Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Pleun

Pleun

24-03-2011 om 21:24

Toelatingstoets tweetalig onderwijs

Onze zoon heeft een brief ontvangen van de middelbare school waar hij zich heeft ingeschreven. Hij wil graag tweetalig VWO gaan doen. Nu moet hij volgende week op gesprek komen voor een toelatingstoets. Daarin worden o.a. de taalvaardigheid en zijn motivatie getoetst. Hij is hier heel zenuwachtig over. Helaas kennen we geen kinderen in onze omgeving die ook zo'n toets hebben moeten maken.
Misschien dat er hier op het forum ouders zijn met ervaring?
Kan iemand mij vertellen wat hij bij dit gesprek kan verwachten zodat ik hem een beetje gerust kan stellen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Redhead

Redhead

25-03-2011 om 00:09

Toets

Wat zo'n precieze toets inhoudt, weet ik niet, maar voor mijn werk toets ik regelmatig leerkrachten die tweetalig onderwijs geven. Hun toets ziet er als volgt uit:
1. Computertoets (kan ook als geschreven toets) waarin je met een koptelefoon op wordt geinstrueerd vragen te beantwoorden. Sommige vragen gaan over grammatica (het toepassen daarvan) en andere over de woordenschat. Dit is een multiple choice toets. Je hebt dan meestal een half uur om de toets te doen, maar de meeste kandidaten doen er maar 20 min over. Naarmate de toets vordert, worden de vragen steeds moeilijker. Zo wordt het niveau van begrijpen bepaald (passieve kennis). De toets die wij gebruiken heet Oxford Quick Placement Test.
2. De actieve kennis wordt in een gesprek bepaald. In onze toets (ontwikkeld door een grote universiteit) krijgt de kandidaat bepaalde opdrachten, zoals "beschrijf deze foto/dit plaatje alsof je over de telefoon uitlegt wat je ziet." Dit om een idee te krijgen van de woordenschat. Verder worden er vragen gesteld - algemene vragen en ook vragen over het werk etc. Ik kan me voorstellen dat er bij hem een vraaggesprek plaatsvind over zijn hobbies, zijn lievelingsvakken, en waarom hij tto wil gaan doen, zoiets.

Sommige toetsen zijn volledig op de computer, zoals TOEFL. Dan moet je ook een kort verhaaltje schrijven nav een gegeven onderwerp, en geloof ik ook een stukje inspreken.

Wat je zou kunnen doen om je zoon voor te bereiden is hem een verhaaltje in het Engels over zichzelf te laten schrijven, en over zijn motivatie. Dan komt hij vanzelf het vocabulaire tegen dat hij nodig heeft om zijn verhaal te vertellen, en je kunt hem uitleggen wat belangrijk is om te vertellen. Succes!

Jolijt

Jolijt

25-03-2011 om 07:05

Niet veel info maar

hier hebben we er 2 op het tweetalig en dus ook 2 keer de toets gehad. Bij ons op school ging het om een toets die schriftelijk werd afgenomen en werd opgestuurd ter beoordeling (is dus een standaard toets) en een gesprek(je) om de motivatie te toetsen.
Later hoorde ik van de leerkrachten dan ze daar vooral kijken of de motivatie uit de leerling zelf komt en niet uit de ouders.

Beide kinderen vonden de toets niet moeilijk, al zeggen ze zelf achteraf wel dat ze heel zenuwachtig waren en er weinig concreets van herinnneren. Ze hadden wel alletwee het gevoel dat de toets geen reden zou zijn om het tweetalig niet te halen.
Onze school ging in het jaar dat zoon er naartoe ging van 2 naar 3 klassen tweetalig en dat jaar zijn allen die ingeschreven hadden aangenomen. Ook een reden om voorzichtig te denken dat als je de CITO goed hebt gedaan die andere test wel meevalt.

Succes met de toets en het wachten erna... (dat vonden wij hier allemaal vreselijk spannend)

Digimum

Digimum

25-03-2011 om 07:19

Niet zelf

Ik heb zelf geen ervaring met de toets, maar heb er wel met een TTO-docent over gesproken. Ze doen een digitale toets Nederlands, een interessetoets en ze moeten een opstel schrijven. Allemaal in het Nederlands. Daarnaast hebben ze ook een intakegesprek.

Hier komt er alleen als er twijfel is over het resultaat van de toets of het advies, een extra gesprek. Volgens mij zijn hier de afgelopen jaren alle aangemelde kinderen aangenomen.

