo goed hoe hij met andere kinderen speelt omdat wij geen kinderen van zijn leeftijd in de familie- of vriendenkring hebben. Dus het kan best dat hij niet zo goed weet hoe hij met de andere kinderen moet spelen. Maar aandacht en concentratievermogen heeft hij genoeg. We doen vaker van die oefenboekjes en hij vindt het leuk en vraagt er zelf om. Het is absoluut niet zo dat hij continu wordt afgeleid en ik zijn aandacht moet zien te pakken. Hij vindt het leuk om te tellen en kent de grotere getallen (100 en 1000), heeft interesse voor letters, kortom, ik heb niet het gevoel dat hij achterloopt behalve het feit dat anderen hem soms minder goed kunnen verstaan. Maar ze had het er dus vooral over dat hij "te speels" is.

Heeft hier iemand ervaring mee? Dat iemand moet blijven zitten omdat hij minder goed met andere kinderen kan spelen en vaker alleen speelt? Dit vind ik een beetje vreemd dat dit een aanleiding kan zijn om groep 2 opnieuw te moeten doen... Iedereen is toch anders en sommige kinderen zijn socialer dan anderen. Hij is verder vriendelijk en lief, het is niet zo dat hij geen contact kan maken of kinderen niet leuk vindt. De juf geeft ook aan dat hij het steeds weer probeert, maar dat de spel al snel "breekt". Ik vroeg haar wat als hij na het opnieuw doen dan groep 2 nog steeds vaker alleen speelt dan niet? Toen kreeg ik te horen dat hij dan wel door kon naar groep 3 want het moet zin hebben om te blijven zitten... Allen snap ik dus eigenlijk niet waarom hij niet mag zijn zoals hij is en dat ze per se willen dat hij eerst beter wordt in het spelen in een groep?


geen ervaring met een verlengde kleutertijd, maar...

Bij mijn dochter waren er ook logopedische problemen. Wij zijn halverwege groep 1 met logopedie gestart omdat bij de controle met 3 jaar en 9 maanden al een probleem werd gesignaleerd qua verklanken. Dit is met 4,5 jaar nog eens getest bij de logopedist van de GGD en toen werd ons logopedie aangeraden. School had inmiddels ook al aangegeven dat ze het moeilijk vonden haar te verstaan. Bij het rapportgesprek in februari (groep 2) werd de zorg geuit of ze zich staande zou kunnen houden in groep 3 en ze niet te speels was, haar taal te zwak etc. Dyslexie was niet uitgesloten volgens de juf van groep 2.

Tijdens een van de laatste sessies, ze zat toen al in groep 2, bij de logopedie brachten we schoolrijp en dyslexie ter sprake. De logopedist heeft haar daar op door getest. Ze was in haar ogen volkomen toe aan groep 3 en aan dyslexie dacht ze niet. Ze is dus mede daardoor gewoon naar groep 3 gegaan en daar volledig opgebloeid. De kleuterklassen waren, acheraf gezien, veel te druk met 30+ kleuters voor de juf om haar goed te zien en voor haar om zich goed te laten zien. En nu zit ze in groep 5 en zijn we aan het testen op hoogbegaafdheid, dat doen we niet omdat we pushende ouders zijn, maar omdat ze duidelijk maakt dat ze zich kapot verveeld, moeite heeft met executieve functies, frustratiegedrag vertoont en een hele creatieve denkwijze heeft. Oh en dyslexie heeft ze inderdaad niet, ze is inmiddels AVI uit en leest met groep 7/8 mee bij het technisch en begrijpend lezen.

Laat je dus niet te veel aanpraten, maar logopedie is geen ramp of straf. Als het hem helpt om met zijn tweetaligheid om te gaan en hem even een zetje te geven dan zou ik dat gewoon gaan doen. Via een verwijzing van de huisarts wordt dat volledig vergoed. De behandeling gaat spelenderwijs. De logopedist ziet veel kinderen en kan veel voor je toetsen/verklaren, ook schoolrijpheid qua taal en gedrag benoemen dat opvallend is of het juist niet is. Aan dat laatste mag een logopedist geen diagnose hangen (dyslexie wel, maar dus geen andere ASS-aandoeningen) maar als nader onderzoek nodig is, kan hij/zij dat natuurlijk wel aangeven. Het is dan aan jullie er wat mee te doen. Voor een verder psychologisch onderzoek kun je dan terug naar de huisarts voor een verwijzing daarvoor ivm de vergoeding via de gemeente, maar er zijn (helaas) wel wachtlijsten bij veel kinderpsychologen.

Dees

Dees

17-11-2018 om 11:40

Jaar extra

Overgang naar groep 3 kan meestal pas als kinderen zich lang genoeg kunnen concentreren op werkjes of activiteiten. Als ik je zo lees lijkt het daaraan te liggen. Dus als het erop lijkt dat kinderen te speels zijn of geen aansluiting hebben en liever spelen dan werken dan laten ze vaak liever een jaar extra kleuteren.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

17-11-2018 om 11:56

Lijkt op weer zo’n juf

die niet ziet dat kinderen op die leeftijd zich heel grillig ontwikkelen. Het is november, hij zit net in groep 2 en zij heeft het nu al over de onmogelijkheden voor groep 3. Heel raar vind ik dat. Je zoontje heeft om te beginnen nog meer dan een half jaar om te groeien. Minstens 9 maanden voordat groep 3 begint. Dat is een boel tijd op het leven van een 5-jarige.

