Jas Verstoppen
10-06-2011 om 12:32
Toch over naar groep 5 ondanks..
Bij mijn dochter in de klas (nu dus groep 4) zit een meisje wat absoluut de leerstof niet kan bijbenen. Van de 5 weektaken die ze moeten doen krijgt ze er met moeite 2 af. De moeder had dus met de juf op de helft van schooljaar afgesproken om de weektaken te halveren en desnoods zou ze groep 4 nog een keer over gaan doen.
Nu loopt het schooljaar ten einde en ze gaat dus toch over. De moeder wist te melden dat ze last heeft van concentratieproblemen en dat ze het daardoor niet kan bijbenen. Ze gaat nu een aangepast werkrooster krijgen. Als de hele klas 3 bladzijden met sommen moeten maken, krijgt haar dochter dus 1 bladzijde. En ergens ben ik het hier dus niet mee eens. Ik voorzie dus dat mijn dochter een keer zal moeten nablijven omdat ze haar 3e werkblad niet af heeft, terwijl dit meisje naar huis mag omdat ze haar ene werkblad af heeft. Naar mijn idee zal dit voor heel veel verwarring in de klas gaan zorgen en is dit niet de juiste oplossing. Zijn er hier moeders die al eens hiermee te maken hebben gehad? Hoe is dat opgelost bij jullie?

mijk
10-06-2011 om 12:41
Dus wat vind jij?
Moet een juf als er iets met een kind is dat aan alle ouders persoonlijk gaan uitleggen met een kopie van het rapport van de psychiater erbij? Nee, toch hoop ik...
Als het kind een beperking heeft waardoor duidelijk is dat kind niets gaat hebben aan een jaar overdoen, dan moet ze door en daar heeft school gelukkig jouw toestemming niet voor nodig.
overigens zie ik absoluut niet in waarom dit verwarrend zou moeten zijn voor kinderen. Dat kan je toch gewoon uitleggen? Uiteindelijk heeft jou dochter zonder concentratiestoornis een hoop meer perspectief en dat is òòk niet eerlijk..
Mijk

snicksel
10-06-2011 om 12:42
Ja, dat is een goed idee
...ga je met de stof van andere kinderen bemoeien en voorzie problemen voordat ze er zijn.
Mocht je daar bij nader inzien toch geen zin in hebben, wacht dan rustig af, heb vertrouwen in school, en leg bij vragen aan je dochter uit dat iedereen anders is (gelukkig maar) en dat school daar rekening mee houdt (gelukkig maar).
Je vraagt of anderen ervaring met deze situatie hebben. Allicht, een goede school past heel vaak het aanbod aan. Juist omdat die kinderen verschillend zijn. Als ouder is dat dan ook heel simpel aan je kinderen uit te leggen, als de juf het al niet gedaan heeft. Mijn kinderen zijn het gewoon gewend dat niet iedereen altijd hetzelfde doet. Ze vinden het zelfs logisch. Gek toch als iemand werk doet dat níet bij hem/haar past? Laatst zag ik een stickervel liggen met alle taken per dag erop. Blijkt dat een klasgenootje voor ieder werkje dat op tijd af is een sticker krijgt. Vindt mijn zoon prima. Komt niet bij de andere kinderen op om daar jaloers op te zijn.
Oh en overbodige laatste opmerking: dacht je dat meisje sneller gaat werken als ze blijft zitten? Krijgt ze dan vanzelf meer tempo?