Maar de toelating verschilt dus per school...

Yura

Yura

25-03-2011 om 10:30

Van horen zeggen

Zelf geen ervaring maar vorig jaar waren bij zoon in klas 3 kinderen die naar TTO wilden. Ik heb begrepen dat de toets wel meeviel. Het gekke is dat van de 3 er een helemaal niet op gesprek hoefde, maar meteen geplaatst is. Ik denk dus dat die een zeer hoge cito had en een zeer goede toelatingstoets. Nummer 2 had een te lage cito en is met haar ouders op gesprek geweest en de toelatingstoets gedaan. Ouders zijn zeer hoog opgeleid en dito banen, die hebben hun beste beentje voorgezet in het gesprek en kind is toegelaten. Kind nummer 3 had een zeer hoge cito en ook de toelatingstoets gehaald, kind en ouders op gesprek, ouders wel hoog opgeleid maar niet in NL (Iran), kind niet toegelaten. Volgens mijn zoon zit er een luchtje aan deze toelatingsprocedure.

Astrid

Astrid

25-03-2011 om 22:04

Zoon gevraagd. weet het nog precies wat hij moest doen

Zoon (nu 2e klas 2 talig gymnasium) moest een mondeling motivatiegesprek doen waarbij de ouders bij mochten zijn. Hij heeft het zelfs 2x gedaan, want de basisschool wilde hem al na gr. 7 naar het VO sturen.

Nou ik zat beide keren met plaatsvervangende schaamte (de 2e keer was wel beter) want er kwam bar weinig uit kind. Het was een soort mislukt sollicitatiegesprek zeg maar. Ze vroegen wat hij later wilde gaan doen en waarom hij dacht engels daar voor nodig te hebben (wist hij veel, hij was toen 11). Volgens mij weet niemand dat ook. Verder moest hij iets in het engels zeggen, maakte niet uit wat. Vriend van hem heeft over de Donald duck gepraat, was ook goed. En ze willen vooral horen dat het kind het wil en niet de ouders. Het is nl. best hard werken. Niet de stof op zich of het engels (want dat leren ze zo), maar er is veel om heen en in vergelijking met het gewone VWO krijg je minder uren van nederlands en wiskunde e.d.

Wat ze vooral willen zien, dat denk ik tenminste na bijna 2 jaar TTO ervaring, is of het kind in het openbaar durft te spreken, maakt niet uit waar over. Dat hij gewoon lekker kan spreken en vooral durft. Ze hebben nl. zeer regelmatig voor diverse vakken een speech of presentatie die ze moeten doen. Echt wel 10x per jaar iets. Ook over totale onzin onderwerpen (bv. 3 minuten praten over pindakaas). Het gaat er om dat een kind wat in het engels kan schrijven en dat in zijn of haar klas durft te vertellen in het engels. Zoon durfde dat in het begin totaal niet, maar staat nu met gemak de grootste onzin voor de klas in het engels te vertellen.

Later volgde het schriftelijke gedeelte voor de toelating. Zoon vertelde net dat hij een toets moest maken op de computer. Een soort begrijpend lezen toets in het Nederlands. Dit doen ze omdat ze veel minder uren in het nederlands krijgen. Het nederlands moet dan ook behoorlijk goed zijn. Bij zoon is dat heel goed. Bij de cito van gr. 8 moest je ook een taalscore van 70% (wat ik me herinner) hebben. Als je goed ben in begrijpend lezen toetsen is deze toets voor de toelating een makkie.

Verder moesten ze een opstel, ook in het nederlands, over zich zelf schrijven. Nou is mijn zoon heel slecht in opstellen en al helemaal over zich zelf. Is nl. autistisch en kan niet verhalend schrijven. Nog steeds niet trouwens.

Wij wisten als enige dat het een opstel was over je zelf. Beetje doorgevraagd en iemand versprak zich. Wij hebben zoon dus van te voren laten bedenken wat hij ging schrijven. Heeft blijkbaar wel geholpen.

Conclusie: aangenomen. Ik weet dat ze niet iedereen hebben aangenomen. Ken in iedergeval 1 meisjes uit zijn oude gr. 8 die niet mocht komen.

Ik vind zelf TTO echt een toevoeging en zoon spreekt en schrijft nu na bijna 2 jaar echt heel goed engels. Op de basisschool nauwelijks engels gehad.

