mar-ank
21-04-2009 om 12:57
Topografie leren
Mijn dochter zit in groep 6. Ik was er van uit gegaan dat ze dit jaar met topografie zou beginnen. Zo was het vroeger op de lagere school; in klas 4 Nederland, in klas 5 Europa en in klas 6 de Wereld. Ik dacht dat dat nu nog wel zo zou zijn. Tot mijn verbazing blijkt het niet zo te zijn. Volgens de juf is topografie tegenwoordig geen verplicht onderdeel meer. Kindere hoeven niet meer te weten dan dat Groningen in het noorden van het land ligt en Maastricht in het zuiden. Dat moeten ze globaat aan kunnen wijzen.
Gelukkig vind de juf het zelf nog wel belangrijk, en dus krijgen de kinderen topografie mee naar huis. Ze hebben geen tijd om er op school iets aan te doen, behalve de toets afnemen. Helaas heeft ze tot nu toe (mede door langdurige ziekte van de juf) nog maar drie provincies gehad. Dus heel Nederland voor de zomervakantie gaat nooit lukken. Ik vind dat erg jammer.
Hoe zit dat op andere scholen? Krijgen de kinderen daar wel of geen topografie, en doen ze er dan in de klas iets aan of moeten ze het ook helemaal thuis doen? Ik ben erg benieuwd.

Vera*
21-04-2009 om 13:15
Vroeger
vond de juf het bij mij op school ook helemaal niet nodig om topografie te leren onder het mom van als je wilde weten waar iets lag dat je het dan maar moest opzoeken. Dit tot grote ergernis van mijn moeder, zelf ook juf. Ze greep haar kans toen ik in de zesde klas met een zeer gecompliceerde beenbreuk niet naar school kon. Ik heb alles moeten leren en daar ben ik nog steeds blij om. Mijn zussen die op een andere lagere school zaten kregen wel gewoon topografie(toetsen).

mar-ank
21-04-2009 om 13:22
Pluim voor je moeder!
Ik ben ook nog altijd blij dat ik topografie heb geleerd op school. Toen zag ik er het nut nog niet zo van in, maar nu vind ik het toch wel handig dat ik een beetje weet waar ik iets plaatsen moet, zonder dat ik er meteen een kaart bij moet pakken.
Bij mijn dochter in de klas zitten nu nog steeds kinderen (groep 6!) die hun eigen stad, Arnhem, niet op de kaart van Nederland kunnen aanwijzen! Ik vind dat gewoon schandalig eerlijk gezegd.
Ik heb mijn dochter al gezegd dat als ze Nederland dit schooljaar niet afkrijgen dat we dan de rest thuis gaan doen. 'Maar jij bent toch geen juf?' zei ze toen. Nou, ik denk dat ik dit ook als niet-juf toch wel voor elkaar krijg

Polly Shearman
21-04-2009 om 14:13
Zoon in groep 6
heeft morgen Noord-brabant en dan 2 weken later limburg op het progamma staan. Dan heeft hij alle provincies gehad, met al hun belangrijke steden, hun wateren, hun bijzonderheden. daarna volgen er nog wat hoofdstukken over bv landbouw, cultuur enz..
groet, polly

mar-ank
21-04-2009 om 14:53
Kijk, dat bedoel ik...
...dat halen ze hier dus nooit meer in. Zelfs als ze het tempo drastisch opvoeren naar iedere twee weken een provincie, halen ze het niet meer voor de zomervakantie.
En tot nu toe kregen ze steeds ruim drie weken om thuis te oefenen. Heeft helemaal geen zin zo'n lange periode, want het is meestal de middag van te voren; o ja, ik heb morgen ook nog een toets.
Trouwens, weet er iemand misschien een leuk spel, of programma voor op de pc om topo mee te oefenen? Ik heb zelf nog niet gezocht hoor, maar misschien is er iemand die meteen zegt; dit is leuk!

