mar-ank
21-04-2009 om 12:57
Topografie leren
Mijn dochter zit in groep 6. Ik was er van uit gegaan dat ze dit jaar met topografie zou beginnen. Zo was het vroeger op de lagere school; in klas 4 Nederland, in klas 5 Europa en in klas 6 de Wereld. Ik dacht dat dat nu nog wel zo zou zijn. Tot mijn verbazing blijkt het niet zo te zijn. Volgens de juf is topografie tegenwoordig geen verplicht onderdeel meer. Kindere hoeven niet meer te weten dan dat Groningen in het noorden van het land ligt en Maastricht in het zuiden. Dat moeten ze globaat aan kunnen wijzen.
Gelukkig vind de juf het zelf nog wel belangrijk, en dus krijgen de kinderen topografie mee naar huis. Ze hebben geen tijd om er op school iets aan te doen, behalve de toets afnemen. Helaas heeft ze tot nu toe (mede door langdurige ziekte van de juf) nog maar drie provincies gehad. Dus heel Nederland voor de zomervakantie gaat nooit lukken. Ik vind dat erg jammer.
Hoe zit dat op andere scholen? Krijgen de kinderen daar wel of geen topografie, en doen ze er dan in de klas iets aan of moeten ze het ook helemaal thuis doen? Ik ben erg benieuwd.

Tirza G.
25-04-2009 om 11:54
Pelle! vriend!
Kijk, dat zeg ik nou ook al jaren. De bebording in NL is onduidelijk. "Richting iets" aanhouden zorgt er voor dat je in die plaats terecht komt omdat de "tussenstations" niet helder zijn aangegeven. En jij snapt mij. Vriend.
Tirza

Maylise
25-04-2009 om 15:17
Olief
Wat een lief bericht!
Ik zal zeker je feitjes gaan gebruiken om de topografie wat interessanter te maken.
Maylise

Monique D*
01-05-2009 om 19:34
Topo op de basisschool
Wat mij wel opvalt is, dat in tegenstelling met wat ik leerde op de lagere school, de kinderen minder topo leren, maar meer theorie (dus echt aardrijkskunde). Wij moesten bijvoorbeeld in de 4e klas heel veel plaatsen, rivieren en gebieden per provincie leren. In de 5e klas werd er verwacht dat je van een aantal Europese landen naast de hoofdsteden ook de belangrijkste steden per land kende. In de 6e klas werden de werelddelen behandeld, de oceanen en de zeeën, de belangrijke meren en rivieren behandeld. Daar moest je per werelddeel van elk land de hoofdstad van kennen. Afrika vond ik het afschuwelijkste werelddeel wat wij moesten leren. Al die landen en al die hoofdsteden! Wat ik wel weet is dat in mijn tijd het echte aardrijkskunde (dus de theorie) meer behandeld werd op de middelbare school en niet echt op de lagere school. Wel moesten wij op de lagere school, èn op de school van mijn kinderen in de 4e klas, c.q. groep 6 de provincies met de hoofdsteden uit ons hoofd kennen.
In de groepen 7 moesten de kinderen wel de hoofdsteden van Europa kennen en in groep 8 hebben ze (mijn zoon heeft er ervaring mee, mijn dochter zit nog in groep 7) een aantal landen van de wereld met de hoofdsteden geleerd en daar houdt het bij op. Ze zijn blij dat ze niet alle Afrikaanse landen hoeven te kennen!
Ik zelf vind topografie leuk en ook leuk toe te passen als ik door Nederland rijd. Ik laat de kinderen dan wel kaartlezen. Wel kan ik een tomtom lenen, maar aangezien hij mij op weg van Amsterdam naar Utrecht mij naar Breukelen en in een of andere industriegebied heeft geleid terwijl er toch duidelijk via een uitdraai van een routeplanner van internet en een wegenkaart die ik had meegenomen voor-je-weet-maar-nooit was aangegeven dat je afslag Maarsen moest nemen om daar terecht te komen heb ik die dingen bijna afgezworen. Ik twijfelde even of die tomtom de kortste weg had aangegeven, maar eenmaal onderweg riep hij: "Keer terug!" Ik heb hem maar uitgezet en zelf teruggegaan naar de A2 richting Utrecht en dan afslag Maarssen genomen. Volgens mij was die tomtom behoorlijk doorgedraaid.. Mezelf totaal afhankelijk maken van een tomtom is dus niet goed. Via de een wegenkaart, routeplanner, richtingsgevoel en gezond verstand kom ik er ook wel!
Ik heb een keer een programma gezien waarbij Amerikanen geen idee hadden waar Nederland lag. Ook kan ik mij nog de Vakantieman (Frits Bom) herinneren. Hij hing een kaart van Europa op en hij vroeg aan de vakantiegangers of ze kunnen aanwijzen waar zij zich bevonden. En dat konden ze niet... of ze leren het niet op school of ze zijn het vergeten.. net zoals ik, de Afrikaanse landen met hun hoofdsteden waar ik mij zo voor heb ingezet zijn ook verdwenen uit mijn brein.
Om topo te leren is een ander verhaal. Die plaatsen kan je in je hoofd stampen, maar het zou ook goed zijn om inzicht te krijgen hoe je snel van de ene plaats naar de andere kan komen (dus welke plaats je moet volgen om bij de plek van bestemming te komen). Het is wel handig te weten dat bijvoorbeeld Groningen in het noorden ligt en Maastricht in het zuiden. Of dat je enig idee hebt waar China en Japan liggen en waar de Verenigde Staten zijn (zonder alle staten met hun hoofdsteden uit je hoofd te kennen).

kaatje43
05-05-2009 om 21:30
Ben ik niet mee eens
Ik hoefde op de lagere school niets van buiten Europa te leren en nu moeten ze dat wel. Tot de moeilijke namen in Azie aan toe. Ik denk dat het per school verschilt, maar mijn indruk is juist wel dat ze veel doen aan topografie.