Astrid

Astrid

25-03-2011 om 22:08

Iedereen gelijk hier

Hier moeten dus alle kinderen die toegelaten worden deelnemen aan alle toelatings onderdelen. Worden geen uitzonderingen gemaakt. Het jaar voor zoon was er alleen nog een mondeling gesprek. Toen werden ze een erkende TTO school en werden de eisen strenger.

Pleun

Pleun

26-03-2011 om 06:56

Bedankt!

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ze ook allemaal aan mijn zoon laten lezen en ik kan merken dat het hem goed doet. Het is gewoon fijn om een beetje te weten wat er van je verwacht wordt.
Wel grappig om te lezen dat het overal weer anders gaat. Bij de school van zoon wordt in ieder geval alleen hij bij de toets verwacht, zonder de ouders. Ook krijgen we de uitslag schriftelijk een paar weken na de toets.
Dat lijkt mij inderdaad ook nog de spannendste periode.
Ik herken trouwens veel in jouw kind Astrid, ook hier een zoon die goed is in begrijpend lezen en taal, maar moeite heeft met opstellen. Kan hij zich daar in ieder geval een beetje op voorbereiden.
Hij heeft aanstaande woensdag het gesprek, dan laat ik nog wel even weten hoe het hier ging.
Leuk ook die link Pelle naar die Engels test, dat gaan we ook dit weekend nog even doen.

Monet

Monet

26-03-2011 om 08:47

Geen engelse toets laten doen thuis!

Het gaat er nl. helemaal niet om dat het kind al engels beheerst en voor zover ik weet wordt dat helemaal niet getoets bij de toelating. Het gaat om taalvaardigheid, in het nederlands dus. Hij zou er alleen maar zenuwachtig van worden als die toets nu niet goed gemaakt kan worden.

Monet

Monet

27-03-2011 om 10:16

Pelle, ik snap je niet

wat is dan de waarde van het doen van die toets in jouw ogen?

Annet

Annet

30-03-2011 om 10:55

Toelating cambridge

School van dochter heeft een toelatingstoets voor de Cambridge klassen. Klasgenoot van basisschool werd niet toegelaten, zij wel.
Zij hebben tot de herfstvakantie niveau VWO-1 gedaan, en de rest van het brugklasjaar VWO-2.
De motivatie mocht op een formulier geschreven.
Over de toets geven ze de volgende info:

The Test
The afternoon will consist of three parts and is conducted, like the Cambridge classes at the Coornhert, in English.

The lesson: the children will have a lesson of +/- 20 minutes. This lesson will include warming up speaking, reading and writing activities.
A short break, including a drink.
The test: this will take approximately 50 minutes and will consist of reading, listening and writing sections. The written section will involve the pupils being asked to write the answer to one question using +/- 120 words.
The pre test is based on a level between the Key English Test (KET) and the Preliminary English Test (PET). Both of these are Cambridge tests and there is lots of information on the University of Cambridge ESOL examinations websitehttp://www.cambridgeesol.org/).

The results will arrive in the post by May 13th.

We wish the pupils involved the very best of luck!

Jolijt

Jolijt

30-03-2011 om 16:30

Engels leren

Hier gingen ze er inderdaad vanuit dat zelf zonder Engels op de basisschool kinderen gewoon naar het TO konden.
Wat ik wel weer vreemd vind is dat ze er klakkeloos vanuit gaan dat de ouders ook Engels spreken. Er komt af en toe een stroom info binnen die (mede)aan de ouders gericht is, bv over niet school-eigen toetsen, waar een pittig woordje Engels van je verlangd wordt om het allemaal te begrijpen en goed te doen. Ook de oudergesprekken gingen met de native speaker voor Engels ... in het Engels (sprak net aan genoeg NL).
Heb me echt afgevraagd of het wel een voorwaarde is dat de ouders Engels moeten spreken.