Maylise
21-04-2009 om 15:13
Hier ook weinig
Op onze huidige basisschool wordt ook heel weinig aan topografie gedaan. In groep 5 sowieso niet. Ik geloof dat ze volgend jaar in groep 6 wel aan topografie doen. Mijn dochter in groep 8 heeft in groep 6 topografie van Nederland gedaan maar alleen de provincies + hoofdsteden dus weinig inhoudelijk. In groep 7 topografie van de wereld. Ze moesten een aantal landen + hoofdsteden leren. Wederom weinig inhoudelijk.
Ik heb dus er voor gekozen om mijn dochter zelf in de vakantie te laten oefenen met topografie. Sowieso laat ik mijn kinderen in de zomervakantie altijd wat schoolwerk doen (dit voornamelijk omdat ze twee talig worden opgevoed en ik graag hun geschreven frans ook op pijl wil houden) dus in het kader daarvan heb ik de topografie ingepast.
Maylise

MaximeM
21-04-2009 om 15:20
Oh hier wel hoor
Hoi,
Ja hier wel hoor, Nederland komt geheel aan bod in groep 6, per provincie hebben ze dan een lijstje met zo'n 15-20 plaatsen en rivieren en dat gaat het hele jaar door met toetsjes. Vervolgens is in groep 7 heel europa aan de beurt. Onlangs heb ik hem moeten overhoren en dat stukje daar in de Balkan is zó veranderd, dat wist ik niet met mijn basisschool kennis (nu wel dus)
Maxime

Lucette
21-04-2009 om 15:29
Hier vanaf groep 5
hoi,
Hier beginnen ze in groep 5 met alle provincies met (incl. alle hoofdsteden per prov.) en de belangrijkste rivieren.
In groep 6 behandelen ze om de 2 weken een provincie uitgebreid (dus met een stuk of 12 steden en wateren).
In groep 7 is Europa aan de beurt.
Het cijfer wordt ook op rapporten vermeld
grtz
Lucette

Lynna
22-04-2009 om 07:11
Zelfs op de middelbare
Mijn dochter heeft groep 6 overgeslagen en groep 8 en wist daardoor maar een bedroevend beetje van topo.
Nu zit ze in 2 gym en krijgt tot mijn verbazing gewoon weer topo. Dan heel noord-Nederland bv met alle plaatsen, streken en rivieren. Het is allemaal nieuw voor d'r, dus ze moet er veel tijd in steken. Maar het is wel handig, zo weet ze nu tenminste dat als we hier vandaan naar Frankrijk gaan, we niet over de Afsluitdijk hoeven
Krijgen jullie kinderen ook nog topo van Nederland op de middelbare?

Bastet
22-04-2009 om 07:36
Net als de zoon van polly
Mijn kinderen krijgen nog uitgebreid topografie,net als Polly beschreef.
groetjes,bastet

*Rymcke*
22-04-2009 om 08:18
Hier ook
gewoon uitgebreid topo. Vorig jaar in groep 5 provincies van NL. Nu per deel van nederland met alle wateren en gebieden erbij. Volgend jaar in groep 7 Europa en groep 8 de wereld.
Hier op de middelbare wel topo, in de brugklas nog eens een keer heel europa moeten doen en dan de uitgebreide versie incl. hoofsteden en rivieren. En later landen zoals China en Japan.
Hier in Limburg dus nog gewoon topo.
Rymcke