M Lavell
10-06-2011 om 12:42
Wat klinkt dat jaloersig
Jos, kenmerk van het basisonderwijs is dat het qua niveau gemengd is. Dat betekent dat niet alle kinderen hetzelfde zijn en niet alle kinderen hetzelfde doen.
Wees blij dat aan jouw kind gewone eisen gesteld zullen worden. Dat biedt perspectief. En niet kinderachtig gaan doen dat Marietje zoveel niet hoeft. Marietje gaat ook minder leren en mag straks niet naar een gewone vo school. Of wil je dat ook voor jouw kind?
Groet,
Miriam Lavell

Jas Verstoppen
10-06-2011 om 12:44
Nou ja mijk!
Ik zeg toch ook nergens dat ik er toestemming voor vraag? Ik voorzie alleen problemen bij kinderen onderling omdat er een duidelijk onderscheid gemaakt zal gaan worden en was alleen benieuwd of hier ouders zijn die eenzelfde hebben meegemaakt die mij daarin misschien gerust konden stellen? Wie weet zie ik beren in het bos die er niet zijn en wie weet zijn ze er wel. Ervaringen hierover uitwisselen mag volgens mij nog steeds

Fiorucci
10-06-2011 om 12:46
Eens
Ik ken een jongen die prima kan leren, maar werkte als een slak. Hij maakte van elke taak een deel, zodat hij tenminste aan elke taak toekomt. Immers, elke taak is weer een stap verder in de leerstof. Dat hij alle stof verwerkt is belangrijker dan een rij sommen meer of minder. Blijven zitten heeft in dit opzicht geen enkele zin. Inmiddels doet hij een leuke ICT mbo opleiding.
Komt goed en volgens mij is het niet zo belangrijk wat jij ervan vindt....

Jos Verstappen
10-06-2011 om 12:46
En anderen die ook gelijk met mij zaten te typen :d
Ik was gewoon benieuwd of anderen dit ook al meegemaakt hadden. Voor mij als moeder is dit dus nieuw dat er zo'n duidelijk onderscheid gemaakt wordt De reacties zullen dus duidelijk eye-openers zijn voor me heb ik al door

Tineke
10-06-2011 om 12:47
Ach ja
Het leven is niet eerlijk.
Het kind in de rolstoel mag met de lift, terwijl alle andere kinderen met de trap moeten. Het kind met dcd mag een laptop terwijl alle andere kinderen met een pen moeten schrijven. En zo kan ik er nog wel duizend bedenken.

Chippie
10-06-2011 om 12:47
Waar bemoei je je mee?
Vreselijk! Je dochter is inmiddels (bijna) 9. Ik ga er vanuit dat je dochter in een hele gemiddelde klas zit waar verschillende afspraken gelden voor veel verschillende kinderen. Voor jouw dochter gelden bepaalde afspraken. Voor andere kinderen gelden misschien andere afsspraken. Dat valt prima uit te leggen aan iemand van 9. Zij hoeft zich daar niet mee te bemoeien, jij nog minder. En als je 9 bent is het handig dat je die levensles 'niet bemoeien met zaken die jou niet aangaan' ook hebt geleerd, als moeder trouwens helemaal.
Ik vind je reactie erg akelig. Het klinkt alsof je het niet eerlijk vindt dat dat meisje niet alle werkbladen af hoeft te hebben. Ik wil je er graag op wijzen dat de andere kant niet eerlijk is. Dat andere meisje heeft een 'leerprobleem' waardoor ze die 3 werkbladen uberhaupt niet af kan krijgen. Dat is netzoiets als aan een kind met een gebroken been verwachten dat die mee doet met zwemles. Dat gaat ook niet werken.
Waarschijnlijk zit je kind in een hele gemiddelde klas. Het ene kind kan zich moeilijk concentreren en mag een muziekje opzetten en heeft een apart tafeltje. Het andere kind heeft een hel beroerd handschrift en mag op de computer. Het kind met dyslexie mag de spellignscontrole gebruiken en krijgt een tafelkaart.

Chippie
10-06-2011 om 12:49
Oeps...
Ik dacht dat ik als eerste een reactie verstuurde. Nu komt het wel erg aanvallend over.

