Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elisa Gemani

Elisa Gemani

14-10-2011 om 14:23

Terechte "straf"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mwoh fio

Juist voor zwakkere leerlingen is het extra belangrijk dat ze altijd hun spullen bij zich hebben en dat ze aandacht aan hun huiswerk besteden. Op zich niet gek om daar een beetje druk op te zetten. Al zou ik als docent het omdraaien...elke toets gewoon iets strenger beoordelen & dan zeggen dat iedereen die altijd zijn spullen bij zich had & zijn huiswerk voor elkaar heeft een bonuspunt krijgt. Klinkt een stuk positiever, maar is in feite precies hetzelfde.....

Elisa Gemani

Elisa Gemani

29-10-2011 om 14:26

Reactie

Zoon vindt het wel best zo. Maar het scheelt wel dat rekenen zijn sterkste vak is dus hij haalt alleen maar hoge cijfers; een puntje aftrek maakt dan niet veel uit
Toch vind ik het geen goede "straf". Ik zou het beter vinden als een docent eerst waarschuwt "als je je huiswerk niet hebt gedaan of iets vergeet krijg je voor de volgende toets een punt aftrek". En liever idd nog positief stimuleren ipv negatief straffen.
De docent is ook nieuw; rekenen is pas dit jaar ingevoerd als extra vak. Dat zal ook een rol spelen. En iedere docent doet het anders.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2011 om 16:02

Tja dikke kans

Tja, sommige kinderen lukt het dan wel inderdaad. En sommigen doen het niet expres, dat vergeten van spullen of huiswerk niet maken, maar zijn niet altijd bij machte dit tot in de puntjes te beheersen. Ik vind het hier fijn dat kinderen via een toets niet afgerekend worden hierop, maar bijvoorbeeld gewoon even nablijven om werk af te maken. Hier gebeurt het soms andersom: huiswerk af? Dan krijg je een plusje, en bij drie plusjes een halve unt extra bij je toets. Een veel positievere insteek.

Fiorucci

Fiorucci

29-10-2011 om 16:43

Nee, ik zeg niet dat het bij hen ineens wel lukt. Maar het maakt wel verschil, vinden mijn zoon en klasgenoten, of je straf krijgt als het niet af is, of dat je voordeel hebt bij het huiswerk af hebben. De overige docenten gaan dit sytseem nu overnemen van hun collega.

Maylise

Maylise

30-10-2011 om 00:44

Vreemd

Ik vind het ook een vreemde regeling en een beetje het paard achter de wagen spannen. Als leraar heb je het doel om de leerlingen wat te leren. Om te zorgen dat ze wat leren geef je les en daarnaast geef je ze oefenmateriaal mee in de vorm van huiswerk zodat ze zelf het geleerde in de praktijk kunnen brengen. Om vervolgens te testen of ze ook werkelijk wat geleerd hebben geef je toetsen/proefwerken/praktische opdrachten/essays. Blijkt dat ze die goed gedaan hebben dan hebben ze blijkbaar opgestoken van de lessen wat je wilt dat ze opsteken.

Ik vind het nogal vreemd om punten af te gaan trekken als het huiswerk niet is gemaakt of ze iets hebben vergeten of wat doen. Een leerling die zijn huiswerk niet maakt maar wel goede cijfers haalt op proefwerken en praktische opdrachten had blijkbaar dat huiswerk niet nodig. Huiswerk geef je als docent niet op als bezigheidstherapie maar om te de leerlingen te helpen de stof te beheersen. Wie zonder het maken van huiswerk de stof ook goed beheerst zou daarvoor niet gestraft moeten worden. Ik vind het werkelijk waar een vreemde regel. Zolang het eindresultaat goed is lijkt me het verder niet van enig belang of het huiswerk wel elke keer braaf wordt gemaakt.

Op de school van mijn kinderen krijgen ze ook straf als ze een boek vergeten en zo. Deels snap ik dat wel want als niemand zijn boeken bij zich heeft wordt het ook chaos maar aan de andere kant ik zou hiervoor toch een stuk verantwoordelijkheid bij de leerlingen laten. Geen boek bij je? Pech, dan kijk je maar mee bij de buurvrouw/man en als die ook geen boek bij zich heeft dan kan je die les dus niet goed mee doen en is het je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je alsnog wat je gemist hebt inhaalt.

Ik maak me er niet echt druk om maar ik vind het geen ideaal systeem. Gelukkig heeft het geen invloed op hun cijfers want dan zou ik me wel druk gaan maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.