Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Arawen

Arawen

20-12-2011 om 14:35

Technasium, wie kent 't?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Evanlyn

Evanlyn

21-12-2011 om 14:59

Dankjewel!

Op voorlichtingsbijeenkomsten hebben ze altijd mooie verhalen, maar ik vertrouw dat nooit zo...

Heel erg bedankt!

Tihama

Nee, de theoretici kwamen met een radio "hij doet het niet meer" en de toegepasten fixten dat dan in 1 minuut. Onderwijl iets verzuchtends dat ze niet snapten hoe die theoretici hun inkomen/inschaling konden rechtvaardigen. Andersom konden de theoretici aan de bak als er onderzoeksresultaten omgeschreven moesten worden naar een publicatie, dus van tabel naar verhaal zegmaar.

Ik ben dus kwa radio mijn Heeeeeeeele jeugd erin gestonken dat ik van mijn vader (aartstheoreticus) aannam dat dingen helemaal kapot waren. En dat het allemaal heel moeilijk te repareren zou zijn. Echt, alles in huis was een enorme opgave en bleef jaren liggen. Gaatje in de muur, gordijn ophangen: alles was een Groot Probleem. Nu hij bejaard is en ik mantelzorg ben ik erg blij dat ik weet dat het allemaal aanstellerij is. Scheelt me heel wat ritjes naar mijn ouderlijk huis voor nix.

En doordat ik nu tussen de werktuigbouwkundigen zit hoor ik het verhaal een keer van de andere kant, dat ze niet snappen hoe docenten die zo goed de theorie konden uitleggen bij een draaibank gewoon helemaal afhaakten.

Ik vind het dus leuk, die verschillen. Individuen blijven altijd individuen natuurlijk, en ik wil zeker niet jouw 14-jarige zoon in een hoek duwen. Maar het heeft wat vind ik, zo'n "Prägung", zo'n voorkeursrichting. Laat hem maar lekker in de snaren duiken die jongen. Kennis van ons is erop gepromoveerd, werkt nu als deskundige (op ander gebied, als superstatisticus) bij het CBS.

Ik zou je zoon dus op het hart drukken dat een studiekeuze ook niet zo dramatisch bepalend hoeft te zijn. Je kan altijd nog fladderen.

Tihama

Tihama

22-12-2011 om 10:39

Eenheid in denken, rode beuk

Ik moet opeens denken aan Zen van Robert Pirsig. Hij onderscheidt daar de klassieke wetenschappelijke benadering waarbij de functionaliteit, systemen en de objectieve waarden leidend zijn en de romantische benadering waarbij een object zoveel meer kan betekenen. Ander verschil is dan de concrete vorm en de abstracte vorm.

In Zen staat een stukje over zijn buurman die een kapotte motor heeft. Hij is stuk en daarmee uit. Hij verbaast zich erover dat zijn buurman zo halsstarrig vasthoudt aan de stelling dat het stuk is en categorisch weigert verder te kijken. Open te maken, te onderzoeken. Tot hij ontdekt dat het vanuit angst is. Zijn buurman is niet in staat om zijn abstracte beeld van die motor als entiteit los te laten en om te zetten in concrete acties. De gedachte hieraan blokkeert hem al. Hij begreep dat vooral niet omdat zijn buurman slim genoeg was (naar zijn mening) om het probleem op te lossen. Precies zoals jij dat beschrijft van die theoretici. Ik kan me voorstellen dat er iets samenhangt met de hoge mate van abstract denken die je nodig hebt als theoretisch natuurkundige.

Ik heb ooit nog een blauwe maandag natuurkunde gestudeerd (om precies te zijn: geo-fysica). Dat was voor mij een ongeschikte studie want ik haak af bij die mate van abstractie. Ik had studiegenoten die helemaal kickten op de relativiteitstheorie. Ik ken de theorie, maar ik begrijp hem niet. Ik kan hem niet voelen. Zoon wel.
Net zoals het duale karakter van fotonen. Ik herinner me dat dit in 4 VWO behandeld werd. De leraar heeft al mijn doorvragen behandeld, maar ik mis het gevoel. Ik wéét dat licht een duaal karakter heeft (deeltjes en golf), maar ik snap het niet. Het past niet in mijn referentiekader.

Ik merk bij dit soort onderwerpen dat onze zoon dat wel snapt. Het vóelt voor hem vanzelfsprekend. Als een integraal geheel, terwijl ik probeer het in te passen in een logica, een systeem dat ik kan snappen.

