Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Astrid

Astrid

22-01-2009 om 14:52

Toelating 2-talig onderwijs

Zoon (gr. 8) wil naar een TTO (2-talige) brugklas. Ik vind alleen de toelating te uitgebreid en te veel stress geven voor de kinderen. Verder vind ik dat de uitslag of je wordt aangenomen veel te laat komt. Nl. pas in de 3e week van maart. Mocht je afvallen en je wilt naar een andere school, dan moet je je binnen 1 week (voor 1 april) op die andere school aanmelden.

Je moet de aan de volgende punten voldoen:

- VWO advies basisschool
- cito vanaf 545
- taalscore cito vanaf 75%
- intake gesprek motivatie. Deel van het gesprek in het engels
- ter plekke een taal toets maken (wordt streng beoordeeld)
- ter plekke een opstel schrijven (wordt streng beoordeeld)
- ter plekke een motivatie vragen lijst maken
Die laatste 3 gebeuren op een speciale dag met alle deelnemers tegelijk.

Op alle punten moet je positief scoren. De uitslag van dit alles komt in de 3e week maart.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dat op andere TTO scholen ook zo gaat. Zoon heeft hier de intake net gehad en hij was daar erg verlegen. Wist niet op alle vragen antwoorden. Nog geen uitslag van gehad. Zoon krijgt nu al de zenuwen over de rest.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Moeder van groep 8 zoon

Moeder van groep 8 zoon

22-01-2009 om 15:08

Hier

Wat ik van de TVWO hier begrijp is dat je dubbel VWO advies nodig hebt en er een intakegesprek is. Over datum weet ik niets.
Onze zoon overweegt aparte beta-brugklas. Net de infodag gehad, en ik worstel ook een beetje met het toelatingsverhaal. Er is maar beperkt plek en ze doen een beetje vaag over hoe een en ander werkt als je net niet aan het dubbele VWO advies komt. ('bel dan maar'). Pas op 1 april zijn alle aanmeldingen binnen en besluiten ze of ze 1 of 2 klassen starten. Als je niet bij de eerste 30 aanmeldingen zit, weet je dus pas in april of je geplaatst kan worden in de tweede brugklas. En wat dan als er geen plaats blijkt te zijn? De andere school waar zoonlief naar toe zou willen, garandeert plek als je je voor 1 april aanmeldt. Daarna niet meer. Lastig lastig hoor.

Saartje

Saartje

22-01-2009 om 15:57

Hier

- VWO advies basisschool

- cito vanaf 545

- intake gesprek motivatie in nederlands, engels gaan zij nl de kinderen leren

- ter plekke een taal toets maken

Bij ons zijn volgens mij alle kinderen uiteindelijk toegelaten (vorig jaar)omdat ze voldoende aanmeldingen hadden voor 3 klassen. Als er meer aanmeldingen dan plaatsen zijn dan bepalen zij wie ze toelaten.

Uitslag afwachten wel lang (paar weken) maar bij afwijzing was hij gewoon bij dezelfde school naar het atheneum gegaan. Maar de toetsen vonden pas plaats na de uitslag van de cito.

Kijk ook een bij het nieuwe Huishouden daar staan aan aantal meningen over TTO bij advocaat worden.

Annet

Annet

22-01-2009 om 22:43

Gymnasium net zoiets

Ze verwachten dit jaar teveel aanmeldingen voor het aantal plaatsen. Er gaat dus geloot worden.
Dit gebeurt in de laatste dagen voordat je bij een andere school kunt inschrijven.
Daarna heb je òf nog een paar dagen om in te schrijven op een andere school òf je schrijft je gelijk in op een andere school. Gelukkig mag je hier op meerdere scholen inschrijven.
Deze procedure is niet belastend voor de kinderen maar qua timing is het even laat.
Als ik jouw verhaal lees, is de procedure spannend voor je kind, niet de timing.
Oh ja, gymnasium heeft ook een Cambridge klas. Ook daar is een toelatingsprocedure voor. Maar die is pas later in het schooljaar. Als je wordt toegelaten kom je in die klas, zo niet dan kom je in een andere gymnasiumklas.

Jolijt

Jolijt

23-01-2009 om 13:32

Twee kanten

Hier 545 cito, VWO advies van school, motivatiegesprek (in het nederlands, engels vind ik echt vreemd..) en een test op taalgevoeligheid.
De test wordt door een externe partij gedaan en de resultaten duren 2 tot 3 weken. Daarna moet de school dan ook nog de uiteindelijke klassen samenstellen, dus 3 tot 4 weken is wel lang als je zit te wachten, maar toch ook wel begrijpelijk.

Aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat je voor een school kiest, maar dat als daar geen TVWO gehaald wordt je naar een andere school wil. Ik zou kiezen voor de beste school in de omgeving, ongeacht tweetalig.
Onze twee oudsten zijn toegelaten tot het tweetalig (nu klas 1 en 3)maar waren anders automatisch toegelaten tot het VWO van dezelfde school (of indien de cito te laag was geweest tot havo of vmbo)

Astrid

Astrid

23-01-2009 om 14:00

Reden andere school

Zoon wil perse TTO op die ene school doen. Wordt hij afgewezen dat dan hoeft voor hem die hele school niet meer (hij is autistisch en erg star). Vandaar dat hij dan naar die andere school wil.

Wat ik zelf heb is dat die school het TTO zo belangrijk vindt, dat het gewone VWO niet veel meer voorstelt. Ze hebben ook zo weinig gewone VWO leerlingen, dat ze er dit jaar maar net een brugklas mee konden vullen. Volgend jaar lukt dat waarschijnlijk niet meer en wordt het aangevuld met HAVO. Daarnaast heeft die andere school zonder TTO zo wie zo mijn voorkeur (betere begeleiding voor zoon, krijg er wat warmer gevoel bij, dan bij TTO).

De basisschool gaat nu bellen of de aanmeldingsprocedure niet wat sneller kan.

Het motivatie gesprek is trouwens voor het grootste gedeelte nederlands. Je moet een verhaal over je zelf vertellen in het engels en je krijgt wat vragen in het engels. Niveau is niet belangrijk, gaat meer er om dat je durft om in het engels te praten.

Moeder van groep 8 zoon

Moeder van groep 8 zoon

23-01-2009 om 14:48

Reden andere school

"Aan de andere kant vind ik het wel vreemd dat je voor een school kiest, maar dat als daar geen TVWO gehaald wordt je naar een andere school wil. Ik zou kiezen voor de beste school in de omgeving, ongeacht tweetalig."

Ja, maar het gaat om meer dan alleen de school. Bij zoon is TVWO dan niet in beeld, maar dus wel beta-klas (VWO+). Mocht hij niet worden toegelaten (bijvoorbeeld omdat er geen plek is), dan kan hij op die school naar de havo/VWO-brugklas. Terwijl juist dat VWO+-programma hem zo aanspreekt. En dan gaat hij liever naar een andere school met VWO+ programma, zoals he stedelijk gymnasium. Beide zijn prima scholen.
Maar goed, hier staat de keuze allemaal nog niet vast hoor, dus het kan best zijn dat hij de komende weken van mening verandert.

Cito

Hoe doen ze dat dan met kinderen die helemaal geen citoscore hebben?

(Zit even aan over 2 jaar te denken nl. op internationale scholen doen ze helemaal niet aan cito).

Minet

Minet

23-01-2009 om 19:16

En hier

hier zijn de cito-scores niet anders dan voor de niet TTO-klassen voor havo en vwo.
Wel is er een gesprekje waarin het kind gevraagd wordt te motiveren waarom het TTO wil gaan doen.

Groetjes, Minet

Inge M

Inge M

23-01-2009 om 20:28

Dirksmama

Kinderen op een internationale school kunnen de nio-toets dan. Die kan ook individueel afgenomen worden, dus geen vast toetsmoment nodig.
Handig dus: rond oktober/november
Dan weet je op tijd waar je aan toe bent.

Moeder van groep 8 zoon

Moeder van groep 8 zoon

23-01-2009 om 22:32

Dirksmama

De cito-toets is niet verplicht voor basisscholen, dus een VO-school kan geen cito-score eisen. Ik vermoed dat het per school kan verschillen hoe ze omgaan met kinderen zonder cito. Op de websites van de scholen die wij in overweging nemen, staat daarover niets. Ik denk dat je de vraag t.z.t. bij een aantal middelbare scholen bij jullie in de buurt moet neerleggen.

Bastet

Bastet

24-01-2009 om 09:01

Dirksmama

Er zijn al veel scholen die geen cito afnemen.Op de school van mijn kinderen wordt de NIO afgenomen,en die uitslag,samen met de uitslagen van entreetoetsen in groep 5,6 en 7,met daarbij het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1,vormen het advies.
Groetjes,Bastet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.