Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs


Sorry ik val hier zomaar in, maar ik zie dat je kinderen 4,6,8 en 10 zijn. Die kunnen toch niet allemaal zelfstandig naar de activiteiten. Bij mij in de stad zouden  hoogstens de acht en tienjarige zelf op de fiets kunnen(dan moeten ze wel kunnen fietsen) In meer landelijke gebieden zijn de afstanden daar vaak te groot voor.

Oskvarka schreef op 18-04-2024 om 11:01:

[..]

Mijn man werk van huis en mijn kinderen kennen op de aktivitijten aleen gaan. Ik geef mijn kinderen nieet heel veel tijd les ze doe meestaal ales aleen.

De jongste twee zijn vier en zes. Die gaan toch niet zelf naar sport en clubjes toe?
En ze regelen zelf wat ze willen/moeten leren? 

Als je van thuis uit werkt, ben je wel thuis, maar wel aan het werk en dus niet in de gelegenheid om je kinderen thuis te onderwijzen. Aanwezig zijn en beschikbaar zijn is iets anders. 

MamaE schreef op 18-04-2024 om 10:08:

[..]

Dat zal vooral in de randstad zijn en vaak heb je daar ook meerdere scholen in een postcodegebied. Wel vaak met loting of wachtlijst, dus de keuze is niet onbeperkt, maar het lijkt me sterk dat de gemeente zegt 'jouw kinderen moeten naar school X en je mag niks anders kiezen'.

Wij wonen in een klein dorp met één school, maar als ik mijn dochter in een ander dorp naar school wil doen, dan mag dat. En dan mag ik ook zelf kiezen welke school. Zelfs in een andere gemeente kan. Het dichtstbijzijnde dorp is een andere gemeente.

Ik ben het wel eens met het advies om eerst een baan en een huis te zoeken en dan pas naar scholen te kijken.

Hoe combineer je werk overigens met het geven van thuisonderwijs als je kinderen in de middag allerlei clubjes hebben en niet naar een opvang/school gaan?

Ik woon in een 3 Huizen en een koe dorp in Noord-Brabant (niet bepaald de Randstad hier dus) en hier geldt die regel wel. 

Nick90 schreef op 18-04-2024 om 11:33:

[..]

Ik woon in een 3 Huizen en een koe dorp in Noord-Brabant (niet bepaald de Randstad hier dus) en hier geldt die regel wel.

Waarom dat dan? Zitten alle scholen zo vol?
Mag je ook niet kiezen voor een school verderop, in een andere gemeente, bijvoorbeeld met een specifieke onderwijsgrondslag?

En als je gaat verhuizen en je kind zit nog in een andere plaats op school, bijvoorbeeld in geval van co-ouderschap, gaat de gemeente je dan daadwerkelijk verplichten om je kind op een andere school te doen als het in jouw dorp staat ingeschreven?

Oskvarka

Oskvarka

18-04-2024 om 11:39 Topicstarter

MamaE schreef op 18-04-2024 om 11:25:

[..]

De jongste twee zijn vier en zes. Die gaan toch niet zelf naar sport en clubjes toe?
En ze regelen zelf wat ze willen/moeten leren?

Als je van thuis uit werkt, ben je wel thuis, maar wel aan het werk en dus niet in de gelegenheid om je kinderen thuis te onderwijzen. Aanwezig zijn en beschikbaar zijn is iets anders.

Ik ga naar mijn werk en thuis ik heb geen werk. Als ik niet reken het koken en schoonmalken ...

Oskvarka

Oskvarka

18-04-2024 om 11:53 Topicstarter

MamaE schreef op 18-04-2024 om 11:25:

[..]

De jongste twee zijn vier en zes. Die gaan toch niet zelf naar sport en clubjes toe?
En ze regelen zelf wat ze willen/moeten leren?

Als je van thuis uit werkt, ben je wel thuis, maar wel aan het werk en dus niet in de gelegenheid om je kinderen thuis te onderwijzen. Aanwezig zijn en beschikbaar zijn is iets anders.

Nee met de jongste gaa ik maar hij heeft maar twee activitijten - Ik ga met hem of mijn man gaat met hem mee. En een namiddag is hij bij vrienden op bezoek. (ook gezin met 4 kinderen thuisonderwijs). Dochter heeft vaak activitajten met 11 jaar oud broer, dus ze kan met hem gaan. Ze gaan op de fiets naar trainstation en samen naar de stad (zij kan goed fietsen maar wij hebben geen fietspaden hier, dus het is niet verstandig laaten haar op de fiets naar stad gaan). Ale mijn kinderen hebben veel vergelijkbare hobbys, dus gaan ze meestaal naar dezelfde activitajten, dus is het meer gemaklijk. Maar ook 8 oud jaar kan aleen naar stad gaan, ales het nodig is (of hij wil).

Oskvarka schreef op 18-04-2024 om 11:39:

[..]

Ik ga naar mijn werk en thuis ik heb geen werk. Als ik niet reken het koken en schoonmalken ...

Ik bedoel je man als hij thuis is. Hij zit te werken, jij gaat ook naar je werk.
De kinderen moeten zichzelf dan redden. Door zelf te spelen, of te leren of weet ik wat. Maar er is op dat moment geen ouder die beschikbaar is om hun instructie te geven of te helpen met schoolwerk/leerwerk.

