Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Paddington

Paddington

26-10-2009 om 15:37

Te vroeg leren lezen kan dyslectie veroorzaken

Ik weet niet of iemand die al geplaatst heeft( ik kon met zoeken niets vinden), maar ik vind het een intressant discussie stuk:

http://www.dag.nl/overige/vroeg-leren-lezen-kan-dyslectie-veroorzaken-166600

'Te vroeg leren lezen kan dyslectie veroorzaken'
do 7 jun 2007, 11:56 Door: DAG

AMSTERDAM (ANP) - Als kinderen te vroeg leren lezen en schrijven, kunnen ze dyslectisch, leesblind, worden. Dat betoogt ontwikkelingspsycholoog Ewald Vervaet in het boek eNaar school. Psychologie van 3 tot 8Œ dat deze week verschijnt.
Volgens Vervaet kan het gemakkelijk averechts werken om te vroeg te beginnen met het aanleren van lees- en schrijfvaardigheden. Scholen, en ook ouders, zijn daar de laatste jaren steeds eerder mee begonnen, stelt de psycholoog.

Hij pleit ervoor om kinderen pas te laten kennismaken met lezen en schrijven als ze zeseneenhalf jaar oud zijn. Volgens hem moeten ze in de tijd daarvoor eerst een aantal ontwikkelingsstadia hebben doorgemaakt.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Paddington

Paddington

26-10-2009 om 16:36

Ja, nu wel wat gevonden

Maar dit artikel is nog niet zo oud, vandaar dat ik niet in het archief had gezocht, maar alleen in het actuele forum.

Bastet

Bastet

26-10-2009 om 17:15

Ach

Mijn ervaring is helemaal niet dat scholen er vroeger mee beginnen.Wel dat er meer kinderen zijn die blijken vroeg te kunnen lezen.Niet aangeleerd,ze kunnen het ineens.
Groetjes,bastet

Tinus_p

Tinus_p

26-10-2009 om 17:23

Oud

Paddington:
"Maar dit artikel is nog niet zo oud,"
2 jaar slechts, en Vervaet is zeer fel bekritiseerd.

T&T

T&T

27-10-2009 om 16:09

Steiner

Dit is bepaald geen nieuw inzicht, Rudolf Steiner (oprichter van o.a. de vrije scholen) geeft dit ook aan. Tot 7 jaar zitten kinderen nog in een andere ontwikkelingsfase, en hoef je ze bepaald niet "lastig te vallen" met lezen en schrijven... er zijn trouwens genoeg andere dingen die een kleuter nog te leren heeft, dus vervelen hoeft niet! Vandaar dat op de vrije scholen ook niks aan voorbereidend lezen word gedaan, kleuters zijn nog met heel andere dingen bezig. Wel merk je dat de oudere kleuters meer en meer geinterresseerd raken in boekjes en leren lezen, maar dat mogen ze dan thuis doen
De ideeen van Steiner zijn trouwens zeer omstreden op dit forum! (ja, en Vervaet ook)
Ik ben wel een "fan" mijn kids zitten prima op de vrije school
groetjes Tess

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2009 om 18:37

Tanden wisselen

Was het volgens Steiner ook niet zo dat kinderen pas horen te leren lezen als ze hun tanden hebben gewisseld? (dat vertelde mijn antroposofische buurvrouw tenminste). Ik moest er vanmiddag aan denken toen mijn bijna 8-jarige trots thuiskwam - met een van zijn voortandjes in een doosje.

Je kan zeggen wat ze willen

..maar toen mijn langkleuterende novemberkind met 5 zijn eerste tand verloor zei mijn antroposofische tante meteen dat hij dan naar de 1e klas moest... hij zit niet op een vrije school trouwens..

Dus omgekeerd geldt het ook! Dat biedt dan weer hoop

Pushen

"maar toen mijn langkleuterende novemberkind met 5 zijn eerste tand verloor "
Krijg ik ineens een heel duidelijk beeld van pushen!

Groet,
Miriam Lavell

Nasha 1st

Nasha 1st

27-10-2009 om 20:01

Potjandikkies

zit mijn tweelingzoon goed op zijn plek maar is mijn tweelingdochter dus veeeeeeel te vroeg naar groep 3 gegaan.....jakkie.....of zal ik zelf.....neee, Nas, dat kan ook weer niet! Ze leest overigens prima hoor!

