Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Toch nog last minute schoolkeuze probelemen...

Oudste heeft een Havo/VWO advies. Zijn beste vrienden gaan danwel naar een VMBO in het dorp, danwel naar een gymnasium in de stad. Dus een 'frisse solo-start' gaat hij waarschijnlijk sowieso maken.

Keus is tussen een 'lyceum' (onderdeel van hele grote scholencombi) in naburig dorp. Havo/VWO. Dubbel brugjaar. Kilometer of 8 fietsen. Geen OV optie. Maar in noodgevallen even brengen met de auto is een makkie (binnendoor) School heeft een mwah reputatie. Roostertechnisch rommelig. Relatief veel uitval. Vaak veranderingen. De verhalen die ik erover hoor zijn allemaal nogal 'gaat wel'. Kinderen die erop zitten hebben het wel naar de zin. Ouders die ik spreek zijn zelden echt enthousiast.Ze hebben wel een technasium afdeling, die ook voor havo-ers toegankelijk is. Zoon vond het er best leuk (open dag). Het is de 'normale' Havo/VWO school waar meeste kinderen uit ons dorp heen gaan (en een hele horde meisjes uit zijn klas)

Ander school is in de stad. 15 km fietsen. Kan ook met de bus. Wel een uur enkel reis, hoe dan ook. Grofweg zelfde formaat als de ander school ( 1000 leerlingen). Mix van VMBO T/Havo/VWO. Kwam op mij knus en redelijk beschermd over. Betrokken, en warm. Dingen als een aparte brugklaskantine. Christelijke grondslag trouwens. Reputatie (van wat ik hoor) is wat saaiig en grondig. Docentencorps was leuke mix van jong en oud. Enkel brugjaar (Atheneum/Havo/VMBO gescheiden) Had het gevoel dat er veel aan zorg werd gedaan.

Zoon is overigens een geval apart. Klein van stuk en jong in doen en laten (pleit voor niet te veel gereis, en een beertje in de buurt), maar ook redelijk kwetsbaar van aard, en gevoelig (pleit voor een wat beschermdere school met meet individuele aandacht)

Hij neigt nu naar de dichtbije school (maar op basis van wat??) Ik ben bang dat hij zich daar minder op zijn plek gaat voelen dan op de stadse verderwegschool. Maar op basis van wat?? ZIj nook maar verhalen. 'gut feeling'.

Is 30 km fietsen op een dag erg voor een jongen van nog geen 35 kg? Als het rooster op de dichtbije school zo flut is en vol tussenuren, is de tijdwinst tov een goed georganiseerde school die verder weg is minimaal denk ik.

Ppfff.

Ik vind het zo moeilijk.

Komt nog bij dat zoon de oudste van 3 is, dus een keuze voor een school bepaalt misschien voor een deel ook waar de andere 2 straks heen gaan (ook VWO of Havo klanten in de dop)

Wat zouden jullie doen? En op basis waarvan?

Ingrid


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Afstand geen bezwaar

Mijn kinderen moesten 15 km fietsen, ov is er niet (ja, die is er wel, maar dan moet je eerst 5 km fietsen. En als je dan toch al fietst....).
Dat was geen probleem (zorg wel voor een goede fiets en regelmatig onderhoud, ook verlichting!).
Ingrid:"Roostertechnisch rommelig. Relatief veel uitval. Vaak veranderingen."
Dat zou ik heel vervelend vinden. Hoe is het inspectierapport? Zegt dat wat over de schooltijden? En het verzuimbeleid? Een warrig rooster is bijzonder demotiverend. Is dit een openbare school?
Ingrid:"Ander school is in de stad. 15 km fietsen. Kan ook met de bus. Wel een uur enkel reis, hoe dan ook. "
Stuur 'm op de fiets. Als ie gewend is dan doet hij er 30 minuten over. Reistijd vind ik een belangrijke factor. Het maakt de schooldagen zo lang.
"Christelijke grondslag trouwens. Reputatie (van wat ik hoor) is wat saaiig en grondig."
Grondig in wat? En hoe ziet dat christelijke eruit? Ik zou het vervelend vinden als kledingstijl en optijd komen wel grondig aandacht krijgen, maar lesinhoud niet.
Heb je naar het personeelsverloop gekeken? Als het goed is staat daar iets over in de schoolgids. Een hoog verloop zegt wat over de sfeer op school.
Hoe staan de verschillende scholen in samenwerking met elkaar of het eigen samenwerkingsverband.
Groet,
Miriam Lavell

kaatje43

kaatje43

07-03-2009 om 13:38

Ken je kinderen die op die verre school zitten?

