Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Thuisonderwijs voor orthodoxe moslims (miriam?)

In Amsterdam is onlangs het Islamitisch College gesloten. De inspectie vond de kwaliteit onder de maat en de school had, zo begreep ik, ook te weinig leerlingen. Pogingen tot een doorstart zijn gestrand en de school is nu dicht.

Nu willen de ouders hun kinderen thuisonderwijs gaan geven. De onderwijswethouder niet blij, want dat zou toch niet goed zijn voor die kinderen, en zo worden ze geïsoleerd, etc.

Uit wat ik hier op het forum opgepikt heb over thuisonderwijs krijg ik de indruk dat de wethouder noch de lpa hier veel aan zullen kunnen doen. Die ouders (en leerlingen, er kwamen weer een paar welbespraakte meisjes voorbij) willen een school waar de kinderen de mogelijkheid hebben hun versie van de islam te beleven. En dus, legde een van die leerlingen uit, moet er bijvoorbeeld de mogelijkheid zijn de op de juiste tijden te bidden, en voorafgaande aan dat gebed te wassen volgens de rituele voorschriften. En dat kan niet op een openbare school.

Waarna een interview met de directeur van het Comenius Lyceum (als ik het wel heb): nee inderdaad, dit geeft problemen. Die ouders willen dat de kinderen niet gemengd gymmen. En niet meegaan op de buitenlandse reizen [zouden die gratis zijn? - maar dat terzijde]. Dat ging de school te ver. En een gebedsruimte hebben ze ook niet.

Als ik dat zo hoor, mogen die ouders gewoon thuisonderwijs geven. Een school die aan hun religieuze eisen tegemoet komt is er niet. Ik begreep overigens uit het Parool dat de opgeheven school toch voor iets van een structuur zou willen zorgen, dus dat is dan nog meegenomen, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de zorgen over de kwaliteit van het onderwijs op die school uiteindelijk het probleem niet hebben verholpen, maar eerder hebben verergerd.

Ik las trouwens in een archiefdraadje dat de PVV voorstander was van thuisonderwijs. Zal mij benieuwen hoe lang ze dat nog volhouden, met dit verhaal in het achterhoofd.

Maar wat denk jij, Miriam, jij hebt je echt ingelezen in de materie: moeten deze ouders een ontheffing van de leerplicht krijgen, gezien de wettelijke regels? Zo nee, waarom niet?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Vrijstelling van rechtswege

Ze moeten vrijstelling en dat gaat een beetje anders dan de een ontheffing. Er gaat geen besluit aan vooraf. De vrijstelling volgt van rechtswege als zij correct en optijd aan de gemeente melden zich te beroepen op art. 5b van de leerplichtwet.
"b. zij tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, indien zij geen vaste verblijfplaats hebben, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen hebben;"
art. 8 meldt daarover:"1.Een beroep op vrijstelling op grond van artikel 5 onder b kan slechts worden gedaan, indien de kennisgeving de verklaring bevat, dat tegen de richting van het onderwijs op alle binnen redelijke afstand van de woning - of, bij het ontbreken van een vaste verblijfplaats, op alle binnen Nederland - gelegen scholen onderscheidenlijk instellingen waarop de jongere geplaatst zou kunnen worden, overwegende bedenkingen bestaan."
Ze hoeven dat, gezien de geschiedenis, niet eens een beetje te onderbouwen. Twee of drie zinnen in het briefje is genoeg. Ze hebben al volop gelijk gekregen van de andere scholen in de media.
Temet:"Ik las trouwens in een archiefdraadje dat de PVV voorstander was van thuisonderwijs. Zal mij benieuwen hoe lang ze dat nog volhouden, met dit verhaal in het achterhoofd"
Dat denk ik wel. Het probleem aan art. 5b is namelijk dat het inderdaad vrijstelling verleent en dat daarmee meteen alle toezicht verloren is. De lln zijn botweg niet meer leerplichtig.
Zodra je thuisonderwijs regelt, het is geen vrijstelling meer maar een erkende vorm van onderwijs, kun je er wel toezicht op houden.
Groet,
Miriam Lavell

T&T

T&T

11-02-2011 om 10:59

Het is niet zo heel ingewikkeld hoor...

