Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
kaatje66

kaatje66

09-03-2012 om 11:16

Toets rekenen

Onze dochter heeft vandaag een rekentoets gehad. Ze zit in de 2e klas van het vmbo-t. Haar jaar moet over 2 jaar de verplichte rekentoets doen die dan verplicht is. (2013-2014) Omdat school het vermoeden heeft dat de kinderen tegenwoordig erg slecht kunnen rekenen hebben ze dus nu al een oefentoets gehad. Voor de komende 2 jaar heeft de school al geinvesteerd in extra begeleiding in rekenen. Dus ook voor mijn dochter met dyscalculie.
Maar wat gebeurt er nu eigenlijk als blijkt dat de kinderen het referentieniveau niet halen??? TIjdens het rapportgesprek kregen wij te horen dat ze dan niet op examen mogen. Onze dochter doet het heel erg goed op school en het lijkt me heel raar dat ze dan geen diploma kan halen als ze niet kan rekenen. Dit is natuurlijk even heel zwart-wit gezien.
Want het niveau geldt ook voor basis en kader leerlingen. Dan zouden heel veel kinderen zonder diploma zitten toch??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Iets over gelezen

Ik heb er wel over gelezen en zal me er naar aanleiding van jou draadje eens verder in verdiepen. De rekentoetsen zijn aangepast op het niveau van je kind. Een vmbo leerling maakt een andere toets dan een vwo leerling. Dus er zijn meerdere referentie niveau`s. En ik dacht dat het de bedoeling was dat er een betere meting komt van het rekenniveau van de leerlingen, die blijkt namelijk gemiddeld slecht te zijn.
De scholen hebben dan een meetpunt waar de leerlingen aan moeten voldoen. Ik lees dat de rekentoets een onderdeel is van het examen zodat met de uitslag rekening kan worden gehouden bij keuze vervolgopleiding. Maar ik heb nog niet gelezen dat de rekentoets een "examenvak" is en dat je ervoor kunt zakken.
Als leerlingen geen examen doen in wiskunde heb je natuurlijk geen idee waar ze zitten qua rekenniveau. Kan me voorstellen dat dat soms niet goed aansluit bij vervolgopleidingen.

Het wordt druk op het mbo 2

Zie http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/
"Maar wat gebeurt er nu eigenlijk als blijkt dat de kinderen het referentieniveau niet halen???"
Dan krijg je je diploma niet.
"Want het niveau geldt ook voor basis en kader leerlingen. Dan zouden heel veel kinderen zonder diploma zitten toch??"
Ja, dat is ook het vermoeden. Zie http://www.steunpunttaalenrekenenvo.nl/nieuws/minister-houdt-vast-aan-selectieve-eindtoets-2f-voor-vmbo-bb
Ook veel havo/vwo lln gaan het niet trekken.
Het wordt druk op het mbo-2, hoewel het maar de vraag is of dat diploma dan wel gehaald zal worden. Daar gelden die eisen vooralsnog ook.
Maar maak je niet druk. Als het zo werkt, dan kun je er toch niks aan doen. Jouw kind is dan niet de enige die in de knoei komt. Er zal wel weer aan een knop gedraaid worden, al is nog niet duidelijk wanneer.
Groet,
Miriam Lavell

Ik maak me ook zorgen........

