Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
21-11-2011 om 14:16
Hoi,
Mijn dochter in groep 7 krijgt nu zinnen ontleden. Krijgt een huiswerkblad mee waarop staat: Zet de tijdwoorden om in de tijd van toen. WOW???!!! Jarenlang in het onderwijs gewerkt, maar ik geloof dat ik iets mis? Wat zijn tijdwoorden? Ik kan het niet eens vinden met google. Ze werken met Taaljournaal, maar van mij mogen ze zo terug naar Taalactief. Kan iemand mij vertellen wat tijdwoorden zijn? (zelf dacht ik dat het de persoonsvorm was, maar dat was het niet volgens dochter)
21-11-2011 om 14:45
Bepaling van tijd?
Een bijwoordelijke bepaling van tijd, misschien?
http://wp.digischool.nl/nederlands/home/ontleden-redekundig-taalkundig/bijwoordelijke-bepaling/
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijwoordelijke_bepaling
21-11-2011 om 14:51
Ik denk
Ik denk eigenlijk ook dat het gaat om de pv. Die kun je omzetten van tijd en dat past ook bij ontleden in groep 7. En ze geven een tijd aan: tt of vt. Ik vind het wel een stomme benaming want ik zou eerder denken aan woorden als toen terwijl, gisteren etc
Maar als je het zeker wil weten, waarom vraag je het de leerkracht niet?
23-11-2011 om 09:32
Geef eens een voorbeeld
...van dat huiswerkblad? Als er niet in elke zin "gisteren" of "vorig jaar" oid staat, zal het inderdaad wel gaan om de persoonsvorm (werkwoorden omzetten van vtt naar vvt, van ott naar ovt, etc). Raar hoor. Waarom leren ze die kinderen niet gewoon aan hoe het echt heet?
groet, Valkyre
23-11-2011 om 12:15
Ik denk hetzelfde
Tangodochter zit ook in groep 7 en krijgt dit ook als huiswerk. Werkwoorden omzetten van tegenwoordige tijd naar verleden tijd en dan enkelvoud en meervoud. Tijdwoorden vind ik wel een vreemde benaming hiervoor. Ik weet niet hoe ze het hier noemen, want het huiswerk is net gisteren weer ingeleverd, dus kan het nu niet inzien.