om aan hun "eisen" tegemoet te komen. tijd en ruimte om te bidden en geen gemengde gymlessen... is dat dan zo onoverkomelijk voor een openbare school. Zoek een leegstaand lokaal als gebedsruimte, en dat gymmen? in een ver en grijs verleden zat ik ook op een school met veel moslima's, die deden niet mee met de gymles omdat ze hun hoofddoek niet af mochten doen. Ach ja, dat is dan zo, dan gymmen ze toch niet mee! ik vind sport wel belangrijk, maar een uurtje volleyballen in de week is echt geen noodzaak om een diploma te halen. Waarom is hier nou weer geen mouw aan te passen? Overigens waren die meiden verder heel serieus met hun opleiding bezig, naar mijn idee meer dan de nederlandse meiden in die klas (die wel gingen gymmen).
Tess

Openbare school

Nou, inderdaad Tess. Je kunt zelfs betogen dat openbare scholen verplicht zijn dit soort aanpassingen te doen. Tenslotte vermeldt de wet hierover dat een openbare school alle geloven moet respecteren.
Maar los van PVV achtige paniek over Islamisering van de samenleving is er nog een ander probleem: aanpassing kost geld en lokt nieuwe vragen om aanpassing uit. Het eind is zoek.
Het is dus mogelijk om 'tot hier en niet verder' te zeggen, al zou die beslissing niet bij het schoolbestuur maar bij de politiek moeten liggen.
Dat 'tot hier en niet verder' onderwijs, is dan het gratis gesubsidieerde onderwijs dat de staat in de aanbieding heeft voor leerplichtigen. Wie anders wil, moet dat zelf organiseren/betalen. En dat zelf organiseren moet ook thuisonderwijs kunnen zijn, voor het geval geen enkele school aanpassingen wil doen.
Blijft de kwestie van het toezicht. Dat toezicht moet gaan over het onderwijs waar kinderen minimaal recht op hebben.
Overigens: de betreffende school is gesloten omdat er met subsidiegelden gefraudeerd is. Niet vanwege de kwaliteit van het onderwijs.
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

11-02-2011 om 12:18 Topicstarter

Miriam en tess

"Dat denk ik wel. Het probleem aan art. 5b is namelijk dat het inderdaad vrijstelling verleent en dat daarmee meteen alle toezicht verloren is. De lln zijn botweg niet meer leerplichtig.

Zodra je thuisonderwijs regelt, het is geen vrijstelling meer maar een erkende vorm van onderwijs, kun je er wel toezicht op houden."

Kijk, zo leert een mens iedere dag weer wat. Ik wist niet van dit onderscheid. Ik vraag me trouwens af of de ouders in kwestie het weten, misschien kan jij de Amsterdamse gemoederen eens opstoken door dit onderscheid in een ingezonden brief in het Parool uiteen te zetten

Tess, wat jij schetst kan natuurlijk, maar dat is in dit geval geen oplossing. Je bent er bij deze groep niet met het uitrollen van een gebedsmatje in het kopieerhok (zijn er nog leegstaande lokalen tegenwoordig?) en spijbelen van volleybal (dat laatste is overigens onnodig, er bestaan sporthoofddoeken; die dragen Maleisische meisjes als ze tijdens Pencak Silat-kampioenschappen de Europeanen van de mat vegen, maar dat terzijde).

Deze leerlingen wensen een aparte gebedsruimte, met wasgelegenheid (en ja, die hoort erbij), en een structurele vrijstelling of aanpassing van bepaalde elementen van het onderwijs. Daar kan je als leiding van een openbare school al ernstige principiële bezwaren tegen hebben, maar daarnaast is het in de huidige situatie een PR-ramp. Door het ostentatief binnenhalen van deze groep jaag je weer andere (potentiële)leerlingen (of hun ouders) weg, en die laatste groep is groter.
Dus dat die directeur van het Comenius Lyceum daar zijn vingers niet aan gaat branden kan ik begrijpen.

