Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op

Toch overgaan?

Onze 2 groep-4-kinders zijn nu allebei getest.
Eerst 'zorgenkind' en nu dus ook 'niet-zorgenkind', omdat hij volgens school toch wel erg veel moeite met de stof had, het allemaal niet snapt en daardoor teveel wegdroomt.
Zorgenkind 'hangt' nog tussen doubleren en overgaan, omdat school niet weet wat met hem te doen. Uit zijn onderzoeken is gekomen: vermoedelijk ADD, dyslexie en een gemiddeld IQ van 116.
Niet-zorgenkind moet van school wel blijven zitten, daar kan nog (zie eerdere draadjes van mij) wel eer aan behaald worden (mijn parafrasering uiteraard).
Wat blijkt nu: niet-zorgenkind heeft naar alle waarschijnlijkheid ook ADD, dyslexie en een gemiddeld IQ van 131. (het lijkt wel een tweeling, hahaha, is het ook).
Maandag hebben we een gesprek op school over beide kinderen. Wij willen, gezien de uitkomsten van de onderzoeken, dat ze beiden naar groep 5 overgaan, volgens het dyslexieprotocol behandeld worden, RT krijgen van een RT-er die we nu al ingeschakeld hebben, buiten school maar wel tijdens schooluren gecombineerd met medicatie. Zorgenkind is al een paar weken geleden begonnen met medicatie en het is qua concentratie echt een verbetering. Hij maakt veel meer dingen af nu.

Hebben jullie nog tips om aan te kaarten maandag?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Lijkt mij van wel

De IQ's je zoons zijn bovengemiddeld tot hoog. ADD noch dyslexie verdwijnen met zittenblijven. Dan lijkt mij dat blijven zitten niet gaat helpen. Het lijkt mij eerder dat school met een plan van aanpak zal moeten komen wat betreft dyslexie.
Voor de ADD, je zegt het zelf, medicatie kan helpen (ik spreek ook uit ervaring voor zoon die ook ADD heeft).

Het wegdromen in de klas, daar heb ik net een draadje van lopen in basisschoolleeftijd (over mijn slimme dochter met slechte aandacht). Met ADD en dyslexie kan het wel even anders zijn, maar ik vermoed ondertussen dat haar wegdromen en niet luisteren eerder liggen in de saai- en traagheid van de lessen. Ik zeg niet dat dit bij jouw kinderen het geval is maar zou het niet kunnen?

Nasha 1st

Nasha 1st

30-06-2010 om 20:31

Lijkt mij ook

zittenblijven is stilstaan en daar help je een ADD-er niet mee....

Petuut

Petuut

01-07-2010 om 11:01 Topicstarter

@sasvangent

Precies, daarom willen we dat ze toch overgaan (ondanks de C-scores (en D en E voor spellen en lezen) op de Cito's.
Nu maar hopen dat school daar ook in mee wil, vooral omdat ze voor niet-zorgenkind al bedacht hadden dat hij moet blijven zitten (unanieme beslissing van de zorggroep op school).
Het gesprek maandag zal het leren.

Saai en traag in de lessen zou wel kunnen, al heb ik niet het idee dat ze het zo ervaren. Zorgenkind heeft nogal moeite met het bijhouden van het tempo en niet-zorgenkind wordt al moe als je zegt of ie iets wil lezen. Maar misschien komt dat vooral door het niveau van de te lezen dingen/te maken sommetjes. Van de week een film met ondertiteling met ze gekeken en dan ontstaat er een sport om het lezen ervan.

Petuut

Petuut

01-07-2010 om 11:18 Topicstarter

@nasha

zittenblijven is toch zittenblijven? Stilstaan is iets heel anders hoor, hahahaha.
Maar je hebt wel gelijk hoor. ALS er bij beide kids ADD en dyslexie speelt (zeeeeer donkerbruin vermoeden, maar nog 'te jong' voor diagnose ADD en dyslexie is nog niet definitief uitgezocht), schiet je met groep 4 overdoen niets op. Ja, het zal ze een stuk makkelijker afgaan dan nu, maar de uitdaging zal ver te zoeken zijn.

Petuut

Petuut

05-07-2010 om 10:53 Topicstarter

Update

Vandaag gesprekje gehad met de IB-er over beide kinders.
Tussenstand: zorgenkind mag door naar groep 5, met RT, medicatie en schrijfondersteuning.
Niet-zorgenkind moet nog even besproken worden, dus daar horen we woensdag pas van of die al dan niet doormag van school.

Wat mij brengt op de volgende vraag: wat nou als zij vasthouden aan zittenblijven? Wij houden vast aan doorgaan (beide partijen hebben natuurlijk hun moverende redenen).
De schoolgids zegt er het volgende over:
"Het besluit tot een verlengde leerperiode wordt in nauw overleg met ouders, leerkracht(en), zorgcoördinator, directeur en een afvaardiging van de zorgvergadering genomen. Het uiteindelijke besluit wordt genomen door de school.
Zo’n besluit wordt het meest genomen voor kleuters en kinderen uit de groepen 3 en 4: de kinderen moeten een zo goed mogelijke basis hebben."