albana
22-04-2009 om 08:59
Hier ook
Hier krijgen ze ook nog uitgebreid topo. In groep 5 beginnen ze al (wel aan het eind van groep 5) eerst de provincies en hoofdsteden, dan de europeese landen+hoofdsteden) groep 6 heel nederland, per provincie+rivieren+zo'n 20 steden. groep 7 heel europa+zo'n 30 steden+aantal rivieren, zeeén, meren etc. groep 8 heel de wereld. Erbij krijgen ze meestal (de week erna) het hoofdstuk van dat land mee...de belangrijkste inkomsten, industrieën, grondstoffen, verdeling qua beroepen en weet ik wat allemaal wel niet.
Dat topo leren is een goede oefening voor het voortgezet onderwijs. Dat is iets wat je gewoon moet leren om te leren. Oudste heeft er veel profijt van gehad. Die kon eerst hélemaal geen topo leren, totdat ze opeens door had hoe het werkte....en vanaf groep 7 ging het als een trein, als ze er 5 minuten naar keek kende ze het al. Idem hier jongste, die heeft pas geleden het licht gezien. Nu haalt ze alleen maar G-tjes ervoor was het matig of onvoldoende en heel soms een voldoende. Nu is het opeens of het kwartje is gevallen.
De topokaartjes moeten eerst in de klas zelf worden opgezocht in de atlas. Erna wordt het nagekeken en verbeterd en dan krijgen ze een nieuwe kaart (kopie van meester) mee om te leren. Tijdens p.c. les mogen ze ook nog oefenen, sommigen hebben daar al genoeg aan. Maar hier moeten ze thuis nog wel oefenen.
groeten albana

maan.
22-04-2009 om 09:10
Hier vanaf groep 6
Hier topografie vanaf groep 6, alleen Nederland. In groep 7 en 8 vervolgens europa/wereld.
Niet alleen vanwege de topografie maar (volgens de leerkrachten met name) ook om te 'leren-leren' dus het beginnen met stamp-huiswerk.

kirima
22-04-2009 om 10:48
En hier
Hier wordt in groep 6 begonnen, maar het wordt niet zo uitgebreid gedaan. Meestal 2 provincies tegelijk en daarvan zo'n 10 plaatsen, + wat rivieren/wateren.
Bij stiefdochter ook vanaf groep 6 en daar wel heel uitgebreid, 1 provincie per keer en zo'n 12 a 15 plaatsen geloof ik.

Fraz
22-04-2009 om 21:11
Morgen
dochter heeft morgen een topo toets over west nederland (noord en zuid holland en utrecht). Ze hebben niet veel toetsen (vier stuks nl noord, oost, west en zuid) maar behandelen wel heel nederland. Ik vind het ook wel goed dat ze dat hebben.

Emmawee
22-04-2009 om 22:59
Nut topo
Maar wat is nu precies het nut van topografie?
Leuke vraag. Wat mij betreft: je beter kunnen oriënteren, een beter beeld krijgen van de schaal van de wereld. Weten welke landen tot een bepaalde regio behoren kan voor het begrip van dagelijks nieuws handig zijn. Door topografie weet je beter hoe de legpuzzel in elkaar zit.
Groeten, Maw.

Maylise
23-04-2009 om 01:54
Nut van topografie
Het nut van topografie is dat je in elk geval niet zulke gesprekken krijgt als wij gisteren aan tafel hadden met een student uit Columbia. Ik heb geen idee hoe we er op kwamen maar op een gegeven moment kwamen hoofdsteden om de hoek kijken.
Dat gesprek ging ongeveer zo:
Wat is de hoofdstad van Canada?
Student: nou eh Montreal
Nee
Student: dan eh Toronto!
Nee, ook niet.
Student: eeeh.... Ontario!
Da's geen stad maar een provincie. Wat dacht je van Ottowa?
Student: oooh ja natuurlijk.
Nou herkansing wat is de hoofdstad van Zwitserland?
Student: Die weet ik, Wenen!!
Nee, dat is Oostenrijk. Het begint met een B
Student: Berlijn?
Nee, Bern.
Student: nooit van gehoord.
Enfin zo ging het nog even verder. Alleen de hoofdsteden van Latijns Amerika wist hij perfect. Nou ook een kleine kantekening. Suriname, Frans Guyana en Brits Guyana weer niet.
Om dit soort gesprekken te vermijden waardoor mensen toch een vreemde indruk krijgen is topografie best handig.
Overigens is deze jongen (een hele intelligente jongen verder, ingenieur in zijn eigen land en hier nu bezig met een aanvullende Master) niet de enige.
Kameraad van mijn zoon (jongen zal 17 geweest zijn) ging op vakantie naar Argentinië. Op de kaart die bij ons in de gang hing wees hij enthousiast India aan om te laten zien waar dat nou lag.
Toen ik jaren geleden student was in een ver grijs verleden was er een jongen op het werk die dacht dat we een grapje maakten toen we heteen keer hadden over Groenland. Die geloofde niet dat er een land bestond met die naam. Daar had hij nooit van gehoord.
Kortom kennis van topografie is best handig. Nu de school het hier wat verwaarloosd oefen ik dus zelf met de kinderen in de vakantie. We hebben vorige zomer met dochter topografie van Frankrijk, Nederland en de rest van Europa gedaan. Heel leuk. Deze zomer wil ik haar maar eens de VS laten doen, Canada en latijns amerika. Zo leert ze toch wat.
Maylise