Heb je gesproken met ouders. Het is lastig, maar ik zou toch mijn zoon de keuze laten bepalen. In dit geval. Hij zal dan ook snel contacten hebben op deze school omdat de meesten van zijn dorpsgenoten daar naar toe gaan. Van de verre school weet je ook niet veel meer dan zij je willen laten zien. Nogmaals lastig als je niet veel keus hebt.

IngridT

IngridT

07-03-2009 om 15:01 Topicstarter

Miriam,

'hoe is het inspectierapport?'

Voor allebei de scholen een +-je volgerns mij. Of ben ik nou in de war met de Trouw? Ik zal het nog eens nazoeken./ Maar heb ondertussen al heel wat inspectierapporten gelezen, zonder daar nou echt een 'gevoel' bij te krijgen of een bepaalde school wel of niet bij je past. Hoe de sfeer is. Het blijft veel droge in en output data op een rijtje.

'Stuur \'m op de fiets. Als ie gewend is dan doet hij er 30 minuten over. Reistijd vind ik een belangrijke factor. Het maakt de schooldagen zo lang.'

15 km met bepakking in een half uur??? Meen je dat? De reistijd is voor mij (en zoon) best een groot argument. een uur netto reizen meer per dag, is ook onmiddellijk een uur minder netto echte vrije tijd. en dat is best veel.

'Grondig in wat? En hoe ziet dat christelijke eruit? Ik zou het vervelend vinden als kledingstijl en optijd komen wel grondig aandacht krijgen, maar lesinhoud niet.'

Dat christelijke kwam op mij als prettig over. Dagopening en zo. Maar geen uitgebriede gebeden. beetje aandacht voor hoe je in het leven staat zonder dat het betuttelend werd. Schoolbevolking gemeleerd 9dus half om half wel/niet gelovig opgevoed)

'Heb je naar het personeelsverloop gekeken? Als het goed is staat daar iets over in de schoolgids. Een hoog verloop zegt wat over de sfeer op school.'

Nee. Zal ik doen.

'Hoe staan de verschillende scholen in samenwerking met elkaar of het eigen samenwerkingsverband.'

Ze liggen vanuit ons dorp volledig de nadere kant uit, een km of 25 uit elkaar, en in een andere provincie. Hebben dus niks met elkaar te maken. De christelijke stadsschool is zelfstandig. de openbare buurt-dorpsschool is gelieerd aan een hele rits VBMO's en kleine scholengemeenschapjes in een riedel dorpjes om ons heen. Reputatie verschilt nogal per school/lokatie.

Weet je, als ze precies evenver weg lagen dan wist ik het wel. Ik heb nog nooit iemand over de openbare-dorp-verderop-school horen zeggen dat iets er helemaal top was. Het was gewoon best OK. Op zijn best. En je overleeft er prima als je een beetje stevig in je schoenen staat en geen extra dingen nodig hebt. Ik heb niet het idee dat het een school is waar je als leerling achteraf echt met een heel warm gevoel op terugkijkt. Het is een beetje kraak nog smaak. Kleurloos. Straa;t weinig uit. Misschioen is het onderwijs best OK (ondanks de riommelige roosters en zo), en zijn sommige diocenten hartstikke leuk, maar het blijft een beetje. nou ja. Kweenie.

Bij de andere school had IK (maar ja, wie ben ik??) een veel positiever, warmer gevoel. En dat hoor ik ook van de (weinige) ouders en kinderen die ik er van ken. Mijn eigen oppas heeft er gezeten. En hoewel ze met vertraging van het VWO naar de Havo is afgestroomd had ik altijd wel het idee dat er op een hele prettige manier met haar & haar ouders omgegaan werd.