Hoe heet wordt deze soep gegeten denken jullie?
Ik vrees namelijk dat onze argumenten wellicht niet zwaar genoeg zijn voor school.

Laatste woord

Het laatste woord is aan de rechter. Het gaat om twee partijen die samen moeten werken en allebei in feite even gezaghebbend zijn: de school over de school, de ouders over het kind.
Als zij het niet eens worden dan is er maar een iemand die kan beslissen en dat is de rechter. Er is geen wet die zegt dat de school altijd het laatste woord heeft. De rechter zal een afweging van belangen maken.
Over hete soep, de school kan zich onverzettelijk blijven gedragen. Dat is een makkelijke houding en ze hebben uitvoerende macht. Ze geven het kind gewoon geen tafel en stoel in de volgende groep. Jij zult dan naar de rechter moeten.
Maar zover hoeft het niet te komen.
Het tekstje uit de schoolgids zegt dat er een procedure is. In feite betekent dit dat als die procedure netjes gevolgd wordt door de school, dat dan de school gelijk krijgt (de beslissing is niet lichtvaardig genomen).
Maar dat lukt niet als je kunt aantonen dat die beslissing voorbij gaat aan belangen van het kind.
Daarom moet je de bezwaren die de school heeft tegen doorstromen afzetten tegen de bezwaren die jij hebt tegen zittenblijven.
Eén bezwaar telt daarin juridisch het zwaarst en dat is dat zittenblijven vanzelfsprekend minder tijd in het vo oplevert. Dat bezwaar telt zo zwaar omdat de minister dat als bezwaar van zittenblijven heeft benoemd. Zij vindt het zelfs een aantasting van de rechten van de leerling.
Zie http://www.ouders.nl/mdos2010-kleuters7.htm het stappenplan en de links.
Dat bezwaar nuanceert deze stelling uit de schoolgids:"de kinderen moeten een zo goed mogelijke basis hebben"
Dat is waar, maar dat betekent feitelijk dat de uitkomst van het bo minimaal toelaatbaarheid tot vmbo-b moet zijn, eventueel aangevuld met LWOO. Dat is een opleidingstype waaraan je optijd moet beginnen om de doelstelling te halen die de minister geformuleerd heeft: een starkwalificatie kunnen halen binnen de leerplicht.
Tegen dat belang moet afgewogen worden:
* is zittenblijven noodzakelijk om dat minimumniveau te halen?
* of bedoelt de school dat zittenblijven wellicht een hoger vmbo-niveau op kan leveren?
* indien dat laatste: ook voor een hoger vmbo-niveau is het noodzakelijk om onvertraagd binnen te stromen om het voornoemde recht dat de minister heeft geformuleerd te kunnen effectueren.
* voorzover er nu al voorspellingen te doen zijn over het verloop van de schoolloopbaan in de toekomst, hechten jullie meer waarde aan het door de minister benoemde recht, dan aan eventueel een iets hoger eindniveau bo.
Het basisonderwijs is geen eindonderwijs. Een hoger niveau is ook na het bo te behalen. Mits daarvoor voldoende onderwijstijd overblijft.
Ergo: zittenblijven is wel een aantasting van de rechten van de leerling, doorstromen en daarmee eventueel een lager bo eindniveau halen is dat niet per se.
Leg je bezwaren inclusief dit bezwaar schriftelijk voor aan de school. Stel dat de school, de zorgcommissie, vooral ook dit bezwaar moet meewegen en zeg dat je verwacht dat van die afweging een heldere verantwoording zal volgen. Mocht de school dat toch nog negeren, dan kun je uiteindelijk naar de rechter.
De discussie bij de rechter moet gaan over de vraag welk belang van het kind het zwaarst moet wegen en wie over dat belang de laatste woord heeft.
Groet,
Miriam Lavell

Vmbo argument

Petuut, even voor alle duidelijkheid: Ik doe geen enkele voorspelling over het eindniveau bo voor jouw kind. Het vmbo-argument maakt het standpunt helder en maakt ook de bewering van de school duidelijk "de kinderen moeten een zo goed mogelijke basis hebben".
Het is goed mogelijk dat de primaire reactie van de school is dat men omvalt van het lachen en zegt dat het natuurlijk over havo of vwo moet gaan.
Waarmee eens te meer duidelijk wordt dat zittenblijven niet hoeft voor de zo goed mogelijke basis. Het kan geen schoolbeleid zijn om leerlingen net zo lang op het bo te houden tot ze tot het havo toelaatbaar zijn.
Er is dan ineens ook geen reden om die regel wel op jouw kind van toepassing te laten zijn.
Een zo goed mogelijke basis kan niet meer betekenen dan toelaatbaarheid tot het vo: het minimum vmbo-basis eventueel aangevuld met LWOO.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut

Petuut

05-07-2010 om 14:14 Topicstarter

Argumenten

Argumenten voor zittenblijven zijn dat het in de lijn der verwachting ligt dat hij aan het eind van de 2e keer groep 4 'op niveau' zal zitten en dus zelfstandiger zijn werk kan doen in groep 5.
Bezwaren tegen doorstromen zijn vooral dat zijn lezen (tempo) zo achterblijft en in groep 5 moet nog meer gelezen worden dan in groep 4 (moeilijker en meer).

