Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Telefoon uit de klas. Goed idee?


MamaE schreef op 01-11-2021 om 17:17:

Ik vind het echt absurd dat kinderen door school min of meer gedwongen worden om de hele dag door op magister te kijken, troelahoep. Gebeurt het echt dagelijks dat huiswerk opeens wijzigt of dat het lokaal vijf minuten voor aanvang van de les wijzigt? Want dat lijkt me een bijzonder onwerkbare situatie voor ongeveer iedereen en het is dan aan de school om dat aan banden te leggen. In principe geeft een docent in de les huiswerk op voor de volgende les en wijzigt dat niet opeens een dag later naar meer of minder. Een school maakt op deze manier leerlingen afhankelijk van hun telefoon terwijl uit talloze onderzoeken blijkt dat het een grote afleiding is voor jongeren. Ik zou daar toch met school een gesprek over voeren denk ik. Dat jij vindt dat je kinderen hun telefoon beneden moeten laten tijdens het studeren maar dat ze aangeven dat dit onmogelijk is door constante wijzigingen in het huiswerk en de leerstof. Misschien blijkt het allemaal best mee te vallen.

Oh ja, ik geloof ook niet dat het echt gebeurt en dat de kinderen wel wat overdrijven. Wat betreft het huiswerk maken hou ik stug vol dat de telefoon beneden moet liggen en je als het echt strikt noodzakelijk is om iets op je telefoon op te zoeken wel even naar beneden kunt komen. Dat komt dan toch weinig voor  
Maar dat er vaak roosterwijzigingen zijn wil ik wel geloven. Er is zo ongelooflijk veel uitval, er gaat geen week voorbij of er zijn tussenuren of ze zijn eerder uit, en dan eerder ca. 5 uur uitval per week dan 1 of 2 uurtjes.  Ik dacht in het begin nog wel eens dat het aan de school lag toen onze oudste er net op zat, maar manmanman, het is op elke school hetzelfde lijkt het. 
(Jongste zit in de brugklas op een andere school en daar vangen ze een tussenuur wel op en moeten leerlingen een leesboek lezen. Dat is tenminste iets)

mut

mut

02-11-2021 om 11:17

Ook in België veel lesuitval. Er zijn simpelweg te weinig leerkrachten (vooral wiskunde en frans). Vorige week stonden er in de krant verhalen van soms wel15 tot 20 uur per week geen les. Die hebben op school dan heel veel uren "studie", worden dus opgevangen op school waar ze verplicht in de kantine zitten onder begeleiding van een leerkracht die dan vervanging heeft. Of zoals bij mij op school buiten op het schoolplein waar ze wat voetballen, pingpong spelen of rondhangen. Laatst had ik toezicht bij 5 klassen tegelijk. 

Gisteren kwam mijn zoon flink fors mopperend uit school. School zegt de telefoon graag uit de klas te willen en goed te handhaven. Dat valt in de praktijk nogal tegen. Ik heb er hier eerder al over verteld, hij vindt het zonde van de lestijd dat er 5 keer tegen Truusje gezegd moet worden dat ze haar telefoon weg moet doen.
Gisteren hebben ze tijdens het mentoruur de homi-app moeten installeren op hun telefoon. Dat ding kan gekoppeld worden aan magister/somtoday, en gaat de leerlingen helpen hun huiswerk goed te plannen.
Ik vind het wel grappig, als school wil je zo min mogelijk telefoon in de les en dan ga je dit doen! Schiet mij maar lek!

--- schreef op 01-11-2021 om 21:41:

Is eigenlijk het probleem nu opgelost dat als een lesuur uitvalt het huiswerk ook verdwenen is in Magister? Dat hoop ik wel onderhand

In SOM in ieder geval niet 🤦🏼‍♀️. Ik was met een leerling een planning aan het maken en een uur later klopte het al niet meer omdat er twee lessen verschoven waren.

Mijn dochter heeft magister maar geen huiswerk dus dat kan ik niet zien (ze werken met kunskapskolan dus daar staat alles in). 

