Home » Forum » Ouders en school » Te vroeg geboren dochter van 9 jaar met add heeft het heel erg moeilijk op de

Te vroeg geboren dochter van 9 jaar met ADD heeft het heel erg moeilijk op de basisschool

16 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
Moedervan3meiden
Te vroeg geboren dochter van 9 jaar met ADD heeft het heel erg moeilijk op de basisschool

Mijn dochter van 9, is na een zwangerschapsduur van 31 weken geboren en woog 1500 gram. Verder heeft ze een goede start gehad en was ze met sondevoeding al met 34,4 weken thuis.

Haar eerste jaar verliep redelijk goed, maar na een jaar en 3 maand bleek haar ontwikkeling in de motoriek toch wel achter te lopen. Ze kon nog niet kruipen, en ging nog niet zelf zitten laat staan staan of lopen. Na een half jaar kinderfysio te hebben gehad had ze haar achterstand behoorlijk ingelopen. Om vervolgens een jaar later met logopedie te starten, ze praatte niet veel en had op spraak/taal niveau ook hier een achterstand opgelopen. Vlak voordat ze naar de basisschool ging werd ook dit traject afgesloten, om vervolgens met 5 jaar weer een half jaar kinderfysio te krijgen, vooral op het gebied van de grove motoriek.

In groep 1 en 2 was mijn dochter een heel stil meisje wat moeite had om contact te leggen met zowel juf als haar klasgenootjes. En schoolresultaten bleven in groep 2 wat achter, juffen twijfelden of ze groep 2 over zou moeten doen, maar vanwege haar serieuze karakter en de goede werkhouding twijfelden wij als ouders of ze dan misschien niet beter groep 3 of 4 over kon doen. Juffen begrepen ons en samen hebben we besloten dat ze door kon naar groep 3. Halverwege groep 3 bleek dat het haar niet ging lukken en is er besloten om groep 3 dat jaar erop over te doen. In het 2e jaar groep 3 bleven de gewenste schoolresultaten uit, en hebben we het advies gekregen om verder onderzoek te laten doen.

Zo gezegd, zo gedaan een half jaar later zijn we een traject ingerold en is er een intelligentie test afgenomen (92) en is de diagnose ADD gesteld. Naar aanleiding van die diagnose zijn we gestart met medicatie, met Ritalin begonnen en direct scoorde ze beter op het gebied van lezen en spelling. Later overgestapt op een 8 uur werkend middel vanwege de enorme vermoeidheid tussen de middag. Maar ondanks dat ze in eetlust niet achteruit ging, kwam ze ook geen grammetje aan. Nu heeft onze dochter ook al geen reserves dus werden we doorverwezen naar de dieetist. Uiteindelijk hebben we besloten om toch maar (tijdelijk) te stoppen en is ze gelukkig weer 2 kg aangekomen in een half jaar tijd.

Waar lopen we op dit moment tegenaan; Haar rekenniveau ligt al bijna 3 jaar lang op een E en het blijft heel moeizaam. Lezen Taal en spelling zit rond C/D niveau. Mijn dochter zit nu in groep 5 in een volle klas met meer dan 30 leerlingen, maar krijgt heel veel 1 op 1 begeleiding, ik heb aan de ene kant ook echt het gevoel dat school van alles probeert, maar het duurt nu al zolang.

Nu overwegen wij om een dyscalculie onderzoek aan te vragen bij de instantie waar ze haar andere onderzoeken ook heeft gehad, maar de juffen hebben veel vraagtekens. Volgens hun is Dyscalculie een grijs gebied en niet tot nauwelijks erkend. En voor school zou er niets veranderen wat er ook uit het onderzoek komt, omdat ze al zoveel begeleiding krijgt. En het ziet er naar uit dat we het onderzoek zelf zouden moeten betalen, nou vind ik dat niet zo'n probleem maar ik vraag me wel af of we haar er echt mee zouden helpen.

Nu krijg ik de laatste weken veel vragen in mijn omgeving of ze misschien niet beter op haar plaats is op speciaal onderwijs. Maar ik heb geen flauw idee......

Ik zou niet weten hoe erg je leerproblemen moeten zijn op school om daarvoor in aanmerking te komen....