Maar goed. Om je kind alleen wegens een 'gevoel' ruim 15 km per dag extra te laten fietsen...Ik vind het lastig. En als het reizen hem wel tegenvalt (en hij geen idee heeft of het op de andere school idd minder leuk zou zijn geweest) dan heb IK het natuurlijk voor een deelgedaan

Ingrid (en nu lijkt het net of ik zoon er volledig buiten laat. Dat is ook een beetje zo. Het maakt hem eigenlijk niet zoveel uit, en ik denk eerlijk gezegd niet dat hij helemaal overziet of kan inschatten hoe verschillend eea zou kunnen uitpakken. Man deelt overigens volledig mijn gevoelens, maar vindt het ook lastig))

Sancy

Sancy

07-03-2009 om 15:50

Over fietsen

Over de schoolkeuze heb ik geen mening, die fase heb ik met mijn kinderen nog lang niet bereikt. Maar over dat fietsen kan ik wel wat zeggen: mijn persoonlijke ervaring is dat het fietsen van en naar school een aardige afwisseling is van het zitten en hangen in de schoolbanken. Ik heb 6 jaar naar de middelbare school gefietst (8 km enkele reis weliswaar) en ik kwam altijd met een lekker frisse geest thuis, waardoor ik na een kop thee direct aan het huiswerk kon beginnen. De netto reistijd die medescholieren wonnen omdat ze dicht bij school woonden, verloren ze weer door thuis eerst uitgebreid te moeten bijkomen van de schooldag. Voor mij zou de afstand dus niet zo sterk meespelen
sancy (29 kg toen ze naar de middelbare ging)

Jaina Solo

Jaina Solo

07-03-2009 om 16:28

Moeilijk

Naar aanleiding van iets wat ik een keer gelezen heb over in welke richting je woont heb ik een idee welke school je in de stad bedoelt. Mijn dochter heeft daar opgezeten.

Zij vond het niet echt leuk. Haar grootste bezwaar was dat ze het moeilijk vond om met de leraren echt contact te leggen en dat ze vond dat de leraren te weinig begrip hebben voor de leerlingen. Dat kan natuurlijk ook aan haar liggen Daarnaast was haar klas ook niet erg leuk en is daar buiten gesloten. Gesprekken daarover met de leraren hielpen niet echt (daarom dus ook haar klacht over het moeilijk contact hebben met de leraren)

Verder vond ze het een wat saaie school maar dat weet ik verder niet. Weinig extra activiteiten en zo (dat vond ik ook). Ze is na de derde naar een andere school gegaan en daar zit ze nu nog steeds en heeft ze goed naar haar zin.

Lynna

Lynna

07-03-2009 om 16:31

Fietsen

Mijn dochter was 10 toen ze naar de middelbare ging op 13 km afstand. 33 kilo was ze toen en ze had een hele hijs aan het fietsen. Ze deed het wel, alleen in de zomermaanden dan, gaat straks ook weer vanaf april met de fiets (is nu 12). Maar ik merk een dip in haar schoolcijfers in de maanden dat ze fietst. Omdat ze behoorlijk moe thuiskomt. Zin in de voetbaltraining heeft ze dan ook niet meer. Daar komt bij dat ze een behoorlijk eind alleen moet fietsen, pas het laatste kwartier gaat ze samen met klasgenoten. Ze doet er trouwens driekwartier over.

Succes met de beslissing!

Jaina Solo

Jaina Solo

07-03-2009 om 17:01

Afstand

Ik vind trouwens de afstand ook wel ver. het lijkt me ook onhandig met sociale activiteiten rondom school (want vrienden wonen wel in de stad), groepswerk en dergelijke. Ik denk dat een school met meer een regio functie meer rekening houd met dat kinderen van verre komen.

Daarnaast vind ik 30 km fietsen per dag sowieso wel ver voor een 12jarige. Toen mijn zoon op de middelbare school begon was hij vrij iel. Ik heb gezien hoe hij met zo'n zware rugzak om is om vergeblazen door de wind op de fiets. Hij zo'n afstand echt niet vlot kunnen fietsen op die leeftijd. Zelfs de 5 km naar school en terug viel hem soms al zwaar. Nu hij 15 is en groter en sterker is het een nader verhaal.

Fiets het eens

"15 km met bepakking in een half uur??? Meen je dat?"
Ja. Op luie dage 45 minuten. Mijn kinderen waren sneller thuis dan de kinderen uit het dorp die met de bus gingen en maar 10 km van school woonden.
Het zal een beetje afhankelijk zijn van het aantal stoplichten dat je tegenkomt, maar over die afstand ben je op de fiets altijd sneller dan de bus.
Ingrid:"Maar goed. Om je kind alleen wegens een \'gevoel\' ruim 15 km per dag extra te laten fietsen..."
Fiets het eens. En nog een keer. Time het eens. Ik denk dat het jullie alles mee zal vallen. Mocht je toch beslissen dat het fietsen te ver is, dan zou ik voor de school dichtbij kiezen. Dat uur met de bus zou ik een drama vinden.
Groet,
Miriam Lavell