Jvo
23-04-2009 om 09:01
Bij ons...
... beginnen ze eigenlijk al bij de kleuters met puzzels van de wereld, werelddelen, Nederland, die je kan omtrekken en inkleuren.
In de middenbouw komen er de vlaggetjeskaarten bij (een houten landkaart waar je de namen van landen, provincies, steden, rivieren, gebieden, etc. in kunt prikken). En dan op wereldniveau, europa, NL en verschillende provincies.
Bij de bovenbouw wordt er echt getoetst. Dat gaat niet per provincie, maar per regio. De eerste was NL (provincies, grote steden en rivieren), maar ik heb ook noord Nederland langs zien komen, de randstad, het Deltagebied, zuid Nederland, etc. Er zit vaak flinke overlap tussen, dus de belangrijke steden/rivieren/gebieden blijven zo goed hangen, en bij aanvang van een nieuw gebied is een deel al bekend (waardoor het leren leuker is en de gebieden samenhang krijgen).
Als dit niet op school zou worden aangeboden zouden we absoluut zelf met onze kinderen gaan oefenen! Ik vind het heel belangrijk dat je jezelf, en anderen kunt plaatsen op de kaart.

Ellen Wouters
23-04-2009 om 12:09
Nut van topografie
De stereotype Amerikaan die denkt dat Denemarken de hoofdstad van Brussel is, bestaat echt. Evenals de vakantiegangers in Benidorm die op de kaart moeten aanwijzen waar ze zijn, en dan hun vinger ergens in Bulgarije plaatsen.
Geef je kinderen geen topografie op school, dan krijg je dat.
Dat je dan 30 jaar later Drachten niet meer precies kunt aanwijzen, is niet zo erg. De basis blijft wel hangen, en die basis krijg je alleen maar door topo te stampen.

Ellen Wouters
23-04-2009 om 13:34
Altair
Er zijn ook mensen die zonder te kunnen lezen van de basisschool afkomen. Triest, maar waar.
Geen topografie meer geven is net zoiets als geen schrijfonderwijs geven. Dan kan iederéén het straks niet meer.
Wel nivellerend .

Maylise
23-04-2009 om 13:42
Anna/pelle
Anna: mijn spelling is helaas niet zo goed als mijn topografische kennis Niet dat die brilliant is maar beter dan mijn spelling in elk geval.
Ik vind het eigenlijk vrij normaal dat je de op een wereldkaarten de meeste landen kan aanwijzen en de hoofdsteden weet. Tuurlijk is het niet erg als er een paar landen doorslippen een keer maar in principe vind ik dat gewoon bij de parate kennis behoren die iedereen zou moeten bezitten. Ik vind het bijvoorbeeld wel vreemd dat betreffende student niet de hoofdstad van Canada wist. Canada is toch een vrij groot land.
In elk geval als de school dit aspect van de kennis verwaarloosd dan doe ik het zelf thuis wel met de kinderen. Is ook voor mijn topografische kennis (en wie weet voor mijn spelling) ook erg goed
Maylise

