Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuis onderwijs

Beste mensen,

Wat zijn de mogelijkheden voor thuis onderwijs in Nederland?
Ik heb een kind van 6 die momenteel naar school gaat, maar wegens gezondheid wil ik haar liever thuis hebben. Ze heeft veel stress en dat begint nu ook aan haar gezondheid te tasten.
Wat zijn de mogelijkheden hiervoor en kan ik dan ook bijvoorbeeld een docent inhuren ?
Hoeveel zou dat gaan kosten ?
Een dag in de week zou al fijn zijn.

Groet

Fransien

Fransien

10-03-2019 om 22:34

thuisonderwijs is alleen toegestaan op richtingsbezwaren

Je mag in Nederland alleen thuisonderwijs geven als er geen school van jouw geloofsovertuiging op bereisbare afstand is, en alleen als je kind nog niet naar school is geweest.
Wat een dag per week thuishouden betreft met het schoolwerk thuis bijhouden, dat kun je met school bespreken omdat het onder gezondheid valt. School is echter nergens toe verplicht. Als je zoiets wil zul je dat goed moeten kunnen onderbouwen en school hierin meekrijgen.

Ziezon

https://ziezon.nl/

Mogelijk kun je hier informeren wat in jullie geval de mogelijkheden zijn.

Onderwijsconsulenten

https://www.onderwijsconsulenten.nl/

Liever nog hier.
Ik zie op de website van de Ziezon dat de kindermishandelingslobby daar ook heeft toegeslagen met voorop een 2daags congres over onbegrepen ziekteverschijnselen en een symposium over signalering bij huiselijke geweld en kindermishandeling.

Je zoekt iemand die jou helpt een weg te hakken door de jungle van het Passend Onderwijs, de ondersteuning van zieke kinderen.

gezondheid

Wat is precies het probleem met de gezondheid van je kind?

Eén van mijn kinderen heeft een afweerstoornis waardoor hij vaak ziek was op jonge leeftijd en zijn energie beperkt was. In groep 3 en 4 bijvoorbeeld is hij werkelijk nooit een hele week naar school geweest. Altijd was hij wel een dagdeel, een dag of paar dagen thuis. Dit ging gewoon in overleg met school (en met steun van de kinderarts) en is zo nooit een punt geweest.

Ook als hij niet ziek was hield ik hem regelmatig thuis, om zo te zorgen dat hij ook nog energie had voor wat anders, een keertje afspreken met een vriendje bijvoorbeeld.

Ik neem aan dat je kind onder begeleiding is van een arts of therapeut? Wat zegt die?

medisch

Je kind heeft recht op passend onderwijs en de plicht om onderwijs te volgen aan een school. Op die plicht zijn uitzonderingen mogelijk van tijdelijke aard waaronder ziekte. In eerste instantie moet dat met school opgepakt worden. Kan het niet of niet volledig naar school en kan het thuis wat werken zodat ze minder prikkels heeft, meer kan rusten tussendoor etc. dan moet dat met school besproken en geregeld worden. Zorg wel voor een medische onderbouwing dat dit nodig is voor het welzijn van je kind. Het argument dat jij dat liever hebt vanwege stress is wat te mager. Waardoor komt de stress, kan school wat doen om die stress te verminderen, is ze ergens onder behandeling etc.

School zal bij het doen van aanpassingen in het lesprogramma een melding maken in het zorgdossier en het melden aan de leerplichtambtenaar. Kom je er met school niet uit, dan kun je wel de leerplichtambtenaar om advies vragen hoe hier mee om te gaan en wellicht naar een andere school overstappen waar je kind wel passend onderwijs kan krijgen.

Thuisonderwijs kan alleen onder hele strikte voorwaarden. Ziekte voldoet in principe niet aan de regels voor thuisonderwijs. Er zijn immers ook andere soorten scholen zoals het mytylscholen, scholen voor bijzonder speciaal onderwijs etc. waar kinderen terecht kunnen als de reguliere basisschool zich handelingsverlegen verklaard omdat de zorg en aanpassingen voor een kind te groot zijn voor de basisschool.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.