Nou, dat kan ik mij ook voorstellen dat het knap vervelend is als er een klasgenoot is die de les ophoudt omdat er nog ergens een telefoon aanwezig is 

troelahoep schreef op 09-11-2021 om 22:58:

Nou, dat kan ik mij ook voorstellen dat het knap vervelend is als er een klasgenoot is die de les ophoudt omdat er nog ergens een telefoon aanwezig is


Kind heeft er last van dat de docent niet goed kan handhaven. Een laatste waarschuwing is een laatste waarschuwing, dan volgen er niet nog drie laatste keren en een hele discussie. Dat gaat allemaal van de lestijd af en een lesuur is tenslotte bedoeld om les te geven in vak x niet om te discussiëren over telefoongebruik.

---

---

10-11-2021 om 12:31

Nog eens nagedacht over dat de klok digitaal moet zijn. Dat hoeft helemaal niet, ook niet als je kind niet digitaal klok kan kijken. Wat je kind nodig heeft is een overzicht van hoe de klok staat na elk uur. Dus als het eerste uur stopt op 9:50 dan moet je kind weten dat de lange wijzer op de 10 moet staan. Meer heb je niet nodig en zo help je je kind verder. 

--- schreef op 10-11-2021 om 12:31:

Nog eens nagedacht over dat de klok digitaal moet zijn. Dat hoeft helemaal niet, ook niet als je kind niet digitaal klok kan kijken. Wat je kind nodig heeft is een overzicht van hoe de klok staat na elk uur. Dus als het eerste uur stopt op 9:50 dan moet je kind weten dat de lange wijzer op de 10 moet staan. Meer heb je niet nodig en zo help je je kind verder.

Je redenering is helemaal juist maar dat is nou juist het probleem bij kinderen die een analoge klok niet onder de knie krijgen. Ben er al 10 jaar mee bezig, het beklijft niet, de logica ontgaat kind in het geheel. Kind heeft telefoon niet nodig om de tijd in de gaten te houden, de docent weet hoe lang de les duurt dus die zal wel zeggen wanneer het tijd is.

Heb ooit toen hij als klein kind in het ziekenhuis lag wel eens reepjes op de klok geplakt om inzichtelijk te maken hoe lang het nog duurde tot...... Hoeveel tijd hij nog had om zijn drinken op te drinken. (xx cc per 60 minuten) Als hij die grote wijzer mijn reepje zag naderen was het een beetje duidelijk. Maar van een analoge klok vertellen hoe laat het is kan hij 16 jaar oud nog steeds niet.

Maar als een kind geen analoge klok kan kijken, kan het toch gewoon een digitaal horloge omdoen? Ik zou dat probleem niet bij de school neer gaan leggen. In elke klas twee klokken hangen heb ik nog nooit gezien en lijkt me ook niet nodig. Ik heb nog nooit een digitale klok ergens in een klaslokaal zien hangen. 

MamaE schreef op 10-11-2021 om 13:18:

Maar als een kind geen analoge klok kan kijken, kan het toch gewoon een digitaal horloge omdoen? Ik zou dat probleem niet bij de school neer gaan leggen. In elke klas twee klokken hangen heb ik nog nooit gezien en lijkt me ook niet nodig. Ik heb nog nooit een digitale klok ergens in een klaslokaal zien hangen.

In vo mogen digitale horloges niet meer, (zeker niet tijdens proefwerken waarbij de leerlingen ze het meest nodig hebben om de tijd in de gaten te houden) digitale horloges zijn vaak smartwatches waar je appjes op kunt ontvangen, waar je informatie in kunt stoppen. Docenten kunnen vaak niet zien wat smartwatches zijn en wat niet, dus geen horloges tijdens toetsen en om het voor iedereen gelijk te maken ook geen analoge horloges. Tenminste dat was op de school van mijn oudste het geval.

Een docent kan toch ook een klok of timer op de beamer projecteren? Tijdens een toets mag een telefoon sowieso ook niet dus dan hebben kinderen die geen analoog klok kunnen kijken ook een probleem. Daar zullen ze dan toch zelf een oplossing voor moeten vinden om daarmee om te gaan. De wereld gaat zich niet aan jou aanpassen, je zult er op een of andere manier mee moeten leren leven. Dat geldt voor veel dingen, zo ook hiervoor. Je kunt niet van een school verwachten dat ze in elk lokaal twee klokken op gaan hangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.