Daarnaast zou ik idd heel goed de argumenten voor het kleuterverlengenin de gaten houden. Als dat alleen spelen na het tweede jaar groep 2 geen argument meer is, waarom is het dan na het eerste jaar wel een argument? En waarom zou een extra jaar groep 2 dat probleem oplossen. Wat maakt dat hij graag alleen speelt? En waarom is het eigenlijk een probleem? Want je hebt er ook gelijk in dat iedereen anders is en niet alle kleuters vinden het in gelijke mate leuk om samen te spelen.
Als er andere problemen zijn, zoals met taal, zou je kunnen kijken of het op te lossen is met kindvriendelijke taalspelletjes ed. Daar ben je al mee bezig. Of evt op zoek gaan naar oorzaken (gehoor enz)

Maar verder, ik zou heel veel vragen stellen aan de juf en eventueel verder oo school (IB-er, rt-er enz). En als ze niet met bevredigende antwoorden komen, goed onderbouwd aangeven dat je dat heel anders ziet.

Aagje

Nieuwe regel?

Dees "Overgang naar groep 3 kan meestal pas als kinderen zich lang genoeg kunnen concentreren op werkjes of activiteiten. "
Waar staat dat?

De juf moet het uitleggen

Kama, je hebt gelijk.
Blijf kalm, geef als het ter sprake komt, telkens weer vriendelijk aan dat zittenblijven volgens jullie (ouders) niet nodig is. (Hou het luchtig. Iets als, nou... dat zien we dan over 10 maanden wel (het begin van groep 3))
Je schrijft dat je kind tweetalig wordt opgevoed.
Welke taal naast het Nederlands? (nu word ik nog brutaler) Heeft je kind een kleurtje?

Uiteindelijk zal juf heel goed uit moeten leggen waar dat zitten blijven goed voor is. Niet zomaar tussen neus en lippen door mondeling, maar schriftelijk. Voor de leerling zal een ontwikkelingsperspectief gemaakt moeten worden. Daarin moet duidelijk staan wat eraan mankeert, wat de school daaraan denkt te doen en wat daarvan het te verwachten resultaat is.

zie https://www.balansdigitaal.nl/glossary/ontwikkelingsperspectief/

Natuurlijk is dat ook allemaal zeer overdreven, maar als juf erop blijft staan dat kind moet blijven zitten, sta er dan op dat ze dat uitlegt en vergezeld laat gaan van dat officiele document.

Lydia

Lydia

17-11-2018 om 14:10

Goed idee om naar de logopedist te gaan

Daar krijg je denk ik goede ondersteuning richting school.
En anders gooi je er later in het schooljaar nog een iq-test tegenaan. Een non-verbale.

Je zegt dat de juf de taalontwikkeling noemt en het niet willen/kunnen spelen met andere kinderen. Hoe staat het met de werkjes in groep 2? Doet hij die wel?

Kama

Kama

17-11-2018 om 14:32

antwoorden

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zeker nog een gesprek met de juf aanvragen, omdat we hier totaal niet op waren voorbereid was ik soort van met stomheid geslagen en de vragen die ik haar had willen stellen komen nu pas in mij op. Maar volgens mij dus woog het voor haar het zwaarst dat hij "niet op hetzelfde niveau" speelde, en niet het feit dat hij soms "in zijn eigen wereld zat". Dat heeft ze slechts 1 keer benoemd toen ik vroeg waarom hij dan te speels was naar haar idee, er werd in ieder geval niet gezegd dat hij te afgeleid is om werkjes te kunnen maken. En zoals gezegd, thuis maakt hij die werkjes graag en zonder problemen, hij houdt ook van knutselen en kan ergens lang mee bezig zijn (hij speelt al vanaf een jaar of 4 met van die kleine strijkkraaltjes en kan zich daar heel lang mee vermaken, totdat iets helemaal af is).

AnnaNiem, wat fijn om te horen dat het helemaal goed is gekomen met jouw dochtertje! gelukkig mocht ze wel door naar groep 3, dit zou zeker zonde zijn als ze bleef zitten gezien ze misschien zelfs HB is. Logopedie zie ik zeker als geen straf, ik hoop dat dit hem zal helpen. Het totale gesprek liet bij mij gewoon zo'n negatief gevoel achter, wij hebben alleen maar gehoord wat ons zoontje allemaal niet naar behoren doet, en weinig over dingen die wel goed lukken, alsof ze er niet zijn.

