Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
May

May

26-05-2011 om 15:48

Tegenvallende uitslag entreetoets, wat nu?

Dochter belde net in tranen op naar mijn werk, ze heeft een percentielscore van 56 op de entreetoets, terwijl ze de laatste jaren echt perfecte rapporten thuis kwam. Wat zegt dit voor haar schooladvies? Kan ze dit nog goedmaken van de CITO van volgend jaar? En hoe zwaar weegt het advies van de school? Ik heb hier nog een gesprek over op school, maar ben wel even benieuwd hoe ik haar vanavond kan troosten..

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

26-05-2011 om 16:53

Doorgaan met ademhalen

Volgens mij wordt er hier door het VO niet echt gekeken naar de entreetoets, ze vinden de eindtoets veel belangrijker. Verder zeggen ze dat ze het oordeel van de basisschool ook zwaar mee laten wegen, maar dat is in mijn beleving alleen maar een wassen neus om de ouders een beetje koest te houden. Maar hier zou ik me nog niet al te druk om maken. Probeer samen met je dochter te achterhalen waarom de score lager dan gewoonlijk is uitgevallen en probeer het te relativeren.

Moek

Moek

26-05-2011 om 17:24

Eigenlijk is de entreetoets daar ook niet voor!

De entreetoets was ooit bedoeld om te kijken waar nog problemen zaten en die op te lossen voordat de kinderen in groep 8 aan de CITO begonnen. Helaas wordt nu vaak het schooladvies er ten dele op gebaseerd. Maar als de score zo duidelijk afwijkt van de gemiddelde scores over de laatste jaren, dan lijkt me hier sprake van stress of faalangst.

Mijn faalangstige dochter werd aangeraden de toets gewoon te beschouwen zoals hij ooit bedoeld was: een middel om hiaten op te sporen en eraan te werken. Als het in jouw geval faalangst blijkt te zijn, dan moet daar ook aan gewerkt worden.

Overigens was in het Stenen Tijdperk de CITO ook alleen maar bedoeld als steuntje bij het schooladvies. Het had geen consequenties als je die niet goed maakte, omdat het toch maar een momentopname was. Goede oude tijd...

Annet

Annet

26-05-2011 om 18:03

Entreetoets is voorspeller van eindcito

Natuurlijk is de entreetoets bedoeld om te kijken hoe ver een kind is (en groepsgewijs of de school het goed doet). Tegelijkertijd is de entreetoets ook eeen voorspelling van de eindcito, inclusief formulier van Cito wat verwacht mag worden met een redelijke marge.
Ik zou met kind overleggen welke onderdelen teleurstellend zijn, onder verwachting. En overleg dan met kind en leerkracht wat je daaraan kunt doen.
Houd in de gaten dat niet alle onderdelen van de entreetoets meetellen voor de eindscore. Eigenlijk zijn alleen de onderdelen die ook in de eindtoets voorkomen bepalend. De rest is meer ter info.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-05-2011 om 18:35

Doel van entreetoets

Doel van de entreetoets om inzichtelijk te maken waar eventuele hiaten zitten. Zodat het kind daar in groep 8 aan kan werken en goed voorbereid de eindcito kan doen. Tja, dat sommige leerkrachten daar anders mee omgaan, dat is dan maar zo en probeer daar niet teveel in mee te gaan. Als het goed is kijkt de leerkracht bij het geven van het advies naar de afgelopen jaren, en niet alleen naar een enkele toets.

Annet

Annet

26-05-2011 om 18:39

Ijsvogeltje

Niet alleen leerkrachten gaan daar anders mee om. Ook Cito doet dat door een voorspelling af te geven voor de eindtoets. Op school van oudste werd die voorspelling mede gebruikt om een voorlopig advies te geven voor het VO.

Vorig jaar

hadden we hier ook een tegenvallende entreetoets. Wat bleek? Kind lette bij de vragen niet goed op. Vaak staat er bijvoorbeeld in de ene vraag : welke van de onderstaande antwoorden is goed en bij de volgende vraag ; welke is fout.
Als je dan niet goed oplet en bij allebei een goed antwoord aankruist, dan heb je zo een aantal onnodige fouten.
En hier op school werd er ook benadrukt dat de entreetoets is om te zien waar er nog extra aandacht aan gegeven moet worden.

May

May

26-05-2011 om 19:25

Bedankt allemaal!

Ben alweer wat rustiger, ik vond het vooral heel erg dat ze de envelop op de bso openmaakte en ik er niet bij was. Ze was zo verschrikkelijk teleurgesteld in zichzelf.. Gelukkig heeft de bso-juf echt even de tijs voor haar genomen...
Ik denk dat ze de toets veel te snel gemaakt heeft, ze gaf al aan dat ze steeds het eerste van de klas klaar was.. Rekenen en wiskunde scoort ze wel goed, ze heeft spelling heel slecht gedaan, terwijl ze daar normaal juist goed in is..
Ik ga snel in gesprek met de leerkracht en dan weer over tot de orde van de dag..

May

May

26-05-2011 om 19:39

Spelling..