Het ergste gevoel wat ik bij de hele situatie heb, is dat ik mijn dochter nu al 3,5 jaar zie worstelen, ze heeft heel vaak buikpijn en in 90% van alle dagen dat ze uit school komt, zie ik geen vrolijk kind, maar een zeer vermoeid soms ongelukkig kind. En dat maakt me zo verdrietig. Want ik wil haar zo graag helpen, maar ik weet niet hoe. Soms denk ik, ik moet er meer achteraan zitten op school, maar ik voel me zo vaak een zeurkous.Terwijl ik volgens mij niet eens zo vaak langs ga. Ik voel me eigenlijk gewoon ontzettend machteloos......

Het is een lang verhaal en ik zit de hele week al ontzettend emotioneel te zijn, maar ik vraag me eigenlijk gewoon af, of er meer ouders zijn die hier tegen aan gelopen zijn en hoe die de dingen hebben aangepakt en hoe het uiteindelijk is gegaan.....

Tango
School, kinderarts

Ik zou allereerst met school in gesprek gaan. Dat je heel blij ben dat ze zoveel doen, maar dat je onvoldoende effect ziet. Zij zullen een evt. traject naar SBO in moeten zetten als dat de beste optie is.
Daarnaast zou ik ook een afspraak bij een kinderarts maken en daar je vragen rondom medicatie en de vermoeidheid neerleggen. Ik denk dat er een uitgebreid onderzoek gedaan moet worden naar wat er precies aan de hand is. Mogelijk is er een aandoening te vinden waardoor ze zo moe is en is het toch de ADD, dan kan er misschien opnieuw naar een andere medicatie gekeken worden.
Hoe ligt ze in de groep? Heeft ze veel aansluiting of juist niet? Voor zoon hier was de aansluiting in de groep destijds een reden om niet naar SBO over te stappen. Hij ligt ondanks zijn behoorlijke leerachterstanden heel goed in de groep en heeft vriendjes genoeg. Dit vind ik wel een belangrijk argument om mee te nemen. Maar wat ik hoor in jouw verhaal is dat ze zeker in aanmerking komt voor speciaal onderwijs.

Triva
even een dingetje

20% van de kinderen haalt een E op rekenen. Dat is niet meteen reden om aan dyscalculie te denken of te denken dat dat een D moet worden. Een E is niet een onvoldoende die opgehaald moet worden ofzo.

Triva
herstel

10% haalt een E maar ABCDE scores zijn ouderwets, de meeste scholen gebruik I II III IV en V en dan haalt 20% een V.

gerda1981
oplossing speciaal basis onderwijs ( fusie lom en mlk)

Niet moeilijk doen . Daar is speciaal basis onderwijs voor .

Vele kinderen bloeien weer op als ze op een aangepast school ziiten

Mijn zoon 7 jr zit ook op speciaal basis onderwijs

Leer moeilijkheden is erfelijk want mijn zoon zit op dezelfde school als ik vroeger .toen heette het lom scholen en nu is lom en mlk gefuseerd tot speciaal basis onderwijs mijn man was mlk leerling vroeger en de jongste van 4 in groep 1 is onderzoeks procedure naar lager speciaal onderwijs

Vogel
Heftig

Wat naar dat je dochter zo ongelukkig is. Ik kan me goed voorstellen dat je daar verdrietig van wordt.
Het klinkt alsof ze het op heel veel gebieden net niet redt, ondanks het feit dat ze zo goed haar best doet, en school zijn best doet en jij het goed in de gaten houdt.
Heel kort door de bocht: ls dat allemaal niet helpt moet je misschien concluderen dat dit niet de juiste plek voor haar is.
Heeft ze nog fysio- of andere therapie? Met een revalidatie- indicatie zou ze ook op haar plek kunnen zijn in het mytylonderwijs, daarvoor hoef je echt niet in een rolstoel te zitten.
Mijn jongste zoon (met een psychiatrische diagnose) heeft ruim vijf jaar getobd in het regulier onderwijs waar allerlei eisen aan hem werden gesteld waar hij echt niet aan kon voldoen. Hij bloeide op toen hij naar het speciaal onderwijs ging.
Misschien kun je eens kijken bij een mytylschool, of een school voor speciaal basisonderwijs.

Veel sterkte en doorzettingsvermogen gewenst om het zo voor elkaar te krijgen dat je dochter weer kan lachen.

Moedervan3meiden
Bedankt

Dank jullie wel!
Ik ben inmiddels een beetje gekalmeerd ;)
En heb gister een goed gesprek met een familielid gehad die werkzaam is in het speciaal onderwijs. Ze heeft me wat duidelijkheid kunnen geven over de dyscalculie test en dat dat erg lastig kan zijn om de dyscalculie verklaring te krijgen omdat de rekenproblemen ook afgeleid kunnen worden van de Add...