Oskvarka

Oskvarka

18-04-2024 om 11:58 Topicstarter

Nick90 schreef op 18-04-2024 om 11:33:

[..]

Ik woon in een 3 Huizen en een koe dorp in Noord-Brabant (niet bepaald de Randstad hier dus) en hier geldt die regel wel.

Wow dat is niet zo goed als je kinderen voor wat reden dit school niet leuk vind. Alle kinderen zijn verschilende personen en ook leraren. Dat vind ik heel verontrust.

Na al deze berichten kom ik er nog steeds niet achter WAAROM je nou naar Nederland wil komen? Werk? Familie?
Iedereen doet zijn/haar best om te reageren maar jij weigert gewoon antwoord te geven.

Nowee schreef op 18-04-2024 om 12:02:

Na al deze berichten kom ik er nog steeds niet achter WAAROM je nou naar Nederland wil komen? Werk? Familie?
Iedereen doet zijn/haar best om te reageren maar jij weigert gewoon antwoord te geven.

Wat agressief. Ze heeft toch al verteld waarom ze die vraag nu niet beantwoord. 

Oskvarka schreef op 18-04-2024 om 08:16:

[..]

Ik heb een gevoel nu niet genoug tijd om over te schreven - mijn nederlands is niet zo snel en ik heb 4 kinderen en ook werk ik en ik wil van nu geen googlevertaaler gebruiken, zoals ik twee jaar gelede nodig heb. Ik weet ook niet zeker als ik het nog eens will doen (over mijn redens al schrijwen -ik heb hier al over geschrijwen 2 jaar gelede- mijn redens zijn niet veel veranderen maar toch ben ik nog een beejtie verschillende persoon Het is ook veel meer persoonlijk als over thuisonderwis te schrijwen. Ik wil niet andere 3-5 zinnen geschreeven en da naar kijken hie veel mensen hiem me gaan beordeelen, aan ondanks ze mie niet goed verstaan, of gewoon ze kunnen mij niet goed kenen van paar zinnen. (ik denk dat het ook niet mogelijk in meer paginas genoeg goed uitlegen... Zo ik denk dat respekt van andere mening is nodig van idereen - ook van mij) Mischien kan ik het later doen. Als ik meer tijd heb, ik moet er over denken. Ik hou van in het Nederlands oefenen te schrijwen. (Ik ben blij dat je kan me verstaan ). Er is ook veel onderwijs vragen dat ik nog niet geantwoord heb.

Is het zo dat je vooral bang bent dat er negatief gereageert word of dat je het niet duidelijk uitgelegd krijgt. Of dat je je teveel moet verdedigen misschien? 

Je zou hier anders wellicht ook de link naar je oude topic kunnen plaatsen. Dan hoef je niet alles opnieuw te typen. 

als ik dit lees, denk ik dat het heel goed is dat er flink gecontroleerd wordt op thuisonderwijs. Als kinderen van 4,6,8 en 10 zo ongeveer alles zelf moeten doen terwijl een thuiswerkende ouders ( die vast niet al te vaak gestoord wil worden ) in de buurt is klinkt dan niet zo fijn. Overigens zijn er maar 15 democratische scholen in Nederland. Goed onderzoek doen waar je wilt gaan wonen lijkt mij dan belangrijk. 
Overigens ben ik ook benieuwd waarom je naar NL zou willen. Het is hier bijzonder ingewikkeld om aan een woning te komen tenzij je een zeer royale portemonnee hebt. 

duizel schreef op 18-04-2024 om 12:26:

[..]

Is het zo dat je vooral bang bent dat er negatief gereageert word of dat je het niet duidelijk uitgelegd krijgt. Of dat je je teveel moet verdedigen misschien?

Je zou hier anders wellicht ook de link naar je oude topic kunnen plaatsen. Dan hoef je niet alles opnieuw te typen.

In het eerdere draadje bleek dat een paar Slowaakse expats in Nederland werkten en dat Nederlandse scholen in de statistieken hoog op onderwijs scoorden. Verbaast mij dan weer hoe TO ondanks de statistieken zich met name richt op thuisonderwijs terwijl Nederland juist zo hoog scoort op onderwijs itt  grote steden in Slowakije.

MamaE schreef op 18-04-2024 om 11:37:

[..]

Waarom dat dan? Zitten alle scholen zo vol?
Mag je ook niet kiezen voor een school verderop, in een andere gemeente, bijvoorbeeld met een specifieke onderwijsgrondslag?

En als je gaat verhuizen en je kind zit nog in een andere plaats op school, bijvoorbeeld in geval van co-ouderschap, gaat de gemeente je dan daadwerkelijk verplichten om je kind op een andere school te doen als het in jouw dorp staat ingeschreven?

Om zwarte en witte scholen te voorkomen was dat geloof ik. En ja , je moet je kind inschrijven bij scholen in je eigen postcodegebied, geen idee hoe dat gaat als je kind al groter is maar nieuwe kleuters kunnen alleen in hun eigen postcodegebied terecht voor school. 

Oskvarka schreef op 18-04-2024 om 11:58:

[..]

Wow dat is niet zo goed als je kinderen voor wat reden dit school niet leuk vind. Alle kinderen zijn verschilende personen en ook leraren. Dat vind ik heel verontrust.

Ja maar zomaar van basisschool wisselen omdat je kind het er niet leuk vind doe je ook niet even. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.