Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Testresultaten niet in dossier willen. kan dat?

Waar ik bang voor was (en hier ook voor gewaarschuwd was) is toch gebeurt:

Mijn zoon is getest op een bepaald leervlak door een extern buro. Vantevoren heb ik bij de docent aangekaart dat ik alleen op het leervlak getest wilde laten worden, niet op sociaal emotioneel of gedrag. Dat was akkoord.
In het rapport staat nu echter toch een beschrijving van het gedrag van kind (door school ingebracht) en allerlei observaties van de testende persoon.

Het betreft volgens de docent een onderzoek waar geen handtekening van de ouders voor nodig is.

Ik baal ervan dat er nu toch sociaal, emotioneel en gedrag observaties in het dossier komen. Ik herken observaties over mijn kind niet, en wil niet dat een volgende docent met dezelfde bril naar mijn kind gaat kijken.
Kan ik stellen dat ik het rapport deels niet in het dossier wil opgenomen zien worden?
En hoe pak ik dat het beste aan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mijk

mijk

01-06-2012 om 12:12

Heb je gemaild!

En volgens mij zit die juf hartstikke fout. Jouw handtekening is voor een observatie altijd nodig en jij bent eigenaar van die info....

En verder kalm en rationeel blijven (of in ieder geval een man meenemen voor dat stukje)

Boos worden mag in mijn mailbox als je het nodig hebt

Mijk

jopi

jopi

02-06-2012 om 10:58 Topicstarter

Rechten als ouders? miriam?

Wat zijn mijn rechten als ouders om dit uit het dossier te willen houden?
Ik wil niet dat het straks een welles nietes spelletje wordt en de docent doodleuk stelt dit niet willen doen.

Mijk, dank voor je bericht!
Hoe bedoel je: "jij bent eigenaar van die info"?
Denk je dat als je iets buiten het dossier houdt, dat dat dan ook echt gebeurt? Dat de docent niet bv mondeling de informatie deelt met een ander of dat er ergens een verloren 4-viertje in de map zit waar het alsnog op staat? Ik heb geen idee hoe dit werkt......Hoe kun je dit controleren?

Vic

Vic

02-06-2012 om 18:09

Miriam

Volgens mij is ze op vakantie.

Hier wel

Bij onze zoon kwamen ook alle verslagen in zijn dossier, inclusief onderzoek naar diagnoses. Daar kwam niets overtuigends uit, maar school had zijn mening al vaststaan.Er is zelfs bijgezet:"Ouders ontkennen diagnose". Dus voor school was het duidelijk, ouders zien het niet of willen het niet zien, maar het is er wel.
Bij de overdracht naar een andere klas maakt het denk ik niet veel uit of dingen zwart op wit staan of mondeling worden besproken in het koffiehok.Leerkrachten beginnen stijf van de vooroordelen aan een nieuwe groep.Niets daarvan is via de officiële weg terechtgekomen bij het VO, maar ik denk dat er bij de "warme overdracht" wederom over is gesproken.
Verstandhouding is op het BO en tot op heden op het VO overigens altijd goed gebleven.Ik ontken ook niets, stuur het alleen bij tot in het juiste perspectief en graaf gezellig mee naar oplossingen bij problemen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.