Ik zie tips voorbij komen waar ik zeker wel wat mee kan. En over de aansluiting in de klas; ze wordt als liefste kind uit de klas gezien, maar heeft geen echte vriendinnetjes. Blijft erg oppervlakkig en ze speelt niet vaak buitenshuis.

Nu zijn ze op school begonnen om een opp te maken en willen ze haar op een eigen leerlijn zetten. Ik vraag me alleen af waarom dit niet veel eerder is gedaan, maar op school geven ze aan dat dat komt omdat ze haar zolang mogelijk op het klassikale niveau wilden houden. Nu zit ik te denken om een gesprek aan te vragen met de ib-er, maar aangezien ze net begonnen zijn met het maken van de opp moet ik ze misschien even wat tijd geven. Maar ik wil ook eigenlijk geen tijd meer verspillen want voor mijn gevoel heb ik dat al te veel gedaan....

Vogel
Ik zou denken

laat school lekker dat opp maken en uitvoeren en oriënteer je intussen op speciaal onderwijs. Dan kun je nog alle kanten op, maar zet je toch al stapjes mocht je op kortere of langere termijn naar een andere school willen.
En wat zou je de ib-er willen vragen?

debbie
eigen leerlijn

Dat ze lang wachten met het starten van een eigen leerlijn klopt.
Dit doen ze omdat ze zodra ze op een eigen leerlijn terecht komt de uitstroom ook lager zal zijn na groep 8.

Mijn zoon heeft groep 4 2 keer gedaan het eerste jaar is hij halverwege met rekenen op maatwerk gegaan omdat hij totaal blokeerde op rekenen en vervolgens op alle vakken.

Is er nog nooit iets besproken in het zorgteam of jeugdteam?

Moedervan3meiden
.

Ik sprak gister de moeder van een klasgenootje die samen met haar is blijven zitten en eigenlijk hetzelfde doorloopt als mijn dochter. Haar resultaten waren nog iets beter op het gebied van lezen en taal maar haar uitstromingsniveau werd geschat op eind groep 6. Ik weet niet wat het uitstromingsniveau van mijn dochter is, maar dat zal waarschijnlijk in het opp komen te staan.

Dat is het vooral waar ik heel nieuwsgierig naar ben, als mijn dochter ook op eind groep 6 uitkomt, moet ik daar dan maar vrede mee hebben, of moet ik haar de kans geven op een andere plek om meer uit zichzelf te kunnen halen? Begrijp me niet verkeerd, ik ben zoieso een trotse moeder en ze hoeft niet te presteren maar ik wil haar zeker niet de kans ontnemen. Haar IQ ligt op 92, dan moet het toch mogelijk zijn om beter te scoren dan dat ze nu doet.

In groep 3 heb ik al wel gesprekken gevoerd met de ib-er van de onderbouw dus volgens mij moet er ook echt wel iets op papier staan over haar maar ik heb vooral veel contact met de juffen gehad de afgelopen jaren..

Triva
uitstroomniveau

Als ze zo doorgaat stroomt ze uit op basis of kaderniveau. Niets mis mee met dat IQ.

Moedervan3meiden
Aantal weken verder

We zijn inmiddels een aantal weken verder, en er is veel gebeurd.

Onze dochter heeft het nog steeds heel zwaar, huilt veel en is veel opstandig.

We hebben er als ouders bovenop moeten zitten, maar inmiddels is het opp gemaakt en daar kwam als uitstromingsniveau uit dat ze zowel met rekenen als begrijpend lezen verwachten dat ze niet verder komt dan eind groep 5. Op basis daarvan verwachten ze dat ze op praktijkonderwijs uitkomt. Inmiddels is ze gestart met een eigen leerlijn voor rekenen.

Ondertussen heeft school wel aangegeven dat ze geen oplossing hebben voor hoe onze dochter zich voelt, maar dat ze nog wel denken dat ze op leergebied nog niet alles hebben geprobeerd.