Mirjam hahaha

wat nou pushen, trekken zal je bedoelen!!

ijsvogeltje

ijsvogeltje

27-10-2009 om 21:21

Gewoon wat vaker

naar de speeltuin met die kleuters! Een paar keer goed vallen doet wonderen.

Vic

Vic

27-10-2009 om 21:21

Te klein voor groep 3

Ik sprak onlangs iemand wiens zoontje (septemberkind) een jaar langer moest kleuteren. Het kind zat ook op een vrije school en was fysiek nog niet toe aan groep 3. Tja, het is een klein jongetje, maar wat verwacht je met een vader van 1.68 m. lang.

Even zo...

Even zo...

28-10-2009 om 00:06

Oh....

Mijn mannetje van 7,3 heeft nog geen enkele tand gewisseld en er wiebelt ook nog niets. Hij zit in groep 4 en moet dus terug naar groep 3?

Maar ergens dub ik wel eens over zijn fysieke dingen. Hij is ook klein, komt laat in puberteit, wisselt dus ook laat en hij is een jonge leerling (als je de oktobergrens aanhoudt). Ik maak me best wel eens zorgen over het doorstromen naar het voortgezet onderwijs. Ik denk dat het geen kwaad kan als hij een jaar langer over zijn basisschoolperiode doet. Blijven zitten zou ik niet willen, daarvoor is hij cognitief te goed. Maar op de nieuwe school (met bouwen) is dat probleem minder groot.

Beo

Beo

28-10-2009 om 01:24

Mijn arme kind

Verloor haar eerste tand toen ze bijna zeven was. Haar eerste Harry Potter had ze toen al uit

Beo.

Bastet

Bastet

28-10-2009 om 07:44

T&t

En wat doet de vrije school met een vijfjarige die ineens blijkt te kunnen lezen??
Bastet

T&T

T&T

28-10-2009 om 09:02

Tja, dat bedoel ik....

Moet ik nu nog serieus gaan reageren?
Nou, voor de gein dan toch maar even:
Pushen... is iets wat op de vrije school een stuk minder gebeurd dan in het reguliere onderwijs (is mijn ervaring), het gebeurd niet vaak dat er gesproken word om een kind met 5 jaar naar de 1e klas te laten gaan (groep 3) of een klas over te laten slaan bijvoorbeeld. Uitzonderingen bevestigen natuurlijk de regel, ook hier zit wel eens een kindje in de klas dat aanzienlijk jonger is omdat hij of zij zo duidelijk voor ligt.
Tanden wisselen... word in de antroposofie gezien als het einde van de eerste 7 jaars periode... in de eerste 7 jaar van zijn leven maakt een kind een bepaalde ontwikkeling door, en lichamelijk zie je dat vooral aan het wisselen van de tanden. Dat die periode niet bij iedereen op de dag af 7 jaar duurt mag duidelijk zijn, en dat het tanden wisselen niet de enige graadmeter is mag toch ook als normaal worden aangenomen! een kind blijft niet zitten omdat hij nog niet gewisseld heeft
Lezen... mag iedereen, al ben je 3! maar het wordt niet gestimuleerd bij de kleuters, m.a.w. dan doe je dat maar thuis! net als t.v. kijken en computeren trouwens. Nee daar is geen verbod op! maar alles met mate, en op school hoort het op deze leeftijd nog niet thuis. Onze jongste zit nu in de 1e klas, (met veel 7 jarigen overigens) een klas die een onvoorstelbare werklust toont! Ze willen heeeel graag leren lezen.
De kleuters... hebben (op school) wel wat anders aan hun hoofdje. Ik heb nog nooit een school gezien die zoveel naar buiten gaat met de kinderen, en waar zoveel geleerd wordt over de natuur. Je eigen kruidentuin (mee) verzorgen, brood bakken (iedere week), wol spinnen, leren dat niet alles als vanzelfsprekend in de winkel terecht is gekomen, ook dat is leren.
Dat dit alles hier als lachwekkende onzin wordt afgedaan ben ik inmiddels gewend. Maar misschien dat er toch nog iemand is die iets aan mijn uitleg heeft.
Ik was zelf 2 jaar geleden ook helemaal niet bekend met de antroposofie en de vrije scholen, totdat een kennisje me erop wees. Waar ik nog altijd blij om ben
groetjes Tess