Bij ons is de situatie zo:
Jongste heeft dyscalculie, tenminste volgens de basisschool en v.o. school. Getest is ze nooit omdat er geen testen bestaan die passen bij haar leeftijd. Zij is bijna 14 en de testen beslaan alleen voor een leeftijdscatogorie die jonger is (nu tot 12 jaar en dit gaat elk jaar een stapje omhoog, blijft dus altijd voor 2 jaar jonger geschikt dan dochter is, heeft te maken met de datum dat dyscalculie 'officieel' erkend werd).
Jongste heeft o.a. nog steeds moeite met cijfers lezen. En hoe meer cijfers (hogere getallen) hoe lastiger het wordt het goede getal te lezen.
Met de berekingen an sich heeft ze minder moeite.
Als er staat 12-3, is haar antwoord b.v. 18 (21-3, de 12 omgedraaid). Maar ja, ook al snapt ze het wel, het blijft een fout antwoord. Jongste kan ook niet 'schatten'.
Oudste is daar ook goed in, maar niet zo uitgesproken als zusje. Ook zij heeft met de berekingen an sich geen moeite. En met het 'schatten' ook niet (dit heeft zusje wel), alleen die omdraaiingen van getallen doet ze soms.
Basisschool praatte bij haar dus alleen over een 'vermoeden van dyscalculie' en ze heeft ook nooit RT ofzo gehad, maar redde het zo wel.
Daarom heeft zus wiskunde op de VMBO TL ook gehouden. Als extra vak (kon daar op school). En examen ingedaan en gehaald met een 6 (wat cijferfoutjes inderdaad).
Maar nóóit rekenen meer gehad op vmbo. Al die jaren niet!
En nu op MBO moet ze opeens weer rekenen. En ook nog in rijtjes (maakt het moeilijker het te lezen weet ik van jongste). Drama dus.
Hemeltje dank gelden voor haar nog de 'oude regels' dus zij moet wel examen doen, maar het 'geld' nog zo als het jaar erop wanneer je verplicht een 5 minimaal moet halen.
Want écht dat haalt ze niet, zeker niet na 4 jaar amper rekenen. En voor de rest van haar vakken inclusief stage staat ze gemiddeld een 8 ! En dat gaat van Methodiek, t/m Engels en Nederlands(die laatste 2 zelfs een 9,5)....En niet dat ze er veel voor doet, welnee...met 2 vingers in de neus en nooit leren.(MBO4)
Maar dat rekenen, ze snapt er niks van.
Voor jongste ben ik bang dat ze niveau 2 niet eens haalt. En die zou voor de rest ook met gemak MBO4 kunnen. Wel heeft zij al jaren RT en extra rekenles. Maar dat er nu zo mee opschiet kan ik niet echt zeggen.
Het is een zeer bizarre situatie....Zoals oudste, alle vakken 8 of hoger, behalve rekenen een 2!
En dan zouden ze volgende jaar dus gewoon een niveau omlaag moeten daarvoor...!!!!
Moet je ook nog weten dat oudste een opleiding doet waarbij rekenen écht zeer onbelangrijk is. Nou ja, je hebt rekenen natuurlijk altijd wel een beetje nodig. Maar dat beetje dat kan oudste nu net wel (voor dagelijks leven). Het is gewoon belachelijk. Zeker voor die groep die jaren geen rekenles heeft gehad!
groeten albana

kaatje66

kaatje66

10-03-2012 om 11:11

Reactie

Maar zoals haar mentor en tevens ook haar wiskunde leerkracht al zei. "Er zal wel weer een oplossing komen want dan anders gaan er dus heel veel leerlingen zonder diploma van school. En dat is toch ook niet de bedoeling"
Maar feit blijft wel dat er slecht gerekend wordt op school. De school van onze dochter is nu lichtelijk in paniek omdat het rekenen echt onder de maat is. Wat dus eigenlijk niet hoeft want in het boek van mijn dochter staat achter elk hoofdstuk een paragraaf rekenen. Dit om het rekenen te blijven oefenenen. Alleen doen ze hier niks mee. Met ingang van volgend jaar komen er extra rekenlessen. ZOu natuurlijk slordig zijn als blijkt dat de helft van de examenkandidaten niet op examen mag.... Voor kinderen met dyscalculie is er volgens leerkracht van onze dochter nog niks geregeld. Door al die stomme regels wordt het steeds moeilijker gemaakt voor een kind met dyscalculie. Op havo is wiskunde al verplicht, dus geen havo voor onze dochter...
grrrrrrrrrr.