Aagje Helderder, precies. Dit vraag ik me ook af en bovendien, waarom moet dat spelen in groep 2 komen? Waarom moet het verlopen zoals zij het verwachten voordat hij aan groep 3 begint? Als ze denken dat hij over een jaar beter in een groep kan spelen, zal dit net zo goed gebeuren als hij al in groep 3 zit. Bovendien denk ik dat dit gewoon zijn karakter is, ik heb niet het idee dat het over een jaar ineens anders gaat zijn. Zij wist ook niet waarom het spel dan "brak", omdat de anderen hem niet goed begrepen en hij soort van eruit viel, of omdat hij zelf niet echt interesse had in het spel en liever wat anders ging doen.

M Lavell, bedankt voor de tips! Mijn kindje is gewoon blank, ik ben zelf van Oost-Europese afkomt dus ze talen zijn wel heel anders (ander alfabet en zinsopbouw). We hebben er bewust voor gekozen om de andere taal voor te laten lopen omdat het minder aangeboden wordt (Nederlands hoort hij toch wel overal, dachten wij). Zo kijkt hij bijvoorbeeld thuis geen Nederlandse cartoons (wel als hij op visite is bij anderen). Maar hierdoor weet hij soms niet eens hoe iets in het Nederlands heet (wel in de andere taal!) terwijl het misschien een heel simpel woord is zoals "dorp". En dan lijkt het inderdaad alsof hij een flinke taalachterstand heeft... Dit hangt er maar net vanaf welk woord hij van wie geleerd heeft (maar de meeste dingen kan hij in beide talen benoemen).

Lydia, de meeste werkjes die ze maken zijn van die knutseldingetjes. Dit maakt hij altijd graag. Ook maakt hij zelf zijn eigen "boekjes" nu dat ze met letters bezig zijn door blaadjes aan elkaar te nieten en daarin de namen van zijn klasgenootjes op te schrijven (en zijn eigen naam ook natuurlijk). Of allemaal getallen. Dit is volgens mij op eigen initiatief. Thuis maken we soms ook van die oefeningen zoals "tel het aantal voorwerpen en schrijf het getal op", maar ik weet niet of ze op school ook zoiets maken (niet gezien in ieder geval, hij neemt het niet mee naar huis).

Gehoor en zicht

Laat in elk geval ook het gehoor en het zicht van je kind goed controleren. Voor kinderen is een gebrek daarin vanzelfsprekend ze weten niet beter. Het kan wat ze oppikken en leren wel vertragen als ze in gehoor en zicht achterblijven.

En ook kan een neiging tot beperkt contact ontstaan omdat er anders teveel ruis is.

Lydia

Lydia

17-11-2018 om 14:45

Hij klinkt eerder als een kleuter met een voorsprong

Een aantal voorwerpen tellen en het getal opschrijven is groep 3 werk. Vooral door de combinatie met het getal opschrijven.
Goede keus hoor om jouw moedertaal voor te laten gaan. Dat is het beste voor de taalontwikkeling van een kind. En zo te horen heeft hij geen taalachterstand.

Ik vind het wel vreemd dat zijn Nederlands gebrekkig is, aangenomen dat hij met 4 jaar is begonnen op deze school. Dat zou toch wel op een aardig niveau moeten zijn nu.
Maar daar kan de logopedist naar kijken.
Ik zou wel eerst een soort intake / kennismaking doen om te kijken of het klikt en of de logopedist positief omgaat met tweetaligheid

Heeft je zoon wel eens speelafspraken? Je zou een kindje uit zijn klas kunnen uitnodigen om te komen spelen. Dan kun je zelf zien hoe dat gaat.
Of ga ergens mee helpen in de klas, zodat je zelf kunt observeren hoe het gaat.

Heeft hij favoriete klasgenoten en kan hij vertellen wat hij leuk aan die kinderen vindt?

Enne, complimenten voor je Nederlands.

Dat kan ook nog

Kama "ik ben zelf van Oost-Europese afkomt dus ze talen zijn wel heel anders (ander alfabet en zinsopbouw)."
Ach, het is in ieder geval geen Engels.
Juffen willen tweetaligheid in combinatie met Engels nog wel eens interessant vinden en bovendien leiden naar een voorsprong, de kleine foutjes worden snel vergeten, terwijl alles wat meer exotisch of in ieder geval hen minder bekend is, direct geassocieerd wordt met "arm" en "achterstand" enzovoorts.
Vandaar ook dat je kalm en consequent om uitleg moet blijven vragen. Je moet zorgen dat de leerkracht en de school heel goed nadenken en formuleren wat er nu precies aan de hand is. In proces ontdekt men wellicht zelf al dat er iets niet klopt in de redenatie. Anders lukt het jou of anderen wel om het verhaal van de school door te prikken.

Dat hoeft beslist niet meteen. Je kunt het ook even laten rusten zodat je zelf weer wat gekalmeerd bent en bovendien de "bezwaren" (kan het woord dorp niet zeggen) zich misschien al hebben opgelost. Wie weet haalt hij over drie maanden bijna niks meer door elkaar.

