Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


Dees * schreef op 04-07-2021 om 20:26:

[..]

In de pauze. Ik verwacht niet van mijn kinderen dat ze tijdens de les op hun telefoon kijken.


Daar zit het IngridT. Als er een duidelijk communicatiemoment bestaat dan zullen ouders niet protesteren.

Nu zou ik niet zomaar voor “de pauze” gaan want welke dan en mag die telefoon dan ineens wel overal zijn. En daar waar ie is wordt ie gebruikt, ook als de pauze (net) voorbij is (ja maar ik had geen tijd meer om m in mijn kluisje te leggen)

Ik zou het vooral ook over plaats hebben  (telefoonruimte) waarmee het handhaven makkelijk blijft (nergens anders) en het gebruiken van de telefoon geen lolletje wordt (het mag ook een telefooncel zijn. Met ruimte voor maar enkelen).

Met die telefoon cel Kleur een hoekje rood, communiceer je dat bellen mag. Daar. Alleen daar. nergens anders, Dat het mag en waar het mag is een beter te verkopen verhaal dan een verbod. 

M Lavell schreef op 04-07-2021 om 20:07:

Met muziek werken tijdens school is niet zo realistisch. Leerkrachten kunnen niet zien of een leerling naar muziek zit te luisteren of naar iemand die alles voorzegt.

oortjes zijn bij diverse lessen verplicht. Groep A werkt met filmpje A, B met B enz. En zeker tijdens de Dalton uren doet iedereen iets verschillends want 1tl tot 5havo zit op inschrijving van de leerlingen door elkaar. 

Les wordt van achteruit de klas gegeven waar dat vroeger voor werd gegeven. Op deze manier kan de docent goed zien wie er aan het werk is en wie aan het minecraften is of bv Jochem Meyjer  aan het kijken is. Zoon kwam er mee weg bij ckv.
Aantal secties die een vlog met samenvatting van de weekstof maken zodat je die ook nog terug kunt kijken met aanvullende filmpjes. 

M Lavell schreef op 04-07-2021 om 20:39:

[..]

Daar zit het IngridT. Als er een duidelijk communicatiemoment bestaat dan zullen ouders niet protesteren.

Nu zou ik niet zomaar voor “de pauze” gaan want welke dan en mag die telefoon dan ineens wel overal zijn. En daar waar ie is wordt ie gebruikt, ook als de pauze (net) voorbij is (ja maar ik had geen tijd meer om m in mijn kluisje te leggen.

Bij zoon op school is gebruik in de pauze toegestaan in de kantine en buiten op het schoolplein. Maar voordat de lessen beginnen moet de smartphone weer in de locker liggen. Als je daardoor te laat komt in de les, kun je je gaan melden en de volgende dag om 8.00 uur bij de receptie melden. Dit ben je snel zat.

M Lavell schreef op 04-07-2021 om 20:39: 

Met die telefoon cel Kleur een hoekje rood, communiceer je dat bellen mag. Daar. Alleen daar. nergens anders, Dat het mag en waar het mag is een beter te verkopen verhaal dan een verbod.

Bellen? De meeste pubers bellen niet, die appen, facetimen, snappen, tiktokken, maar bellen, nee.

Ze luisteren hun muziek, lezen hun mail, ook van docenten, bekijken roosterwijzigingen,  lesvoorbereidingen (link naar huiswerk), kijken wat hun vrienden doen. En communiceren met vrienden die niet op hun school zitten. Mijn zoon heeft geen echte vrienden op school, die komen  van de sport. Er wordt ook digitaal overlegd over trainingen en privé trainingen. Daar moet dan op school wel eens wat voor geschoven worden. 

Het is hun blik op de wereld. Ze communiceren werkelijk anders dan wij.

IngridT

IngridT

04-07-2021 om 22:00 Topicstarter

Ysenda…wat vind jij dan van de telefoon in de  klas? Is ‘in de kluis’ een non optie? Wat zou je alternatief kunnen/ moeten doen?

Die telefoonzakken zijn na een paar diefstallen weer afgeschaft op zoon zijn school.

Als ik zoon ergens aan moest herinneren, dan belde ik hem vijf minuten na de laatste les.

Het is nooit nodig geweest om hem tijdens de les te bereiken. Stel je voor dat ze net een toets maakten. 