Veronderstelling

De veronderstelling van die referentieniveaus, is dat basisvaardigheden rekenen in het vo nog kunnen worden bijgespijkerd. Ik geloof dat helemaal niet.
Ik denk dat wat je opsteekt van het bo, het basisniveau is dat je hebt. Dat kan wat wegzakken (training helpt), maar op een hoger niveau komen (van 1F naar 2F-4F) voordat je 25 bent, daar geloof ik niks van.
Misschien weer wel als je eenmaal 25 bent trouwens.
In het vo pas extra aan rekenen gaan trekken (of taal), is daarom volgens mij te laat (hoewel blijven trainen wel van belang kan zijn).
"ZOu natuurlijk slordig zijn als blijkt dat de helft van de examenkandidaten niet op examen mag.... "
Maar dat is ook onzin volgens mij. Er wordt gedaan alsof leerlingen die geen diploma kunnen halen door een of enkele vakken, helemaal geen examen mogen doen. En dat is onzin. Je hebt namelijk altijd recht op deelcertificaten: een diploma voor de vakken die je wel gehaald hebt.
Vroeger (ik spreek nu van wel 25 jaar geleden geloof ik), werd in dat soort gevallen een getuigschrift uitgereikt. Geen diploma, maar een verslag van wat er wel gelukt was.
Ik denk eigenlijk dat we daar weer naar terug gaan.
Groet,
Miriam Lavell

Elisabeth B.

Elisabeth B.

10-03-2012 om 12:24

Parallel

Is er een parallel met spelling? Er zijn leerlingen die wel heel goed kunnen rekenen maar slecht zijn in taal er spelling. Die leiden daar ook onder, niet alleen halen zij misschien ook niet het laagste niveau, ook hebben ze te maken met redactiesommen.
Dyslexie dat ken ik, is discalculie iets vergelijkbaars, draaien deze kinderen cijfers om of kunnen ze gewoon slecht rekenen? Oprechte vraag hoor, kort geleden had ik er nooit van gehoord en ineens zie ik het steeds voorbij komen.

max

max

10-03-2012 om 21:39

alle tl leerlingen zullen 2f gaan halen hiermee ook de leerlingen met dyscalculie.

er komen nu overigens steeds meer digitale reken opgave beschikbaar.
oefenen moet geen probleem zijn.

blijft dat het 2f nivo voor tl goed te doen is. basis leerlingen ( evt met lwoo) moeten hier wel heel hard voor werken.

na dit schooljaar sier meer zicht mbt de opzet van de vragen. je nu onrustig maken is veel te vroeg. je zult zien... valt mee

pro juf

pro juf

10-03-2012 om 21:43

Klopt

vanaf 2013-2014 gaat de ellende beginnen want vanaf dan kan je erop zakken. En inderdaad, haal je het referentieniveau niet, dan zak je. Ik weet niet of dat ook voor het vmbo geldt, daar ben ik niet in thuis.
Op het mbo gaat het wel gelden, en daar gaan klappen vallen, daar reken maar op. Nu geldt voor niv 1 nog 1F, maar de plannen zijn om daar 2F van te maken.
Ik werk op het Praktijkonderwijs en een aantal leerlingen doen ism het roc bij ons niveau 1 en stromen dan door naar niv 2. 1F is al een hele opgave, immers op het pro heb je eigenlijk altijd een leerachterstand op rekenen en of nederlands. 1F is eind groep 8.

Niv 2 is ook 2F, dat is echt best moeilijk!
Ik heb een conferentie bijgewoond van diverse scholen met dhr Meijerink (dit plan heet de wet meijerink). Al deze scholen voorzien problemen.

Op een andere bijeenkomst kreeg ik te horen dat het gemiddeld 4 jaar duurt om van het ene niveau naar het andere te komen...

Wij werken ons gek om 1F erin te krijgen bij de leerlingen die door kunnen stromen naar ROC, maar als het 2F wordt, dan houdt het echt op.

Ongetwijfeld zal deze wet niet lang bestaan, want er zal zoveel uitval komen, dat er weer allerlei regelingen moeten komen. Slachtoffers zijn de leerlingen die de komende jaren een diploma willen halen

elsje78

elsje78

10-03-2012 om 21:48

Max

die opgaven zijn er allang, er zijn ook hele goede methodes geschreven op de referentieniveau's. Neemt niet weg dat het echt te moeilijk zal zijn voor een aantal. Ook omdat wiskunde en rekenen iets heel anders is. Ik heb op de havo wiskunde a gedaan, maar heel veel bewerkingen doe je niet met wiskunde. Leerlingen die dan opeens op het mbo weer terug moeten naar het rekenen, zijn veel vaardigheden weer kwijt en moeten dit weer opnieuw leren.

