Ouders en School Ouders en School

Ouders en School

Lees ook op
Stenna

Stenna

16-11-2011 om 00:13

Toetsen niet teruggeven

Waar ik me nu al ruim 3 jaar over verbaas: dat docenten op de middelbare school van zoon de toetsen niet teruggeven. Ze krijgen alleen het cijfer te horen. Hoe moet je daar nou iets van leren?! Zoons huiswerkbegeleider (zelf oudleraar) baalt er ook van, zo kan hij hem bij de vakken waar hij moeite mee heeft niet goed bijsturen. Je mag ze op de 10-minuten avond even inzien. Dan is het al te laat dus, want rapport is dan al binnen. Op iedere ouderavond kaarten we (nog meer ouders dan ik) het weer aan, er verandert niets. Is dit normaal? Op alle scholen zo? Waarom? Is het luiheid om geen nieuwe toetsen te hoeven maken ieder jaar (hoort dat niet bij hun werk)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Doen veel scholen

En dat deden ze 30 jaar geleden ook al.
Toetsen worden vaak aantal jaar na elkaar gebruikt en dan kan er een 'handel' in toetsen ontstaan.

Het is natuurlijk wel beter om de toetsen uit te delen en klassikaal te bespreken en dan weer op te halen. Zo leer je wel van je fouten.

Puck

Puck

17-11-2011 om 08:35

Hier ook

Hier is het ook gebruikelijk dat de toetsen niet meegegeven worden. Zover ik het meekrijg bespreken ze wel altijd de toets in de klas. Verder heb ik wel eens bij een vak dat Puckoudste moeilijk vond of onverwacht heel slecht gemaakt had gevraagd aan kind of hij wilde vragen of de toets meemocht om samen mee verder te werken en tot nu toe is dat nog nooit geweigerd, wel met de voorwaarde dat de toets ook weer ingeleverd wordt.

Bespreken van toets

Hier moet de gemaakte toets besproken worden anders mag er geennieuwe toets gegeven worden. De toets zelf mag niet mee het gemaakte werk wel.
Zoon met rugzakje krijgt de toetsen in een gesloten envelop wel mee voor de huiswerkbegeleiding, in het handelingsplan staat dat de docent de toets met zoon induvidueel moet bespreken, dus stoppen ze de toets liever in een envelop dichtplakken klaar! Op de huiswerbegeleiding wordt de toets dan besproken.

Lisetje

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Marjolein

Marjolein

17-11-2011 om 11:13

Ja hier ook geen toetsen mee naar huis.

Wel bespreken ze het in de klas. En dan is er ook nog een extra uur per week, waarin je langs de docenten mag om extra uitleg en extra vragen mag stellen. In dat uur kun je ook nog eens extra naar je toets kijken en vragen stellen.
Lisetje, LOL als het niet zo droevig was. Ze moeten er toch echt tijd in stoppen, want dat staat in het handelingsplan. Nou, dan geven we het liever toch maar mee voor de huiswerkklas. Je zou ze toch? Maar goed, uiteindeiljk is je doel bereikt, denk ik.

An

An

17-11-2011 om 11:42

Toets maken niet zo makkelijk

Ik kan mij heel goed voorstellen dat ze de toetsen een paar jaar gebruiken. Een goede toets in elkaar zetten is zo makkelijk niet. Daarbij zijn veel toetsen afkomstig uit de methode en die wordt niet ieder jaar vernieuwd.

groet, An

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.