Hier ook fietsen

Een dun, maar sterk net 12 jarig meisje fietst hier in een half uur de 12 km naar school. Echt een behoorlijk tempo. 's Middags fietsen ze over het algemeen tempo doeloe. Heel gezellig keuvelend doen ze er 3 kwartier over.
Wat ik wel vervelend zou vinden is dat je zoon zo'n eind alleen moet fietsen. Want daar heeft mijn dochter echt een hekel aan. Ze blijft liever een uurtje wachten op school op een vriendin dan dat ze alleen gaat.

Hmm

Veel lesuitval en gerommel met docentenwisseling vind ik erg storend, zeker in de brugklas(sen). Zus heeft voor een zelfde soort dilemma gezeten (weliswaar op vmbo-niveau maar klein, tenger, jong aandoend kind, zeer kwetsbaar op grote slecht aangeschreven school dichtbij of goed aangeschreven kleinere warme school 12 km verderop) Zij hebben de laatste optie genomen en nog geen moment spijt gehad (wel wat vaker gebracht deze winter vanwege veel gladheid).
Overigens heeft zoon van goede vrienden op die school in L gezeten. Mwoh, ging wel. Hij had leuke vrienden, dat wel!

jan

jan

07-03-2009 om 19:54

Fietsen

Ik moest vroeger 20 km fietsen naar school. En weer 20 km terug. Ik was het dunste kind van allemaal, toen tot mijn eigen verdriet. Wel fietsten wel met meer kinderen uit het dorp en in de volgende dorpen sloten nog meer kinderen aan. Soms moest ik alleen naar huis fietsen. Had voor mijn gevoel altijd wind tegen. Alles wat ik vandaag de dag bereik, wijd ik aan dat fietsen. Ik heb een doorzettingsvermogen van hier tot tokio. Ik heb staan vloeken op die trappers, maar kan me niet herinneren dat ik te moe was om te leren. Na een half uur ben je op die leeftijd weer topfit. Bovendien kreeg ik een conditie van heb ik jou daar.
Het gekke is dat ik toen alles heel gewoon vond, maar dat als ik aan mijn eigen bloedjes denk (ook kwetsbaar ogend en dun), ik het opeens zielig vind, als ze zover zouden moeten fietsen. Ik verman mezelf want gezien m'n eigen ervaring, zou het lang niet slecht zijn.

Groet Jan

Yta Chalne

Yta Chalne

07-03-2009 om 20:19

Op basis van de toekomst (straks 3 kinderen die 30km moeten fietsen) zou ik verhuizen. Ouders kunnen makkelijker reizen (auto) dan kinderen.

margje van dijk

margje van dijk

07-03-2009 om 23:07

Moeilijk he

Hier ook een oudste die naar de middelbare school gaat. Ik vind het ook vreselijk moeilijk. Maar bij ons is gelukkig de keuze wat 'extremer'. Zoon heeft gymnasium-advies en kan kiezen tussen (1) het Montessori-scholengemeenschap alhier (vrije sfeer, alles kan, veel muziek en theater, en sinds een paar jaar een aparte gymnasium-brugklas) of (2) de school 8 kilometer verderop (in een 'christelijke' stad, school is zeer verzorgd, zeer goed georganiseerd, ouderwets, veel controle). School 2 was vorig jaar een topschool qua inspectieresultaten. Maar school 1 kwam daar pal na (dus ook heel goed).

Maar ik denk toch dat het school 1 wordt. Ondanks dat dat ongetwijfeld rommeliger is, minder strak georganiseerd, en vast wel ergernis zal opleveren. Het allergrootste voordeel vind ik dat het hier in de buurt is. Dat-ie ook niet voor elk schoolfeestje 's avonds nog die afstand moet afleggen. En hoewel mijn zoon een binnenvetter is en niet erg lijkt op de expressieve zelfverzekerde leerlingen die ik er zag rondlopen, denk ik dat hij meer gebaat is bij een 'uitdaging in losheid' dan bij een strak georganiseerd middelbare schoolleven met gegarandeerde topresultaten.

