Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuis scholing

Hallo, 
Wij wonen in Frankrijk. 
Al een tijdje vraag ik me af of mijn dochter (12,5 en in 2e jaar van VO) niet beter een thuis-scholingprogramma zou volgen. Het komt hier voor, maar ik ken niemand die dat doet. Vandaar hoop ik hier ervaringen te lezen, vooral wat betreft de betrokkenheid van de ouders. Want eerlijk, soms zien wij lesstof voorbij komen die voor ons volstrekt onbekend is. Er is duidelijk verschil tussen de methodes van de jaren 90 en die van vandaag.
Kun je als ouder zelf nog buitenshuis werken en thuis een jonge puber hebben die thuisscholing volgt? Hoeveel uren moet je van je dag opofferen aan het begeleiden van je kind?
Graag lees ik jullie ervaringen! Al ben ik me er van bewust dat FR misschien niet hetzelfde systeem aanbiedt. 


waarom overweeg je dat? Wat vindt je dochter hiervan? Blijven sociale contacten gewaarborgd bijv door andere activiteiten. 
Inzet van ouders zal met name afhankelijk zijn van dochter. Kan zij goed zelfstandig werken, heeft ze veel motivatie van jullie nodig om aan de slag te gaan. Bij wie kan ze terecht bij vragen over de stof. 

Wie gaat de thuisscholing geven? Huur je iemand in of ga je dat zelf doen? Als je het zelf gaat doen en je snapt nu de stof al niet, dan lijkt het me niet heel handig. En hoeveel wil je er naast werken? Want je gaat er veel tijd mee kwijt zijn om net zo veel te les te geven als ze op school zou krijgen.
Wat wil dochter zelf? 

Waarom zou je dit willen? Er zijn in Frankrijk ook gewoon scholen en vervolgopleidingen. Wat is daar mis mee? Los van of ik niet weet of het mag, school is er met een reden. Sociale ontwikkeling van kinderen, les van vakdocenten, waarborging van kwaliteit. 

PriceyRook54

PriceyRook54

03-02-2022 om 13:15

Bedoel je dan Nederlandse thuisscholing of in het Frans? En waarom denk je dat ze beter af zijn met thuisscholing?

Persoonlijk moet ik er niet aan denken. Mijn kinderen zitten in de 2e en 3e van de middelbare en echt, van de helft heb ik echt geen idee wat ze doen, gaat me ver boven mijn pet. Ik ben blij dat het slimme kinderen zijn en mij niet nodig hebben voor huiswerk 
Hier ook buitenland trouwens.

Wat is de reden dat je thuisonderwijs overweegt?
Je weet dat in Frankrijk thuisonderwijs sinds dit jaar heel erg is beperkt?

https://www.service-public.fr/particuliers/vosdroits/F23429#:~:text=Encadrement%20de%20l'instruction%20%C3%A0,accord%C3%A9e%20pour%20des%20motifs%20pr%C3%A9cis

Dus dat maakt het ook lastiger.

Verder zijn in Frankrijk de schooldagen langer dan in andere landen waardoor het op doordeweekse dagen (behalve woensdag) lastiger zal zijn voor je dochter om haar sociale contacten te onderhouden.

Als de huidige school niet bevalt zou je bij andere scholen kunnen kijken. Dat is in Frankrijk wel lastiger want de meeste scholen geven op dezelfde manier les (ook privé scholen) maar in grote steden heb je vaak wel een paar scholen met iets ander onderwijssysteem (zoals montessori) maar dat is misschien niet in de buurt. 

Ik heb zelf verder geen ervaring met thuisonderwijs dus dit zijn gewoon enkele overwegingen. 

Ik ken wel mensen die thuisonderwijs geven maar die zitten in de VS in een vrij thuisonderwijs vriendelijke omgeving waardoor er ook veel gezamenlijke activiteiten en dergelijke mogelijk zijn. Dat zal lastiger zijn als je in een omgeving woont waar thuisonderwijs a )ontmoedigd wordt en b) veel minder gewoon is.

Wees maar blij dat de stof niet hetzelfde is als de jaren negentig, want ze leven nu en de wereld is nogal veranderd. Dus omdat jij de lesstof niet snapt, wil je je dochter zo scholen dat ze niet mee kan in de huidige maatschappij? 
Als zij de lesstof maar snapt, dat lijkt me het criterium. 

ik ken mensen die thuis onderwijs geven. Mijn idee erover varieert van bewondering tot ze zijn knettergek. 

Hun kinderen zijn een project. Er is een onderwijs programma (homeschooling) maar ze doen er ook van alles bij museumbezoek met werkstukken en lessen erover. Het is echt een enorme klus. Een van de ouders werkt ook niet. Verder doen ze er van alles aan o. De kinderen ook contact te laten onderhouden met andere kinderen. Er zijn homeschooling groepen waardoor ouders onderling contact hebben en samen dingen ondernemen.  