Dit is trouwens de manier om je kind thuis te houden: je roept dat je geloof naar sexe gescheiden onderwijs eist. Dat is er niet (behalve op het orthodox-Joodse Cheider, maar daar kom je niet zomaar op), et voila, vrijstelling van de leerplicht.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

11-02-2011 om 12:20 Topicstarter

Aanvulling

Even ter voorkoming van misverstanden, mijn laatste opmerking staat eigenlijk los van de rest. De betreffende Islamitische school had vziw geen naar sexe gescheiden onderwijs.

groeten

Temet

Gedaan

... zo, nu naar de frietkraam
Groet
Miriam Lavell

Temet

Temet

12-02-2011 om 20:42 Topicstarter

Parels voor de zwijnen

.. en boter aan de galg: niet geplaatst vandaag. Misschien maandag.

Groeten,

Temet

Temet

Temet

15-02-2011 om 09:44 Topicstarter

Toch geplaatst

Kijk eens, inderdaad toch geplaatst op maandag. Nu ben ik benieuwd of de ouders in kwestie zich nog bij je melden, gezien je uitnodiging.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

15-02-2011 om 11:12

Waar dan?

ik zie het niet...

Temet

Temet

15-02-2011 om 13:59 Topicstarter

Parool

Het is geen stuk op de opiniepagina, maar in de ingezonden-brievenrubriek, onder de wat merkwaardige kop 'rare sprongen'. Krant van gisteren dus.

Groeten,

Temet

NaShA

NaShA

15-02-2011 om 14:32

Niet op de site?

alleen op papier?

Temet

Temet

15-02-2011 om 16:32 Topicstarter

Nee

De ingezonden brieven staan inderdaad niet op de site.

Groeten,

Temet

Ze weten het al

Temet, ik denk niet dat die ouders zich melden. Zo ingewikkeld is de materie niet. Iemand die zich een beetje inleest of googelt op thuisonderwijs, weet het antwoord.
Mijn internetprovider had besloten dat ik technisch op 14 februari zou verhuizen, maar administratief pas op 2 maart. Ik kreeg bij opgewekt inloggen (met op de achtergrond het kariljon) de mededeling dat ik administratief niet bestond en dus geen toegang had.
Kafka!
Het Parool van maandag heb ik ook al niet gelezen. Maar via de gewone tamtam natuurlijk wel gehoord dat het geplaatst was.
Ik weet niet of het helpt. Double Dutch gaat niet voor niks over Nederlandse manieren.
Groet,
Miriam Lavell

Tinus_p

Tinus_p

16-02-2011 om 10:24

Heu

Staat de text van de ingezonden brief al in deze draad?

Sancy

Sancy

16-02-2011 om 12:37

Nee tinus

Plaats jij het even?

Tinus_p

Tinus_p

16-02-2011 om 20:26

Ja maar sancy

Ik heb die hele brief niet gezien, dat was nu juist t probleem.......

Blasé

tinus, ik heb die brief ook niet gelezen. Althans niet de versie die geplaatst is. Bovendien ben ik inmiddels zo blasé dat ik wat ik instuur niet eens meer bewaar.
Maar dat komt natuurlijk vooral omdat het allemaal niet zo wereldschokkend is. Inhoud... nou ja, ongeveer wat ik met Temet hier boven besprak plus een sneer naar Asscher. Ik beschuldig hem van intimidatie en ik voorspel dat het OM zijn wens, 'ze' moeten voor de rechter, niet zal honoreren. Is alleen maar duur en het antwoord is al bekend: 'ze' krijgen vrijstelling van rechtswege.
Verder heb je niks gemist
Groet,
Miriam Lavell

Temet

Temet

17-02-2011 om 10:06 Topicstarter

OK, als ik er aan denk duik ik vanavond even in de papierbak en tik de tekst even over. Maar het kan zijn dat de krant inmiddels met aardappelschillen en al in de prullenbak ligt.

Overigens begreep ik uit je brief, Miriam, dat je de vrijstelling van rechtswege alleen zou krijgen als je er tijdig en op de juiste wijze een beroep op zou doen, dus als die ouders dat nalaten kunnen ze kennelijk alsnog het haasje zijn.

Groeten,

Temet

Haasje over

Temet, ik denk dat Asscher de briefjes van die 100 ouders al binnen heeft. Dat al die briefjes feitelijk de aanleiding zijn geweest om in paniek te raken.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.