In jouw geval is de keuze veel moeilijker, ik ben het helemaal met je eens. Wat vervelend dat de balans niet duidelijk naar een kant uitslaat. Toch neig ik ook naar de 15 km school. Als je toch al op de fiets zit maakt het niet zo gek veel meer uit. Ik zat vroeger ook op een school waar kinderen uit een straal van meer dan 20 kilometer naartoe kwamen. Mijn vriendin fietste dagelijks 18 km heen en terug, en dat was ook een 'mug' qua fysieke verschijning. Al die fietsende kinderen (heel erg veel, meer dan de helft van mijn klas) gaven er geen sikkepit om. Met weer of geen weer fietsten ze, ze hadden allemaal een hekel aan de bus. Ik fietste wel eens met mijn vriendin mee en dan klaagde ik inwendig steen en been, maar als je dagelijks fietst is dat gewoon normaal.

Wat iemand al zei klopt: afkicken is ook wat waard. Als je haast naast de school woont heb je daar meer tijd voor nodig.

En los van de afstand is de keuze toch vrij duidelijk voor jou, begrijp ik. Dan zou ik denken: waag het er maar op.

Wel belangrijk is natuurlijk of jouw percepties juist zijn. Is jouw idee van de school werkelijk zoals meer mensen het ervaren? Daar moet je misschien nog wat meer werk van maken.

Margje

Vervoersgemak

Het lijkt erop dat de vervoerskwestie een hoofdrol speelt bij de keuze. Even op een rijtje dan maar: de school die 8 km ver is, is niet te bereiken met de bus. Er moet altijd, weer of geen weer, gefietst worden, of pa of moe moeten rijden. Dat kan niet altijd natuurlijk.
De 15 km school kan zowel met de fiets als met de bus. Pa en moe zijn zo handig uit de vergelijking geslopen (behalve bij schoolfeesten e.d.). De keuze uit twee levert meer vervoersgemak op, hoewel ik er bij kind toch op aan zou dringen met de fiets te gaan (je kunt bijvoorbeeld een toelage voor de bus geven die zakgeld kan worden als kind met de fiets gaat).
Voor de snelheid: 18 km p/u is de gemiddelde snelheid voor recreatiefietsers. Op dat tempo doet kind er 50 minuten over (sneller dan de bus). Maar reken maar dat er een tandje bij gaat. Je hoeft niet heel veel harder te trappen om tot een gemiddelde van 20 km/u of nog meer te komen. Zoals ik al zei: mijn kinderen deden het in 30 minuten.
Overige voordelen: De actieradius van de kinderen breidt flink uit. Ze schrikken niet meer terug voor een fietstochtje richting vrienden, bios, of uitje. Mama vragen om.... raakte vanzelf uit de agenda. De wetenschap dat ze elke dag weer die afstand in de benen hadden, was een gezonde tegenhanger van het puberale gehang op de bank.
Het enige nadeel: de meeste andere leerlingen vonden ons huis toch wel erg ver. Er werd meestal niet hier afgesproken. Mijn kinderen moesten dus meestal ook op de fiets voor ontmoetingen vanwege werkstukken e.d.
Nou ja, in jouw geval kan dat dan ook nog met de bus. Nadeel daarvan: het mag wat kosten. Zeker als je er straks drie hebt die met de bust heen en weer willen.
Ik denk ondertussen dat qua vervoersgemak die 15 km met indien nodig het alternatief de bus, makkelijker is dan 8 km zonder alternatief. Fietsen door weer en wind, vooral tegen, is ook vervelend als het 'maar' 8 km is. Die extra 7 km maakt eigenlijk niet uit.
Groet,
Miriam Lavell

Nog even een vraagje

Gaat er helemaal niemand uit jullie dorp naar die 15 km verderop school?
Want alleen fietsen maakt het stuk inderdaad wat langer voor je gevoel. Hier fietsen ze in groepjes, meestal maar klas/jaargenoten / Maar als het zo uitkomt ook met oudere klassen. Want die kennen ze over het algemeen ook wel, die zaten op dezelfde basisschool.

mobydick

mobydick

08-03-2009 om 13:12

Moeilijk

als ik je mail goed lees, denk ik te weten om welke scholen het gaat. Lijkt me een moeilijke keus.
Pristel (af en toe op dit forum) heeft ervaring met de eerste (en die is meer dan negatief als ik me niet vergis)

Verder geef je aan dat hij alleen zou moeten fietsen, maar... zou hij niet toch met de gymnasium kids mee kunnen fietsen (als het het christelijke gym is ligt die toch ook vlakbij) mn in de ochtend. Ik weet van dochter die op het andere gym zit dat haar klasgenoten samen op fietsen met dorpsgenoten op andere scholen in de stad. Uiteindelijke moeten ze toch allemaal dezelfde basisrichting op.

