Guinevere
22-01-2012 om 15:04
Tip voor topografie leren
Bij het zoeken naar een goede website voor het leren van topografie (Nederland), kwam ik deze tegen, kennelijk is ie behoorlijk nieuw: www.topografie-nederland.nl
Jammer genoeg is er nog niet zoiets moois voor het leren van topo Europa, of kennen jullie die toevallig?

aandekust
22-01-2012 om 16:37
Alternatief
Wij hebben het hiermee gedaan, sloot bij ons prima aan aan de methode van de basisschool:

Guinevere
22-01-2012 om 19:07
Klopt p
Inderdaad is deze site weer niet 100% overlappend met de te leren topografie. Maar het zit op circa 80%, daar doe ik het voor! De rest moet zoon dan maar op de klassieke methode leren (stampen). "Bollenstreek" staat er nota bene op zijn lijstje, en het "kanaal Gent-Terneuzen". Ik wist niet eens dat daar een kanaal was...
Site van Aandekust geeft weer te veel details voor de te leren stof. Europa lijkt me daar wel goed te doen.

Guinevere
22-01-2012 om 21:22
Ze moeten hier in 67 steden door heel Nederland leren (excl. hoofdsteden). Niet per provincie, maar alles. Dus er is wel minder detail nodig. En dan nog 25 "gebieden" en 20 waterdingen. Alles tegelijk. Vandaar dat ik wel wat digitale ondersteuning kan gebruiken voor slecht stampende zoon.
Bestaan er uberhaupt wel topografie-methodes voor de basisschool? Of doen ze allemaal maar iets? Bij gebrek aan methodes, is er vanzelfsprekend ook gebrek aan digitale ondersteuning. Hier op school werken ze met slechte kopietjes van de kaart van Nederland. Kan me niet voorstellen dat dat uit een methode komt.

Thursday Next
22-01-2012 om 22:29
Wij...
gebruiken onlineklas.nl . Daar kun je zelf een les maken, je moet een jpg hebben op internet van de kaart. Daarna kun je zelf de plaatsen invoeren.
Dit is wel even werk natuurlijk, maar bij het invoeren leer je natuurlijk ook al. Ik heb het de 1e keer nog wel gedaan voor dochter, maar nu help ik alleen nog met het vinden van een geschikte kaart.

Marjolein
22-01-2012 om 22:51
Site van de methode?
"onze" BS had methode De Blauwe Planeet. Daarvan is een site, met daarop ook de topo kaartjes, heel prettig.
Veel overzichtelijker dan die volgeschreven slechte kopietjes die ze mee naar huis gaven.

aandekust
23-01-2012 om 13:57
>>Site van Aandekust geeft weer te veel details voor de te leren stof. Europa lijkt me daar wel goed te doen.< <
De site biedt drie moeilijkheidsgraden, je kan van tevoren zien welke steden of streken per niveau gevraagd worden.
Bij ons werd stapsgewijs geoefend:
1. de cijfer of letter bij de naam zoeken,
2. vice versa,
3. de kaart uitprinten en deze zoals bij de topotoets op school invullen.
4. Zo nodig op dezelfde manier met het volgende niveau doorgaan.
Was bijna altijd goed voor een 10 voor topo. Pas in groep 8 gingen de cijfers voor topo omlaag. Er waren toen nog niet alle werelddelen gedigitaliseerd en plotseling moesten mijn computerverslaafden topo van een blad papier leren: ongeloofelijk moeilijk, saai, een straf, een onmenselijke kwaal .

Guinevere
23-01-2012 om 20:39
Aandekust
Ik zal in elk geval eens kijken hoe ver hij komt met "jouw" site na het stampen mbv die andere site. Een 10 klinkt aantrekkelijk.
Anyway, topografie-nederland lijkt voor ons topo-lesmateriaal het dichtst in de buurt te komen. Waarom ze bij ons gelijk tegen de 100 plekken in NL moeten kunnen opdreunen en niet 20 dingen per provincie is me een raadsel. Gelukkig hebben ze een deel van die 100 plekken vorig jaar al gehad (grote steden, provincies, grote wateren).
Zelf knutselen met online klas heb ik wel eens geprobeerd, maar om de een of andere reden krijg ik het geheel niet eens op gang. Wat doe ik verkeerd?

Annet
23-01-2012 om 21:46
Alternatief voor p
Ik denk dat jongste dezelfde methode heeft als jouw kind.
Eerst kwam hij thuis met een zelfbewerkt blad met spelfouten. Juf keek er wel naar maar haalde zeker niet alle spelfouten eruit. Bovendien is het handschrift van zoon niet zo duidelijk.
Ik heb hierover met juf gesproken. Zij levert nu standaard een getyped overzicht mee met juist gespelde landen, steden en rivieren. De kaart is blanco.
Dit werkt geweldig. De blanco kaart wordt gebruikt bij het oefenen en het overhoren. Zoon leert de juiste spelling. Wij zijn tevreden en ook juf is blij met deze oplossing. Een oefenprogramma online hebben wij niet meer nodig

ilsepilse
27-01-2012 om 23:09
Herhalen
toen mijn jongens op de basisschool zaten, gingen we iedere keer oefenen zeg maar amsterdam, rotterdam, leiden, maakte hij een fout weer opnieuw beginnen, ook al was het de 20e stad, hup weer opnieuw, en zo ging het best goed!

Guinevere
05-02-2012 om 17:32
Nog een site, echt iets voor p
Ik heb nog een site gevonden: topomania.net.
Nog niet helemaal dekkend, maar je kunt een eigen niveau aanmaken en opslaan. Per provincie gerekend komen wij dan toch op het totaal aan te leren lokaties van NL uit. En je hebt verschillende methodes om het te oefenen, met verschillende gradaties van strengheid. Werkbladen ook mogelijk.

Guinevere
06-02-2012 om 14:24
Stimmt p
Klopt P, bij mij missen er ook een paar. Maar ja, dit zit nu al op 95% en die andere plaatsen die leren we er dan wel bij met de kaart van school. Dat ding moeten we toch blijven gebruiken, want vanaf dat ding wordt getoetst. Dus zoon moet wel de vertaalslag kunnen maken van de comp naar het papiertje (en dat kost hem moeite).
Gelukkig kun je bij deze wat teveel is gewoon weghalen. Ik vond 'm gewoon via google, eerst vond ik daar zowat alleen dadsproject.nl met flauwe aftreksels van het echte Topomania.

Dineke69
07-02-2012 om 14:24
Nog een site
Mijn kinderen oefenen op www.brujon.net en dat gaat prima!

Guinevere
07-02-2012 om 22:12
Echt p?
Echt? Heb je dat gedaan en staat het er nu bij? Helemaal te gek!!
Ik mis maar 2 dingen, dus het valt wel mee: de bollenstreek, maar daarvoor neem ik Lisse wel. En Grevelingen, daarvoor neem ik wel Grevelingenmeer.

Guinevere
08-02-2012 om 21:01
Volgens mij
Volgens mij zijn ze al aan het sleutelen, want mijn " maatwerk"kaarten klopten opeens niet meer. Er zat nu teveel in, vermoedelijk (jouw?) toevoegingen. Domburg toevallig?