Lezen doet hij nu op E3 instructieniveau, de DMT's waren wederom 3xE. Daar heeft hij dus nog een hoop in te halen, maar ook speelt de mogelijkheid van dyslexie.
Andere dingen scoort hij wel C's (ondergemiddeld dus), maar wij hebben het idee dat dat komt door zijn concentratieproblematiek.

Ons voorstel naar school is/was dan ook: door naar groep 5, met ondersteuning van medicatie voor de aandacht-/concentratieproblemen, met iedere week 1 uur 1-op-1 RTbegeleiding (buiten school, wel tijdens schooltijd) vooral gericht op (tempo)lezen en ook wat op spellen.
Rond kerst evalueren of er verbetering in zijn scores komt. Want gezien zijn IQ (totaal IQ 131) zou hij A's en B's moeten kunnen scoren.

Na enige tijd medicatie en RT zal beoordeeld kunnen worden of er sprake is van alleen aandacht-/concentratieprolemen, of dat het mogelijk toch gecombineerd is met dyslexie (bepaalde vooruitgang met bepaalde hoeveelheid aan extra begeleiding geloof ik).

Onze argumenten zijn meer geënt op de thuissistuatie en hoe hij als kind/mens in elkaar steekt:
- school heeft het over succeservaring op school bij doubleren, maar thuis wordt hij met een tweelingbroer geconfronteerd die op eigenlijk alle vlakken minder presteert dan hij, die wel door mag. Normaliter went een kind best snel aan de nieuwe groep en zal het 'snel' vergeten zijn, dat het is blijven zitten, zegt de IB-er, maar bij ons zit er iedere dag een 'reminder' aan tafel..
- niet-zorgenkind is een behoorlijke 'kat-uit-de-boom-kijkerd'. Wij schatten in (zeker weten doe je dat natuurlijk nooit) dat wennen aan 27 nieuwe kinderen hem alleen maar meer in zijn schulp zal laten trekken (naast de frustratie van het hierboven al genoemde feit, wat ook enige aanpassing in zijn hoofd zal vergen) en de eerste paar maanden in die zin 'verloren' maanden zullen zijn, waarin hij niets in zal halen.
- zijn IQ is dusdanig dat je uit moet kijken voor verveling (woorden in advies van toetsende organisatie), dus doublure wordt niet geadviseerd
- zijn interesse ligt juist bij de zaakvakken, die er in groep 5 bijkomen
- medicatie en RT kunnen mogelijk voor een sprongetje zorgen, zodat hij meer 'bij' komt (al was bijvoorbeeld zijn DLE voor rekenen 19, terwijl de DL 20 is.. zowat op niveau), dat liever in groep 5 dan in groep 4.

Ik hoop dat school woensdag met ons mee wil, want ik zie voor hem in groep 4 blijven echt niet zitten..

Zorgplicht

Petuut:"Argumenten voor zittenblijven zijn dat het in de lijn der verwachting ligt dat hij aan het eind van de 2e keer groep 4 \'op niveau\' zal zitten en dus zelfstandiger zijn werk kan doen in groep 5. "
* Het argument is dus dat ze hem geen begeleiding willen geven en in plaats daarvan willen laten blijven zitten. Over deze werkwijze staat niks in de schoolgids.
* Met 'op niveau' bedoelt de school op niveau van groep 4. Maar dat is niet op zijn niveau. Zijn DLE zal 10 maanden achterstand laten zien als hij inderdaad eind groep 4 een groep 4 score haalt. Hij heeft tenslotte 10 maanden extra onderwijs gehad en is toch maar op niveau groep 4 blijven steken.
* Met die achterstand heeft hij nog steeds recht op begeleiding. Van 'zelfstandig' (zonder hulp) groep 5 doen kan dan ook geen sprake zijn na zittenblijven.
* Bovendien: zie de nadelen over zittenblijven. Er moet nu een plan komen dat zoon vooruit helpt. Als daarvan het resultaat is dat hij uiteindelijk eind groep 8 een leerresultaat haalt dat 10 maanden achterstand laat zien, dan is dat minder erg dan 10 maanden achterstand + een jaar zittenblijven waar de school nu op aanstuurt. Zie het vmbo-argument.
* Het doel van een onderwijskundig plan voor een leerling kan niet zo eenzijdig gericht zijn op het uitsparen van hulp aan een leerling. De school heeft zorgplicht.
Benoem de bezwaren, de niveau's, de cijfers letterlijk. Er zit geen logica in de redenatie van school.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut

Petuut

07-07-2010 om 09:20 Topicstarter

Zenuwen

het lijkt wel of ik op de uitslag van mijn eigen eindexamen zit te wachten nu..
Maar als er zo meteen een telefoontje komt met de mededeling dat hij niet door mag, dan wil ik een gesprek met de directeur, als die niet met ons mee wil, dan gaan we naar de bovenschoolse directie, desnoods de inspectie en de rechter.
We hebben van de onderzoekende instantie op papier staan dat doubleren niet wordt aanbevolen. Zij adviseren te starten met meds voor de aandachtsproblemen en RT voort te zetten i.v.m. de lees- en spellingsproblemen en dan na een half jaar het rendement te toetsen.
En dat zou school dan naast zich neer leggen....

