Brugklasmoeder
16-05-2012 om 10:37
Telkens bijsturen
Een paar maanden geleden stond mijn dochter (1 vwo) er niet zo best voor met wiskunde en N&T. Na een gesprek met de leerkrachten hebben we een aanpak verzonnen, dochter vraagt het nu als ze iets niet snapt. Dat wierp zijn vruchten af en dochter haalt nu ruime zevens! Helaas wel ten koste van andere vakken en nu staat ze ineens een 5,5 voor Nederlands ;-( Kunnen we daar weer gaan bijsturen. Is ook een kwestie van vragen stellen want op de ee

Brugklasmoeder
16-05-2012 om 10:40
Oei
Dat ging niet helemaal goed met het bericht hierboven. Mijn vraag is eigenlijk of jullie het herkennen? Het verschijnsel van geen vragen durven te stellen tijdens de les, en het moeite hebben met geven van aandacht aan verschillende vakken en weten wanneer je gas bij moet geven?

M Lavell
16-05-2012 om 11:01
Heel gewoon
Ja, dat is heel gewoon.
Geen vragen durven stellen is trouwens betrekkelijk, het is vaak zelfs niet eens weten dat je iets zou moeten vragen. Daar komt dan nog bij dat gedurende het jaar per vak de aandacht, het tempo en de stof verandert. Kon je eerst prima toe met een beetje rustig luisteren in de klas, ineens staat het proefwerk vol met vragen waar je meer voor had moeten doen.
Het is lastig om daar grip op te krijgen. Het is bovendien bij elke leerkracht weer een beetje anders.
Mijn zoon had een leerkracht Duits die heel veel so's gaf en af en toe een proefwerk dat 3 telde. De so's maakte hij goed (1 ft een punt, meestal >7). Dus ging hij op dezelfde manier aan de slag met het proefwerk. Drie keer zoveel vragen, maar óók 1 ft een punt. Haal je met dezelfde inspanning ineens een 4 ipv een 7.
Zoon kwam er zelf niet achter dat dat het probleem was. Daar heb ik hem op moeten wijzen.
Zoeits is er met Nederlands bij je dochter misschien ook aan de hand. Worden spelfouten ineens wel of zwaarder geteld?
Groet,
Miriam Lavell

Annet
17-05-2012 om 22:05
Lijkt me inderdaad gewoon
Jonge pubers schieten heen en weer. Ze zijn geneigd alleen de slechte cijfers te compenseren met inzet (waarna er goede cijfers komen). Ze denken dat de goede cijfers vanzelf blijven zoals ze zijn. Daarna merken ze dat dit niet klopt, goede cijfers blijven niet vanzelf goed, daar moet je moeite voor doen. Daarna gaan ze moeite doen voor de vakken die er dan slecht voor staan. 1x raden wat er daarna gebeurt?
Geeft niets. Gewoon blijven uitleggen en voorspellen. Ze merken vanzelf dat het inderdaad zo werkt en dat bijhouden van de stof minder werk is, dan telkens inhalen van de stof. En dat opletten in de klas ook heel handig is want dan hoef je de stof thuis niet meer te lezen. Maar voordat dit alles duidelijk is, zit je kind wel in de derde!

Brugklasmoeder
20-05-2012 om 13:31
Opletten
Dank voor jullie reacties. De opmerking van Annet over het opletten in de klas is ook een toepasselijke. Ik ben er dus pas achter gekomen dat dochter helemaal geen aantekeningen maakte tijdens de les! Waarom vertelt niemand dat op school? Ze had nog niet in de gaten dat onderwerpen waar de leerkracht meer dan 1 opmerking aan wijdt vaak terug komen op je proefwerk, zelfs als het niet op die manier letterlijk in je boek staat.

Mama 5
20-05-2012 om 13:34
Ach
Mijn dochter kwam er in de tweede van het VWO achter, dat de dik gedrukte woorden in haar biologieboek, belangrijke woorden waren, die je in ieder geval zou moeten leren.... En ja hoor, achterin het boek staan samenvattingen....
Dat hebben ze op school, aan het begin van het jaar, echt wel uitgelegd. Maar het was helaas niet blijven hangen, zoals zoveel dingen niet blijven hangen, op die leeftijd.

Brugklasmoeder
20-05-2012 om 21:05
Dat dacht ik i.d.d. wel. Dochter zat me zo glazig aan te kijken toen ik erover begon. Het lijkt logischer dat ze het wel verteld hebben en dat ze gewoon niet heeft opgelet hahaha.

Marjolein
24-05-2012 om 22:47
Toch knap van ze!
Ook hier zulke slimmerds. Dikgedrukt? Hoezo?
Wordt ergens veel aandacht aan besteed in de les, dan krijg je daar vragen over in de toets. O, echt waar?
En die gekleurde kaders in je wiskundeboek tussen de sommen, die sla je natuurlijk over.....
Zoveel dingen die voor ons allemaal voor zich spreken, blijkt voor die brugpiepers iets heel bijzonders te zijn. En dan nu voor het positieve nieuws: wat mij opvalt is hoe snel ze toch zo veel van die boeken abracadabra en docenten logica onder de knie hebben.
Het enige wat hier nog niet echt wil lukken is het please gedrag wat elke docent graag ziet. Stel eens een vraag, zit eens rechtop. Hoezo?
Maar misschien heeft dit ook te maken met het feit dat ik geen schattige giechel meisjes heb, maar stoere kerels in wording: Chill mam, dat is niet cool.