En als jij getallen steeds omdraait, kan je oefenen wat je wil, dat verbetert niet zomaar het omdraaien...

een moeder

een moeder

11-03-2012 om 09:20

Er is mij altijd vertelt dat dochter op het niveau van groep 6 moet zitten met rekenen om naar het vmbo te kunnen.
Maar heeft ze dan 1F ?
Als ik het hierboven leest is 1F het niveau van groep 8. Hoe lang heeft ze dan nog om haar niveau op 1F te krijgen?
En is 2F dan überhaupt nog wel haalbaar?

De meesten halen het

"Er is mij altijd vertelt dat dochter op het niveau van groep 6 moet zitten met rekenen om naar het vmbo te kunnen. Maar heeft ze dan 1F ? "
Ja, dat is ongeveer het geval.
1F is het niveau dat eind basisschool bereikt moet zijn. Dat niveau wordt door 75% van de leerlingen bovendien behaald, een deel van de lln haalt dat in groep 6 al. 50% haalt zelfs meer dan dat 1S en een procent of tien zit daar nog weer boven.
De eisen zijn globaal genomen niet heel erg hoog.
De vraag is wel of leerlingen die eind bo maar net het niveau 1F hebben gehaald en dus bij moeten leren in het vo om 2F (of meer) te halen, dat ook voldoende zullen doen.
Kortom: ca 50% van de leerlingen zal extra moeite moeten doen om dat niveau 2F te halen.
Groet,
Miriam Lavell

Geen nieuwe groep

Pro-juf, dat leerlingen uit het praktijkonderwijs buiten de boot vallen, is niet nieuw. Dat al zo sinds het bestaat. Ze zijn niet meegenomen in de kwalificatieplicht. Ze hoeven geen diploma's te halen.
Ik denk dan ook niet dat voor hen de regels zullen worden aangepast.
Bij de normering van de referentieniveau's is binnen die groep wat mij betreft wel wat opvallends gevonden.
Van de lln met een Pro advies haalt een deel van de leerlingen zelfs het streefniveau op taalvaardigheid en leesvaardigheid eind bo (die zullen ook 2F kunnen halen). Voor rekenen haalt niemand 1F en slechts 3% het minimumniveau.
De vraag is of dat nu een automatisch gevolg is van moeilijk leerbaar zijn, of van de aanname dat rekenen moeilijker is dan taal en dus aan bepaalde kinderen maar niet aangeboden moet worden.
Waar ik me zorgen om maak is de groep boven Pro. Daar zitten namelijk ook leerlingen die op onderdelen (taal of rekenen) niet eens het minimumniveau halen. Zelfs het havo herbergt 2-2,8% lln die of op taal, of op rekenen 1F niet gehaald hebben.
Daar, boven Pro, gaan de echte klappen vallen. Daar ontstaat een aanvullende groep leerlingen van wie heel jong al vast komt te staan dat ze geen diploma zullen halen.
Het doel van de referentieniveau's is administratief: Het maakt het vergelijken van de vaardigheden van lln op internationaal niveau makkelijker.
Maar het is niet voor niks dat in het buitenland het gewoon is dat aan de inhoud van het onderwijs meer concrete eisen gesteld worden. Dat gebeurt vanuit de gedachte dat een referentiekader de kans geeft om het onderwijs te verbeteren: meer uit leerlingen te halen door precies te weten wat het einddoel is.
Ik denk dat dat kan werken, ook voor ouders. Er is eindelijk concreet antwoord op de vraag 'wat moet mijn kind kunnen?'.
De niveau's zijn absoluut. Dat betekent dat als het onderwijs in het basisonderwijs verbetert, dat een hoger percentage leerlingen 1F of hoger zal kunnen halen eind bo.
Maar dat doet niets af aan de problemen van leerlingen die dat niveau niet halen. Dat is overigens een minder groot probleem voor leerlingen die nu ook al in een mbo-traject thuis horen. Er is werkend leren en er is erkenning van het Ervarings Certificaat.
Minder school, meer werken, toch nog de kans om op ervaringsniveau MBO-4 te komen, ook al haal je 2F niet. Als er werk is, dan is dat geen probleem.
Het is wel een probleem voor leerlingen die nu nog havo of vwo doen. Die zullen dat, als er geen aanpassingen komen, niet kunnen blijven doen en dus niet kunnen gaan studeren. Ook zij raken aangewezen op mbo en Ervarings Certificaten.
Groet,
Miriam Lavell

een moeder

een moeder

11-03-2012 om 12:23

Bedankt

Bedankt voor het antwoord. Dat wordt dus hard werken voor haar. Maar het is schijnbaar wel haalbaar.