Het is vooral belangrijk om luchtig met de situatie om te gaan alsof er niks aan de hand is. Hoe zwaarder je het maakt, hoe moeilijker voor jezelf en hoe meer de juf de hakken in het zand zal zetten.

Triva

Triva

17-11-2018 om 16:54

echt niet doen

Echt echt echt niet in meegaan.

"Maar volgens mij dus woog het voor haar het zwaarst dat hij "niet op hetzelfde niveau" speelde, en niet het feit dat hij soms "in zijn eigen wereld zat". "

Hij is dus bijna de jongste van de klas, dat betekent dat er kinderen in zijn klas zitten die vlak na de zomer bijna 20% ouder waren dan hij. Een normale juf ziet heus wel dat daar verschil tussen zit maar jouw zoon praat nog niet vloeiend Nederlands, laat afwijkend gedrag zien als ze wat samen doen en verder alles wat je opsomt. Dat helpt niet mee.

Vraag nog een keer een gesprek aan, maak duidelijk dat hij meer woorden kent dan het gemiddelde kind van vijf maar achterloopt op Nederlands en dat blijven zitten hem daar niet in helpt. Lezen en schrijven en meer Nederlands horen wel. Maak duidelijk dat je zijn gedrag thuis niet herkent en dat je denkt dat hij zich niet goed zeker voelt in het Nederlands maar dat dat de komende 9 maanden vast wel goed komt en dat jij dat signaal oppikt en daar wat mee gaat doen.

Wat je daar precies mee gaat doen moet je zelf weten maar geef aan dat je naar de logopedist gaat (al was het maar om daar een objectief verslag te krijgen). Een idee is: stel 1 of 2 dagen per week thuis Nederlands voorop, dan praten jullie Nederlands, kijken jullie Nederlandse programma's etc. Na de kerst zeg je een keer langs je neus weg: gaat al veel beter he met de taal?

Als in april nog steeds gepraat wordt over zittenblijven: wijs op de vooruitgang etc en als ze er niet in mee gaan; zoek een andere school.

Dees

Dees

17-11-2018 om 18:09

@m lavell

Dat is niet meer dan een logische gedachte. Aangezien spelen in groep 3 heel erg afneemt. Als ik zie hoeveel werkboeken mijn kind nu in groep 3 al mee naar huis heeft gehad dan moet hij op een dag aardig werken.

Er is bij ons een heel speels meisje overgegaan. Komt nu elke dag met duim in de mond uit de klas en mijn zoon geeft al aan dat zij nu apart les krijgt en heel veel dingen niet begrijpt. Leuk voor zo'n kind, doodongelukkig omdat pappa en mamma zo graag hun te speelse kind door wilden hebben .

Lydia

Lydia

17-11-2018 om 19:02

Vraag voorzichtig eens na hoeveel groep 2 kinderen er zijn

Het zou kunnen dat deze jaarlichting aan de grote kant is. En dan is het handiger als kinderen een jaar overdoen, zeker als de jaarlaag eronder kleiner is.
Ik weet het, het klinkt vreselijk. Maar het komt voor.

Ik zou dit niet aan de juf vragen maar aan iemand van de MR. Of met heel veel omwegen aan de juf. Een vraag hoe groot groep 2 totaal is, is een neutrale vraag.
En dan vraag je een tijd lager hoe groot groep 3 nu is.
Enzovoorts.

Maike

Maike

17-11-2018 om 21:47

Ellende

Ik concentreer me even op de tweetaligheid, niets dan ellende gehad met ons tweetalige kind op een Nederlandse school (en dan wel met Engels, dus wat M Lavell zegt ging voor ons helaas niet op). Ik heb hierover wat linkjes bewaard en plaats die hier even voor je, voor het geval je er wat aan hebt. Echte tips heb ik verder helaas niet maar die tweetaligheid raakte me. Heel veel succes met het geheel.

http://www.taalcanon.nl/vragen/hebben-tweetalige-kinderen-een-taalachterstand/

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/het-voordeel-van-tweetaligheid/

Ik dacht dat ik er nog meer had, maar ben laatst aan het opruimen geweest en die bookmarks zijn kennelijk ook gesneuveld.

Triva

Triva

18-11-2018 om 00:11

Dees

Een hond is speels... Een heel jaar stil zetten, daar wordt niemand beter van. Ik ken geen school die in groep 2 zo'n kind leert lezen.

Dikke kans dat dit kind sowieso achter was gaan lopen, je kunt niet allemaal naar vwo. Nog een jaar later starten met leren helpt haar niet. Dan maar liever in groep 4 ofzo blijven zitten.

Dees

Dees

18-11-2018 om 09:21

Groep 2 en lezen

Ik groep 4 blijven zitten is voor een kind veel heftiger als in groep 2. Kinderen zijn zich er veel bewuster van. Ik heb het zelf gezien en zelf meegemaakt. Niemand in de klas wist dat een bepaald jongetje een jaar extra had gekleuterd, maar iedereen wist dat dat andere jongetje in groep 5 was blijven zitten.