Nu hebben wij 2 weken geleden wel op eigen initiatief een oriënterend gesprek op een sbo school gehad, en dat voelde voor ons als heel positief. We hadden school van te voren verteld dat we dat gesprek hadden en ze gaven aan dat ze dat heel goed van ons vonden dat we dat hadden aangevraagd en dat ze heel benieuwd waren hoe we dat zouden vinden, maar toen we een dag later vertelden hoe het was geweest waren ze opeens toch niet zo begripvol maar vroegen ze zich hardop af hoe het voor onze dochter zou zijn als ze geconfronteerd zou worden met gedragsproblemen van andere kinderen, en dat hun keus niet het sbo zou zijn....

Frustrerend....

Nu hebben we over 1,5 week een gesprek op school waar ook de orthopedagoog aanschuift en dan hopen we nog beter ons zegje te kunnen doen en hopen we dat er beter naar ons als ouders geluisterd wordt.

Het welzijn van onze dochter is nu eenmaal het allerbelangrijkste....

Triva
wel wat kort door de bocht

Wat is beter: tussen een hele grote groep degene zijn die het allemaal het moeilijkste heeft met leren of tussen een kleine groep degene zijn met de minste gedragsproblemen? Ook nu kunnen er in een grote klas op de basisschool kinderen zijn met gedragsproblemen en ook kan het in een klas op het SBO vele malen beter en rustiger zijn met meer leerkrachten, minderen kinderen en veel meer ervaring.

Ik vind het wel heel makkelijk gezegd van de basisschool daar waar de meeste basisscholen het liefst willen dat een kind naar SBO gaat (zijn ze er maar vanaf).

Kies waar je hart ligt, er gaan hier ook gewoon kinderen na het SBO naar VMBO-basis en op de praktijkschool kom je ook veel kinderen tegen met gedragsproblemen.

Kenfan
Wat ik me afvraag

Heeft de school er zelf soms nog een ander belang bij je dochter aan boord te houden? Zitten ze tegen een opheffingsgrens aan, willen ze twee jaarklassen kunnen behouden?

Je dochter kan het intellectueel niet bijbenen, en nog erger, ze valt sociaal buiten de boot. Geen echte vriendinnetjes, steeds als enige 1 op 1 bijgespijkerd moeten worden. En dan ook nog zo'n volle klas. Waarom zou je dat een kind nog drie jaar aan willen doen? Dat is lang op een kinderleven, en zo ondermijnend voor haar zelfvertrouwen.

Wat was jouw verdere indruk van de SBO-school? Heb je behalve een gesprek ook een rondje door de school gemaakt? Hoe was de sfeer? Rustig of renden de kinderen door de gangen? Welke indruk heb je zelf van de leerlingen, van de klaslokalen?

Ik hoop dat je dochtertje snel een plek krijgt waar ze tot haar recht komt en een lief vriendinnetje vindt.

Moedervan3meiden
Dat vragen wij ons ook af

Ja wij vragen ons ook af waarom het lijkt alsof ze haar daar willen houden. School heeft bijna 300 leerlingen. Maar van haar hebben ze geen last, altijd lief en rustig. Maar ze krijgen waarschijnlijk wel een bepaald bedrag om haar te begeleiden, of dat ook een reden was om in eerste instantie tot januari te wachten met het maken van een opp...

Ze werken op school met 2 ib-ers 1 voor de onderbouw en 1 voor de bovenbouw. In het verleden hebben we contact gehad met de ib-er van de onderbouw maar die pakte heel slecht aan, en hield ons aan het lijntje. Vervolgens hebben we gewoon veel besproken met de leerkrachten. Nu hebben we voor het eerst te maken met de ib-er van de bovenbouw en wat we nu vooral merken is dat zij nog wel mogelijkheden ziet op leergebied, maar voor ons is het gewoon klaar. Nu hopen we alleen dat we dat goed duidelijk kunnen maken tijdens dat gesprek over 1,5 week.

MPS
2 jaar later..

Hoi, het lijkt alsof ik het verhaal van mijn eigen dochter lees. Met 33.2 geboren..nu bijna 10 jaar oud, verlengd groep 2 gedaan,doet nu voor de 2e keer groep 5 over met alle kenmerken van ADD (niet vast gesteld) en ook geen medicatie... loopt ook al jaren op haar tenen op school.. met veel begeleiding....ook met IQ rond de 90 ...er is al sprake geweest van eventueel speciaal onderwijs. Ons meisje is alleen niet gefrustreerd en komt elke dag blij uit school...Ik was nieuwsgierig wat voor keuze's en stappen er zijn gemaakt afgelopen 2 jaar bij jouw dochter... alvast dank voor je reactie.