Wachten duurt lang, hahahaha

Petuut

Petuut

07-07-2010 om 13:18 Topicstarter

Uitslag

ze vinden het erg moeilijk, dus school blijft bij het advies om groep 4 nogmaals te doen, maar omdat ze weten dat wij het daar niet mee eens zullen zijn, mag hij toch naar groep 5.
Maar dan willen ze wel veranderingen zien.
Over het hoe, wat, wanneer en welke consequenties dan moeten we dinsdag nog gaan praten.
Voornaamste vinden wij dat hij in elk geval door mag/kan. Met alle hulptroepen die we ter beschikking hebben, gaan we kijken hoe we hem het beste kunnen helpen en onze verwachting is dat ie wel redelijk in zal kunnen halen als zijn concentratie verbetert en de RT 1-op-1 doorgezet kan worden.
Vanavond naar de Mac om de overgang te vieren, hahahaha.
Traktatie voor de kids, niet zozeer voor ons, maar ach, het is hun feestje he?

Nasha 1st

Nasha 1st

07-07-2010 om 17:26

Gefeliciteerd!

En nu inderdaad achter de schermen aan de slag, maar ook de school verantwoordelijk maken! Zij zullen ook zich van de goede kant moeten laten zien, en niet je zoon laten zwemmen om dan over een paar maanden "zie je wel" te kunnen zeggen!!!

Petuut

Petuut

07-07-2010 om 18:16 Topicstarter

Achter de schermen

Zijn we al bezig. Sinds juni RT opgestart, gericht op (tempo) lezen en spellen. Volgend schooljaar gaan we op proef medicatie geven voor concentratie.
We gaan vragen welke veranderingen ze willen zien, hoe die bewerkstelligd moeten gaan worden, op welke termijn en wat de consequenties zijn mochten ze niet voldoende zijn. Zoals je zegt, ook school heeft daarin toch een verantwoordelijkheid, ook al 'pushen' wij hem nu door naar 5.
Uiteraard willen ook wij een verandering zien, want zoals het nu gaat, halen beide kids niet eens groep-8-niveau, terwijl hun intelligentie zegt dat dat eigenlijk makkelijk zou moeten kunnen.

Omgekeerde wereld

Petuut, gefeliciteerd. Maar ik verbaas me wel ernstig over de houding van de school. Wat nou 'dan willen we wel verandering zien'? Wanneer gaat die school eens naar zichzelf en het onderwijs kijken? Het lijkt me evident dat daar wat moet veranderen. Dat men tot nog toe alles heeft gemist.
Petuut:"We gaan vragen welke veranderingen ze willen zien"
Ik zou een wat aanvallender positie innemen als ik jou was. Ik zou daarom vooral aangeven welke veranderingen jullie willen zien. Te beginnen met dat de school eens uit de ivoren toren moet komen en zich moet realiseren dat ze het met jouw kinderen he-le-maal mis hebben.
Veranderingen zouden het resultaat kunnen zijn van goed onderwijs. Maar daar begint het wel mee. Het lijkt wel alsof de school een onwillige puber voor zich ziet.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut

Petuut

08-07-2010 om 11:44 Topicstarter

Miriam

Weet je zeker dat je niet mijn vader bent, die hier onder een nick schrijft, hahaha?
Ik denk/wij denken dat school pas gaat kijken naar zichzelf en hun onderwijsaanbod, als onze kinderen een keer gedoubleerd hebben en daarna mogelijk weer vastlopen. Klinkt misschien lomp en bot, maar die overtuiging hebben we inmiddels echt. WIJ hebben ze destijds van groep 0/1 naar groep 2 gepushed en dat zullen we voelen ook. Dat onze kinderen daar de dupe van zijn, ach, kleinigheidjes hou je toch.

Wij vinden het zelf (zeker met de toetsresultaten in onze handen) te gek voor woorden dat deze school, die als zo goed bekend staat in deze regio, niet in staat blijkt onze kinderen met toch een behoorlijke intelligentie normaal mee te laten gaan in het onderwijsprogramma.
Wat wij ook vreemd vinden is dat zij dat zelf niet vreemd vinden. Dat zij zich inmiddels niet afvragen waardoor dat komt en of er misschien door hun ook niet actie ondernomen moet worden, anders dan wat nu gebeurt, namelijk 2x per week clusteren, Ralfi- en BAVIlezen.

