Elisa Gemani
14-10-2011 om 14:23
Terechte "straf"?
Zoon is net begonnen op het VO. Hij heeft ADHD en een rugzakje. Begin van het schooljaar hebben de zorgcoordinator, de mentor en ik een gesprek gehad over zoon waarbij we het handelingsplan hebben vastgesteld mbt extra hulp en begeleiding voor goed opschrijven van huiswerk, plannen en andere zaken. Ook de docenten zijn op de hoogte gesteld en gevraagd of ze erop willen toezien dat zoon niets vergeet.
In de eerste week bleek nl. dat zoon hier veel moeite mee had. Hij was oa vergeten voor de eerste les rekenen het huiswerk op te schrijven en hij kreeg dus een punt aftrek vanwege het niet maken van huiswerk. We namen aan dat dit alleen gold voor het eerste S.O. maar nu blijkt dat deze punt aftrek geldt voor het hele schooljaar. Hij kan dus nooit meer een 10 halen terwijl juist rekenen zijn sterkste vak is.
Ik vind dit erg overdreven en onterecht in deze situatie en gezien de afspraken die er zijn gemaakt. Het gaat om een kind dat nog moet wennen aan huiswerk opschrijven en maken, dat ADHD heeft en waarvan iedereen weet dat het hierbij extra hulp nodig heeft.
Uiteraard zou ik het wel terecht vinden als een kind meer dan eens zijn huiswerk niet zou maken maar dan nog een punt aftrek voor alle toetsen en S.O.'s gedurende het hele schooljaar? Het zal ook maar net dat ene punt zijn dat je nodig hebt om over te gaan.
Zoon doet keihard zijn best en doet het boven verwachting goed. Hij is erg gemotiveerd, maakt nu meteen zijn huiswerk uit school en let er zelf ook goed op dat hij alles goed opschrijft. Daarnaast helpen de docenten hem en heeft hij drie keer per week een gesprek met zijn mentor/zorgcoordinator oa over agendabeheer. Zelf let ik er uiteraard ook op.
Maar deze punt aftrek vindt hij verschrikkelijk; juist voor zijn favoriete vak.
Wat vinden jullie? Zal ik de docent hierop aanspreken of niet?

Juliea
14-10-2011 om 14:32
Wat erg
Dat is erg zeg. Dat kun je toch geen enkele brugklasser aan doen? Zeker niet zo'n jongen die al met zoveel dingen moeite heeft.
Als je zoon toch drie maal per week een gesprek heeft met zijn mentor kan hij het toch daar eerst bespreken? Als dat niet helpt zou ik als moeder eerst met de mentor praten en niet direct met de docent. Kijken wat de mentor er van vindt en of hij of zij het niet kan regelen. De leerkracht voor rekenen moet toch ook zien dat het nu wel goed gaat en dat je een brugklasser niet iets kunt aandoen wat in de eerste week verkeerd ging?

Henriette123
14-10-2011 om 14:36
Goed begrepen?
Heb jij of je zoon het wel goed begrepen?
Zou de leraar niet bedoelen dat hij elke keer als hij zijn huiswerk vergeet te maken op het volgende so een punt aftrek krijgt? De regel geldt dan het hele jaar door.Het lijkt mij heel vreemd dat als een kind in september zijn huiswerk een keer vergeet hij er bijv. in mei nog steeds voor gestraft wordt.Ik ken heel veel middelbare scholieren, van verschillende scholen, en heb nog nooit van zo`n soort regel gehoord.

IngridT
14-10-2011 om 14:55
Elisa...
zie Henriette.
Ik kan me niet voorstellen dat jullie het goed begrepen hebben.
Een brugklasser die in de EERSTE week een keer huiswerk vergeet & dan het hele jaar door voor elke toets een punt aftrek zou krijgen!?
Nee. kan niet waar zijn. Echt niet.
Ingrid

Elisa Gemani
14-10-2011 om 15:26
Navraag
Ik heb het nogmaals aan zoon gevraagd maar volgens hem klopt het. Nu zou het best zo kunnen zijn dat hij het toch verkeerd heeft begrepen dus ik zal het hem na de vakantie eerst zelf nog eens laten navragen bij de docent en anders vraag ik aan zijn mentor of zij de docent hierover wil aanspreken.
Het lijkt mij ook buitensporig als dit klopt. Werkelijk zwaar onterecht. En zeer demotiverend wat niet de bedoeling kan zijn.

dc
14-10-2011 om 15:54
Inderdaad
Het lijkt me dat hij het verkeerd begrepen heeft hoor, dit is echt een maatregel die gewoon niet kan!