Jas Verstoppen
10-06-2011 om 12:52
@chippie
Mijn dochter is nét 7, maar wat dat er nou mee te maken heeft is mij niet geheel duidelijk.
Ik vind jouw reactie naar mij toe ook erg akelig, ik vraag ervaringen met een situatie die voor mij compleet nieuw is. Zoals jij mij verwijt dat ik me niet met dingen moet bemoeien (bemoei ik me daarmee? Ik VRAAG ERVARINGEN!) kan ik jouw verwijten dat ik je reatie naar mij erg kortzichtig en veroordelend vind. Ik voorzie problemen die er misschien wel en misschien niet gaan komen. Reacties hier van andere ouders zouden mijn beeld daarin kunnen bijschaven, vandaar dat ik hier (Anoniem, zonder namen te noemen, zonder naar een kind te wijzen) om ervaringen vraag, ipv op school te gaan lopen wijzen en blaten.
Domme vragen zijn die, die niet gesteld worden. Dit is mijn vraag geweest, vind het heel jammer dat ik die schijnbaar niet had mogen stellen.

Katrien
10-06-2011 om 13:00
Ervaring
Bij Dochter in de klas zijn er ook verschillen. Haar beste vriendinnetje werkt ook aan een veel lager tempo. Zij moet dus minder oefeningen maken dan de rest van de klas. En ook op andere vlakken zijn er verschillen tussen de kinderen.
Daar wordt door geen enkel kind een probleem van gemaakt. Het is gewoon zo.
Katrien

ijsvogeltje
10-06-2011 om 13:16
Als het goed is...
Als het goed is, heeft iedereen hier ervaring mee. Een zichzelf respecterende school maakt inderdaad maatwerk. Ik denk dat je niet zozeer het werk (5 opdrachten) centraal moet zetten, maar iedere leerling afzonderlijk. Een kind gaat naar school om daar wat te leren, en zo veel mogelijk uit zich zelf te halen. Jouw dochter heeft daarvoor een ander lesprogramma nodig dan mening klasgenootje. Daarom is het juist heel eerlijk dat aan jouw dochter andere eisen worden gesteld dan aan het meisje dat je beschrijft. Mijn ervaring is dat kinderen dat ook helemaal niet vreemd vinden. Pietje zit vaak op de gang te werken, omdat de klas te druk is. Marietje doet maar de helft van de sommen, want anders is het nooit af. Klaas maakt iedere maand een extra werkstuk om hem voldoende uit te dagen. En Jan doet niet mee met de gymles vanwege wat dan ook maar. Zo krijgt ieder kind wat het nodig is.
Veel draadjes in deze rubriek gaan er trouwens over dat scholen te weinig bereid zijn het standaardprogramma aan de kinderen aan te passen.

Zomerbries
10-06-2011 om 13:20
Jas verstoppen
Ik denk dat het heel belangrijk is hoe je als ouders er op reageert als je dcohter thuiskomt met het verhaal dat Marietje maar zoveel blz. hoef te doen en zij meer. Mijn dochter mag bij opdrachten waar dit mogelijk is een mp3 speleer op ivm. haar concentratie. Ik weet niet wat andere ouders daar van vinden maar dat boeit me ook niet zo. Dit is een afspraak tussen de juf ons en mijn dochter. Net zo dat er bij mijn dochter een jongetje in de klas zit die niet alle topo hoef te leren maar alleen maar een gedeelte. Ik heb mijn dochter uitgelegd dat hier vast wel een reden voor is (dat was voordat zij die MP 3 speler had) en dat ze blij mag zijn dat zij alles moet leren omdat zij dat ook met gemak kan. Ik maak me nooit druk als ik al iets krijg te horen van uitzonderingsposities van andere kinderen vwb. het leren. Dat gaat mijn niks aan.

Jas Verstoppen
10-06-2011 om 13:24
@pelle
"Dat komt niet erg over als peilen hoe het bij anderen gaat, je bent het er namelijk bij voorkeur niet mee eens."
Ik voorzie er NU problemen mee en vraag dus om ervaringen van anderen. Meningen kan je bijstellen hoor. En dat kan door ervaringen/meningen en inzichten van anderen te peilen die hier meer ervaring in hebben dan dat ik dus heb.