Van collega hoor ik positieve verhalen over de school die jij waarschijnlijk bedoelt, maar dat is mn omdat haar zoon structuur nodig heeft en dat daar inderdaad wel geboden wordt. Voor dochter die volgend jaar moet kiezen gaan ze bewust niet naar die school toe ivm het saaie....

Sterkte met je keuze

Moby

Tinus_p

Tinus_p

08-03-2009 om 13:42

Optimistisch

Pelle:
"Maar 15 km in een half uur is toch echt 30 km per uur! Ik geloof niet dat veel brugklassers die snelheid ooit halen. Zeker niet op heen en terug (je hebt altijd wel een keertje tegenwind)."
Ik vind gemiddeld 30 km/u ook errug optimistisch voor brugmuggen, meer iets voor getrainde bovenbouwers met een goede sportfiets, en dan ook op geschikte wegen -een druk kruispunt met stoplicht drukt t gemiddelde aardig.
Neemt niet weg, dat de afstand went.

Hier 24 km/.uur

Mijn brugklasdochter fietst inderdaad heen ca 24 km per uur. En dat is hard hoor! Ze heeft geen enkel stoplicht en geen drukke kruisingen. Als ik met haar moet ik flink op de pedalen. En inderdaad, bij tegenwind natuurlijk langzamer. De terugweg fietsen ze ca 15 km per uur.
Ik zie haar ook echt geen 30 km per uur halen.
Ik denk dat je voor 15 km minimaal 3 kwartier moet uittrekken.

Eenmaal op de fiets...

Pelle:"Maar 15 km in een half uur is toch echt 30 km per uur! Ik geloof niet dat veel brugklassers die snelheid ooit halen."
Wel als je bijna te laat bent
Ik zag ook als een berg tegen de afstanden op. Totdat we het zijn gaan fietsen. Dat viel al mee. Binnen drie maanden hadden de kinderen hun standaardtijd geklokt: 30 minuten. Hun gemiddelde snelheid moet hoger gelegen heben want ook zij kwamen stoplichten tegen.
Hoe het precies uitpakt hangt natuurlijk af van de route en het aantal stoplichten. Maar ik denk eigenlijk dat de reserves tegen het fietsen te groot zijn. Ik denk bovendien dat de nadelen van fietsen zich ook al bij 5 of 8 km voordoen. Eenmaal op de fiets, maakt het niet meer zoveel uit.
Groet,
Miriam Lavell

Anderen vinden het ver

maar de kinderen zelf niet echt. Ik hoor ze er nooit over.Het heeft wel iets gezelligs met zijn allen op de fiets. Alleen als het heel hard regent vinden ze het vervelend, maar dat gebeurt zeer zelden. Tot nu toe heeft mijn dochter 's ochtends 3 maal haar regenbroek aan gehad. Verder was het 's ochtends droog.
Er gaat hier wel een bus, maar die sluit op geen enkele schooltijd aan. Er gaat toch nooit iemand met de bus naar school. Hij gaat eens per uur , er moet nog een kwartier gelopen worden naar school en terug moet je sowieso lang wachten. Op de fiets kan je later weg dan met de bus en 's middags ben je eerder thuis. En de kinderen vinden je echt een watje als je gezond bent en niet gaat fietsen.

mirreke

mirreke

08-03-2009 om 15:15

Fietsen hier 9 km in 20 minuten

En dan heeft ze geen eigenlijk alleen maar 1 rechte weg, voorrang bij alle kruispunten en een rotonde waar ze ook voorrang heeft. Wel fietst ze alleen. Ze fietst flink door en heeft een goede sportfiets. Maar 15 km in een half uur zou ze denk ik niet halen hoor. Ik vind het zeeer optimistisch.

T&T

T&T

08-03-2009 om 15:53

Lekker fietsen!