Maylise
14-10-2011 om 22:04
Elisa
Ongeacht of een kind ADHD heeft of niet is dit echt disproportioneel als het waar zou zijn. Als een kind dus 5 x in het jaar zijn huiswerk niet zou hebben gemaakt zou hij/zij nooit meer dan een 5 kunnen halen? Dat zou echt zot zijn. Het lijkt me logischer dat inderdaad het zo is dat elke keer als huiswerk niet gemaakt is je bij het volgende SO een punt aftrek heb.
Als het echt waar is wat je zoon verteld zou ik er zeker werk van maken. Ik kan het eigenlijk niet geloven dat het echt zo zou zijn.

wil40
14-10-2011 om 23:30
Sowieso belachelijk
Ik vind het sowieso belachelijk om een punt aftrek te rekenen voor een keer je huiswerk niet maken. Als dit gebeurt bij een oudere leerling in een hogere klas, die gewoon lui is, kan ik me er nog iets bij voorstellen. Maar bij een brugklasser?
Ik kan wel andere sancties bedenken, voor mijn part moet mijn zoon 10 blz. uit zijn boek overschrijven of iets dergelijks. Maar een brugklasser punten laten inleveren bij de eerste de beste keer huiswerk vergeten/niet gemaakt? Echt belachelijk.

Fiorucci
15-10-2011 om 08:46
Sterker nog
Ik zou de leerlingstatuten erop naslaan, of dit wel mag, en na de vakantie de mentor bellen.

Poezie
15-10-2011 om 12:01
Sowieso belachelijk
om die twee zaken met elkaar te verbinden. Een toets leg je af om te kijken of je de leerstof goed beheerst. Als "straf" voor het je huiswerk niet of niet goed maken zouden ze beter extra huiswerk kunnen opgeven.
Sowieso snap ik vaak de link tussen fout en straf niet, maar goed dat zal dan wel aan mij liggen....
Gr. Poezie.

Elisa Gemani
15-10-2011 om 12:37
Reactie
Nog sterker: het zou eigenlijk in eerste instantie om twee punten aftrek gaan...
Ik vermoed ook dat zoon het verder verkeerd heeft begrepen dus dat deze "maatregel" geldt voor het hele jaar iedere keer als iemand zijn huiswerk niet heeft gemaakt.
Maar ik zal nagaan in hoeverre zo'n sanctie gerechtvaardigd is en na de vakantie de mentor weer even aanschieten.
Zoon had trouwens voor zijn eerste S.O rekenen een 9 dus dat wordt een 8.

purk
15-10-2011 om 19:55
Elisa
ga het eerst navragen bij de mentor, voordat je elk cijfer nu omgaat rekenen. Je hoort het verhaal van één kant en zoals je hierboven kunt lezen, lijkt het iedereen erg stug dat dit klopt. Zelf heb je dat gevoel ook al, dus stop met rekenen en wacht tot je het de mentor kunt vragen.
Adem in, adem uit.....panieken en verontwaardigd zijn is nu verspilde energie. Eerst contact met de mentor, voordat je je hier verder over opwindt.
Volgens mij schreef je geloof ik dat het nu herfstvakantie is bij jullie. Dat is wel vervelend in dit geval, want een week wachten is wel lang. Misschien toch mailtje alvast sturen, wie weet leest mentor het wel in de vakantie en kan die al antwoorden. Niet geschoten, altijd mis.
groetjes van Purk

bertje1
16-10-2011 om 10:12
Belachelijk!
ik zou in de hoogste boom van school klimmen... hem zo lang straffen voor 1 ding! grrrrrrrrrrr

dc
16-10-2011 om 19:16
Inderdaad
Mijn zoon (5) leert nooit wat op school als ik het 's middags vraag, bij navraag blijkt dat toch meestal niet te kloppen

Leen13
16-10-2011 om 21:34
Telling
Het kan iets anders zijn Elisa. Cijfers kunnen doortellen tot het einde van het jaar, alles wordt opgeteld en gedeeld. Maar je kunt ook cijfers per semester hebben. Dan begin je ieder semester met een schone lei. Mogelijk dat school het eerste systeem heeft. Dat is wel wat minder motiverend ja.

Juliea
17-10-2011 om 09:25
Maar annej dat is toch ook niet eerlijk?
Dan zou het laatste semester alleen verantwoordelijk zijn voor de overgang?
Werkt niet elke school volgens het principe van deelrapporten waarbij misschien het eerste rapport minder zwaar telt zodat je er wat in kunt komen? Hier gaat dat dus op die manier.

