Temet
05-05-2010 om 10:14
Thuishouden 5jarige - wie weet dit uit het hoofd?
Miriam, en anderen ook natuurlijk, ik ben even te lui om dit op te zoeken, misschien weet iemand van jullie dit uit het hoofd.
In het bovenstaande draadje wijst Liora mij erop dat ik de regeling voor 5-jarigen verkeerd onthouden heb: een kind van die leeftijd mag 5 uur per week thuisgehouden worden.
Nu zit ik alvast vooruit te denken. Zoon heeft een continurooster, les van 8.45 tot 14.00. Net iets langer dan 5 uur op een dag dus. Behalve als je de pauze eraf zou trekken, dan kom je wel op onder de 5 uur uit.
Die 5 uur is zeker inclusief de 'kleine'pauzes, speelkwartieren etc?
Groeten,
Temet
M Lavell
05-05-2010 om 10:25
Pauzes tellen niet
De vijfjarigen regel komt er op neer dat je op eigen initiatief je kind elke week een dag thuis mag houden. Voorwaarde is wel dat je het meldt aan het schoolhoofd.
"Die 5 uur is zeker inclusief de \'kleine\'pauzes, speelkwartieren etc? "
Nee. Die tellen niet als lesuren.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
05-05-2010 om 11:10
Mooi
Dat is handig, want dat betekent dat lange weekendjes weg en logeerpartijtjes bij Oma gewoon mogelijk blijven. Dank.
Het is ook wel logisch, anders is die 5 uur zo raar gekozen (net niet een hele schooldag).
Groeten,
Temet
M Lavell
05-05-2010 om 11:32
Logica
Temet:"Het is ook wel logisch, anders is die 5 uur zo raar gekozen (net niet een hele schooldag). "
Eh... zo was het wel.
Vroeger waren er 6 schooldagen en (globaal) hetzelfde aantal verplichte schooluren per jaar. Een standaard lesdag bestond uit 5,5 lesuur (tot 4 uur naar school was normaal). De woensdag en de zaterdag waren zo kort dat je met die vijfjarigen regel met gemak twee schooldagen vrij kon nemen.
5,5 lesuur per schooldag was een wettelijk maximum, maar in de praktijk gangbaar. Dat maximum is inmiddels losgelaten.
De leerplichtwet heeft niet de bedoeling gehad om die 5 uur precies een schooldag te laten zijn. Het mogen ook halve dagen zijn.
Groet,
Miriam Lavell
Temet
05-05-2010 om 16:41
Pelle
Niet per se, als je de grote pauze erbuiten houdt. Als ik even denk aan mijn schooltijden vroeger: van 8.30 tot 11.30 uur en van 13.30 tot 15.30. 'Da's precies 5 uur. Later hielden we 's ochtends om 12 uur op, toen was het dus 5,5 uur, maar niet als je de kleinere pauzes eraf trekt.
Bij een niet-continurooster wordt 'tussen de middag'feitelijk niet als schooltijd gezien, en dan zit je rond de 5 uur lestijd, ook op andere dagen dan de woensdag.
Groeten,
Temet
M Lavell
05-05-2010 om 21:40
Veel
Temet:"Bij een niet-continurooster wordt 'tussen de middag'feitelijk niet als schooltijd gezien, en dan zit je rond de 5 uur lestijd, ook op andere dagen dan de woensdag."
Bij een continurooster ook niet. De kwartiertjes tellen ook niet als lestijd.
Pelle:"Hier is de ochtend 3,5 uur (min kwartier pauze) en de middag 2 uur."
Dat komt voor. Maar het is veel. Zeker voor 5 jarigen. Of hebben jullie woensdag en vrijdag halve dagen?
Groet,
Miriam Lavell
liora
06-05-2010 om 08:42
Pelle
Hoi Pelle,
Bij mijn zoon continurooster en in totaal op de lange dagen 5,25 uur inclusief de kleine pauze waarvan ik de lengte niet ken: ze eten fruit en spelen buiten dus ik denk toch een half uur.
En op vrijdag gewoon een lange dag, vrijwel nooit vrij in groepen 3 en 4. Groepen 1 en 2 zijn wel elke maand een dag vrij.
Liora