Yvon Meijer
10-06-2011 om 13:38
Hier ook ervaring
Mijn dochter (groep4) heeft ook heel veel moeite om zich te kunnen concentreren; ze hoeft maar een mug aan de ander kant van het lokaal te zien vliegen en ze is vertrokken (ik bedoel dus weg met haar gedachten ergens anders en niet bij haar werk). Ze is wel slim en kan de inhoud van het lesmateriaal makkelijk aan.Omdat concentreren haar zo'n moeite kost, kreeg ze haar taakjes niet af, en heeft ze een tijd lang de helft van de taken gedaan zodat ze alles af zou krijgen en weer vertrouwen in haar eigen kunnen zou krijgen. Ondertussen werkte ze er echt knetterhard aan om zichzelf te leren concentreren, wat haar gelukt is! Ze heeft, ook met hulp van de juf, zichzelf een manier aan kunnen leren waardoor ze niet meer zo veel last van de wereld om haar heen heeft. Na een tijdje deed de weer de volle weektaken; ik ben zo trots op dr!
Misschien geeft dit je wat inzicht in water bij een kind kan spelen en kan je daar wat mee begrip voor opbrengen. Overigens zijn er bij haar meer kinderen die halve taken doen om verschillende redenen en voor de vluggerds bijvoorbeeld extra of andere taken en zo. Inderdaad maatwerk. En de kinderen vinden het heel normaal dat elk kind verschillend werkt. Verder komt het bij ons nooit voor dat een kind moet nablijven omdat hij/zij haar taakje niet af heeft.

Digimum
10-06-2011 om 13:54
Prima
Lijkt mij een prima oplossing voor dat meisje. Als met jouw kind de afspraak is gemaakt dat je minimaal 3 werkbladen moet doen en dat je anders moet nablijven (bah!), dan staat dat los van de afspraak die juf met dat andere meisje heeft.
Voor kinderen is dit niet verwarrend, die accepteren die onderlinge verschillen gewoon. Je kan het er mee eens zijn, of niet. Maakt verder niet uit.

mijk
10-06-2011 om 14:09
Dan maar niet aardig
Ik vind namelijk echt dat je niets te peilen hebt bij ons omdat de afspraken tussen juf en een ander kind je helemaal niet aan gaat. Gewoon echt op geen enkele manier.
Ik moet zeggen ik viel ook echt over je "moeder wist te melden dat".... Dat klinkt in mijn oren toch echt alsof je vind dat je recht hebt op deze informatie. Overigens vermoed ik ook dat je dochter al lang aan al dit soort uitzonderingen gewend is..
Als je had gevraagd hoe leg ik mijn kind uit dat de eisen aan een ander kind anders zijn dan die aan haar, dan had ik je een veel aardiger antwoord gegeven!
Mijk

snicksel
10-06-2011 om 14:16
Ik heb nog even nagelezen
maar het is niet echt 1 losse zin in je begin die me zo giftig of tenminste licht sarcastisch maakte.
Het is gewoon het blote feit dat je je op deze manier hiermee bezig houdt. Zo weinig gunnend of begripvol en zo snel oordelend en zelfs veroordelend.

Marieke
10-06-2011 om 14:32
Zouden anderen ook zo naar mijn kind kijken?
Mijn zoon hoeft bij stellen niet alle opdrachten te maken. Sommige opdrachten mag hij op de laptop doen en vaak mag hij luisteren naast het lezen. En dan is hij nog hoogbegaafd ook.
Ik zit mij af te vragen of er al ouders in de klas zijn die zich afvragen hoe zij dit aan hun kind moeten verkopen. Het was nog niet bij mij opgekomen, dat mensen er op die manier naar kijken. Ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat ze allemaal verschillend zijn en dat het pas echt oneerlijk is als we ze allemaal hetzelfde zouden geven en dezelfde regels zouden hanteren.