Ik kan me dus ook best voorstellen dat als iemand vanuit abstracte concepten denkt en voelt, dat die moeite heeft met het uiteenrafelen tot logische details. Daarmee maak je namelijk de eenheid in je denken kapot.

Ik moet Zen weer eens herlezen. Er zijn een paar boeken die ik op mijn 20e voor het eerst gelezen heb en die ik elke 5 jaar herlees, omdat ze me dan weer nieuwe invalshoeken geven. Dat is deze, en dat is The Third Wave van Alvin Toffler.

Tihama

Tihama

Hoi Tihama,

je schreef:
'Ik kan me dus ook best voorstellen dat als iemand vanuit abstracte concepten denkt en voelt, dat die moeite heeft met het uiteenrafelen tot logische details. Daarmee maak je namelijk de eenheid in je denken kapot.'

Als ik het goed begrepen heb, zijn juist mensen die vanuit abstracte concepten denken heel erg goed daarin hun concepten aan te passen. Ze nemen nieuwe dingen op zonder op het oude concept te steunen en verwerken deze dan vloeiend met de oude kennis tot een nieuw geheel.

Het zou kunnen dat ze moeite hebben met het "uiteenrafelen tot logische details" omdat ze zo onafhankelijk denken dat hun hersenen logische afkortingen nemen (net als gewone denkers het via hun gevoel doen). Ze moeten zich dan echt afremmen om stap voor stap vooruit te denken zoals een gewoon mens en dat kost moeite.

aande

Arawen

Arawen

22-12-2011 om 13:51

Haha

Afijn, ik omschreef het Technasium als 'een soort van gymnasium voor Beta-kinderen' omdat ik dacht dat de kreet hier wel niet zo bekend zou zijn.. hoezeer heb ik mij vergist..< grijns>..

Ik dacht eerst aan een middelbare school met regulier onderwijs HAVO/Atheneum voor zoon, maar die Dalton-school is de enige die het Technasium aanbied. Oudste zit op die Dalton-school, doet dit jaar eindexamen VMBO (dus een heel andere stroming) en het is in principe een prima school maar oudste is ook een heel ander kind. Ben bang dat mijn jongste minder geschikt is voor Dalton onderwijs. En als dat Technasium dan in tweede instantie niet zo bevalt en hij wil over stappen naar regulier Atheneum.. dan is het wel nog steeds Dalton onderwijs. Twijfel... Aanhakend op de andere verhalen in deze draad; zoon 'heeft' niets.. (ik bedoel ADHD of zo).
Ik zal althans tijdens de open dag in januari eens vragen van welke vakken er nou precies tijd wordt 'afgesnoept'. Da's een goeie van jullie. Gymnasium vind ik hem niet geschikt voor; latijn en grieks heeft voor hem geen toegevoegde waarde.
Wat me trouwens wel aansprak in de info-avond op de school is dat ze vertelden dat het Technasium meestal wordt gekozen door kinderen die in groep 8 aan een half woord genoeg hebben en dus nooit hebben 'leren leren'. Dat daar nu bij hen juist extra aandacht wordt besteed. Dat vond ik wel een hele goeie.

groetjes Arawen

Isa

Isa

22-12-2011 om 14:11

Elisa o.t.

Hoi Elisa,
Die school die jij beschrijft zou perfect zijn voor mijn dochter die nu in groep 7 zit. Ze is niet officieel HB getest, maar wij en school hebben wel een vermoeden dat ze zeer begaafd is. Zou je me de naam van die school kunnen vertellen, eventueel privé?

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-12-2011 om 14:17

Isa

Voor die school en deze richting (Gymnasium+) hoef je niet officieel hb getest te zijn. Je moet wel een VWO-advies hebben en bijbehorende CITO-score en je dochter moet een soort "intake" doen.
Als je me je e-mailadres geeft, mail ik je de naam van de school door.

Isa

Isa

22-12-2011 om 16:39

Elisa

Als je me de naam van de school zou willen e-mailen, heel graag!
[email protected]

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-12-2011 om 17:57

Isa

Ik heb je gemaild!

Marjoleine64

Marjoleine64

22-12-2011 om 20:22

Geweldig!

