Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

tegemoetkoming studiekosten vooropleiding HBO

Mijn dochter van 17 (bijna 18) heeft haar HAVO-diploma gehaald en gaat komend studiejaar de vooropleiding doen voor een kunstopleiding op de HKU. Deze vooropleiding bestaat uit één lesdag per week en zelfstudie. Weet iemand hoe het zit met tegemoetkoming in de studiekosten? Het is geen HBO-opleiding maar ook geen VAVO of zo.

Vraag DUO en HKU

Mogelijk dat er wel financiering mogelijk is maar dat zou ik precies informeren bij de HKU en DUO.

Mijn zoon volgt een premaster. Dat is geen 60 (volledig studiejaar) maar 30 credits, op jaarbasis.
DUO financiert dat mits de universiteit de premaster aanmeldt als bachelorjaar. Dat hebben we dus uiteraard gevraagd aan de betreffende universiteit/studierichting.

Overigens telt de financiering dan wel mee in het totaal dat je kunt lenen (en krijgen aan aanvullende beurs) voor de volledige studie.

Bachelorjaar

Ik kan me dus voorstellen dat de HKU de voorlopleiding kan aanmelden bij DUO als bachelorjaar.

En verder zou ik het als open vraag stellen aan beiden. Wat voor financiering is er mogelijk tijdens de vooropleiding van de HKU?

bojosmamma

bojosmamma

13-08-2018 om 00:01 Topicstarter

AnneJ

Ik zal inderdaad de HKU de vraag voorleggen. Op de site van de HKU kon ik er niets over vinden, maar ik kan me voorstellen dat er meer studenten/ouders met deze vraag zitten. Het kost toch ruim 1000 euro voor 1 dag per week tussen september en mei...

Niet

Die vooropleidingen zijn er om de studenten voor te bereiden op toelating. Het zijn geen formele opleidingen. Ze zijn strikt genomen niet nodig. Als je de vooropleiding hebt afgerond, dan heb je ook geen "recht" opt toegang tot de HKU.
Er bestaat helemaal geen overheids financiering of ondersteuning voor dit soort opleidingen.
Maar mogelijk is er een ander potje. Dat zouden ze dan bij de vooropleiding moeten weten. Die HBO's kunst hebben geen banden met de vooropleidingen.

Olivia

Olivia

13-08-2018 om 11:12

zelf betaald

dochter heeft ook die vooropleiding aan de hku gedaan en wij hebben alles zelf bekostigd, er was (toen, 5 jaar geleden) in ieder geval geen potje voor. En we hadden een daluren abonnement voor haar afgesloten (want ook geen ov kaart) ze ging op vrijdag en op zaterdag naar school. (daarna reguliere hku en inmiddels hbo papiertje op zak, dus het was de moeite waard geweest)

bojosmamma

bojosmamma

13-08-2018 om 12:18 Topicstarter

M Lavell

De vooropleiding is de door de HKU zelf georganiseerde vooropleiding plus. Je kunt je daar niet voor aanmelden, je kunt ervoor worden gevraagd door de HKU als je door de eerste selectieronde heen bent gekomen. Het klopt dat het geen garantie is voor toelating volgend jaar, maar het staat niet los van de HBO-opleiding.

Ik ga de HKU zelf de vraag voorleggen. Wie niet waagt, die niet wint

Dat is gek

Dat klinkt als onzuivere koffie.
Je meldt je aan, komt door de selectie en wordt "gevraagd" om een jaar voor duizend euro of meer een vooropleiding te doen die je geen enkele garantie biedt.
Tjonge, wat een eer.
Wie is er hier aan het bijverdienen?

bojosmamma

bojosmamma

13-08-2018 om 12:38 Topicstarter

M Lavell

https://www.hku.nl/Opleidingen/Media/BasisopleidingMedia.htm

Het voelt voor mij niet als onzuivere koffie.

V@@s

V@@s

13-08-2018 om 12:48

wat ik zou willen weten van deze school

is welk deel van de leerlingen die de vooropleiding doet ook daadwerkelijk wordt toegelaten het jaar daarop.

geen voltijd

Zo'n vooropleiding is geen voltijd opleiding. Je kunt er dus prima naast werken. De HKU geeft zelf aan dat die opleidingen bedoeld zijn om TIJDENS de middelbare school periode te doen, het liefst in het voorexamenjaar (dus in 4 HAVO of in 5 VWO).

Elke kunstacademie heeft dit soort vooropleidingen.

Bij het conservatorium van Arnhem is er zelfs een driejarige vooropleiding. Daar kun je je in de 2e klas al voor aanmelden.

Die 1000 euro, daar verdienen ze echt niet aan hoor! Daar leggen ze op toe. Het is een stukje investering / klantenbinding. Kijk eens bij de basisopleiding Muziek, dan zie je dat de HKU 980 euro vraagt per jaar voor 45 min per week individueel les. Bij de muziekschool Amsterdam betaal je 895 euro voor 25 min per week, dat is veel duurder!

Bekijk het positief. Je bouwt geen studieschuld op. Je verbruikt geen enkel "recht".

Flanagan

Je kan de studiekosten van je kind niet aftrekken, alleen studiekosten van jezelf. Of kind moet haar sstudiekosten zelf bij de belasting aftrekken maar dat zal nauwelijks zouden aan de dijk zetten omdat kind waarschijnlijk zo weinig verdient dat het ook nauwelijks belasting betaalt.

skik

Werken

Als ze twee dagen per week naar school gaat, blijven er vijf dagen over om te werken. Waarom moet er een tegemoetkoming van de studiekosten aangevraagd worden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.