Petuut
10-06-2011 om 15:06
Jas, bij ons
Bij ons is het ons eigen kind dat maar de helft hoeft te maken. Ook hij is traag in zijn werk. Een gedeelte is nu opgelost door een laptop (meer dan 20 woorden schrijven? Dan op de laptop) en een gedeelte is nog steeds: minder maken dan de rest. De klas weet dat van hem, doet daar ook helemaal niet moeilijk over.
Ik weet niet hoe het bij dat kind bij jouw dochter in de klas zit natuurlijk, maar mijn zoon beheerste de stof van het leerjaar wel prima. Vonden we eigenlijk nog best een prestatie: maar eenderde van de stof maken en toch snappen waar het over gaat, hahaha. Maar goed, als dat voor dat kind ook geldt, dan is het jaar overdoen natuurlijk erg jammer. Waarom iets overdoen, als je het wel snapt? Kijk, dat je de dingen niet zo snel kunt maken als de rest is natuurlijk al vervelend genoeg, want dat heeft dat kind vast zelf ook wel door (die van ons wel tenminste.. hij baalde best vaak dat hij niet af had wat de klas afhad, of wanneer hij tijdens de pauzes maar door moest werken of na schooltijd), maar als je dezelfde inhoud nog eens een jaar extra mag oefenen ('om te laten zien dat je het wel kunt', was bij onze zoon de insteek), dan werkt dat nog extra frustrerend lijkt me.
Van blijven zitten ga je niet ineens sneller werken lijkt me. Vooropgesteld dat je snapt wat je moet antwoorden.
Met onze zoon werd afgesproken wat hij moest maken en dat moest dan ook af. Dat moest dan ook wel redelijkerwijs door hem gehaald kunnen worden.
Waarom voorzie je dat je dochter moet nablijven omdat het niet af is? Heeft zij ook een tempoprobleem? Dan zou ik dat zeker aankaarten bij de leerkracht. Maar als ze volgens de gewone norm prima die 3 bladzijden af zou moeten kunnen hebben (zoals de meeste kinderen in de klas), dan zie ik niet in waarom nablijven als ze het niet af heeft 'oneerlijk' zou zijn. (of nablijven een goede keus is, laten we maar even in het midden) Dan heeft ze er blijkbaar met de pet naar gegooid en haar werk niet afgekregen. Dat andere kind heeft misschien wel veel harder moeten ploeteren op die ene bladzijde. Kwestie van afspraak: 'je' werk moet af zijn, en hoe je dat 'je' dan invult is heel persoonlijk.
Ik denk dat de zorgen meer bij jou liggen dan bij de andere kinderen in de klas. De ervaring leert hier in elk geval dat kinderen dingen heel snel als 'ok, zo is het dus' aannemen, terwijl ouders er lang(er) over blijven vallen.
Zo krijgen wij nog steeds vragen van ouders of die laptop voor zoon nou echt wel nodig is, of hem dat niet in een uitzonderingspositie plaatst en noem maar op, terwijl zijn klasgenoten hem eraan herinneren dat ie op de laptop mag gaan werken omdat er veel geschreven gaat worden.

sahara
10-06-2011 om 15:14
Reactie andere kinderen
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de reactie van je dochter. Kinderen zijn eraan gewend dat kinderen ander/meer/minder werk doen.
Het is aan de leerkracht om dat uit te leggen. Jij hoeft je er niet mee bezig te houden. Het is toch niet je dochter die erover begon. Je hebt het gehoord van een ouder en nu maak je je druk hoe je dochter daarop zal reageren. Misschien weet ze het allang. Kinderen zijn niet gek. Ze weten precies wie wat doet, hoe lang en wanneer.
Mijn zoon in groep 3 doet maar een deel van het rekenwerk en verder krijgt hij pluswerk. Andere kinderen doen dat voor taal. Hij wil dat niet want dan moet hij alleen maar extra moeilijk taalwerk doen en daar heeft hij helemaal geen zin in.
Mijn zoon in groep 5 weet helemaal wat iedereen doet. Welke kinderen dyslectisch zijn. Welke alles op de computer mogen maken. Hij weet vaak niet waarom precies maar het zo vanzelfsprekend. Het is gewoon zo. En zo moet jij het ook gaan benaderen.
Of is je eigen dochter ook heel langzaam en wil je ook dat zij maar de helft hoeft te doen?
Waarom maak je je hier eigenlijk druk om? Als mijn zoon iets niet af heeft omdat hij niet opgelet heeft of zo dan vind ik het helemaal niet raar als hij het na schooltijd zou moeten doen. Alleen ik heb nog nooit gehoord dat kinderen na schooltijd schoolwerk af moeten maken. Dus is dat dan de praktijk op jullie school of denk je dat zou kunnen gebeuren?