Ik ga ook zeker aan school vragen wat ZIJ gaan doen het komende schooljaar. Niet dat ze onze kinderen laten 'zwemmen' volgend jaar om vervolgens te zeggen 'zie je wel', zoals Nasha al aangaf.
Van onze kant komt/blijft er voor allebei 1 uur RT (waarbij ook thuis oefenen hoort), gaan we kijken of de medicatie bij niet-zorgenkind voor een verbetering van zijn concentratie kan zorgen, bij zorgen-kind werkt het namelijk wel en zorgenkind krijgt als het goed is volgend schooljaar een schrijfondersteuner.
Veel meer kunnen wij, wat schoolse aangelegenheden, niet bieden denk ik. Zo wel, dan horen we dat graag!
Met onwillige pubers hebben ze in elk geval helemaal niet te maken. Onze kinderen werken graag op school, werken ook graag hard, hebben een brede interesse, dus daar zou toch iets voor te vinden moeten zijn.
Onze school staat bekend als 'goed voor kinderen die meer kunnen' en dan doelen ze op hoog IQ. Ik ben benieuwd hoe ze dat voor die van ons in gaan vullen.

Groet, Petuut

Protocollen

Petuut, als het goed is heeft de school een zorgplan waarin tamelijk nauwgezet beschreven is hoe zij omgaan met adhd, dyslexie, hoogbegaafdheid, etc.
Probeer dat eens te achterhalen. Ik kan me niet voorstellen dat deze school zich aan de eigen plannen houdt. Ik kan me namelijk geen zorgplan voorstellen dat zo'n aaneenschakeling van onzin bevat.
Groet,
Miriam Lavell

Petuut

Petuut

08-07-2010 om 22:09 Topicstarter

Hete soep!!!!!! (let op volle pan/lange post)

Nou, the plot thickens....
Vandaag de rapportbesprekingen van de beide kinders gehad. Werkelijkwaar TENENKROMMEND!!!!! Tenminste van niet-zorgenkind. Zorgenkind heeft zich volgens de juf best wel naar tevredenheid ontwikkeld, al blijven lezen en spelling wel (fors) achter. Aandachtspunt dus voor volgend jaar.
Maar dan niet-zorgenkind: wij zien het verkeerd, hij DENKT aansluiting te hebben bij de groep maar heeft dat helemaal niet, hij gedraagt zich als een kleuter(!), al was dat nu een eenmalige actie van hem, zoiets zou toch niet mogen bij een kind dat naar groep 5 gaat. We doen hem te kort door hem naar groep 5 te sturen, zijn basis is met zijn C's, D's en E's echt niet goed genoeg.
Ok... adem in adem uit.. weten we, aan die scores gaat gewerkt worden dmv RT en hopelijk helpt de medicatie hem en dat kleine gedrag dat genoemd wordt laten we maar vallen onder de categorie 'ene-oor-in-andere-oor-uit'.
Maar de voorwaarden voor overgang heeft de juf ons nu ook verteld: hij gaat voorwaardelijk over. Voor de herfstvakantie moet hij 'groter' gedrag laten zien en op zijn Cito's C's (minimaal) scoren. Als ie dat niet haalt, moet hij terug naar groep 4.

Ik heb net eens in de agenda gekeken en we hebben hier welgeteld 7 weken school voor de herfstvakantie!

Dat wordt dinsdag dus nog een ernstig robbertje rond de tafel met de IB-er, want dit vinden we werkelijk waar belachelijke eisen om te stellen. De eisen an sich al, maar ook de tijdslimiet die eraan vastzit.
We moeten de medicatie nog uit gaan proberen, uitzoeken op welke dosis hij het best gaat, als het hem al helpt. Daar gaat wel enige tijd overheen hoor. Wat denken ze dat RT doet? Dat het een tovermiddel is dat in 7 weken een jaar achterstand weg kan poetsen? Hun eigen RT is dat in elk geval niet, dat is de afgelopen 2 jaar wel gebleken.
Nee, als hij blijft zitten, komt ie beter in zijn vel te zitten en dan zul je zien dat wat er in het koppie zit ook uitkomt (is de stelling van school), de juf had het er al over dat ze voor hem in het doublure jaar al een hoop verrijking zag!
De psycholoog die hem gezien heeft adviseerde RT, medicatie en dan na 6 maanden evalueren. Zouden ze dat niet goed gelezen hebben op school en er per ongeluk 6 weken van gemaakt hebben? Ik vrees van niet.
En dan zijn scores: woordenschat, technisch lezen en DMT scoort hij D's en E's. Wat hij bij de IQtest gescoord heeft voor woordenschat weet ik niet, maar het was in elk geval niet ondergemiddeld, maar hoog- of bovengemiddeld (staat jammer genoeg niet in het verslagje van het onderzoek, toch de losse onderdelen maar eens opvragen). Die D zegt ons dus eigenlijk helemaal niks. Kind heeft ook volgens zijn omgeving een prima/grote woordenschat. En de D's en E's voor technisch lezen en de DMT kunnen heel goed verklaard worden door de dyslexie en/of ADD.
No way dus dat ik die scores mee wil laten tellen bij de beoordeling of er voldoende verandering te zien is.
Geen idee welke vakken er dan nog overblijven, ik geloof begrijpend lezen en rekenen en daar had hij al C's.
Ik weet niet of bij begrijpend lezen de toetsen voorgelezen zijn of niet, want dat zou de uitslag ook nog wel eens kunnen beïnvloeden. Van de ene kant zou zelf lezen mogelijk bewuster lezen zijn, zodat je het beter onthoudt, van de andere kant zou het kunnen zijn dat je te langzaam leest, waardoor je the bigger picture vna het verhaal een beetje mist. Zou leuk zijn om eens te kijken hoe dat bij hem werkt (scoort hij beter of slechter bij een voorgelezen tekst), maar liever niet binnen zijn proeftijd van 7 weken, want stel dat ie verkeerd uitvalt, heb je je 1e D al te pakken en dat wordt terugzetten naar groep 4.

