H. Oogstverbaasd
22-06-2010 om 20:39
Toch voorloper?! moet ik iets nu?
Eind vorige week hadden we het eerste tienminutengesprekje van onze jongste (4, groep 1). Thuis hadden man en ik het al voorbesproken; dit is een gezellige, lieve, makkelijke en heel gewone gemiddelde kleuter. Dat gezellig en makkelijk en lief was juf met me eens, maar de rest niet. Bij de kleutertesten was het ook duidelijk gebleken, kleuterzoon was alle andere kleuters (er zijn er 90) ver vooruit. Dat was natuurlijk vooral eind van het jaar al wel duidelijk geworden (aldus juf), omdat hij kon schrijven, cijfers kende, sommetjes kon maken etc., dus ze was wat verbaasd dat we het zelf niet door hadden gehad, dat voorlopen.
Nou, ik wist wel zeker dat we het over het verkeerde kind hadden. Die van mij kan helemaal absoluut niet schrijven en rekenen, hij kan net een klein beetje tellen! Thuisgekomen had ik geen idee wat ik ervan moest denken, vandaag kwam juf nog naar me toe met 'werkjes' van zoon van de laatste vier weken. Blaadjes met sommetjes! Idioot moeilijke sorteerdingen! Engelse woordjes met betekenis (woordjes in tekst, betekenis in plaatjes)! Dat waren werkjes uit groep 3 en 4 (??!!), die zoon had gemaakt. Hoe kan dit?! Ik dacht dat ik m'n portie hb wel had gehad, maar dit was zo'n totále verrassing! Hij gaat nu naar groep 2, maar voor kerst gaan we kijken of hij nog op z'n plek zit, dacht juf.
Wat moet ik hier nou toch mee? Hoe kan ik zoiets nou nooit hebben gemerkt? Zou hij niet beter meteen naar groep drie kunnen? Qua klassen overslaan heeft groep 4 mijn voorkeur, maar wat moet het kind in groep twee eigenlijk nog doen, werkjes uit groep 5 ofzo? Aan de andere kant, hij gaat graag naar school, heeft veel vriendjes en doet thuis Helemaal Niets met lezen, of rekenen...
Nou ja, ik ben even helemaal verbijsterd. Ik voel me ook een ontaarde moeder uiteraard. Dat soort dingen weet je toch van je kind? Ik wist alleen dat hij de 'M' van McDonalds herkende...!
Annet
22-06-2010 om 21:23
Blij zijn met school
Ik zou vooral blij zijn met deze school. Geweldig dat zij dit doorhebben. En ze willen hem ook nog in de gaten houden. Perfect!
Zolang je zoon groep 2 leuk vindt, zou ik voorlopig niets veranderen. Mocht hij het niet meer leuk vinden, staat school zo te lezen open voor veranderingen.
Ik vind groep 3 heel geschikt om over te slaan, die groep is erg saai als je de stof al beheerst. Overgaan ná de meivakantie (als zoon groep 2 nog steeds leuk vindt) is dan ideaal. Die periode kan gebruikt worden om te wennen in groep 3. Uiteraard moet hij in groep 2 dan wel leren schrijven, als hij dat nog niet kan.
Jesse_1
22-06-2010 om 21:39
Eens met annet
Wat een fijne school en een fijne juf dat ze dit doorhebben!
Zo'n jong kind moet eigenlijk sowieso nog niet naar groep 3, omdat de fijne motoriek (om te kunnen schrijven) dan nog niet ver genoeg gevorderd is, dus zolang hij zich fijn voelt in groep 2 zou ik hem daar zeker nog laten. En niet te ver vooruit denken.
Jesse
Veerle
22-06-2010 om 21:56
H.oogstverbaasd
Mocht je je kleuterzoon willen laten testen, dan weet ik nog een goed bureau in Nieuwegein....
Veerle
p.s kijk je mail na doos!
Annet
22-06-2010 om 22:00
Veerle, waarom laten testen?
Zo te lezen voegt dat nu niet zoveel toe. Tenzij de ouders denken over een Leonardoklas want dan moet het wel. Zo niet, dan zie ik de noodzaak niet.
H. Oogstverbaasd
22-06-2010 om 22:21
Tja
Nee, testen lijkt me niet nodig
Deze school heb ik, na eerdere ervaringen, speciaal uitgezocht op de ruime ervaring met voorlopende kinderen, dus hij zit er verder prima. Ik ben ook heel blij met de juf! Het was meer verbazing over mezelf; hoe slecht ken ik mijn kind eigenlijk?! Dat voelt toch een soort van verwijtbaar. Aan de andere kant, hij houdt zijn werelden dus schijnbaar graag strikt gescheiden, en dat mag natuurlijk best.