Pleun

Pleun

30-03-2011 om 16:59

Toets gehad

Zoon heeft vanmiddag de toets gehad. Er waren drie onderdelen. Eerst moest hij een opstel schrijven over zichzelf, waarin hij o.a. zijn eigenschappen beschreef. Ook wat hij leuk vindt aan zich zelf en wat hij zou willen veranderen. Bij het tweede onderdeel moest hij persoonlijke vragen beantwoorden. Bijvoorbeeld waarom hij TTO wil gaan doen, wat hij doet als hij uit school komt, of hij wel eens naar een museum gaat naar welke zender hij graag kijkt, of hij veel vrienden/vriendinnen heeft enz.
Bij het laatste onderdeel moesten er wat Engelse woordjes vertaald worden, die op het bord geschreven stonden. Dit waren maar een stuk of 10 woordjes en volgens zoon was dat het minste werk. Vooral van het opstel had hij een lamme arm gekregen.
Ik weet eigenlijk niet hoe zwaar die vragen wegen.
Bij de persoonlijke vragen had hij (mijns inziens) kinderlijke antwoorden gegeven: kijkt graag naar Spongebob, vindt musea saai, uit school speelt hij buiten of gaat hij laptoppen. Over een paar weken verwachten we de uitslag.

Prima antwoorden pleun

Ik vind het juist gezonde eerlijke antwoorden van je zoon Pleun. Ik denk dat hij met vlag en wimpel aangenomen wordt.
Een vriendin van me maakte zich ook zorgen over de toen kinderlijke antwoorden van haar dochter.Ze was gek op paarden en las het liefst de penny. Ze hield niet van musea, wel van pretparken. En na schooltijd keek ze het liefst t.v., een muziekzender met popmuziek. Ze is aangenomen.
Kinderlijke antwoorden die prima kloppen bij zijn leeftijd toch?

Monet

Monet

31-03-2011 om 07:03

Inderdaad

Dit soort antwoorden gaven mijn zoons ook toen ze het toelatingsgesprek voor het TTO hadden. Niks mis mee

Pleun

Pleun

31-03-2011 om 08:11

Gelukkig

dat is fijn wel om te lezen, ik vroeg me af of ik hem niet beter had kunnen voorbereiden op dit soort vragen.
Hoewel ik er van te voren heel luchtig over af was merk ik dat het me nu toch meer bezig houdt. Nou ja, het is nu achter de rug en we wachten de uitslag maar af.

Valkyre

Valkyre

31-03-2011 om 09:00

Pelle (over toetsen)

Onze toetskandidaten krijgen ook niet precies van tevoren te horen waar de toets uit bestaat. Als je dat wel weet, kun je namelijk de toets voorbereiden door relevante woordjes te leren ed. Dan geeft de toets geen goed beeld meer van de daadwerkelijke (spontane) vaardigheden. Ik heb weleens een Chinese kandidaat gehad die een verhaaltje over zichzelf van buiten had geleerd, maar die in de onverwachte delen van de toets veel slechter scoren.

Ik kan me voorstellen dat ze gewoon willen kijken wat het niveau is, en of de leerling durft te praten en fouten te maken. Dat laatste is namelijk een goede indicatie voor het makkelijk kunnen leren van een taal. Verder is voor TTO in eerste instantie het begrijpen belangrijker dan het kunnen spreken.

Het toetsen van het taalniveau is ook niet gestandariseerd. Ik denk dat iedere school zelf kiest voor wat zij belangrijk vindt. En verder staat het onderzoek naar (het ontwikkelen en afnemen van) taaltoetsen nog in de kinderschoenen.

Valkyre

Valkyre

31-03-2011 om 21:50

Als 't aan mij lag...

zou die toets inderdaad overal hetzelfde zijn. En zouden ervaren taaladviseurs 'm afnemen. En zou er veel meer onderzoek worden geraadpleegd (en gedaan) voor die toets überhaupt werd ontworpen.

Maar ja, het ligt niet aan mij helaas...

margje van dijk

margje van dijk

03-04-2011 om 21:30

Ha,

Ik loop wat achter, vandaar dat ik nu pas kom kijken hier, maar maak je geen zorgen, Pleun. Zoals Pelle al zei moest mijn zoon ook een motivatiegesprek komen doen voor het gymnasium, en hij is gewoon aangenomen. Ik heb het al eerder hier verteld, maar hij had net als jouw zoon nogal kinderlijke antwoorden gegeven (Vraag: waarom heb je voor deze school gekozen? Antwoord: dan kan ik mooi met mijn moeder opfietsen. Vraag: wat vind je het leukst om te doen? Antwoord: buitenspelen. Vraag: wat lees je graag? Antwoord: Donald Duck).

Maar later hoorde ik dat ze ook gewoon kijken of je zoon een beetje normale volzinnen kan produceren, of er gewoon een gesprek mee te voeren valt, en heus niet of hij wel de juiste inhoudelijke antwoorden op de vragen geeft.

Dus maak je geen zorgen hoor!

Margje

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.