In groep 2 leren de meeste kindjes ook niet lezen, althans dat merk ik nu de mijne in groep 3 zit heel erg. Hoorde veel ouders over het lezen van hun kind, hoe goed ze dat al deden enzo, en dan pas besef je hoeveel er wordt opgeschept.

Willekeur

Dees "Dat is niet meer dan een logische gedachte."
Aha, het is jouw gedachte.
Tja.
Het is geen regel en wat jouw ervaring of bespiegelingen er ook over zijn, het is niet eens een norm.
Zittenblijven in het basisonderwijs is helemaal niet de bedoeling, ook niet in groep 2. Zittenblijven verhelpt de problemen ook niet. Als er al sprake is van een achterstand, dan vergroot zittenblijven die achterstand meestal.
Zie ook https://www.ouders.nl/artikelen/zittenblijven-in-groep-2-heeft-slechts-tijdelijk-effect
Ik ben het overigens niet met je eens.
Kleuters zijn niet als vissen zonder gevel. Ze begrijpen heel goed wat zittenblijven, feitelijk niet meegaan met de rest van de klas, betekent. Je kunt niet menen dat zij "daar niks van merken". Die opvatting baart me zorgen zelfs. Het suggereert dat kleuters ook geen last zouden hebben van pesten.
Het is nog sterker zelfs: juist kleuters laten zich makkelijk verleiden tot gewenst gedrag. Probleem is wel dat ze de wensen wat primair interpreteren: ze presteren daardoor naar verwachting. Lage verwachtingen hebben van kleuters leidt tot kleuters die zich "dom" gedragen.
Het allerbelangrijkste: jonge kinderen ontwikkelen zich nog grillig en in grote sprongen. Wat vandaag waar lijkt is volgende maand heel anders. De enige manier om kleuters de kans te geven die ze verdienen is door ze niet te selecteren en ze hun gedrag niet aan te rekenen. Gewoon net als de rest mee met de rest.
Dan nog het fenomeen van zittenblijven in groep 4: Dat zal niet gebeuren. Het zittenblijven in groep 4 telt namelijk wel mee op de kwaliteitskaart van de school. Kinderen die wat jonger lijken dan de rest is daardoor ineens geen enkel probleem meer. Kortom: de toepassing van zittenblijven is willekeur.
Er zijn heel veel scholen waar zittenblijven helemaal niet meer wordt toegepast (zoals het hoort).

Dees

Dees

18-11-2018 om 10:06

M lavell

Ach er zijn scholen die standaard kinderen die geboren zijn tussen 1 oktober en 1 januari een jaar over laten doen.

Als de school merkt dat een kind qua speelsheid laat zien dat het niet wil leren dan zal zo'n kind beter af zijn in groep 2. Als je als school dan een combinatie groep 1/2 hanteert merkt een kind weinig van het doubleren.
Natuurlijk is zitten blijven helemaal niet de bedoeling maar soms is het wel beter voor een kind. Sowieso voor het zelfvertrouwen, als dat al heel jong laag is doordat het al in de laagste groepen mis gaat kan dit doorzetten in latere jaren. Als een kind de eerste jaren nog goed meekomen door een jaar te doubleren voorkom je een hoop ellende.

Dat mag niet

Dees "Ach er zijn scholen die standaard kinderen die geboren zijn tussen 1 oktober en 1 januari een jaar over laten doen."
Nee, die zijn er niet. Het mag namelijk niet. De Inspectie controleert erop.
te veel "oude" leerlingen levert minnetjes op.
Dees "Als de school merkt dat een kind qua speelsheid laat zien dat het niet wil leren dan zal zo'n kind beter af zijn in groep 2."
Dat denk je, maar het is niet waar.
Zie dat onderzoek. Er is natuurlijk nog meer onderzoek. Er is geen enkel onderzoek dat laat zien dat zittenblijven helpt.
Dees "Natuurlijk is zitten blijven helemaal niet de bedoeling maar soms is het wel beter voor een kind. Sowieso voor het zelfvertrouwen,"
Dat denk je, maar het is niet waar.

Oost europa

Hier op school zitten naar verhouding veel kinderen met een Poolse achtergrond van 1 ouder of beide ouders. Ouders die zelfs na 7 jaar amper Nederlands kunnen, dus complimenten hoe jij de Nederlandse taal machtig bent! Van die groep zie ik veel jongetjes die in groep 2 blijven zitten vanwege de taal en het (frustratie)gedrag. Opvallend eigenlijk, nu ik er over nadenk. De vraag is of een extra jaar groep 2 altijd de juiste oplossing is voor een kind of dat het taalprobleem en frustraties die hij wellicht mede daardoor ervaart zich ook niet gewoon oplost als hij in groep 3 vanzelf ouder wordt, nog meer met taal (lezen) bezig is etc. Wat gaat een extra jaar in groep 2 oplossen, wat in groep 3 niet kan. Mijn dochtertje kreeg op school extra taalles met een aparte juf in groep 2 vanwege dat rijmen. Oftewel wat doet school er nu aan om hem wel naar groep 3 te laten gaan. Vraag anders een gesprek aan op school, praat er rustig over en ga dan vooral samen!