Meiden, wat moeten we toch met deze school?????

Chocolade

Chocolade

08-07-2010 om 23:00

Wat doen met school?

Ik zou ontzettend kwaad worden. Waarschijnlijk niet handig. Maar wie laat een kind nu voorwaardelijk over gaan. Je laat een kind toch niet teruggaan naar de vorige groep? Wat is de impact daarvan op een kind?

Ik zou een gesprek aanvragen met de psycholoog erbij. Misschien zet dat zoden aan de dijk. Jullie zijn dan misschien gekwalificeerd als zeurende, pushende, etc ouders. De psycholoog is onafhankelijk, heeft kennis van zaken, etc. Bovendien zou ik zo snel mogelijk een dyslexie-onderzoek gaan doen. Als er dyslexie in het spel is, heeft het geen zin om het kind te laten zitten. Het kind heeft dan 'gewoon' veel meer tijd (tot 6x) nodig om goed te leren lezen. Gun het kind die tijd. Er zijn genoeg mogelijkheden tot compenseren en dispenseren.

En eerlijk gezegd; ik zou in de vakantie eens wat andere scholen in overweging nemen. Ouders bevragen, websites bekijken, etc.

Heel veel succes.

Waarom....?

Petuut, waarom wilde je ook weer niet van school wisselen? Ik krijg de indruk dat dit een pestigezaak is geworden van de juf. De kans dat je daar op een beschaafde manier uitkomt wordt steeds kleiner.
Maar goed, als schoolwisselen er echt niet in zit dan is het zinnig om wel aan te geven dat jullie een en ander graag na de vakantie opnieuw willen bespreken.
Niet nu al hoog spelen. Laat er maar even rust over gaan. Je kunt het verslag van de juf misschien ook eerst met de andere deskundigen bespreken.
Groet,
Miriam Lavell

Zus

Zus

09-07-2010 om 09:33

Hete soep

Petuut, laat je niet gek maken door een domme juf die zo nodig een punt wil maken. De soep wordt niet zo heet gegeten als die juf het nu opdient. In de praktijk volgend jaar hebben ze echt geen zin om je zoon terug te gaan zetten. Veel te veel heisa. Juf wil laten zien dat zij degene is die beslist wat er gebeurt om de pusherige ouders een lesje te leren. Heb je vaker met onbekwame mensen die ook wel voelen dat er iets niet klopt.
Hoe vindt je zoon het zelf eigenlijk op die school? Vindt hij zelf dat hij aansluiting heeft met andere kinderen? Anders zou een andere school zeker de moeite waard zijn.
Verder heel herkenbaar hoe je kinderen presteren. Mijn dochter scoort ook D's en E's (alleen een A voor begrijpend lezen). Maar zij mag door, want de juf vindt dat ze in een herhalingsjaar zich zal gaan vervelen. Zo kan het dus ook.Overigens staat zij op de wachtlijst voor onderzoek naar dyslexie. Zij scoort met lezen ook M4 (begin van het jaar nog M3, dus ze loopt wel in). Maar het kan ook zijn dat ze gewoon dom is
Sterkte en na de vakantie zul je zien dat het met een sisser zal aflopen en je zoon gewoon het goed zal doen in de klas. Kinderen ontwikkelen zich ook sprongsgewijs, zoals wij (helaas niet de leerkrachten) wel weten.

Fatima

Fatima

09-07-2010 om 10:21

Cito?

Hoe kan een school een cito afnemen vlak voor de herfstvakantie? Het kan geen M5 zijn want het zal onmogelijk zijn voor hem om daar C's te gaan halen. Het moet dus wel een E4 zijn maar ik zie niet in waarom een school dat zou doen, dat kost heel veel tijd en die tijd kun je beter besteden aan hulp aan dit kind.

Andere school! Wat je ook doet, je blijft gezeur houden bij deze. Elk jaar weer.