ishtar
10-06-2011 om 15:46
Mijn zoon
krijgt ook aangepast(veel minder, vaak op de computer en ook nog eens van een (paar) groep(en) lager) werk. En hoeft over het algemeen niet eens mee te doen met (sommige)toetsen. (en dat in groep 7) En nog nooit heb ik een moeder (of vader ) daarover horen klagen dat dat niet eerlijk is. En ook de kinderen in de klas hebben daar geen problemen mee. Integendeel: toen zoon laatst wel een toets moest maken en het tegenover een klasgenootje had over het (geringe)aantal fouten gaf ze hem een complimentje.
Kinderen hebben best gauw door hoe iets zit, en waarom iets zo zit.
En, wees blij dat jouw kind blijkbaar de stof wel kan bijbenen!

Janna3
10-06-2011 om 16:07
Kinderen zijn heel flexibel
en nemen de dingen vaak zoals ze zijn. Als de ouders tenminste het goede voorbeeld geven. Bij ons weten ze precies wie een koptelefoon op heeft tijdens het werk, wie er op de gang moet werken, wie compacting doet, wie naar de plusgroep gaat en wie naar leestraining. Ik was laatst bij schoolzwemmen en daar haalden twee kinderen hun A-diploma. De rest van de klas stond er bij te juichen. Helemaal geen opmerkingen dat het dom is als je op 8-jarige leeftijd nog niet kan zwemmen. Ook helemaal geen opmerkingen omdat deze twee kinderen een badmeester voor zich alleen hebben, terwijl de overige 29 het met de andere badmeester moeten doen. Voor kinderen van die leeftijd is dat hetzelfde als weten wie er blauwe ogen heeft en wie bruine. Het is zoals het is. Het zijn vaak de ouders die hun zorgen en oordelen (onbewust) op de kinderen overbrengen.

Jas Verstoppen
10-06-2011 om 17:07
Algemene reactie
Ik ben blij om te lezen dat er hier meerdere ouders zijn die de ervaring hebben dat de verschillen onderling tussen de lesstof voor de kinderen an sich niets uit maakt. Dat was wat ik eigenlijk gewoon wilde weten. Of mijn eigen dochter het al dan niet kan bijbenen doet niet ter zake, het ging mij om het feit dat er een duidelijk verschil zal ontstaan volgend jaar (wat er dus naar mijn idee voorheen nog niet is geweest) en of dat bij de kinderen onderling geen problemen zou geven. Kinderen vatten het dus op als gewoon. Die ervaring daarin heb ik dus niet. Ligt misschien aan mij, geen idee. Ik heb hier gewoon een situatie geschetst die zich volgend jaar bij ons op school gaat voordoen en IK ben dan misschien een doemdenker die daarin problemen verwacht. Zo te lezen in de reacties van anderen hier zal dat dus wel mee gaan vallen.
@Mijk: de betreffende moeder is ook een vriendin van mij en dit is gewoon tijdens een gesprek onderling bij het schoolhek ter sprake gekomen. Ik heb nergens recht op en als ik al vind dat ik dat wel heb dan ventileer ik dat niet hier maar dan doe ik dat wel ter plekke op school. Zoals ik eerder al zei "Domme vragen zijn die vragen die niet gesteld worden." en naar mijn mening heb ik een normale vraag gesteld nav een doemscenario wat ik in mijn hoofd had. Dat doemscenario lijkt dus wel mee te gaan vallen nav de ervaringen van anderen. Dus heb ik weer wat geleerd

Jas Verstoppen
10-06-2011 om 17:08
@drommels
"Of het eerlijk is dat jouw dochter moet nablijven / weektaak thuis moet afmaken? Tja, ze heeft HAAR weektaak niet af."
Dat was het punt niet. Mijn dochter heeft nog nooit na hoeven blijven als ze haar weektaak niet af had. Het ging mij om de vraag of kinderen daar onderling niet over gaan vallen "Ja maar juf, Pietje hoeft veel minder! Dat is niet eerlijk!" Daarin haalde ik dus mijn dochter en haar weektaak aan als voorbeeld.