Tamar

Tamar

18-11-2018 om 10:27

hier ook

gedoe over gehad, maar wij hielden altijd onze poot stijf. Onze kinderen wilden namelijk wel graag leren lezen en dat doe je in groep 3. Ook had met name onze zoon een hekel aan knippen en plakken. Dat een jaar langer doen leek me niet bevorderlijk voor zijn motivatie. Samenspelen deed hij ook niet, maar dat kwam doordat hij later autistisch bleek. En dat gaat niet over van een jaar extra kleuteren. Het liep zo hoog op dat de school de Schoolbegeleidingsdienst inschakelde. Die zeiden dat hij zeker door moest en misschien hoogbegaafd was. Uiteindelijk is hij in 2VWO wel blijven zitten, maar daar had hij tenminste wat aan. Beter extra Duits en wiskunde dan extra knippen en plakken.

Funest voor de andere kinderen

AnnaNiem"Mijn dochtertje kreeg op school extra taalles met een aparte juf in groep 2 vanwege dat rijmen. "
Zo is het. Er wordt te vaak een op onderbuikgevoelens gebaseerd onderscheid gemaakt tussen de kansrijken en de kanslozen. De kansrijken hebben Nederlandse goed verdienende ouders met minstens een hbo opleiding. Hun kinderen krijgen wel extra bijles als juf meent dat er wat schort (hoewel bijles om dat rijmen mij net zo suf overkomt. Dat rijmen komt ook met de tijd wel).
De kansarmen of kanslozen worden via selectie systemen op een zijpad gezet waar er minder van ze verwacht wordt en waar ze ook minder krijgen aangeboden. De kleuterklas nog eens extra doen om het "echte" onderwijs uit te stellen. Het lesniveau naar beneden bijstellen om confrontatie te vermijden.
Meer en meer heeft de voorselectie voor het vervolgonderwijs al in de kleuterklas plaats. Nou ja, tenzij de leerling buiten school veel bijleert en dus in weerzin van het gebrekkige aanbod op school toch tot grotere hoogten komt.
En dat kan gewoon hoor. Ouders met een goed stel hersens (in welke taal ook) zijn heus in staat om hun kinderen dat te leren wat nodig is en zo zelfs eventuele nadelen van zittenblijven en gebrekkig onderwijs weg te werken.
Voor de andere kinderen is de systematiek funest. Niet alleen omdat hun ouders mogelijk niet in staat zijn ze bij te spijkeren, maar vooral ook omdat ze in de klas op moeten boksen tegen veel te oude leerlingen die fysiek meer dan een kop boven ze uit steken. In relatie tot die kinderen zijn ze al snel klein, jong, een beetje timide, etc.
Zo worden ze bekeken en ze ervaren het dagelijks, bij de kapstok (opzij geduwd), in de gymzaal (omver gelopen) op het schoolplein (uitgejouwd).

Limi

Limi

18-11-2018 om 10:48

Maar het gebeurt toch

M Lavell... of het nu mag of niet. Op de school van mijn kinderen blijven alle kinderen van na 1 november in groep 1. Slim of niet. De inspectie doet er blijkbaar niks mee.

Overigens vond ik de kleuterleerkrachten hier op school het slechtst in het maken van een goede inschatting van het kind en wat hij nodig had. Het ging teveel uit van gedrag.

bicyclette

bicyclette

18-11-2018 om 11:02

Limi

"Op de school van mijn kinderen blijven alle kinderen van na 1 november in groep 1. Slim of niet. De inspectie doet er blijkbaar niks mee."

De inspectie bepaalt niet of kinderen kort of lang moeten kleuteren. De inspectie bepaalt alleen dat de school op papier verantwoordt waarom een kind langer moet kleuteren. Er liggen procesafspraken, en daar moet de school zich aan houden. Als de school het 'veld' heeft ingevuld (kind blijft langer in de kleutergroep om reden A, B en C), dan is het goed. De inspectie gaat pas piepen als een school dat veld niet heeft ingevuld (er dus blijkbaar niet bewust over heeft nagedacht). Of als het percentage lang-kleuteraars veel hoger is dan wat redelijk wordt geacht.

Dat is hoe een inspectie werkt.

Net kleuters

Dat kan hoor Limi. Scholen zijn net kleuters soms (en ik doe het lekker toch!), al heeft jouw school een "creatieve" oplossing gekozen door niet per 1 oktober, maar per 1 november te selecteren.
Er zijn wel meer zaken die scholen gewoon doen, wat de Inspectie er ook van zegt. Dat is ook een beetje het probleem van ons onderwijsmodel: de Inspectie is in veel gevallen een tandeloze tijger.
Eens te meer wordt met dit soort verschillen duidelijk dat de beslissingen helemaal niks te maken hebben met wel doordachte pedagogische dinges, maar met willekeur. En geld natuurlijk.
Het is daarom juist nogal irritant als mensen/scholen/juffen dit soort gedrag gaan verdedigen met semi deskundig gewauwel over spelen hoe, waar, wanneer en met wie, en wat daarvan de consequenties moeten zijn.

bicyclette

bicyclette

18-11-2018 om 11:11

aanvulling

Misschien zijn er in het geval van lang-kleuteraars trouwens nog wel meer 'vakjes' die ingevuld moeten ingevuld, dat weet ik niet. Maar het gaat er dus om dat de school de juiste proces-stappen moet hebben gevolgd, en dat de inspectie daarop beoordeeld.