De snelheid die de kinderen van Miriam halen is natuurlijk weer fantastisch... maar ook voor de mindere sporters is 15 km fietsen wel te doen. Ik ging 12 km (enkele reis) op een fiets zonder versnellingen, de bus kon wel, maar dan was je idd nog later thuis, en het fietsen vond ik zeker op de terugweg altijd wel prettig, even uitwaaien, en even de energie kwijt na een lange dag stilzitten.
Het valt mij wel op dat ouders veel scheutiger zijn geworden met busabonnementen (hier in het dorp dan) er fietsen steeds minder kinderen, zeker als het een beetje waait of regent zitten ze steeds vlotter in de bus. Niet nodig, van al dat fietsen krijg je een prima basisconditie, en dan ben je ook minder ziek.
Ik vond het wel vaak fijn als ik in een groepje kon fietsen, al ging het dan ook erg gezellig langzaam... in m'n uppie ging het lekker snel, en was ik meteen alle frustraties over die rotleraar kwijt
groetjes Tess

33 minuten

Mirreke:"Fietsen hier 9 km in 20 minuten"
Dat is 15 km in 33 minuten. Echt, die kids fietsen harder dan je denkt. Ze houden het ook langer vol dan je denkt.
Groet,
Miriam Lavell

mirreke

mirreke

08-03-2009 om 17:35

Die 20 minuten

haalt ze volgens mij alleen als ze de bus dreigt te missen...

IngridT

IngridT

08-03-2009 om 19:37 Topicstarter

Leuk hoor, al die reacties.

Maar of het er nou gemakkelijker op wordt!?

Wel grappig dat sommige mensen weten over welke scholen ik het heb trouwens...

Ik ga ergens komende week of weken eens met zoon op de fiets om eea in de praktijk te ervaren.

En hij hoeft vast niet helemaal alleen te fietsen hoor. de stadse school vervult ook absoluut een regiofunctie. Alleen van zijn klas/jaar gaat er dit jaar toevallig helemaal niemand naar die school (denk ik, uit de paraleesklas weet ik het niet eens zeker). Maar er zijn nog 5 basisscholen in dit dorp. En ik weet dat school in kwestie dorpsgenoten normaliter bij elkaar in de klas zet om samen reizen makkelijker te maken...

Ingrid

Het klopt hoor miriam

hier ook een keuze tussen 2 scholen. idem als ingrid. en wij hebben voor de 15km weg school gekozen.
puber fiets áltijd, reisgeld mag ze houden.(daarom dus)
en ze fietst over 15 km met wind tegen ong. 38 minuten, met wind mee ong 25.
groeten albana

mirreke

mirreke

09-03-2009 om 12:08

Ja, ik kan blijkbaar

niet meer rekenen...

Rafelkap

Rafelkap

09-03-2009 om 19:50

Vroeger

ging ik naar een school, 12 km verderop. Ik was klein voor mijn leeftijd (werd op m'n 16e nog uitgemaakt voor brugklasser). Eerste tijd met de bus gegaan, omdat mijn ouders het niet aandurfden. Na 3/4 jaar met de fiets gegaan en dat ging prima, was goed te doen.
Ik zou dus gaan voor de meest prettige, knusse, degelijke school

Emmawee

Emmawee

09-03-2009 om 20:35

Echt vroeger

Fietste mijn vader van Haarlem naar Delft. Onderweg mocht hij halverwege een flesje chocomel kopen en eenmaal in Delft bij zijn grootouders aangekomen, stuurde hij een briefkaart, zodat mijn oma 2 dagen later kon lezen dat hij veilig aangekomen was. Oh ja, mijn vader was toen 8 jaar. Toevallig vertelde ik dit vanmorgen aan de man van onze gastouder. Hij vertelde dat hij vanaf zijn 9e in de vakanties van Wassenaar naar Nijmegen fietste.
Niet dat ik terug zou willen naar die tijd en het verkeer is nu anders, dat is waar. Maar kinderen kunnen fietsen.
Ik fietste vroeger ook naar school, vrijwel altijd alleen. Acht en halve kilometer, 's ochtends vaak tegenwind. Zolang het droog was vond ik het best. Later ging ik vaker met de bus, zodat ik 's morgens nog wat kon leren.
Groeten, Maw.

Sandra

Sandra

09-03-2009 om 21:16

Afstand ondergeschikt

Ik zou absoluut gaan voor de school waar je het beste gevoel bij hebt. De afstand vind ik persoonlijk ondergeschikt. Op mijn VO-school zaten vroeger veel kinderen die dit soort afstanden fietsten, en dat vond iedereen heel gewoon. Er reden ook wel bussen, maar die werden gewoonweg niet gebruikt door de leerlingen.

Groet, Sandra
(die altijd met gezin op fietsvakantie gaat - en kinderen heeft die 15 km een lachertje vinden)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.