Guinevere

Guinevere

28-10-2009 om 09:45

Hmmm, tess

"Onze jongste zit nu in de 1e klas, (met veel 7 jarigen overigens) een klas die een onvoorstelbare werklust toont! Ze willen heeeel graag leren lezen."
Nogal logisch, die kinderen hebben zich al die tijd al moeten inhouden...
Hier trouwens ook een zoon van ruim 7 waar alle melktanden nog aan zitten. Had school toch gelijk toen ze hem groep 2 nog een keer wilden laten doen! Ik zal vragen of ie kan worden teruggezet van groep 4 naar 2.

ayla

ayla

28-10-2009 om 10:15

Haha

mijn dochter van 5 is afgelopen zomer haar eerste 2 melktanden verloren. Even moest ik toen aan de vrije school denken omdatz e ook voor de zomer is begonnen met lezen. Haha wie weet zit er toch iets in

Bastet

Bastet

28-10-2009 om 10:31

Tess

Ja,graag,want mijn vraag was ook serieus.Mijn vijfjarige had het ook heel druk met van alles,en op haar reguliere school leerden ze ook veel over de natuur,maar dat terzijde.Maar ze kon ook lezen en dat deed en doet dat nu nog steeds heel erg graag,ook op school.Leergierigheid en op dat moment kennelijk toe zijn aan lezen,kun je niet volle dagen negeren.Als je kinderen niet uitdaagt op het niveau waar ze zijn,slaat de lamlendigheid toe,weet ik uit ervaring.je komt er niet met de stelling: dat doen ze maar thuis.Want dat kun je dan natuurlijk ook zeggen van kruidentuinen schoffelen en broodjes bakken.
Bastet

T&T

T&T

28-10-2009 om 10:39

Ach ja die tanden...

Mijn zoon van 7 is pas net aan het wisselen, en ook pas net aan het lezen. Hij heeft er nu heel veel zin in, maar tot ruim 6 jaar moest je hem gewoon niet lastig vallen met dat soort "onzin". De reguliere school waar hij in de kleuterklas zat deed dat WEL, voorbereidend lezen en zo. Hij vond het niks. Hij was niet happy, hij was "achter" hij werkte niet mee, hij was niet weerbaar, hij zat sociaal niet goed in de groep, hij is ook nog autistisch... kortom; problemen alom!
De vrije school kleuterklas liet al het "leren" los, en liet hem ontwikkelen in zijn eigen tempo, sprak andere "talenten" in hem aan, en kijk, het manneke groeide. Hij kreeg meer zelfvertrouwen, ging graag naar school, vond zijn plekje in de groep, en schreef ineens zijn naam (zonder dat daar nadrukkelijk mee geoefend werd) Autistisch blijft hij natuurlijk, een vreemde vogel ook in veel opzichten, maar nu wel een vreemde vogel die geaccepteerd word! En dat miste ik op zijn oude school, hij moest zich meteen vormen naar van alles waar hij nog helemaal niet aan toe was, hij kon daar niet in mee, en de kinderen die dat wel konden vonden hem maar raar. Nu heeft hij veel meer ruimte gekregen, en heeft hij zich het laatste kleuter jaar geweldig ontwikkeld (maar niet leren lezen nee). De andere kinderen leren van elkaars verschillen, ze weten dat hij anders is en leren daar ook mee om te gaan "ach laat hem maar even, hij praat nou eenmaal niet" maar ze hebben hem ook leren waarderen; manneke is sterk, en een geweldige huttenbouwer, een sterke kerel, die niet veel praat.
En die tanden, dat vind ik zelf wel een grappig toeval. Zijn zus wisselde eerder, en ging ook veel eerder lezen, dus mijn kinderen "passen in het plaatje".
Verder zijn de ideeen van Steiner niet bepaald nieuwe te noemen, en iets wat 80 jaar geleden ontwikkeld is moet natuurlijk wel integreren in de maatschappij van nu. Een goede vrije school doet dat ook! Het is constant zoeken naar een middenweg.
Groetjes, Tess

Tinus_p

Tinus_p

28-10-2009 om 10:46

Ander woord voor pushen

Tess:
"Pushen... is iets wat op de vrije school een stuk minder gebeurd dan in het reguliere onderwijs (is mijn ervaring),"
Een ander woord voor pushen is uitdagen, en dan blijkt plots, dat uitdaging goed is voor de meeste mensen. Niet alleen presteren mensen beter als ze voldoende uitdaging hebben, ze VOELEN zich ook beter.