De inspectie beoordeelt dus niet of een specifieke leerling wellicht onderschat wordt en daardoor te weinig uitdaging of begeleiding heeft gekregen.

Geen individuele beoordeling

Byciclette "De inspectie beoordeelt dus niet of een specifieke leerling wellicht onderschat wordt en daardoor te weinig uitdaging of begeleiding heeft gekregen."
Inderdaad, de Inspectie doet helemaal nooit aan de beoordeling van de omgang met individuele leerlingen. Het gaat altijd om het gemiddelde zo ongeveer en ten opzichte van het totaal verspreid over een jaar of 5. Een grote vage vlek dus, waar veel in kan verdwijnen.
Het verschuiven van de datum (van 1 okt naar 1 nov) kan overigens net voldoende helpen om het totaal aantal zittenblijvers beneden het gemiddelde totaal in die grote vetvlek te houden.
Een jaartje zuinig aan doen met zittenblijvers (note aan de juffen: alle kleuters moeten dit jaar doorstromen), kan ook helpen.
Maar goed, daar gaat het dus over. Niet over het welzijn van de kleuters.

@Emma

@Emma

18-11-2018 om 11:40

extra kleuteren

Mijn dochter is van eind oktober en ze heeft ook een jaar extra "gekleuterd". Dat was omdat ze haar nog zo speels vonden. Heel leuk, maar inmiddels is ze volwassen en nog steeds maakt ze overal een spelletje van, ze heeft gewoon gigantisch veel fantasie.
Wat nog erger is: ze is ernstig dyslectisch en dat bleek pas in groep 5. Als kleuter waren haar auditieve vaardigheden en letterkennis niet in orde. Daar is in de kleuterfase niks aan gedaan op school. Het is bekend dat je er niet vroeg genoeg bij kunt zijn. In feite is ze met een naar verhouding veel grotere achterstand en nog steeds even speels een jaar te laat naar groep 3 gegaan waar ze grote moeite had met lezen. Ik heb nu kennis die ik toen niet had, helaas. Het heeft grote gevolgen gehad voor haar.
Ik word verder ontzettend moe van leerkrachten anno 2018 die nog steeds beweren dat meertaligheid een reden is om te blijven zitten. Hou je vak bij zou ik zeggen en geef onderwijs. Veel te vaak worden zogenaamde achterstanden bij het kind gelegd ipv bij slecht onderwijs

Maike

Maike

18-11-2018 om 15:30

Emma

"Veel te vaak worden zogenaamde achterstanden bij het kind gelegd ipv bij slecht onderwijs"

Dat was dus precies wat er bij die van ons gebeurde. Ja, ze had een achterstand in de Nederlandse taal, maar geen *taalachterstand*. De school pikte dat helemaal niet op, en ze moest 'eerst maar eens fatsoenlijk Nederlands leren'. Vanaf het begin. Dus groep 3 werk. Kind raakte helemaal de kluts kwijt en werd gefrustreerd (kende 'kat' in vijf talen, maar zat het in het Nederlands dus te hakken en plakken).

Uiteindelijk verhuisd naar een internationale basisschool. Kind helemaal weer opgebloeid naar hoe ze eerst was. En ze krijgen daar ook Nederlands - 2 uur in de week. Het kostte haar zes maanden om weer lekker in haar vel te komen en in die tijd bleek ze dus ook wel degelijk op het goede (groeps-)niveau voor Nederlands te zitten. Draait zelfs mee in het pluswerk.
Maar op de Nederlandse school was ze 'te slecht' en kreeg ze haar eigen groepsniveau niet eens aangeboden, want ze moest het vanaf de basis leren... tsja... het ligt er dus maar net aan hoe je het aanpakt.

Triva

Triva

18-11-2018 om 16:35

Dees

Sorry maar je praat over zaken waar je echt niets vanaf weet en je doet maar wat aannames. Ik zag het vanmorgen al, kon niet eerder reageren en ik ben blij met oa de reactie van @Emma. Die lijkt op mijn ervaring met mijn jongste.

Die is van sept en moest ook een jaar langer kleuteren en dat had hij dondersgoed door. Het idee dat dat niet opvalt zit in jouw hoofd maar is absoluut niet waar. Toen jij in de kleuterklas zat was dat zo waarschijnlijk. Ze weten nu feilloos wie er in 1, wie er in 2 en soms zelfs wie er in 0 zit. Wie de 'moeilijke en de makkelijke werkjes moet/mag doen'. Juf vraagt aan de kinderen van groep 1: Wijs je neus aan. Juf vraagt aan de kinderen in groep 2: Wat is dit (en wijst naar de neus). Kinderen in groep 2 weten: na de zomer komt groep 3 en al hun klasgenoten gaan door en zij niet.