Jas Verstoppen
10-06-2011 om 17:24
Weet je wat ik eigenlijk heel jammer vind..
Als ik hier had geschreven dat MIJN dochter toch over zou gaan en minder werk zou krijgen en dat ik me zorgen maakte over of dat in de klas goed opgepakt zou worden of dat de andere kinderen daar negatief op zouden reageren hadden de reacties denk ik heel anders geweest. Terwijl het eigenlijk op het zelfde neerkomt qua eindconclusie.
Kinderen accepteren dat gewoon omdat het er bij hoort. Dat is iets wat me hier nu wel duidelijk is geworden, het zal voor de kinderen zelf in de klas dus helemaal niks uitmaken dat Henkie minder doet dan Jantje op het ene gebied en dat Jantje voor iets anders weer aangepast werk krijgt.
Maar nu ben ik degene die zich zorgen maakte en om ervaringen vroeg over een kind die niet MIJN kind is en dan ben ik in de ogen van velen een bemoeial...
Jammer.
Maar goed, er is mij in ieder geval veel duidelijk geworden en mijn zorgen voor komend schooljaar zijn redelijk weggeebt. Nu maar hopen dat mijn eigen dochter nog meekomt qua lesstof, anders kan ik daar volgend schooljaar weer een nieuwe discussie over starten

Yvon Meijer
10-06-2011 om 17:31
Jas
Ik kan me niet voorstellen dat er nu al niet in je dochters klas gewerkt wordt op de manier zoals hier beschreven is: op maat. Maar misschien wist je dat gewoon nog niet
Verder zou het mooi zijn als je tegen je vriendin en vooral haar dochter kunt zeggen: 'wat geweldig dat je over gaat, goed gedaan!' ; dat heb je zeker wel gedaan. Als haar kennis niet op niveau zou zijn dan laten ze haar niet overgaan dus het is heel knap van haar dat het lukt ondanks de problemen die ze heeft. En als het kind een concentratie probleem heeft dan zou het mooi zijn als ze daar een oorzaak voor kunnen vinden en anders in ieder geval een manier gevonden kan worden waarmee ze kan leren hoe ze daar mee om moet gaan. Daar kan ze dan mooi volgend jaar in groep 5 aan gaan werken.

Fiorucci
10-06-2011 om 18:19
Jas verstoppen
Ik viel een beetje over: Ik ben het hier dus niet mee eens. Want dat is jouw probleem. Ik zou zelf juist blij zijn dat school een kans ziet dat meisje een ononderbroken leergang te bieden, met wat aanpassingen, en dat een concentratieprobleem alleen geen reden is om dat meisje te laten doubleren. Het zegt namelijk wat goeds over de school!

Issie
10-06-2011 om 18:52
Volledig eens met mijk
Ik ben het volledig eens met Mijk. Juist door ouders zoals jij wordt dit een probleem bij de andere kinderen. Moet dan alles met tekst en uitleg eerst voorgelegd worden aan de andere ouders? Heb jij soms niks beters te doen? Wordt soms echt niet goed van dat schoolplein gezeur zeg!
Laat lekker gaan en concentreer je op je eigen, goed functionerende dochter zonder dergelijke problemen. Het is al lastig zat voor dat klasgenootje en nog lastiger als ze ook nog eens met zo'n bevooroordeelde uit de lucht gegrepen houding van andere ouders (die het zogenaamd 'niet eerlijk vinden') rekening moet gaan houden. Bah! Want wie weet wat voor problemen ze nog meer heeft? Wees blij voor haar in plaats van haar aan te vallen met dat gezeik zeg.