Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Elke

Elke

18-06-2019 om 00:04

Tips voor leestoetsen VO

In de laatste proefwerkweek heeft kind leestoetsen voor Nederlands, Engels en Duits.

Het is fijn als hij daar voldoendes op scoort, en zeker voor Nederlands.

Ik heb al wel wat gezocht naar tips, en ook wel wat gevonden, maar zijn er mensen die nog handige algemeen toepasbare tips voor m.n. Nederlands maar evt ook de andere talen hebben? Dus bijv: begin je met de tekst te lezen of lees je eerst de vragen door en dan de tekst (ik denk dat je maar het beste met de tekst kan beginnen, soms echt te veel vragen om eerst door te lezen. Of: een moeilijke open vraag met maar 1 punt, beter overslaan en op het eind doen als je tijd over hebt. En het antwoord staat vaak vlak voor of na een citaat waar een vraag over komt. Dat soort dingen.

Hij zit in 4 VWO en oefenen eindexamens voor de Havo.

Overigens vind ik de antwoorden (op het correctieblad) niet altijd logisch, maar goed, oefenen is sowieso nuttig.

Jasmijn

Jasmijn

18-06-2019 om 22:27

2x lezen

Voor de andere talen helpt het bij mijn dochter erg om na iedere alinea de alinea nog een keer te lezen. Dat kost wel veel tijd, maar ze weet daardoor beter waar iets stond en hoeft dus minder lang te zoeken.

Zeetakje

Zeetakje

19-06-2019 om 06:55

Signaalwoorden en kernzinnen

Altijd eerst de tekst goed doorlezen en bij het beantwoorden van de vragen letten op de signaalwoorden in een tekst. (Opsommingen, tegenstellingen, voorwaarden etc.) Deze geven vaak een antwoord. Ook achter het ; en : teken volgt vaak een antwoord. Zie:

https://maken.wikiwijs.nl/76964/Tekstverbanden_en_signaalwoorden#!page-1952499

Het is ook handig als je zoon weet hoe hij de kernzin uit een alinea moet halen.

Er staan er op Youtube heel veel filmpjes over kernzinnen en signaalwoorden. Je zoon kan zelf het beste even kijken welke uitleg hij het fijnst vindt. De filmpjes van Maarten de Krosse waren voor onze dochter erg verhelderend, (dat mag ik wel noemen toch?) maar er staat zoveel meer op Youtube. Het is maar net welke uitleg je zoon het meest aanspreekt.

Op internet zijn verder in alle talen lijsten met signaalwoorden te vinden.

vlinder72

vlinder72

19-06-2019 om 10:32

Niet alleen lezen

Al mijn kinderen gingen met Nederlandse leestoetsen de mist in. Het gaat namelijk niet alleen om goed lezen. Je moet de kernwoorden weten, je moet weten hoe je die tabellen in moet vullen, zinsdelen herkennen, synoniemen moeten ze weten etc.

Nederlands is veel theoretischer dan je zou verwachten.

Haal anders een examenbundel voor Havo of VWO Nederlands. Daarin staat precies wat ze moeten weten voordat ze met een examen beginnen. Mijn zoon heeft ook heel veel aan een You tube filmpje gehad waarin een leraar Nederlands een Nederlands examen van A tot Z doorneemt en precies vertelt wat ze moeten doen. Hij had ook een prima cijfer voor zijn eindexamen Havo terwijl hij vaak genoeg een 4 heeft gehaald.

Te weinig tijd?

Heeft je kind ooit aangegeven in tijdnood te komen?
Want zo niet, dan zou ik ook geen tips gaan geven over vragen overslaan of over priotiseren. Dat maakt je kind alleen maar zenuwachtig.

De meeste leerlingen benutten niet alle tijd, en zouden juist meer punten kunnen scoren door
- bij de eerste lezing voldoende tijd nemen. Als je een tweede keer leest, lees je eigenlijk altijd minder zorgvuldig dan de eerste keer, dus zorg dat je de eerste keer alle tijd neemt.
- bij de eerste lezing goed oriënteren op de tekst. Alle kopjes lezen en je afvragen wat die kopjes met de tekst te maken hebben. (Je wilt niet weten hoe veel leerlingen standaard de kopjes overslaan bij het lezen...)
- meer context lezen, dus bij een vraag over een bepaald citaat niet beginnen met zoeken bij het citaat maar echt bij het begin van de alinea waarin het citaat staat.
- achteraf de vragen nog een keer lezen: heb ik alle vragen beantwoord, heb ik de vraag volledig beantwoord, heb ik bij het beantwoorden naar de juiste regel/alinea gekeken?

Marianne

Marianne

20-06-2019 om 14:10

Ver genoeg doorlezen

Syboor geeft al een heleboel nuttige tips. De belangrijkste die ik kan geven is ver genoeg doorlezen. Bij multiple choice zijn er meestal 4 antwoorden. Twee zijn gewoon fout en twee zijn goed maar daarvan is e reen het beste.
Goed de hele vraag en alle mogelijke antwoorden lezen en dan zorgvuldig in de tekst kijken welk antwoord het meest volledig is. Je zult ze de kost geven die bij het eerste antwoord dat klopt menen er te zijn. Als dat ook het meest volledige is, hebben ze geluk gehad.

Lou

Lou

20-06-2019 om 21:30

Rust en tijd

Eerst de hele tekst lezen: niet met je ogen langs de letters vliegen maar echt goed tot je door laten dringen. Dat zou toch wel mijn eerste tip zijn, ik zie veel scholieren die moeite hebben met rustig lezen, van de zenuwen kunnen ze zich moeilijk concentreren, ze willen er ook sowieso zo snel mogelijk doorheen, reuze begrijpelijk maar met rust en tijd bereik je echt meer.

Verder veel oefenen van tevoren en dan ook terugkijken naar de verkeerde antwoorden. Wat gaat er mis? Bij mijn dochter was dat "te ver doordenken". Zij kon het dan bijvoorbeeld niet geloven dat het antwoord op de vraag gewoon letterlijk in de tekst stond en ging dan zelf maar wat verder zitten filosoferen. Dan kom je meestal op het verkeerde antwoord uit, is ze achter gekomen.

lisbeth

lisbeth

24-06-2019 om 10:43

Inder

Welk filmpje was dat?

vlinder72

vlinder72

24-06-2019 om 11:02

Lisbeth

Deze


https://youtu.be/_lueZY0Pqk8

En ik vraag zoon nog even. Hij heeft zijn examen dit jaar gehaald dankzij you tube filmpjes. Wat staan er geweldige hulpmiddelen op zeg.

lisbeth

lisbeth

26-06-2019 om 15:29

Vlinder

Bedankt! Daar hebben we wat aan

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.