Na de meivakantie laten overgaan naar groep drie (en die dus overslaan) vind ik trouwens een fantastisch idee! Was helemaal niet bij me opgekomen. Ik kwam nog niet verder dan groep twee meteen overslaan, ik heb al een kind wat dat gedaan heeft, groep twee vond ik niet onmisbaar. Schrijven kan hij dus al, maar alleen en uitsluitend op school. 't Is een apart mannetje.
Veerle! Ik heb geen mail gezien, ik zal nog eens zoeken, maar ik begrijp dat BIP jullie ook goed bevallen is?
PS
Picasso
22-06-2010 om 23:17
Hier ook verbaasd
Hier ook een kleuter die het op school blijkbaar vele malen beter doet dan wij doorhadden. En dus mag ze na 4,5 maand school al door naar groep 2. Vooralsnog is ze (gelukkig) geen wonderkind maar kan gewoon onwijs geconcentreerd werken (doet ze thuis nooit) en scoorde heel hoog op de cito's.
Go with the flow zou ik zeggen. Zo te lezen zit je kind op een goede school ![]()
Henriette123
23-06-2010 om 00:08
Wij wisten het ook niet
De juf van ons 4de kind verrastte ons jaren geleden met de mededeling dat ons kind als 5 jarige al avi 8 kon lezen. Verder was hij met alles behalve schrijven verder dan de kinderen in groep 3.
Wij wisten wel, dat hij wat las, maar dit niet. En dan voel je je inderdaad dom. Vooral omdat zijn zus ook al zeer waarschijnlijk hoogbegaafd is, en daarvoor allerlei extra werk kreeg.
Hij is toen in maart van groep 2 naar groep 3 gegaan, ik denk een mooi moment.
In groep 3 zal jouw zoon weinig meer te zoeken hebben.
In groep 2 is denk ik meer voor je zoon te beleven,
hij kan dan nog spelen, en groep 3 zal saai voor hem zijn
Bellefleur
23-06-2010 om 09:06
Och,
het overkomt meer mensen. Ik zie me nog zitten bij de kleuterjuf van groep 2. Dat ik twijfels had of dochter wel toe was aan groep 3. Want ze kon haar eigen naam nog niet eens schrijven, schreef het achterstevoren. Verder was haar woordenschat ook niet zo groot. Ik dacht zelfs aan dyslexie. Bij de kerstdis las ze mijn moeder het kerstverhaal voor uit de kinderbijbel. Aan het eind van groep 3 had ze AVI 9. Is dat een redelijk niveau, vroeg ik nog. Bij de oudste liep ik na een 10 minutengesprek in groep 3 terug naar huis, en zei tegen mijn man, hij kan best meekomen. Maar een hoogvlieger zal het niet worden. Hij zit nu in de brugklas VWO+, en haalt de ene 8 na de andere 9. Oké, nog eentje dan. Nichtje lag relaxt in de box, bewoog niet zo veel, volkomen tevreden met de wereld om zich heen. Ik vroeg aan mijn zus of ze wel 'goed' was. Ze was zo rustig!. Dit nichtje heeft dit jaar examen gymnasium gedaan. In mijn familie hebben ze geen hoge pet op van mijn beoordelingsvermogen...
karin hoek
23-06-2010 om 09:42
Ook wij
waren verbaasd door de snelle ontwikkeling van onze dochter. In eerste instantie dachten we dat ze het, met wat extra werk, in groep 2 prima naar haar zin zou hebben. Zij werd echter steeds stiller en zat duidelijk niet goed in haar vel.
Dat was het moment waarop we haar wel hebben laten testen. De voorsprong bleek veel groter dan gedacht en vooral ook op sociaal emotioneel gebied bleek ze weinig aansluiting meer te hebben met klasgenoten. Zij is in mei van groep 2 naar groep 3 gegaan, en heeft meteen extra werk in groep 3 gekregen.
Nu zit ze in 2 gym tto en heeft het daar prima naar haar zin. Ze is overigens al die jaren fysiek de allerkleinste van de klas, maar heeft daar (nog steeds)geen last van.
H. Oogstverbaasd
23-06-2010 om 12:18
Rare kinderen
Wat prettig dat ik in elk geval niet de enige ben die niets doorhad. Ik zie een heleboel herkenning gelukkig. Ik ga het wel gewoon afwachten, en als hij tekenen vertoont van verveling trek ik bij school aan de bel. Voorlopig is het een hele gewone lekkere kleuter, die overal plezier in heeft, dus geen reden tot acute zorg.
Geerke
24-06-2010 om 23:46
Nou, even over dat schrijven
Jesse zegt: niet naar groep 3 laten gaan vanwege motoriek. Ik vind dat je het kind dan best naar groep 3 kan laten gaan maar zijn werk kan laten typen of stempelen. Hebben wij ook een keer gedaan op mijn school bij een 4 jarige in groep 3.
Schrijven komt dan gewoon later. Maar de stof kan hij best aan, dus waarom niet naar groep 3. Gewoon op het punt van schrijven een aanpassing zoeken.