Ik heb nog eens goed naar de uitslag gekeken en er zit eigenlijk maar een uitschieter naar beneden in: spelling... Dat deel heeft ze helemaal verknald, de rest heeft ze eigenlijk best goed gedaan...

May

May

26-05-2011 om 21:07

Pelle, dank je!

Ik ga hier eens even serieus naar kijken. Ik denk dat het zelfvertrouwen hier het grootste probleem is en als we daar zo aan kunnen werken, is dat natuurlijk prima!

Coco

Coco

27-05-2011 om 08:51

May

"ze heeft spelling heel slecht gedaan, terwijl ze daar normaal juist goed in is"
Dat kan komen door de manier waarop de spelling getoetst wordt. De meeste scholen oefenen spelling in de vorm van een dictee. Bij de entreetoets (en de eindtoets) moet je steeds het verkeerde of het goede woord uit een rijtje pikken. Als je daar niet aan gewend bent kan dat lastig zijn (er staan vaak "moeilijke" woorden tussen om de aandacht af te leiden, terwijl de fout vaak in een eenvoudiger woord staat). Met oefenen kun je de score echt flink omhoog krijgen.
Dat geldt althans voor "gewone" spelling. Werkwoordspelling kun je niet verbeteren door alleen maar heel veel te oefenen. Je kunt er beter voor te zorgen dat een paar basale regels bekend zijn en dat kinderen die niet gaan verwarren. Ik merkte bij mijn zoon dat hij bijvoorbeeld wel het ezelsbruggetje van 't kofschip kende, maar dat ook ging gebruiken bij persoonsvormen i.p.v. alleen bij deelwoorden, waaruit dus bleek dat hij eigenlijk helemaal niet wist waaróm je die regel moest toepassen. Er zijn maar weinig leerkrachten die dat goed kunnen uitleggen (misschien omdat ze het zelf niet altijd even goed snappen?).
Als de tegenvallende score alleen komt door spelling en je van je kind weet dat het normaalgesproken goed kan spellen, is er geen man overboord. Gewoon op een beetje efficiënte manier oefenen.

May

May

27-05-2011 om 10:08

Even met de juf gepraat..

Die was ook verbaasd over de cito-scores. Werkwoordvormen doet ze eigenlijk altijd wel goed, ik denk dat het een combinatie is geweest van de manier van toetsen en de stress. We gaan met haar oefenen en de juf zou vandaag nog even tegen dochter benadrukken dat ze alle vertrouwen in haar heeft. Juf gaf aan nog niets te mogen zeggen over een schooladvies, maar wel dat ze haar een 'havo-kind' vindt... Dat geeft hoop..

Astrid

Astrid

27-05-2011 om 21:43

Uitslag binnen, maar krijg 'm pas over 3 weken

Wij kregen vandaag een brief met de mededeling dat de uitslag van de entreetoets binnen is en dat er over 3 weken je de uitslag in een gesprek krijgt samen met het voorlopige VO advies. De gr. 8 cito is dit jaar afgeschaft en qua cito is dit dan ook de enige met een advies van uit de cito zelf.

Dochter denk dat ze 'm heel slecht heeft gemakt. Vriendin idem dito. Beide zijn meisjes met alleen 8-ten, 9-ens en 10-en op hun rapport, maar ik schrok van de antwoorden die ze niet wisten. De entreetoets was hier uitgesmeerd over 2 weken en elke dag vertelde ze de opgaven die ze hadden gehad met wat hun antwoord was. Ik weet nu al dat ze echt heel veel op taal gebied fout hadden. Vooral hun woordkennis en spelling was slecht. Ook heel veel stof was volgens hen nooit behandeld.

Ik ben benieuwd wat de uitslag is, maar aan de andere kant boeit het me weer niet. Als ze het slecht heeft gemaakt zal ze heus geen VMBO/ HAVO advies krijgen. Ik verwacht gewoon VWO, ook al heeft ze 50% fout. School roept immers dat hun advies het enige is wat telt. Ze heeft ook een klas (groep 5) overgeslagen en dan verwacht ik geen HAVO advies te krijgen. Ach, we zien wel. Waarom het nou weer 3 weken moet duren snap ik niet.

Zelf wil ze overigens helemaal geen VWO doen. Veel te saai! Haar broer zit in 2 gymnasium en als ze die boeken in kijkt wordt ze al moe.

Pollewop

Pollewop

02-06-2011 om 17:41

Slechte entree en goede eindtoets

Onze zoon had ook een percentiel van 56 op zijn entreetoets. Daar schrokken we behoorlijk van, dachten dat hij toch wel meer kon.
Op de eindtoets scoorde hij een 545 en is uiteindelijk naar 2talig VWO gegaan. Kan dus alle kanten nog op. Afwachten dus.

May

May

05-06-2011 om 20:58

Pollewop,bedankt

Dit lezen we graag! Morgen heeft man een gesprek op school om over de resultaten te praten..

kaatje43

kaatje43

06-06-2011 om 10:34

May

Hier net zo. Zoon had een percentiel van 37, Citoscore 537 en zit nu in 4 HAVO. Hoeft dus niet zo veel te zeggen dus.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.