Mijn zoon heb ik voor een deel zelf leren lezen in groep 2 want ik voelde al aan dat nog een jaar stilzetten absoluut niet goed was. Ik zag ook dat hij niet zo vlot was als zijn broer (die in de topgroep van de klas zat en extra werk kreeg) maar ik wist door dit forum dat ik weinig hoefde te verwachten van groep 2. Hij ging dus met een voorsprong naar groep 3, was rond de kerst al gemiddeld en eind groep 3 haalde hij E3 niet. Vervolgens kwam hij in een groep 4 met 18 leerlingen (groep 3 ook overigens) en kreeg hij extra hulp. In okt haalde hij E3 en kreeg hij die extra huip niet meer (hij zit toch op niveau??? ja inderdaad maanden te laat en denk je nu echt dat hij over 3 mnd M4 haalt als je hem uit je extra hulpgroep zet?). Begin groep 5 heb ik aan de leerkrachten van groep 4 gevraagd of ze aan dyslexie dachten. Nee absoluut niet (maw ze zagen hem gewoon als dom). Ik ben zelf hulp gaan zoeken en het was meteen duidelijk dat hij dyslexie moest hebben. Dat onderzoek duurde ook weer een poos en jawel half groep 6: ernstige enkelvoudige dyslexie. Als hij gewoon naar groep 3 was gegaan had ik hem dus wel ergens laten zitten om hem de rust te geven tijdens het 1,5 jaar durende dyslexieprogramma.

Hij is altijd de oudste geweest in zijn klas, in de parallelklas zat er nog eentje die een maand ouder was. Hij was in dezelfde week jarig als 3 anderen die toch echt een jaar jonger zijn en natuurlijk valt dat op. Elk jaar weer. Ze hebben hem gelukkig nooit speels genoemd (zoals ik al zei: een hond is speels, ik hoop dat een kind nog heel lang houdt van spelen, daar heb je wat aan) maar hij was wel naïef en speelde naast zijn computergames heel lang met playmobiel etc. Echt ik ben een groot tegenstander van zittenblijven in groep 2, gewoon omdat ze daar niks leren. Kind wordt vanzelf ouder maar hoeft daar geen zelfvertrouwen van te krijgen, sterker nog: als je binnen korte tijd wordt ingehaald door kinderen die een jaar jonger zijn leert je dat niks aan zelfvertrouwen. Een heel jaar les missen omdat je graag speelt slaat nergens op: spelen kun je nog uren thuis.

"In groep 2 leren de meeste kindjes ook niet lezen, althans dat merk ik nu de mijne in groep 3 zit heel erg. Hoorde veel ouders over het lezen van hun kind, hoe goed ze dat al deden enzo, en dan pas besef je hoeveel er wordt opgeschept."

Op de school van mijn kinderen leerden ze wel lezen als ze daartoe in staat waren en een school hoort een lesprogramma op te stellen als je een kind laat zitten, welke groep dan ook.

"Ach er zijn scholen die standaard kinderen die geboren zijn tussen 1 oktober en 1 januari een jaar over laten doen."

Er zullen er weinig zijn die dat nog hebben, is behoorlijk ouderwets.

'Als de school merkt dat een kind qua speelsheid laat zien dat het niet wil leren dan zal zo'n kind beter af zijn in groep 2.'
Een kind wat spelen leuk vindt hoeft niet perse niet willen leren. Zeker gezien het feit dat het maanden voor kind naar groep 3 gaat besloten wordt. Het kan best dat dit kind het extra moeilijk heeft de eerste twee maanden maar moet je het voor 2 mnd 12 mnd stil zetten? Dikke kans dat een tweede jaar dezelfde spelletjes, weer de herfsttafel, weer kerst, weer lente stomvervelend is.

"Natuurlijk is zitten blijven helemaal niet de bedoeling maar soms is het wel beter voor een kind. Sowieso voor het zelfvertrouwen, als dat al heel jong laag is doordat het al in de laagste groepen mis gaat kan dit doorzetten in latere jaren. Als een kind de eerste jaren nog goed meekomen door een jaar te doubleren voorkom je een hoop ellende."

Nee je kunt ook een hoop ellende veróórzaken! Een kind met dyslexie ontdek je veel later omdat het op basis van de groep het nog redelijk doet maar niet in vergeleken met de leeftijd en de groep waarin het hoort. Voor een vergoeding van het onderzoek moeten lage scores behaald worden maar die haal je veel later door het blijven zitten. Een kind waarvan je verwacht dat het achterstand gaat krijgen moet je dus eerder door laten gaan dan laten zitten. Dan eventueel maar later laten zitten als dat nodig is of op een apart spoor maar gewoon LES GEVEN! Het zelfvertrouwen van mijn kind heeft het weinig goeds gedaan, ouder zijn dan de rest en niet de beste zijn helpt niet echt hoor.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.