Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
zwembandje

zwembandje

24-05-2012 om 11:23

Toch aanmelden andere vo school voor komende brugklasser?

Mijn achtste groeper wordt na de zomer brugklasser en is al geplaatst op een school. Doordat er wat 'aandachtspunten' zijn, is er ons het een en ander toegezegd, o.a. een gesprek met de mentor en de zorgcoördinator nog vóór de kennismaking met klas en mentor.
Ik heb naar de brugklascoördinator gemaild en dat nog maar eens gevraagd en nu 'moet ik maar wachten totdat een weekje voor de kennismaking de brief met naam mentor komt'. Zo kort voor de kennismaking lijkt me een afspraak met genoemde personen niet gemakkelijk te realiseren.
Daarnaast vragen gesteld over dyslexiesoftware met bijbehorende boeken en daar moest ik ZO SNEL MOGELIJK de verantwoordelijke mailen of bellen. Een week na mijn mail nog geen reaktie.
Ik heb nu al geen vertrouwen meer in deze school dat het goed komt en wil kind aanmelden bij andere school.
Zou dat nog kunnen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Ik zou het overleggen met de leerkracht van groep 8. Heeft hij/zij deze school geadviseerd voor je kind? Werd de school getipt als school met de juiste begeleiding voor je kind? Heeft je kind zelf voor deze school gekozen en wil er dus erg graag naar toe?
Een andere school zou misschien nog best kunnen maar zal het daar beter gaan? Op het VO beginnen veel kinderen met "aandachtspunten" en vaak is het al een beetje gesneden koek, ook dyslectiebegeleiding is een kant en klaar programma. Meestal loopt het wel een beetje vanzelf, al lijkt het of er niets gebeurd.
Ik moest er wel een beetje aan wennen dat er minder overleg is, meer loslaten, en in het begin het gevoel "is mijn kind wel in beeld". Dat bleek erg mee te vallen.
Scholen zijn nu bezig de klassen in te delen en de bijbehorende mentoren. Weten ze al wel wie de mentor wordt van je kind?

Marjolein

Marjolein

25-05-2012 om 00:42

Gelijk doorpakken

Dyslexie begeleiding gesneden koek?! Nou helaas is niets minder waar.
Misschien is het goed geregeld? Misschien ook wel niet, daar wil je nu wel achter komen. Direct uitzoeken.
En laat je niet afschepen, want ja, ze zijn gewend aan basisschool ouders die zo vaak contact willen, daar moet je aan wennen. Dat zegt Wil ook, daar sturen ze op aan.
Maar jij hebt een missie! Go for it.

Nou kan ook gesneden koek zijn

Ik was met mijn jongste (dyscalculie) 'gewend' dat ik de basisschool altijd moest 'aansporen' om haar erbij te helpen. De ene leerkracht deed dat wat meer dan de andere, ja ze kreeg R.T. tenminste als er 'tijd' voor was en geen andere klassikale dingen die ze écht niet kon missen net op dat moment.
Op moment dat ze naar V.O. ging 'hoorde' ik eerst ook niks. Ze had een 'zorgcoach' die speciaal de dyscalculie en dyslecten begeleide (en misschien ook anderen met probelemen maar daar weet ik niks van) en dan nog een gewone 'coach' die elke leerling heeft en dan nog een klassementor...en ik zag maar 'niks' gebeuren. Dus vreesde met grote vreze. Na de vakantie en brugklasser begonnen mailde ik meerdere malen en probeerde ik te bellen, soms werd ik teruggebeld en gemaild, ja alles zat in de pen en nee, ze waren nu nog druk met 'kennismaken' en eigenlijk kwam het erop neer dat ik me niet 'druk' moest maken. En zowaar opeens kwam jongste thuis met de mededeling dat ze extra les kreeg van een 'rekenmeester' en nog meer extra les van een 'hulpjuf', de rekenmeester helpt alleen de dyscalculie-leerlingen (totaal 7 stuks op hele school, van alle klassen bij elkaar) en de juf doet de R.T. zeg maar van alle kinderen waar wat mee is. Ook in een gezamelijk les. Er was daar gewoon een standaard programma van zoveel uur per jaar in die en die les met die en die leerkracht voor dat en dat probleem. En dat wordt gewoon ingeroosterd vanaf een bepaalde week en dan het hele jaar door. Maar wist ik veel...hadden ze dat dan niet even kunnen zeggen? Dan was ik ook gerustgesteld.
In de 2de wist ik al dat dit het standaard-protocol was en toen ik niks hoorde ben ik ervan uit gegaan dat het weer vanzelf zou gaan lopen...En ja hoor, na weekje of 3,4 begonnen die extra lessen vanzelf weer. Ook geven de leerkachten automatisch aan de 'hulptroepen' door in welke hoofdstuk ze vastlopen met welk onderdeel. En krijgen we elk rapport de mogelijkheid om met de hulptroepen een gesprek te hebben (net als met andere leerkachten). Ik vind het verbazingwekkend veel beter geregeld dan op de basisschool. En hoef amper ergens achter aan...dat gaat allemaal vanzelf, elke leerkacht is op de hoogte van haar probleem.
Wat heeft basisschool gezegd? Werd deze school aangeraden omdat ze zo goede begeleiding hadden voor zorgleerlingen? Dan kan je erop vertrouwen......
groeten albana

Mailen

Hier dus idd zo`n beetje hetzelfde als bij Albana. Speciale uren voor kinderen met b.v. dyslectie worden gewoon ingeroosterd. Er staat zelfs info over op de website van de school.Misschien worden de vragen van zwembandje zelfs sneller beantwoord via een mailtje als dat je moet wachten op persoonlijk contact. Ook in de eerste weken brugklas een reken-en taal toets voor alle brugklassers. Er zijn ook kinderen met een leerprobleem die (nog) geen diagnose hebben.

zwembandje

zwembandje

28-05-2012 om 10:47

Lastig

Dyslexie is eigenlijk maar een klein losstaand stukje van het probleem. Het grootste deel zijn de medische en fysieke problemen waar net geen cluster 3 rugzak voor afgegeven wordt maar wat, op zijn zachtst gezegd, wel handig is dat goed bekend is. En dat van dag 1 af bekend is wat kan en waar dat kan in school.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.