Petuut

Petuut

09-07-2010 om 10:25 Topicstarter

Zus

Ik hoop dat je gelijk krijgt. Dat het teveel heisa zal zijn om hem terug te zetten.
De juf wilde wel duidelijk in het dossier hebben dat zij vinden dat we hem te kort doen en van de IB-er zouden we dinsdag dan nog wel precies de voorwaaden horen.
Maar als dat is dat hij overal een C moet scoren, 'groter gedrag' moet laten zien en dat allemaal binnen 7 weken, dan moeten we daar toch ook nog even stevig over babbelen.

Niet-zorgenkind is groep 4 binnen gekomen op AVI-0/frustratieniveau. In januari had hij M3 en nu in juli weer M3 (wel wat verbetert, maar niet te zien in de toetsuitslagen). Zorgenkind ging hetzelfde (AVI-0/frustratie, naar M3), maar zit nu op E3 in juli.

Onze zoons hebben het prima naar hun zin in de klas. Alleen volgens de juf van niet-zorgenkind is dat niet zo. Dat denkt hij alleen maar...
Precies om wat jij zegt 'misschien is ze wel dom' hebben we niet-zorgenkind laten testen, omdat wij ervan overtuigd waren dat ie dat niet was, terwijl de juffen zeggen dat ie het allemaal niet snapt.

Ik ga dinsdag maar eens horen hoe heet de soep is en of die mogelijk nog af te koelen valt. Wij willen hem namelijk langer de tijd geven om 'bij te komen'.

Zus

Zus

09-07-2010 om 10:48

Dom

Het valt mij vaak op dat gewoon kinderen die normaal mee zouden moeten komen, in het schoolsysteem toch buiten de boot vallen. Je moet blijkbaar een bepaald type kind zijn, maakt niet uit hoe de intelligentie is, om het goed te doen op school. Mijn jongste is slimmer dan mijn oudste en toch doet oudste het beter op school.
Even terug naar het onderwerp: ik denk dat je met alles wat je nu zegt tegen de juf, zij alleen maar meer haar gelijk wil halen. Je zegt niks toe en tegen de tijd dat die cito geweest is, ga je alsnog vertellen wat een belachelijke eis het is. En hoe schadelijk het is voor een kind om het terug te zetten.

Petuut

Petuut

09-07-2010 om 11:40 Topicstarter

Met de juffen

hoeven we nu niet meer te praten, tenminste niet hierover. Dinsdag nog wel met de intern begeleidster. Die had me woensdagochtend ook gebeld met de mededeling dat ze blijven bij advies doublure, maar omdat we het daar vast niet mee eens gingen zijn, mocht hij naar 5, maar dan wilden ze wel veranderingen zien.
Jammer dat je dan donderdag van de leerkrachten hoort dat het voorwaardelijk over is met kans op terugplaatsing. En dat al die voorwaarden blijkbaar net zo 'opgelegd' worden als het advies van doubleren. Niks in samenspraak, niet het advies van de psycholoog overnemen, nee, school trekt weer zijn eigen plan.

Wat Fatima ook al aangaf, ik vraag me erg af welke Cito-toetsen ze hem af willen gaan nemen. De eerste M5 toets is Taalschaal en die staat op de Citokalender in november.
Weten jullie of er in groep 5 nieuwe onderdelen in het leerlingvolgsysteem verschijnen dan de dingen die er nu al staan?
Begrijpend lezen, Taalschaal, Woordenschat, Rekenen en wiskune, Spelling, technisch lezen AVI en technisch lezen DMT.
Als ik het goed onthouden heb, scoort hij nu C voor begrijpend lezen en rekenen, D en E voor woordenschat, spelling en de AVI en DMT.
Zoals gezegd is die D voor woordenschat ons helemaal niks waard, gezien de uitslag van zijn intelligentieonderzoek en spellen en lezen wordt mogelijk vertekend door dyslexie, dus in hoeverre 'mag' je daar C's verwachten?
Ik zag op de site van Cito dat zij ook een Screeningsinstrument Dyslexie hebben, dat kan worden ingezet bij zwakke tot zeer zwakke leerlingen. Uitkomst van die toets kan reden zijn om door te verwijzen naar de zorg waar de diagnose gesteld kan worden. Maar eens vragen of ze die toevallig ook in huis hebben op school..

Petuut

Petuut

09-07-2010 om 15:24 Topicstarter

Miriam

Schoolwissel hebben we nog niet serieus onderzocht (dit schooljaar) omdat we de hoop hadden dat school met de onderzoeksresultaten in de hand wel iets anders zou willen doen, of op zijn minst in zouden zien dat het bij onze zoons geen kwestie is van niet snappen en/of een verkeerde werkhouding en daar dan op zouden verder borduren. Maar blijkbaar is dat niet zo.
De juf van niet-zorgenkind vertelde het gisteren ook nog: groep 4 is een heel technisch jaar. Tja en als je technische vaardigheden dan te wensen over laten (om welke reden dan ook) is het misschien wel zo prettig om die technische vaardigheden op te krikken in een minder technisch jaar, waar ook aandacht gegeven wordt aan andere zaken. Temeer daar je wel een flink verstand hebt, dat ook geprikkeld moet worden.
Ik ga maar eens kijken welke scholen hier in de omgeving wat ons betreft nog in aanmerking zouden komen en mogelijk informeren hoe zijn staan tegenover kinderen met een behoorlijke intelligentie, die gemaskeerd wordt (in elk geval in toetsresultaten) door ADD en/of dyslexie.