albana
23-04-2009 om 14:28
Mwah......
Ik persoonlijk vindt het wel 'handig' dat ik weet dat als ik in wenen ben...ik in oostenrijk nog ben en niet in hongarije (hemelsbreed niet ver van hongarije af) in een trein ofzo hoef je niet eens wat te merken van de grensovergang, of je wordt net wakker in de nachttrein en kijkt even naar buiten waar je bent...aha in wenen en je eindbestemming is boedapest dat je dan toch ergens enigzins idee hebt hoe ver het nog is....(mm, grootste gedeelte gehad in ieder geval).
Hoe zou ik anders moeten weten dat wenen niet ver van de grens hongarije/oostenrijk ligt? Behalve dan met kaarten...En zeker met die navigatiesystemen van tegenwoordig, wie kijkt er nu nog op een kaart in de auto? Je kan je navigatiesysteem wel verkeerd hebben ingesteld (of hij slaat op hol...ofzo) en maar braaf rechts en links rijden en in Bern eindigen i.p.v. in Boedapest. Met enige topografische kennis gebeurd je dat dus niet. want dan voel je in ieder geval bij de Zwiserse grens toch wel aan dat je niet helemaal goed zit, niet? (lijkt me wel, ik persoonlijk zou het al zeker 100-en kilometers eerder weten..).
En het is ook best 'leuk' om enig idee te hebben waar je bent en wat voor gebied het is en wat er nog meer aan steden enzo is. Hier leren ze naast de topografie ook andere dingen van het betreffende land (de week erna). Zo 'hebben' ze nu Turkijë en daarin leren ze o.a. wat de toeristische kust is en hoe de cultuur is, hoe de meeste mensen hun geld verdienen en dat er 'grootfamilies' zijn en wat de godsdienst is. En hoe Istanbul 'vroeger'heette en over de bazar etc. Best handig als je eens in Turkije bent dat je wat 'algemene kennis' hebt en dat ook kan 'plaatsen' qua plek. Oudste werd ooit erg enthousiast over topo toen we in Kroatië/Slowenië waren....gut we reden langs dat en kwam niet die stad? En waren daar niet die rivieren? En we moésten naar Bled in Slowenië want daar was een groot meer met het winterverblijf van de "koning" (ze was even kwijt dat het van Tito was) en dat had haar schijnbaar erg aangeproken, zo'n kasteel op een klein eilandje. We zijn dus maar 1 nachtje in Bled gebleven. En zowaar het kasteeltje stond er! Het was net of toen voor haar het leren van topo anders werd. Het bestond werkelijk, al die plaatsen en steden en rivieren en je kón er wat mee...het had nut, een functie en was handig.
zoiets.
groeten albana

margje van dijk
23-04-2009 om 15:49
Topografie (en ellen)
Hier op school krijgen ze zeker 'degelijke topografie', ze krijgen er ook toetsen over.
Mijn kinderen vinden het het leukste wat er is. Bij ons ligt standaard de atlas op de eettafel en de globe staat er ook bij. Ze kunnen echt alle landen van de wereld aanwijzen, veel meer dan ik. Mijn man is trouwens wel een topo-idioot, die kun je rustig in zo'n quiz zetten en hem vragen waar de gekste plaatsen liggen, en dat weet-ie dan. Dus de jongens hebben het van geen vreemde.
Maar, in antwoord op Ellen's opmerking: "De stereotype Amerikaan die denkt dat Denemarken de hoofdstad van Brussel is, bestaat echt.", hoeveel Europeanen zouden eigenlijk de grote steden van Amerika weten te liggen? Of de staten? Of niet weten wat nu een stad en wat nu een staat is? Dat is toch net zoiets als landen en steden in Europa. Ik moet bij "Illinois" of zo ook wel even twee keer nadenken, of bij "Detroit", of "Michigan", ik noem maar even het eerste wat me te binnen schiet. Dat wijs ik niet vlekkeloos aan op een blinde kaart.
Maar goed, ik vind het dus wel nuttig, en gelukkig vinden sommige kinderen het ook echt leuk, topografie.
Margje