Ik vind het een enorme klus. Gewoon naar school gaan is toch echt makkelijker. 

Waarom zou je dat willen?

Ik vraag me ook af: waarom zou je? School is er niet alleen voor de cognitieve, maar ook voor de sociale ontwikkeling.
Verder: goed thuisonderwijs kost jou een schooldag. Zeker omdat je zelf de stof niet goed begrijpt. 
Ik vind het een onzalig plan. Maar goed: er bestaat zoiets als de wereldschool, je zou daar eens kunnen informeren. 

Zwelgje

Zwelgje

03-02-2022 om 19:03 Topicstarter

Mijn dochter kampt al lange tijd met psychologische problemen en we hebben gemerkt dat school daar geen goeds aan doet. Ze is slim en haalt voldoendes en goede cijfers. Maar school motiveert haar niet, niet omdat die school nou zo slecht is maar omdat ze op school te veel geconfronteerd wordt met haar psychische problemen. Ze is een week absent geweest want testte positief op COVID. Ze klaarde helemaal op van het thuis-werken en ging dinsdag weer net zo lamlendig naar school als voorheen. 
ik hoop niet dat ik moet uitkauwen wat er met mijn dochter aan de hand is. U kunt van mij aannemen dat het al jaren speelt en dat ze er sinds 1 jaar bij een psycholoog loopt. Natuurlijk had ik liever dat ze op school goed in haar vel zou zitten want ik begrijp het sociale aspect heus wel. Maar als ik haar nu eens een jaar de tijd kon geven om in een voor haar comfortabeler kader te laten werken, met eventueel her-integratie naar school als ze daar klaar voor is, wat zou daar mis mee zijn?

Zwelgje schreef op 03-02-2022 om 19:03:

Mijn dochter kampt al lange tijd met psychologische problemen en we hebben gemerkt dat school daar geen goeds aan doet. Ze is slim en haalt voldoendes en goede cijfers. Maar school motiveert haar niet, niet omdat die school nou zo slecht is maar omdat ze op school te veel geconfronteerd wordt met haar psychische problemen. Ze is een week absent geweest want testte positief op COVID. Ze klaarde helemaal op van het thuis-werken en ging dinsdag weer net zo lamlendig naar school als voorheen.
ik hoop niet dat ik moet uitkauwen wat er met mijn dochter aan de hand is. U kunt van mij aannemen dat het al jaren speelt en dat ze er sinds 1 jaar bij een psycholoog loopt. Natuurlijk had ik liever dat ze op school goed in haar vel zou zitten want ik begrijp het sociale aspect heus wel. Maar als ik haar nu eens een jaar de tijd kon geven om in een voor haar comfortabeler kader te laten werken, met eventueel her-integratie naar school als ze daar klaar voor is, wat zou daar mis mee zijn?

Dan is de wereldschool echt wel passend. Als je meer wil weten mag je wel een PB sturen. Ik heb er ervaring mee. 

Bij psychische problemen is er misschien meer mogelijk. Bijvoorbeeld deels school en deels thuis aan school werken. Maar dat moet je uitzoeken.
Stap 1: Kijk welke mogelijkheden er in Frankrijk zijn voor thuisonderwijs en onder welke voorwaarden.
Stap 2: Ga na hoeveel tijd het jou en/of je partner gaat kosten om haar te begeleiden. In de meeste thuisonderwijsgezinnen (dat zijn er niet veel en in NL moet je dat aanvragen voordat het oudste kind vier jaar wordt met een hele onderbouwing waarom) werkt één ouder niet om de kinderen les te kunnen geven. Kijk ook naar jullie mogelijkheden/beperkingen daarin. Je hebt waarschijnlijk niet van alle vakken voldoende kennis. Hoe ga je dat doen?
Stap 3: Zoek uit op welke manier ze een regulier diploma kan halen waarmee ze naar een vervolgopleiding kan. In NL heb je bijvoorbeeld staatsexamens.
Stap 4: Zorg dat ze voldoende sociale contacten op een andere manier heeft, bijvoorbeeld door sport, muziek, jongerenwerk

Als er goede redenen zijn en zij wil ook veel liever thuis doe dan afstandsonderwijs via wereldschool inderdaad.   Kies de manier waarmee je jouw kind de allerbeste jeugd geeft. En in overleg met je kind

voor mijn kinderen zou het verschrikkelijk zijn. Ze varen enorm wel bij de sociale contacten op school

Ik ken wel iemand die het doet in Frankrijk. Jongere kinderen, weet niet goed wat ik er van moet vinden. Heb bij dat gezin mijn twijfels.
Voor jullie klinkt het wel aannemelijk. Zouden er Facebook groepen zijn? Of een oproepje zetten op Nederlanders.fr ?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.