Tirza G.

Tirza G.

10-07-2010 om 14:28

Lees het bericht van zus nog eens

Zij tikt de spijker achteloos op z'n kop. Je moet een bepaald type kind zijn. En welk type jij bent, wordt al in week 1 van de kleutergroep bepaald. Dromertje, stilletjes, hittepetit, drukteschopper....enzovoort. En van dat stempel kom je niet meer af. Maar dat wil niet zeggen dat je er niets mee kunt.
Leg het uit aan je kind. Wat je denkt dat juf wil zien (zeven weken zomervakantie kunnen trouwens wónderen doen, evenals bijv. tanden wisselen en een ander kapsel, dan is ineens dat baby-achtige eraf). Ga na de vakantie, in de 2e-3e week enthousiast naar de juf toe en geef aan dat jullie flink aan de slag zijn gegaan met haar Zeer Gewaardeerde en Professionele Commentaar. Hou het wat vaagjes, zeg dat jullie er veel in investeren, dat je in de vakantie wat onderzoeken hebt laten doen en dat je nu het idee hebt dat je grip op de zaak hebt en dat het he-le-maal goed gaat komen. En dat je graag volgende week nog eens even wat dingetjes met haar doorpraat.
En je zult zien: ze zien verandering, verbetering en vooruitgang.

Tirza

Petuut

Petuut

12-07-2010 om 10:39 Topicstarter

Tirza

HET label dat onze kinderen hebben is vooral 'jong'.
Wij hebben ze destijds een groep over laten slaan, is de mening van school. Dat dat enigszins genuanceerder ligt/lag, daar heeft school nu helemaal geen oren meer naar.
Volgend jaar gaan onze kids naar nieuwe leerkrachten, die ongetwijfeld de bagage van het afgelopen jaar meekrijgen, zeker wat niet-zorgenkind betreft: zijn huidige juffen spraken al uit dat ze niet verwachtten dat hij die groei in gedrag zou kunnen laten zien.. Maak je er zo niet een self-fulfilling prophecy van?

Maar daarnaast zal hij ook nog zijn scores op moeten krikken. En de scores waar hij nu laag voor staat, zijn mogelijk te verklaren door AD(H)D en dyslexie. Die KUN je dan toch niet zomaar opkrikken?

Ik snap waar je heen wilt met je posting, maar ik vrees dat we daar alleen niet voldoende aan gaan hebben.
Dus ik heb de psycholoog en de RT-er nog maar even om hun (mogelijk verhelderende) visie gevraagd op het geheel.

Groetjes, Petuut

Bastet

Bastet

12-07-2010 om 10:49

Oh wat erg

Ik word altijd zo moe van scholen die glashard zeggen:
Wij verwachten niet die groei te zien.
De groei van kinderen in alle opzichten verloopt grillig en is lastig te voorzien.
Groetjes,bastet

Petuut

Petuut

13-07-2010 om 10:09 Topicstarter

Gelukkig

stond de IB-er er wat relaxter tegenover dan zijn huidige juffen.
Ze vinden het wel jammer dat wij niet hun visie delen dat een verlengde leerperiode de beste weg is.
Maar eigenlijk is ons streven hetzelfde:
- concentratie verbeteren
- verbetering technisch lezen
- minimaal op C blijven voor Taalschaal, Rekenen en Begrijpend lezen

De juffen wilden per herfstvakantie bepalen of het resultaat voldoende was, maar de IB-er leek dat niet haalbaar, omdat er dan nog geen toetsgegevens zijn.
En dan nog hoeft terugplaatsing niet het gewenste gevolg te hebben.
We hebben nu afgesproken om rond de herfstvakantie weer bij elkaar te komen en te kijken hoe het dan met niet-zorgenkind gaat: zit hij lekker in zijn vel, is zijn concentratie verbeterd (mogelijk moet medicatie nog een aantal keren bijgesteld worden om goed effect te hebben), of zit hij doodongelukkig te wezen?
Als dat laatste het geval is, moeten er natuurlijk meteen maatregelen genomen worden. Dat zou kunnen zijn terug naar groep 4 of een aangepast programma in 5. Dan wordt verlengde leerperiode groep 5 misschien een oplossing, of misschien toch door en dan de rest van de schoolperiode een aangepast programma.
School gaat door met het dyslexieprotocol (wat ze al 2 jaar doen), wij starten medicatie op en zetten RT voort.
Ik ga nog wel even vragen hoe zij de begeleiding van een combinatie AD(H)D/begaafd/mogelijk dyslexie zien. Of daar een zorgplan voor is. Vond ik wel een goeie opmerking hier in het draadje.

Bedankt weer voor het meedenken!
Petuut

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.