Ik neem aan dat ze met taal en spelling ook een toets krijgen en op een bepaald niveau moeten zitten?

Pro-juf

Pro-juf

11-03-2012 om 20:20

Klopt miriam

Pro leerlingen hebben geen kwalificatie plicht, maar de kans dat er nog pro leerlingen door kunnen stromen naar het mbo wordt op deze manier erg klein. Onze leerlingen die doorstroomden haalden meestal niv 1 en vaak ook 2. Dat vergroot de kans op een baan toch wel aanzienlijk. Uiteraard heb ik het nu over 10 tot 20% van de pro leerlingen.

Van de andere kant heb ik me de laatste jaren enorm geërgerd aan het reken en taalniveau van mbo en ook soms hbo stagiaires. Eenvoudig correctiewerk was voor sommige aankomend onderwijsassistenten niet te doen. Ook de rapporten van sommige collega's van het oop zijn soms stuitend. Dat er scherpere regels komen, prima, maar niv 1 moet 1f worden, hooguit, niet 2f.

Dat gaat 'm niet worden

Pro-juf:"maar de kans dat er nog pro leerlingen door kunnen stromen naar het mbo wordt op deze manier erg klein."
Het is de bedoeling dat die kinderen die dat kunnen, niet eens meer in Pro belanden.
En dat doel is snel bereikt als die referentieniveaus inderdaad tot beter _basis_onderwijs gaan leiden (is nog niet zomaar gezegd trouwens).
"maar niv 1 moet 1f worden, hooguit, niet 2f."
Ik vrees dat dat er niet van gaat komen. vmbo-b (en dus zelfs LWOO) heeft ook al 2F als eindniveau.
Groet,
Miriam Lavell

Pro-juf

Pro-juf

11-03-2012 om 21:11

Ik weet het

Maar ik zie ze elke dag, leerlingen die 'in beginsel' niet moeilijk lerend waren, maar door omstandigheden niet tot leren kwamen. Dyslexie dat nooit onderzocht of onderkent is, ernstige thuis-problemen, pesten, faalangst... En dan op de juiste plaats aan een inhaalslag beginnen, maar dan is het vanaf nu te laat.

Ik volg de ontwikkelingen iig met grote interesse.

Groeten

Dank!

Pro-juf:"Maar ik zie ze elke dag, leerlingen die \'in beginsel\' niet moeilijk lerend waren, maar door omstandigheden niet tot leren kwamen. Dyslexie dat nooit onderzocht of onderkent is, ernstige thuis-problemen, pesten, faalangst..."
Dank voor dat openhartige antwoord. En ja, dat is ernstig. Kwestie blijft dat die kinderen niet in Pro hadden moeten belanden maar eerder al de ondersteuning hadden moeten krijgen die ze nodig hebben.
We mogen hopen dat die referentiekaders en wet passend onderwijs daar wat aan doet. Hoewel de combinatie helaas ook kan betekenen dat Pro juist nog extra hard volstroomt, juist ook met leerlingen die in beginsel niet moeilijk lerend zijn.
Groet,
Miriam Lavell

elsje78

elsje78

13-03-2012 om 12:47

Miriam

Ik hoop van harte dat deze leerlingen snel en op tijd betere hulp gaan krijgen. Ik ben het helemaal met je eens dat deze leerlingen er niet hadden hoeven zitten!

Pro gaat weer terug naar waar het 10 jaar geleden was; eindonderwijs. Voor 80% is het dat nu al, en bij die leerlingen is dat ook prima. De echte mlk leerlingen zullen niets merken van de referentiekaders, zij halen dat niet en gaan op hun 18e meestal werken.

Maar mijn hart gaat uit naar die andere 20%, waar we straks tegen moeten vertellen dat mbo er niet meer inzit door deze wet. En die te laat iets overwonnen hebben om nog door te kunnen gaan.

Ik ben al druk bezig met allerlei plannen om iig alles te proberen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.