Maylise
23-04-2009 om 20:01
Koppelen aan iets anders
Kennis die je niet gebruikt vergeet je inderdaad vrij vlug. De methode die ze op de school van Albana toepassen lijkt me wat dat betreft heel goed. Je koppelt de geografische kennis aan feiten waardoor het meer wordt dan alleen rijtje wat je kent.
Ik zat te denken aan dat ik deze zomer de topografie van Noord en Zuid Amerika dus wil doen met mijn dochter. Ik zat dus voor mezelf even na te denken over wat ik er nog van wist. Ik merk dat vooral kennis waar iets anders aan is gekoppelt blijft hangen. Als ik bijvoorbeeld naar de VS kijk dan wist ik uiteraard nog wel de staten/hoofdsteden/belangrijkste steden waar ik zelf geweest ben. Dat is natuurlijk lekker makkelijk onthouden. Maar goed dan staten waar ik nooit geweest ben, niemand ken en niks van weet verder. Ik kon me staten en hoofdsteden herinneren die aan andere kennis gekoppeld zijn. Zo wist ik echt niet meer dat Lincoln de hoofdstad was van Nebraska. Ik weet ook niks over Lincoln verder dus het is gewoon een feitje wat ik vast zo weer vergeet. Over drie maanden weet ik het denk ik niet meer. Het hangt gewoon in de leegte en is nergens aan gekoppeld. Daarintegen herinner ik met nog wel dat Little Rock de hoofdstad is van Arkansas. Dat weet ik nog omdat Clinton daar gouveneur was. Dus de informatie die ik weet over Arkansas is aan die over Clinton gekoppeld. Dat geldt bijvoorbeeld ook voor Alabama. Waarom weet ik nog wel dat Montgomery de hoofdstad is van Alabama maar niet meer dat Jefferson City de hoofdstad is van Missouri? Vanwege Rosa Parks, de Montgomery bus boycott en vanwege dat Martin Luther King er pastor is geweest. Montgomery is gekoppeld aan andere gegevens. Ik ken de stad niet. Ik ben er nooit geweest maar de stad is gekoppeld aan andere dingen die ik weet.
Ik denk dus dat behalve het leren van steden, rivieren, staten, landen het ook heel nuttig is om dit weer te koppelen aan andere dingen, aan geschiedenis, aan malle feitjes, aan het feit dat een bepaalde televisie serie er speelt of andere dingen. Ik denk dat door die combinatie van dingen het meer gaat leven en je het dus ook makkelijker gedurende langere tijd nog weet. Dat zelfs als die kennis jaren inactief is je het nog weer op kan duiken omdat het gekoppeld is aan andere kennis.
Aan mij dus de taak om deze zomer iets te vinden waardoor mijn dochter langere tijd kan onthouden dat Lincoln de hoofdstad is van Nebraska
Maylise

tonny
23-04-2009 om 20:38
Oh jaaa
van vroeger herinner ik me dat mijn moeder meteen naar de boekenkast liep om de atlas danwel een exemplaar van de encyclopedie te pakken (jaren 70). Wij als kinderen moesten dan diep zuchten, ook al bedoelde ze het goed, we wilden gewoon dat ze even antwoord gaf op onze vraag, en dat hoefde echt niet uit zo'n boek. Vonden wij.
En ik neig nog steeds naar die brave atlas, terwijl mijn dochter het dan allang op Google Maps heeft opgezocht.
Ach ja, ik ben een beetje van vroeger
Tonny