Leen13
17-10-2011 om 10:53
Uiteindelijk
worden alle semesters weer opgeteld. Maar ondertussen is er met de steeds nieuwe start wel een mogelijkheid om weer hoge cijfers te halen ook al telt het eerste semester uiteindelijk mee.

Tirza G.
17-10-2011 om 12:37
Dat verschilt
gewoon per school. Daar zijn zóveel methodieken voor en zóveel theorieen over, dan kun je je lol nog wel even op. Op de school van dochter hanteerden ze indertijd een doorlopend systeem. Dus de 10 van oktober telde nog steeds mee in mei. Om de motivatie hoog te houden ging de weging omhoog in de loop van het jaar. Dus die 10 uit oktober telde in mei uiteindelijk nog maar 1 keer en de cijfers die je in april had behaald telden 12 keer. Ja, u leest het goed. 12 keer. Om de kinderen gemotiveerd te houden. Juist ja.
Tirza

Vic
17-10-2011 om 13:25
Hmmm
Normaal gesproken zou ik een punt aftrek voor de eerstvolgende SO niet heel dramatisch vinden als straf voor het niet maken van huiswerk. Ik denk dat je ook eigenlijk geen onderscheid mag maken tussen 'zorgenkinderen' en andere leerlingen, wat dat betreft. Maar zoals gezegd, eerst maar eens de leraar contacten over hoe de straf daadwerkelijk luidt.
Overigens wel opmerkelijk dat hier iedereen in de boom klimt, terwijl op mijn vraag over 'iedereen een 7' vooral laconiek werd gedaan omdat een 7 toch helemaal niet slecht is.

Even zo
17-10-2011 om 15:30
Elisa
-Wat vinden jullie? Zal ik de docent hierop aanspreken of niet?
Stel maar heel veel vragen. Waarom zo, waarom niet anders, dit werkt demotiverend: wat is het doel van deze straf, is het doel -volgens jou&zoon haalbaar mede gezien adhd-, enne mag dit wel? Het lijkt mij sterk dat dit mag, hoor. Dus vraag zeker de regels die hiervoor gelden. Het lijkt mij niet te mogen. Maar misschien is het laatste, of het wel mag, iets dat je voor de rector kan bewaren. Nadat je al je vragen hebt gesteld (hoe neutraler je dat kan, hoe meer informatie je krijgt). Het laatste zou ik bewaren voor de rector.

Tirza G.
17-10-2011 om 17:05
Mogen even-zo
Het lijkt jou dat het niet mag? Van wie niet? Scholen beslissen helemaal zelf hoe ze hun puntensysteem willen uitvoeren. Er is wel een leerlingenstatuut, maar daar staat dit in de regel niet tot in de puntjes beschreven.
Tirza

Fiorucci
17-10-2011 om 18:15
Helaas niet
Nee, en dat is ook jammer, dat zulke zaken niet wat uitvoeriger beschreven worden in een statuut. Alhier mogen zaken als huiswerk vergeten, je geodriehoek vergeten enzo niet meegenomen in toetsbeoordelingen. Als huiswerk niet af is, blijf je na om het alsnog te maken, maar toetsen staan er echt los van.

Marjolein
17-10-2011 om 23:16
Mentor en docent meteen aanspreken en laten rechtzetten!
Elisa,
Ik citeer uit je posting:
"Zoon is net begonnen op het VO. Hij heeft ADHD en een rugzakje. Begin van het schooljaar hebben de zorgcoordinator, de mentor en ik een gesprek gehad over zoon waarbij we het handelingsplan hebben vastgesteld mbt extra hulp en begeleiding voor goed opschrijven van huiswerk, plannen en andere zaken. Ook de docenten zijn op de hoogte gesteld en gevraagd of ze erop willen toezien dat zoon niets vergeet. "
Dus: Er zijn inderdaad afspraken niet nagekomen! Alleen is de schuldige niet je zoon, maar de docent! Hij komt zijn afspraken niet na en werkt overduidelijk niet volgens het handelingsplan.
Dus: Mail aan docent met cc aan mentor dat er die die en die afspraken zijn gemaakt. Dat hij blijkbaar niet op de hoote was, maar dat je ervan uit gaat dat hij vanaf nu zijn best zal doen je zoon hierin te helpen en begeleiden zoals afgesproken met mentor en zorgcoordinator. Dat je er dus vanuit gaat dat er geen sancties op staan, omdat dit tegen het handelingsplan uitgaat. Zoon juist zo zijn best doet en zijn inspanning hiervoor juist beloond moeten worden ipv afgestraft.
Zijn ze nou helemaal....
Stoom uit mijn oren, elke keer dat een docent dit soort afspraken niet nakomt! Ik word er ook zo moe van....