Ik krijg de indruk, dat jouw zoon autistisch is, en dat daraom dit soort gemiddelde uitspraken niet helemaal op hem van toepassing zijn. Of dat hij wel uitdaging nodig heeft, maar dat de vorm waarin je eea aanbiedt nu eenmaal anders moet zijn.

T&T

T&T

28-10-2009 om 10:52

Bastet

Wat doen ze dan met een kind van 5 dat zelf gaat lezen?
Met dat lezen doen ze op school niets! dat is niet verboden hoor, maar ze doen het niet in de kleuterklas. En je kunt een kind ook in andere dingen op haar niveau aanspreken, waarom moet dat altijd direct naar het lezen toe, alsof dat het enige is dat ze moeten leren.
Hier wordt in de kleuterklas bijvoorbeeld ook veel aan handwerken gedaan, en daarin zie je grote niveau verschillen! de een kan net een beetje vingerhaken, terwijl de ander een complete inktvis haakt... ook dat is ontwikkeling van de fijne motoriek, die je ook straks bij het schrijven nodig hebt. Ook in het tekenen kunnen kinderen vooruit zijn en moeilijkere opdrachten krijgen, en ook in het helpen van de juf en de andere kinderen kan een vlotte kleuter extra taakjes krijgen. Vervelen hoeft echt niet! waarmee ik niet zeg dat de oudste kleuters zich nooit vervelen... op den duur zijn ze allemaal aan de 1e klas toe. En als ze daarvoor nog even geduld op moeten brengen zijn ze in de 1e klas ook heel gemotiveerd.
En misschien is jou kind wel die uitzondering die wel met 5 jaar naar de 1e klas dient te gaan! nogmaals, er worden echt wel eens uitzonderingen gemaakt.
Wat ik merk is wel dat op de gewone basisschool (en hier op het forum ook) de focus erg ligt op al die vlotte kinderen. Heel veel kinderen lezen gewoon nog niet op de kleuterschool, en heel veel kinderen (vooral jongetjes) zitten daar ook helemaal nog niet zo op te wachten, die zijn nog veel te beweeglijk om op een schoolse manier te leren. Die worden dan al snel gezien als stoorzenders, of misschien hebben ze wel adhd... terwijl het in principe gewoon kleuters zijn!
groetjes, Tess

Guinevere

Guinevere

28-10-2009 om 10:52

Tess

Ik weet dat jouw zoon veel baat heeft bij deze vrije school hoor, en dat is fantastisch! Maar dat verhaal over die tanden is zooo graaaahappig!
En Tinus, pushen = uitdagen??? Leg uit, dat begrijp ik niet.

Fransien

Fransien

28-10-2009 om 10:56

Tsja, die tanden

Hier iemand die pas met 2 jaar de eerste tanden kreeg, met 11 jaar ging wisselen, en in de buurt een heel erg strenge vrije school (waar ik gelukkig niet op zat) waar het voorkwam dat een kind met 8 jaar nog in de kleutergroep zat. Ach, extremen heb je overal en daar moet je een stroming niet op beoordelen, als je zo'n stel doorgeslagen puristen treft, gewoon hard weghollen, die doorgeslagen puristen tref je namelijk in iedere stroming wel aan. De vrije school heeft heel veel goede punten, en je kunt je kind er rustig naar toe sturen, spinnen en brood bakken en dat soort dingen vind ik voor een kind namelijk heel erg waardevol (maar ik heb het late tanden krijgen op mijn kinderen overgebracht, en waag het niet om mijn kinderen op de lokale vrije school te doen, al was het maar omdat ik niet achter de filosofie van Steiner sta). Mijn kind zit op een gewone school, met een leuke kleuterklas die wel aan voorbereidend lezen doet, maar echt niet alle letters en klanken behandeld in de 2 jaar kleuteren. Brood bakken, en koekjes, en borduren, en kleertjes voor beer maken doen we lekker thuis. En dan heb ik het nog niet over lekker in het bos spelen en dat soort dingen, vind ik ook veel te leuk namelijk. Het enige wat ik kan aanraden is goed naar je kind kijken en kijken wat er bij jouw specifieke kind past, en hoe je dat matcht met de rest van het gezin.
Groeten, Fransien