Tirza G.
23-04-2009 om 23:12
Pelle
Nee, je bent niet de enige. Ik vind topo het stomste wat er is en het interesseert me echt allemaal geen bál waar dingen liggen. Natuurlijk weet ik wel een aantal dingen, dat slijt er in de loop der jaren toch in nietwaar, maar echt, het interesseert me geen bal. Ik word kriegel van kaarten en globes. De enige kaarten die ik leuk vind zijn die op je monitorretje in het vliegtuig, waarop je kunt zien of je er al bijna bent Maar verder? Pfffffff.
Tirza

albana
23-04-2009 om 23:32
ik ben ook zoals tirza
Als ik niet ooit op school had geleerd....had ik het écht nooit geweten, en wij hadden ook van die fanatieke encyclopedie ouders....We hadden zelfs de nieuwste winkler-prins, speciaal voor ons studerende pubers aangeschaft en die kostte een flinke duit dus kijken moésten we! (anders kregen we nog een preek over de aanschafkosten ook...zucht, net of wij er ooit om gevragd hadden!)
En ik ben bang dat mijn dochters de échte interesse ook niet geérfd hebben. Járen lang kocht ik bij de ANWB van die leuke boeken die je onderweg allerlei wetenwaardigheden leren over je route enzo, speciaal voor kinderen, nog educatief ook. maar behalve de 'gewone verhaaltjes' en de puzzels e.d. bekeken ze ze niet eens... Vééls te 'schools' en ze hadden nu toch vakantie?
Dus ik ben blij dat ze het op school nog wél krijgen en dan in ieder geval enigzins wat weten (wat blijft hangen)en zelfs als ze het vergeten...het komt ook verbazinwekkend snel weer 'boven' als je het maar eenmaal écht nodig hebt. Tenminste zo vergaat het mij wel. Als je me nu steden of staten in Amerika vraagt zou ik er amper iets weten en dat terwijl ik voor m'n examen toch écht héél Amerika moest kennen, staten, hoofdsteden etc....bied me een reisje aan naar Amerika en ik weet morgen álles weer!
(hint, hint,hint...)
groeten albana

olief
24-04-2009 om 13:23
Maylise/lincoln
leuk feitje: Lincoln is de president die slavernij heeft verboden!
Trouwens, ik vind je een te gek mens (wat ik van je lees) en leuk dat je zo bezig blijft met het bijleren van je kinderen! (is dat correct nederlands??)
Feitje over Texas: het is géén woestijn , de capitol is een klein stadje (Austin), wat verbazingwekkend democratisch is, ondanks Bush etc, en Texas heeft de slogan: Everything is bigger in Texas! (denk aan haar, pick-up trucks en je steak
groetjes, Olief

Tihama
24-04-2009 om 13:30
Leuk
Als ik in een winkel sta en ik zie een atlas liggen, dan moet ik mezelf bedwingen om die niet aan te schaffen. We hebben er al 5, dus het is wat overdone misschien. Bladeren in een atlas is zo heerlijk. Je ontdekt altijd weer nieuwe dingen. Behalve 5 atlassen hebben we ook een globe en meerdere wereldkaarten op groot formaat.
Man herkent dit feilloos. Zoon ook. Het belang van Topo: tja, ik kan me niet voorstellen dat ik níet vaak meteen zou weten waar iets ligt. Dat ik niet meteen een gevoel zou hebben voor de afstand. Ik vind het al erg dat ik bijv. na moest denken of Zaragoza in het noorden of het zuiden van Spanje ligt.
De gedachte dat ik zou twijfelen of ik nu op de A12 of de A2 op moet om via de A27 naar Arnhem te gaan, vind ik verschrikkelijk.
Ik verbaasde me vroeger over de mensen bij de Vakantieman die geen idee hadden waar ze waren. En nu over de mensen die wel een navigator, maar geen kaart meer in de auto hebben.
Ik heb mijn zoon overhoord bij zijn topo. Ongelooflijk: dat hij meerdere plaatsen per land in Azië of Afrika blind moest kunnen aanwijzen. Ik voelde me acuut dom.
Dus nu weet ik dat gelukkig ook weer
We hebben hier gisteren tijdens het eten over gesproken (leuk dat OO). Zoon meldde dat het zo goed is dat ze bij het Jeugdjournaal via de globe even laten zien waar iets zich afspeelt. Dat je dan tenminste meteen weet of iets ver weg is, of het een warm of koud land is, dat je dan begrijpt wat voor dingen veel voorkomen in bepaalde gebieden. Dat je dan ook kunt zien of het land veel groter is dan Nederland.
Maar goed, hij heeft makkelijk praten, want met 10 minuten leren haalt hij 0 fout. Als je ervoor moet stampen is het vast minder leuk.
Natuurlijk kun je alles opzoeken, maar dat kun je bij engels of geschiedenis ook. Toch gaat alles veel trager als je eerst al die basiskennis moet opzoeken.
Maar voor mij geldt: kleine moeite, groot plezier. Ik kan me voorstellen dat je bij veel moeite er anders over denkt.
Oja, hier op school dus volop topo.
Tihama