Als één van ons in het ziekenhuis zou belanden, is het normaal dat je de administratie belt. Die kan een aantekening maken (buitengewoon verlof) en je kind uit de klas halen.

Constant roosterwijzigingen zijn eigenlijk van de zotte. Het geeft onrust voor leerlingen én personeel. Liever een tussenuur dan verschuiven. Kunnen ze alsnog lekker op de telefoon.

IngridT schreef op 04-07-2021 om 22:00:

Ysenda…wat vind jij dan van de telefoon in de klas? Is ‘in de kluis’ een non optie? Wat zou je alternatief kunnen/ moeten doen?

bij zoon is de telefoon verplicht in de kluis behalve in de pauzes. 

Een aangewezen plek om te 'bellen' lijkt me niet haalbaar. Zie mijn vorige bericht waar die handheldcomputer voor gebruikt wordt.

De oortjes gaan in het chromebook die ze elke les bij zich moeten hebben. Tijdens je Daltonuur muziek luisteren is niet ongebruikelijk.  Zoon gebruikt die uren ook om bv een weekvlog van 1 van de vakken te volgen als hij een les gemist heeft door sportgerelateerde zaken. 

Hier worden alle roosterwijzigingen op de dag zelf ook op een bord in de gang getoond. Hun gewone rooster nemen ze ook uitgeprint mee. Dus dat is allemaal niet zo'n punt. En beide scholen hier zijn redelijk kalm qua roosterwijzigingen dus het is niet zo dat er constant alles veranderd. Geen telefoon moet je natuurlijk wel kinderen papieren roosters geven en wijzigingen op een andere manier doorgeven.

Egel. schreef op 04-07-2021 om 17:23:

Blijkbaar heb ik een nieuw stopwoordje (> even), als ik in de toekomst ook blijf schrijven had ik er een paar weggehaald..!

Bericht van het forumbeheer.

Beste forumbezoekers,

In afwachting van de correctiemogelijkheid die er aan komt, helpen wij graag. Maak een nieuw bericht met de gewenste wijzigingen er in en rapporteer het oude bericht. Wij verwijderen dat dan.

Met vriendelijke groet,

Heidi Sour

Forumbeheer Ouders.nl

IngridT laat je na afloop van het overleg even horen wat de reacties waren op hoe school?  Ben er heel benieuwd naar.

Helemaal geen slecht idee, ik ben ook voor de telefoons uit de klas! Tuurlijk zullen de leerlingen hier niet achter staan maar dat is een kwestie van afkicken. Telefoon in het lokaal is overbodig en hebben ze niet nodig.

Ik weet niet hoe dat bij jullie gaat, maar mijn mentor zat soms zelf ook op haar telefoon al was het maar even. Als jullie dit idee willen uitvoeren moet het natuurlijk niet het geval zijn dat de leraren af en toe op hun mobiel kijken, Dan geld voor hun dezelfde regel vind ik dan.

'telefoon uit de klas. Goed idee? ' Nou en of, een heel goed idee. In de kluisjes die dingen. 


Vorige week hoorde ik in Kunststof een jonge vader die ook thuis strikt beleid voert: vriendjes die komen spelen (het ging om basisschoolkinderen) leggen hun telefoon in het telefoonhotel in de gang. Ze komen namelijk spelen en dat is wat anders dan 'op je telefoon zitten' (raar begrip, maar zo is het gaan heten). Die vriendjes vinden het natuurlijk best apart maar voegen zich in de gang van zaken. De vader in kwestie krijgt geen vragen van andere ouders, tot nu toe. 

Zo'n zak voorin de klas lijkt me echt helemaal niets. 

1. Het kost tijd om die telefoons aan het begin van elke les in te nemen. 

2. Leerlingen krijgen bij elke leswissel de kans om snel even berichtjes te checken en sturen, en zullen dat dus ook doen. Dan krijg je dat leerlingen al telefoongebruikend het lokaal inlopen en 'm pas op het laatste moment (als de hele klas aanwezig is) willen inleveren als de hele klas aanwezig is. Het lijkt me dat dat zeker voor vertraging zorgt bij het starten van de les.

3. Daarnaast wordt de leerkracht verantwoordelijk voor bijhouden welke telefoon van welke leerling is. In de praktijk werkt dat niet en zitten leerlingen dus met het risico op diefstal.