Jvo

Jvo

28-10-2009 om 10:58

Mijn zoon

Mijn zoon las toen hij 3 was, uiteraard nog niet aan het wisselen, dat deed hij pas toen hij al ruim 2 jaar(!) AVI-uit was. Zonder pushen trouwens, al hebben we wel flink aan z'n loszittenden tanden gewiebeld.

Sterker nog: twee kinderen (8 jaar) in groep 5(!) bij mijn zoon hebben deze week pas hun eerste tand eruit. Ben erg blij dat er bij ons op school niet naar Steiner wordt geluisterd, maar naar Montessori, zodat kinderen wordt aangeboden waar ze aan toe zijn zonder gebitsinspectie. Overigens kijkt Montessori wel naar de lichamelijke ontwikkeling, maar meer in de zin van groei en ontwikkeling en het staat dus helemaal los van het cognitieve stuk.

We hebben de overstap naar een Vrije School noodgedwongen overwogen, maar gelukkig is het zover niet gekomen.

T&T

T&T

28-10-2009 om 10:59

Tinus

Je hebt wel gelijk hoor, mijn zoon is nou eenmaal niet het gemiddelde kind, en hij heeft zeker last van zijn autisme.
Uitdaging is goed voor ieder kind, maar de uitdaging op zijn oude school kwam op de verkeerde manier, er word richting groep 3 "gepushed".
Op de vrije school word het kind wat breder bekeken, en werd hij op een andere manier uitgedaagd in de kleuterklas.
Ik zie dat het voor mijn zoon werkt, maar ook voor zijn "normale" klasgenootjes, en daarmee krijg ik een stukje meer vertrouwen dat hij, ook met zijn autisme, meer kansen heeft om een volwaardige plek in deze samenleving te krijgen. Dat lukt in ieder geval heel aardig nu op school.
groetjes, Tess

Bastet

Bastet

28-10-2009 om 11:14

Tess

Je begrijpt mij verkeerd,ik wilde helemaal niet dat mijn kind vervroegd doorstroomde.Ik wilde dat ze gewoon in haar eigen klas op haar niveau kon werken,wat betreft taal.En daar hoort lezen ook bij.Niet leren lezen,maar mógen lezen.En dat ze daarnaast de andere dingen doet die elke kleuter deed en leerde.Nu,in groep 6,zie je waar haar voorsprong ligt kwa taal,en sommige andere vakken,en het is voor haar heel vervelend werk te moeten doen wat veel te makkelijk is.
groetjes,bastet

Nasha 1st

Nasha 1st

28-10-2009 om 11:27

Pelle (ot)

klopt, ze leek het niet zo leuk te vinden, maar inmiddels begint ze volgens mij door te krijgen dat lezen en schrijven best wel leuk en nuttig is. Een avi-1 boekje dat ik hier nog had kon ze grotendeels alleen lezen en daar was ze best wel trots op. Ik denk dat ze gewoon even moest wennen aan de andere omgeving....zo zie je maar weer he

Tinus_p

Tinus_p

28-10-2009 om 11:48

Guinevere

Guinevere:
"En Tinus, pushen = uitdagen??? Leg uit, dat begrijp ik niet."
daar valt, op een bepalade manier, niet zoveel aan te begrijpen. 'Uitdagen' is een andere (positieve) naam voor iets dat vaak negatief wordt afgeschilderd als 'pushen'.

Polly Shearman

Polly Shearman

28-10-2009 om 14:24

Hier zoon

Van RUIM 8 jaar, heeft deze week zijn 2 voortandjes verloren ( nieuwe zitten er al onder) hij is zo dyslecties als een konijn. Hij heeft 2,5 jaar gedaan over groep 1 en 2, een jaar over groep 3, en zit nu in groep 4 waar hij 1,5 jaar over gaat doen.

groet, polly

Guinevere

Guinevere

28-10-2009 om 15:12

Polly

Dan gaat hij vanaf nu als een speer vooruit! Wedden?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.