anna van noniemen
18-10-2011 om 12:17
Ach marjolein...
dat gaat niet helpen....mijn ervaring met regulier is dat ze dan zeggen, ja he, wij zijn regulier en niet "speciaal" we kunnen niet voor al onze leerlingen dat en dat gaan bijhouden....leuk hoor, die afspraken op papier, maar zie ook mijn postings en laatste posting in zorgenkinderen...ook regulier VO, ook ADHD, ook allerlei afspraken op papier...

Marjolein
19-10-2011 om 08:38
Ja, maar anna....
ik voel hetzelfde moedeloze gevoel. Ook hier worden afspraken niet nagekomen, maar dat weerhoud mij niet. Ik blijf strijdbaar. Dan moeten ze die afspraken niet maken. Ik ben nog niet moegestreden en ik hoop het ook niet op te geven.
Dus: afspraak is afspraak en als moeder moet je er achteraan en er werk van blijven maken. Als ze het beloven, dan moeten ze het ook doen.
En mocht dat niet lukken.... Dan mag in GEEN geval Elisa's zoon daar straf voor krijgen.

anna van noniemen
19-10-2011 om 18:00
Ik ook marjolein, ik ook
maar het is wel zwaar....vechten tegen de bierkaai. Ik heb al vaker gezegd, ook op school, zoon moet zich dubbel zo hard bewijzen. Gaat het goed, hoor je niks (zie je, hij kan het wel!). Gaat het fout, dan kan het niet, op het regulier Vo, en hoort hij op VSO thuis, want ja, dit kunnen we hier niet hebben. Maar kijken naar het WAAROM het fout gaat, dat willen ze niet....

Elisa Gemani
25-10-2011 om 14:32
Nog niet
Ik weet het nog niet De school is net weer begonnen en ik laat eerst zoon zelf om opheldering vragen bij de betreffende docent. Zodra ik meer weet, laat ik uiteraard weer van me horen!

Elisa Gemani
28-10-2011 om 19:20
Uitkomst
Ok, het is nu duidelijk. Die ene punt aftrek voor rekenen gold alleen voor deze toets. De maatregel van die punt aftrek geldt in zoverre voor het hele jaar, dat iedere keer als een leerling het huiswerk niet heeft gemaakt of zijn spullen niet bij zich heeft hij een punt aftrek krijgt voor de eerstvolgende toets.
In feite gaat het dus om twee punten aftrek maar vanwege zoon zijn ADHD en de extra hulp die hij nodig heeft krijgt hij "slechts" een punt aftrek. Gelukkig staat hij tot zover met een 9 in de cijferlijst En hij schrijft al zijn huiswerk goed op en vergeet niets meer; hartstikke goed!!

Marjolein
29-10-2011 om 09:07
Elisa, klinkt beter
dan ik had verwacht. Zo klinkt het niet zo onredelijk. Er is wel rekening gehouden met de afspraken, want er is maar 1 punt aftrek gegeven ipv 2. En het is alleen voor deze toets.
Door je zoon toch wel aftrek te geven, wordt hij ook niet helemaal buiten de groep geplaatst en dat is ook belangrijk. (Tenminste: mijn zoon vindt het ook heel belangrijk, dat hij dan wel ook meedoet met de groepsregels)
Blijkbaar had je zoon het toch niet helemaal goed begrepen. (Of heeft de leraar zelf de regel later iets beter toegelicht?)
Wat vindt hij er nu zelf van?

anna van noniemen
29-10-2011 om 11:47
Een adhd-kenmerk
1. niet goed luisteren
2. de uitleg niet goed begrijpen en dan vooral niet vragen hoe het wel zit
3. eigen conclusie er aan verbinden (docent zegt, "geldt voor het hele jaar en alle toetsen", meesten begrijpen het dan wel, maar voor iemand met ADHD kan dit erg vaag overkomen)
Het zou zomaar bij mijn zoon ook zo kunnen gebeuren inderdaad....

Fiorucci
29-10-2011 om 11:49
Tja ot
Ik ben toch blij dat het hier niet geldt, die regel. Mijn zoon gooit er ook wel eens met de pet naar, maar haalt dermate cijfers dat iedere docent weet dat hij de stof wel beheerst. Ik vind niet da je moet straffen via toetscijfers, dat kan zwakkere leerlingen hun schooljaar kosten.