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar wij hebben 2 zoons die technasium doen (2 VWO en brugklas Havo/VWO) en we zijn alleen maar enthousiast. Oudste heeft er heel bewust voor gekozen, en wilde ook echt niets anders vanaf het moment dat hij er in groep 6 een keer iets over hoorde op TV. Gelukkig waren er toen hij in groep 8 zat meerdere scholen in de regio die technasium hebben (luxeprobleem), hij heeft degene gekozen met de meeste technasiumklassen (N in B, dit jaar 4 technasium brugklassen). Jongste heeft lang getwijfeld, maar uiteindelijk dezelfde keus gemaakt. 'Onze' school heeft een 70-minuten rooster, waarin ze 3 uur per week O&O hebben, het hele jaar door. Ze hebben netto 1 uur per week meer dan andere brugklassen, de rest wordt opgevangen doordat ze geen N&T hebben, en geen handvaardigheid. Daarnaast is muzien en tekenen vervangen door een nieuw vak 'Design en multimedia' wat ze helemaal geweldig vinden.
O&O is helemaal projectgericht, ze doen per jaar 4 projecten in kleine groepjes voor echte opdrachtgevers. Zo hebben ze vorig jaar een nieuwe vleugel voor de school ontworpen, dit jaar een multi-functionele tas en een klimtoestel voor jonge pubers. Vaak ook met een praktische component erbij (maquette bouwen), veel IT (model tekeningen in 3D) en verslagen schrijven en presenteren. Heel leerzaam en met de juiste begeleiding ook erg leuk.
Marjoleine

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2011 om 14:31

Nemo

Hier doen ze met Natuurtalent ook dat soort activiteiten: zo zijn ze naar Nemo geweest voor een ontwerpwedstrijd, naar Artis voor het bekijken van het leefklimaat van diverse dieren en naar Schiphol om te onderzoeken hoe het gevaar van vogels voor de vliegtuigen voorkomen kan worden.
Straks gaan ze een radio bouwen, een robot en nog meer van dat soort leuke dingen.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2011 om 14:58

Ja, dat is via school. En er staat 40 uur per opdracht dus in de lessen wordt het voorbereid, uitgewerkt en gepresenteerd. Bij de opdracht voor Nemo werden de ontwerpen ook in Nemo gepresenteerd.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2011 om 16:54

Het is een extra (keuze) profiel die leerlingen naast het gewone curriculum kunnen volgen. Dus ofwel Expressie, Sport of Natuurtalent. Een deel van de lessen/uren valt binnen het normale rooster waarbij het vak Informatica vervalt (maar binnen dit profiel wordt daar ook ruimschoots aandacht aan besteed) en bij bijvoorbeeld de uitstapjes valt een deel van de uren buiten het rooster. Dan gaan ze bijvoorbeeld om 13.00 's middags weg en komen ze tegen 17.00 weer thuis.
En ja, het is een vol rooster. Gemiddeld heeft zoon les tot 16.00; op enkele dagen nog later en een dag "gewoon" tot 14.45. Ze werken hier op school met blokuren en met het 40minuten rooster.

Vic

Vic

23-12-2011 om 17:25

Kosten

Hoe is het bij jullie geregeld qua kosten voor die extra activiteiten? Ik kreeg hier (regulier atheneum) een gespecificeerde rekening voor allerlei activiteiten, tot het materiaal voor de techniekles aan toe.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2011 om 17:38

Vic

Hier ook. Uiteraard betaal je extra voor de Plusprofielen en de extra activiteiten voor het Gymnasium+. Het eerste jaar kwam in totaal op zo'n 650 euro maar daar zit alles bij in, van tekendoos tot schoolfoto's, huur kluisje etc.

Vic

Vic

23-12-2011 om 18:04

Zo!

Ik vind het een stevig bedrag. Hier zitten we iets lager, maar alsnog rond de 450. Wat dat betreft ben ik wel blij dat er 6 schooljaar verschil zit tussen mijn kinderen

Elisa Gemani

Elisa Gemani

23-12-2011 om 18:14

Vic

Ja, ik schrok ook wel eventjes Maar goed, dit is alleen voor het eerste jaar; de andere jaren zijn veel "goedkoper". En gelukkig zijn de schoolboeken gratis, dat scheelt weer...

Tihama (als je het nog leest)

Wat schrijf je het prachtig op. Krijg ik na 42 nog begrip voor mijn vader... al vind ik wel dat je voor praktische zaken je afkeer van ontrafeling wat opzij moet zetten. Maar je kan idd niet overal tegelijk goed in zijn. Mijn vader zat weleens te programmeren in de tuin, op speciaal geprepareerde velletjes A4 in Pascal. En dan zag ik dat hij eigenlijk in die formules zijn echte leven vond.

Maar bedankt voor het opschrijven..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.