albana
24-04-2009 om 18:20
Gewoon gekochte methode hoor
zo bijzonder is die school nou ook weer niet. Er is genoeg wat ik eigenlijk nog wel 'anders' zou willen zien (wat minder leerlingen b.v. het is een súpergote school....) maar niet alles heb je in de hand hé?
Maar wat betreft dat topo en die les erover. Dat is gewoon een gekochte lesmethode van Wolters-Noordhof, genaamd geobas. Eerst de 'samenvatting' en erna de topo (of andersom, 'k weet het even niet). Volgens mij erg bekend en veel gebruikt op basisscholen. Of alle scholen zo precies de aansluitende hoofdstukken gebruiken weet ik alleen niet. Het kan natuurlijk dat je ervoor kiest om b.v. de lessen 'algeme kennis' niet te doen (tijdrovend ofzo) en alleen de topo mee naar huis laat nemen om zo toch nog iets te doen aan aardrijkskunde...Dat kan. De topo wordt alleen opgezocht in de les. Er kan geoefend worden als je alles af hebt of tijdens de p.c.-les. Maar het grootste gedeelte zul je toch thuis moeten leren. (Daar zijn ook niet alle ouders voorstanders van), de algeme kennis wordt in de les behandeld. En erna moet je de samenvatting uit je kop leren. That's it.
Volgens mij is het zelfs al een vrij oude methode. Wellicht zelfs 'verouderd' ? (geen idee hoor, weet alleen dat ie al vrij lang er is, van een oppaskind ooit die nu al 18 is...)
groeten albana

Tirza G.
24-04-2009 om 20:51
Tihama
Ik lig helemaal in een deuk van je posting. Al rijd ik 100 keer dezelfde route, ik heb werkelijk geen idee over welke A ik rijd. Als er een bord oplicht met: A12 richting Gouda afgesloten, rij ik vrolijk door want ik weet namelijk niet dat ik op de A12 rijd. En als ik daar achter kom (door zwaailichten of roodwitte lichten) heb ik werkelijk geen idéé wat ik dan eens zou moeten doen. Ik snap bij Antwerpen ook nooit of ik ring 1 of ring 2 moet hebben, ik kan oost en west niet uit elkaar houden, dat soort dingen zegt mij he-le-maal niets.
Ik kwam ooit met een collega terug rijden uit Frankfurt. Zij woont in Uden en vanaf een bepaald moment bij een grensovergang zei ze: nu kun je Nijmegen aan gaan houden. Vervolgens ging ze zitten maffen. Nou, dan sta ik dus op een gegeven moment in Nijmegen terwijl zij dacht dat ik toch écht wel zou snappen dat ik er "hier of daar" af zou moeten. Eh, nee dus. Als er niet levensgroot Uden op een bord staat, heb ik werkelijk geen flauw idee dat ik een andere richting aan moet gaan houden ofzo. Leuk leuk leuk.
Tirza