4. Er is een lage drempel voor leerkrachten om het 'dan maar' te laten zitten en telefoons in de tas te houden...

---

Wat dan wel? Telefoons in de kluis, en dat betekent een verbod op het bij je hebben van telefoons in de lokalen en gangen ongeacht of het lestijd is of niet. Een lokatie voor je telefoonverbod is veel duidelijker dan een tijd.

Sommige scholen verbieden de telefoon in het hele gebouw, ook tijdens de pauzes. Hierdoor hebben leerlingen meer contact met elkaar. Als je zoiets wilt, focus dan niet alleen op de telefoon, maar bedenk een heel pakket van (vooral positieve) maatregelen om interactie en/of lichaamsbeweging tijdens de pauze te bevorderen. En dan niet alleen spullen (tafeltennis etc.), maar ook dat je er genoeg docenten in de pauze rondlopen die meedoen en contact opzoeken. En ook voor de hogere leerjaren het jaar beginnen met een goede kennismaking, ant sommige leerlingen hebben dus echt geen vrienden op school (en dat is wel heel triest!).

---

Alles staat of valt met naleving. Iedere docent moet meedoen, niemand mag wegkijken.  Dat betekent dat je een goed inname- en teruggeefsysteem moet hebben van telefoons. Het moet veilig zijn; leerlingen moeten de ingenomen telefoon niet kunnen stelen uit een bureaula of de verkeerde telefoon terugvragen. De docent moet niet met de teruggave belast worden (wat voor leerlingen heel vervelend is want elke docent heeft een ander rooster en niet alle docenten hebben een vast lokaal) en de telefoon kan overdragen aan een centrale plek (wat dan weer het vastleggen van de eigenaar nog veel belangrijker maakt). Centrale plek betekent ook dat je kunt bijhouden wie de repeat offenders zijn voor wie inname kennelijk niet afschrikwekkend genoeg is, en dat je net als bij te laat komen dat op een eerlijke en transparente manier de sanctie kunt escaleren. Leerkrachten kunnen dat niet individueel bijhouden. Wat is hiervoor nodig? Een kluisje in elk lokaal? Een grote kluis bij de conciërge? Een stapel ziplock bags met etiketten erop om de eigenaar van de telefoon op te schrijven vast te leggen? Een "ophaalservice" waarbij de conciërge de na de laatste pauze nog ingenomen telefoons komt ophalen van de leerkracht? Als je dat alles van tevoren bedenkt en regelt, heb je veel meer kans dat docenten ook echt telefoons innemen.

--- 

Qua ouders:

Ouders worden boos als hun kind de telefoon aan het eind van de dag niet terugkrijgt. Of dat nu als (extra zware) sanctie is of door roosterproblemen (leerling is vrij maar de docent die de telefoon in bewaring heeft geeft les of zit in een voor de leerling onbekend lokaal) maakt niet uit. 



IngridT

IngridT

05-07-2021 om 11:05 Topicstarter

Dank je wel Syboor. Dit komt echt zo goed als volledig overeen met wat ik in m’n hoofd heb. Wilde het alleen niet zo kompleet en uitgebreid opschrijven omdat ik eigenlijk wat volstrekt primaire feedback van ouders wilde. Niet ingekleurd of beïnvloed door mooie verhalen. 
Met in mijn hoofd dat de start  van whatever we gaan doen dag 1 van  het nieuwe schooljaar moet zijn denk ik dat telefoon- vrije  pauzes ( inclusief pingpong tafels etc) eigenlijk niet haalbaar zijn. Beter goed doen wat we  wel aankunnen. Telefoons uit de gangen en lokalen. Alleen toegestaan in de centrale  hal/ bij de kluisjes / in de kantine. 

We hebben bij de administratie een prachtige kluis ( ook voor de  examens) dat centrale punt is idd een must. No way  dat docenten telefoons  gaan bewaren. Vind die ziplock zakjes wel een  mooi idee.

IngridT

IngridT

05-07-2021 om 11:07 Topicstarter

En( aanvulling) wat jij beschrijft zij. precies de redenen dat eerdere pogingen met telefoon hotels op niets uitliepen. Heb t nota bene zelf geprobeerd, en ik wilde het ECHT heel graag. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.