Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
26-10-2009 om 15:37
Ik weet niet of iemand die al geplaatst heeft( ik kon met zoeken niets vinden), maar ik vind het een intressant discussie stuk:
http://www.dag.nl/overige/vroeg-leren-lezen-kan-dyslectie-veroorzaken-166600
'Te vroeg leren lezen kan dyslectie veroorzaken'
do 7 jun 2007, 11:56 Door: DAG
AMSTERDAM (ANP) - Als kinderen te vroeg leren lezen en schrijven, kunnen ze dyslectisch, leesblind, worden. Dat betoogt ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet in het boek eNaar school. Psychologie van 3 tot 8Œ dat deze week verschijnt.
Volgens Vervaet kan het gemakkelijk averechts werken om te vroeg te beginnen met het aanleren van lees- en schrijfvaardigheden. Scholen, en ook ouders, zijn daar de laatste jaren steeds eerder mee begonnen, stelt de psycholoog.
Hij pleit ervoor om kinderen pas te laten kennismaken met lezen en schrijven als ze zeseneenhalf jaar oud zijn. Volgens hem moeten ze in de tijd daarvoor eerst een aantal ontwikkelingsstadia hebben doorgemaakt.
28-10-2009 om 15:15
Tinus
Tinus, ik begrijp er in dit verband nog steeds weinig van. Pushen is dwingend en bij uitdagen houd je het kind een lekkere wortel voor, en dan gaat ie vanzelf, als ie van wortels houdt. Die 2 dingen zijn wezenlijk anders. Anyway, dit is totaal off topic.
28-10-2009 om 15:34
Guinevere
Maaaar sommigen vinden dat je kinderen pushed als je uitdaagt!
Bastet
28-10-2009 om 16:14
Grijstinten
Guinevere:
"Pushen is dwingend en bij uitdagen houd je het kind een lekkere wortel voor, en dan gaat ie vanzelf, als ie van wortels houdt. Die 2 dingen zijn wezenlijk anders. Anyway, dit is totaal off topic."
OT of niet, het is voor deze discussie wel relevant.
het verschil tussen pushen/dwingen en uitdagen/wortel voorhouden is helemaal niet zo helder. Tussen die zwartwit zitten heelveel grijstinten, en veel subjectieve interpretatie (zowel van de uitgedaagde/gepushte, als van de omstanders).
In die zin is voetballen een aardige vergelijkign: Voor het ene jongetje is 'het andere team verslaan' een uitdaging, voor het andere is het pushen.